zadelperikelen merrie na dracht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 22:12

Ik denk daar iets anders over. 6 kg brok vind ik ook echt te veel sorry. Maar bedankt voor je mening natuurlijk.

Slobber lust ze niet trouwens.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:14

Makkie!
Pad met inlagen en dan alleen de schoft inlagen er in. Korrektor helemaal mooi!
Zadel is duidelijk te wijd nu. Plus wellicht de enorm dikke ballon kussens achter wat minderen en de vulling anders verdelen.
Vulling kan daarna weer steeds aangepast worden.

Aanzetten zou ik eiwitten en olie voor voeren.
Plus je kunt ook stilstaand spieren trainen.
Worteltje vanuit tussen de voorbenen op haar buik opeten, worteltje beide kanten richting flank laten opeten enz.
Eerst even lekker aan de hand warm stappen. Dan de oefeningen in series van bijv 10 doen.

Anoniem

Re: zadelperikelen merrie na dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:21

Lastig.
Wat mij opvalt zijn erg ingevallen flanken en erg dunne boven nek (weinig bespiering). Ik zou zelf daar eerst aan gaan werken voordat je een zadel weel oplegt. Met beetje geluk pas het zadel misschien wel weer wanneer dat eerst op orde hebt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 22:58

Bedankt voor de tips! Wat voor olie denk je dan aan als ik vragen mag?

Tobbes, ik ga voorlopig longeerwerk met haar doen en niet meer onder het zadel, vandaag mee begonnen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 23:01

Ik sta echt te klapperen met m'n oren als ik de suggesties voor het aantal kilo's lees. Jeetjemina zeg! Mij is altijd geleerd dat een maag max 1 kg per voerbeurt kan verstouwen (na het voeren van een lading hooi welteverstaan). Anders is het vragen om maagproblemen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 07:23

Murosch schreef:
Bedankt voor de tips! Wat voor olie denk je dan aan als ik vragen mag?

Tobbes, ik ga voorlopig longeerwerk met haar doen en niet meer onder het zadel, vandaag mee begonnen.

Gewoon zonnebloemolie uit de supermarkt.

Met longeren gaat ze meer energie verbruiken. Dan kan ze toch niet zwaarder worden als er niks extra's binnen komt?
Snap niet wat je ermee wil bereiken?
Laatst bijgewerkt door sneeuwpop op 11-08-15 07:46, in het totaal 1 keer bewerkt

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 07:43

Olympia96 schreef:
Ik sta echt te klapperen met m'n oren als ik de suggesties voor het aantal kilo's lees. Jeetjemina zeg! Mij is altijd geleerd dat een maag max 1 kg per voerbeurt kan verstouwen (na het voeren van een lading hooi welteverstaan). Anders is het vragen om maagproblemen.

Eerst hooi en daarna brok of anderom zijn wat studies over gedaan, uitkomst was tegenstrijdig. :')
Wij geven een beetje biks, daarna hooi en daarna een normale hoeveelheid biks.

En hoeveelheid biks, heb daar andere ervaringen mee. Vind het belangrijkste om naar het paard te kijken.
Daarbij moet je het opbouwen. Maagproblemen van teveel hard voer krijg je vooral als ze ineens teveel eten, wanneer ze bijv los breken en de voerton leeg eten.
Ook zullen er best paarden zijn die gevoelig zijn, maar het gros kan indien je het netjes op bouwt echt wel meer dan 1 kilo hebben hoor.

Voor de welsh show krijgen de pony's hier ook veel, dan eten ze het ook niet meer in 1 x op. Zolang het bij de volgende voerbeurd op is, is het goed.
Mijn paard kreeg toen ze wedstrijden liep ook 6 kilo biks. Had ze gewoon nodig. Je kan geen spieren opbouwen als er te weinig binnen komt, dan pleeg je roofbouw.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:38

Deze merrie is al gevoelig op de maag als ze teveel gras eet dus zou er geen 6kg brok in stoppen per dag zou haar eerder onbeperkt goed ruwvoer bieden en olie geven met bv luzerne.

Fijn dat ze het longeren goed oppakt. Dit zou ik maximaal 3 per week doen.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:23

als je wil dat ze aankomt, zou ik luzerne (eiwitten!!) gaan geven. Niet zoveel brok inderdaad, daar zit alleen maar suiker in.
Kan het ook zijn dat ze wormen heeft misschien? Omdat ze op alle punten zo schraal oogt behalve bij haar buik (kan natuurlijk ook veulenbuik zijn).

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:27

Ik heb de tip al eerder gegeven: naast merriebrok (voor het veulen/melkproductie) geven wij PAVO Energy Control brok. De zogende merries blijven er hier super van in conditie. Deze brok bevat veel olie/vet. De merries blijven mooi gevuld, hebben energie en zijn niet heet.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 09:23

Ik zou geen muesli voeren .
Maar bietenpulp .
Evt geef je haar nog lucerne of grasmix bij.
Daar krijgen ze vlees van terug .
Ze is totaal uit model nu .
Logeren , leuk maar doe dit of zonder hulp teugels of met een Pessoa zodat je het hele lijf activeert van achter naar voren ...

Succes

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 09:24

Bedankt voor de tip, ik longeer haar met de pessoa inderdaad.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 08:27

Prolite tripad zou ik aanschaffen. Kan je het zadel voor eerst mooi mee uitbalanseren.

Wat voer betreft zou ik naast merriebrok kiezen voor marstall corn musli voor na het werk, aangevuld met amino miscle plus suplement van Marstall voor spieropbouw en subli seniores priores slobber.