Wachten op je op maat gemaakte zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:52

Ik denk dat je van ieder merk wel negatieve en positieve dingen zult vinden als je gaat googelen :+

Zoveel mensen, zoveel wensen!
En daarnaast niet ieder paard is makkelijk.... en veel fysieke ellende komt ook voort uit slechte rijderij :o of slecht management...

Mijn zadel ligt al een jaar jaar slecht, maar hier hoeven echt geen peuten en paten te komen!

Aelin

Re: Wachten op je op maat gemaakte zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 10:05

Ook ik wist niet dat Daaleman met Engelse bomen werkten want er is mij duidelijk verteld dat hij alles in Nederland deed..maarja verder ben ik wel heel tevreden dus ik wacht gewoon mijn zadel af!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 10:10

Kelly1992 schreef:
Ook ik wist niet dat Daaleman met Engelse bomen werkten want er is mij duidelijk verteld dat hij alles in Nederland deed..maarja verder ben ik wel heel tevreden dus ik wacht gewoon mijn zadel af!

Volgens mij komen bijna alle zadelbomen en onderdelen uit Engeland, komt allemaal uit dezelfde fabriek (ideal)

Ninon Schutte, Custom, Brandt, Tribal, MSCF, Ideal etc, allemaal dezelfde fabriek..... :o

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 10:22

Volgende week woensdag wordt mijn nieuwe zadel na 2.5 maand wachten geleverd ik ben zo blij als een klein kind

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 10:50

Bijna alle zadelbomen komen inderdaad van Ideal.
Maar er zijn ook merken die de ontwikkeling en ontwerp uit eigen fabriek hebben gedaan. Daar behoorlijk in geïnvesteerd hebben. De boom is het hart van een zadel, dus dat is het belangrijkste onderdeel voor een goed zadel. Is de boom stuk? dan kan je het zadel weggooien. (of er een nieuwe boom in laten zetten, maar gezien de arbeid duurder dan een nieuw zadel) De rest van de opbouw is allemaal vervangbaar.
De opbouw van een zadel kan je zo laten maken zoals je wilt. Maar is in feite aanpasbaar.
Voor mij is een maatzadel een zadel waar de boom dus afgestemd wordt op het paard.
Daar is bij de huidige "maat" zadel geen sprake van. Er wordt een keuze gemaakt uit een bestaande boom die het beste past bij de rug van het paard. En de opbouw wordt afgestemd op de wens en zit van de ruiter. (uiteraard spelen de kussens ook een rol, maar dat is er meer voor het gewicht van de ruiter zo goed mogelijk te verdelen en is niet zo spannend.)

Voor mij persoonlijk is het dus belangrijk dat er goede garantie gegeven wordt op de boom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:11

Ideal maakt geen zadelbomen, hoor...
Er zijn wat merken die hun eigen merk laten maken bij Ideal, maar dat kan ook bij de zadelmakerij van wat wij kennen als euroriding.

Lariot is de grote zadelboom producent in UK, hier neemt o.a. ideal zijn bomen af. Ik neem aan Daaleman ook, zijn kwalitatief zeer goede zadelbomen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:27

Oke, Lariot bomen dus ;-)
Ideal vervaardigd de opbouw dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:59

nombrado schreef:
Oke, Lariot bomen dus ;-)
Ideal vervaardigd de opbouw dan?

Die bestellen de bomen daar, en bouwen ze zelf op, inderdaad.

Ireneh81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 23:12

HoI allemaal,

Dit topic is al een paar weken oud en ik heb hem niet helemaal gelezen maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Vorig jaar hebben we voor onze 4 jarige kwpn'er een Daaleman zadel gekocht van Lucas Iking uit Sassenheim. Hij werd mij aanbevolen door de eigenaresse van stal van Jaarsveld uit Abbenes. Nu een jaar later hebben er 2 zadelmakers naar gekeken en hebben beiden geconcludeerd dat het zadel te krap is bij de boom. Oké dat kan want het paard is aan het ontwikkelen. Echter kreeg ik ook te horen dat dit zadel met verende boom nu te klein is en ik iets anders moet kopen. Maar meneer Iking vertelde me destijds dat dit zadel perfect is voor een jong paard omdat het 'mee' kan groeien. Deze zadelmakers zeggen dat dat niet kan. Een stalgenootjes zei dat het misschien kan met een pers? Weet iemand dat hier misschien? Waar ik daarnaast erg van schrok is dat zij zeiden dat de kussens net bakstenen zijn op de rug van het paard. Ik vond de zitting zelf wel erg hard en heb daar ook vaak last van maar hier had ik (Hoe stom ook) gewoon niet bij stil gestaan. Hij werd me aangeraden als hun 'stal zadelmaker' en hij had toevallig dit zadel van het paard van zijn vrouw over. Ja achteraf misschien allemaal iets te toevallig. Ik voel me eerlijk gezegd een beetje in de maling genomen en weet niet zo goed wat ik hier mee moet. Dat van de kussens baart me echt zorgen want dat gaat ten koste van de rug van het paard. Een van de zadelmakers zei dan ook tegen me ik snap niet dat hij je dit zadel heeft kunnen verkopen voor zo'n jong paard :-( Wie o wie heeft advies?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:21

Een jong paard kan best gaan ontwikkelen in de schouder en de schoft, waardoor de boom te smal wordt. Veelal kan dit door de zadelmaker hersteld worden. Verder zou ik, als ik jou was, contact opnemen met Daaleman (of de verkoper) om het zadel te laten nazien op je paard. Daaleman is een goed merk, heel koninklijk huis rijd met daaleman, dus slechte zadels zijn het zeker niet. wb de kussens? te zachte kussens is zeker niet goed. Goed gevulde kussens geeft stabiliteit voor ruiter en paard. Mochten deze te hard zijn? dan kan er gewoon nieuwe vulling in. Het zadel was niet nieuw begrijp ik? Een paard kan wel degelijk uit een zadel groeien. Net als wij als kinderen uit schoenen. En, elke zadelmaker heeft wel een andere mening. Na 1 jaar, kan een zadelmaker niet beoordelen of het ooit goed is aangemeten. Waar het om gaat, is hoe je paard eronder beweegt,en of de rug van je paard soepel voelt en niet gevoelig na het rijden.

Ireneh81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:55

Dat ben ik volledig met je eens. Maar ik ben benieuwd of de boom nog aan te passen is want dat is mij verteld? De

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 10:51

Irene, zou zeker contact zoeken met de zadelpasser. Kijken wat die kan/wil doen. En anders met de leverancier.

Wachten op een zadel herken ik wel.. had vorig jaar begin september een passessie, uiteindelijk werd eind november het zadel geleverd. En in december werd duidelijk dat het echt niet passend was. (Geen Daaleman, maarSchutte overigens).
Sindsdien heb ik het toch wat minder met lang wachten op een zadel... Nu een 'gewoon' zadel op voorraad bij de zadelmaker.