Ongebroken bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: Ongebroken bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 22:49

Natuurlijk grijpen ruiters naar een dergelijk bit omdat ze niet kunnen rijden met een normaal bit en natuurlijk speelt een goed passend bit geen grote rol bij nageeflijkheid. }:0
Moet ik serieus daar op antwoorden? Natuurlijk zijn er ruiters die misbruik ervan maken (zoals met alles), maar ik heb wel paarden goed zien lopen op dit bit. Een goede ruiter met veel gevoel zal dat ook zeker lukken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 22:57

Ik moet zeggen, de mijne liep er ook goed op. Had het bit de eerste tijd voor op concours (ovegenomen van vorige eigenaar). Maar ik vind het zelf een vreselijk bit. Twee rechte staven en die lopen echt in een punt. Ligt echt niet lekker in de mond denk ik.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 23:07

magda_90 schreef:
Natuurlijk grijpen ruiters naar een dergelijk bit omdat ze niet kunnen rijden met een normaal bit en natuurlijk speelt een goed passend bit geen grote rol bij nageeflijkheid. }:0
Moet ik serieus daar op antwoorden? Natuurlijk zijn er ruiters die misbruik ervan maken (zoals met alles), maar ik heb wel paarden goed zien lopen op dit bit. Een goede ruiter met veel gevoel zal dat ook zeker lukken.

Een ruiter met goed gevoel heeft een dergelijk bit niet nodig, dat lijkt me logisch.
Die lukt het ook op een gewone trens.
En natuurlijk is goed passend belangrijk maar een bit zonder enige vorm kan dat niet zijn.
En ik denk dat wij dan een andere definitie hebben van goed lopen. :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 06:10

Je vergeet dat een paard wel een voorkeur kan hebben voor dit bit tov een normale trens. Dan kan de ruiter nog zo vriendelijk rijden.
Ook een recht bit kan geprefereerd worden boven op een voorgevormd.
Goed lopen is imo een paard wat de bovenlijn doet ontspannen, mooi zijn kaken laat hangen en daarbij zachtjes knabbelt/kauwt (zo blijven de kaken ontspannen). (daarbij mooi ondertreedt etc. )

Ook jullie maken de fout om te generaliseren en vergeten te kijken naar de individuele voorkeur van een paard.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 07:24

Ik merk bij mijn pony's ook veel verschil tussen gebroken of ongebroken. Deze hebben over het algemeen maar een kleine mond en je merkt dat een (dubbel)gebroken bit teveel rommelt en ze hun mond sneller open doen. Daarna overgestapt naar het simpelste ongebroken bit dat ik kon vinden en daar liepen ze beide vanaf de eerste minuut super stabiel mee, geen gekauw of gerommel met het hoofd en heel fijn te sturen.