Singelwondjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SayaJones

Re: Singelwondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 21:01

Zou je eens van die lange singel een foto van de onderkant willen maken?

En inderdaad, om (sowieso) die neopreen singel even een echt bontje proberen. Kan wonderen doen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 23:21

Ik zweer bij mattes bontsingels

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 23:37

Aan de vetafzetting op de dressuursingel te zien, ligt ie erg tegen de ellebogen aan, ook lijkt ie aan de korte kant. Probeer je zadel wat meer naar achter te leggen, als het zadel vanzelf weer naar voren schuift is een banaansingel misschien een oplossing? O en een bontsingel of hoes is in het geval van een ver naar voren gelegen singelgroeve niet zo'n goed idee, want dan heb je een nog dikkere prop tegen die ellebogen en krijg je vaak juist wondjes. Een zo dun mogelijke singel is vaak het fijnst.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 23:46

Aan de korte kant? Eerder aan de lange kant.
Komt links en recht tegen dekje.
Afbeelding
Niet de beste foto want van mij mag het zadel nog iets naar achteren en heb hier zijn benen niet naar voren getrokken voor de plooien.
Foto is namelijk snel gemaakt om zadel te laten zien.
Afbeelding
Dekje vertekend behoorlijk moet ik zeggen maar zadel ligt achter de schouder, zou voor het mooie nog iets naar achteren kunnen, maar zeker niet veel.
Plekje zit op deze foto ter hoogte van de onderkant vd zool van schoen vd ruiter.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 23:59

Met springzadel
Afbeelding

heb echt miljarden foto's, maar ligging van de singel is op alle foto's eigenlijk slecht te zien.

Maar persoonlijk denk ik niet dat het door de ligging van het zadel komt.
Met andere paarden of pony's heb ik er namelijk geen enkele last van.

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 00:05

De kop van schouder ligt op de een na laatste foto onder de knie van de ruiter dus zadel mag nog handbreedte naar achter, singel is niet te kort idd maar ook zeker niet te lang. Benen naar voren trekken zorgt ook vaak juist voor meer vel voor de singel daardoor meer wrijving. Zie heel veel los vel en rimpels op 1e foto, wat ook mee omhoog getrokken lijkt door aansingelen. Om en om links en rechts aansingelen, steeds een gaatje strakker, tussen ieder gaatje rondje stappen, voordat je erop gaat, kan helpen. Ook op de laatste foto als je goed kijkt ligt het zadel op de schouder.

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 00:11

Ik denk ook niet dat het door de ligging van het zadel komt want de singel zelf lijkt niet te ver naar voren te liggen.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 00:19

In het fairfax topic op bokt staan meerdere berichten van mensen met een gelijkaardig probleem en waarmee het met een fairfax singel eindelijk is opgelost. Er zou nu ook een kunstof versie zijn van pro-lite die een stuk betaalbaarder is.

[HAR] Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 08:02

moorcats schreef:
Zie heel veel los vel en rimpels op 1e foto, wat ook mee omhoog getrokken lijkt door aansingelen. Om en om links en rechts aansingelen, steeds een gaatje strakker, tussen ieder gaatje rondje stappen, voordat je erop gaat, kan helpen.

Zie hetzelfde! Proberen waard..

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 12:55

Nu dacht ik dat mijn info die er bij de foto gezet was genoeg was, maar toch niet.
Er wordt al rustig aangesingeld en aan beide kanten etc etc.
Normaal heb ik deze plooien dus niet, maar op deze foto is het zadel op gekwakt hup aangesingeld puur om het nieuwe zadel te laten zien.
Je kunt overigens hierdoor wel goed zien naar mijn idee wat het probleem is want deze plooien worden meestal niet mee getrokken, maar komen dus net voor de singel te zitten.
Als de pony's dan dus hun been naar achteren doen worden deze plooien tegen de singel aan gedrukt en hoppa problemen.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:03

Het is een kunst om goed te kunnen lezen. :D
Zoals ik al zei heb ik hele goede ervaring met een Mattes singel, paard heeft geen last meer van kleine wondjes.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:19

Dit heb ik ook een tijd gehad met mijn paard en uiteindelijk heb ik het opgelost met een soort "uit grootmoeders tijd" oplossing, met echte runderleren zemen:

Afbeelding

http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 340641.jpg
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 9650ce.jpg

Voor het rijden die zeem ten minste 10 minuten weken in water (mijn singel ging gewoon in een ton water), even uit laten druppen en ik heb nooit meer problemen gehad.

Owja, en plekjes die toch kaal worden door een keer een andere singel of iets dergelijks, smeer ik dik in met voetkloven zalf van Gehwol voor en na rijden.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:13

Slim nickeltje

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 22:21

Als de wondjes genezen zijn ga ik met wat tips aan de slag.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:03

Nickeltje heeft ook een mooie constructie zie ik.
Het paard hoeft er maar baat bij te hebben.
Ik denk dat zo'n echte leren lap inderdaad zal helpen.
Ik had het zelf nog nooit gezien.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 16:05

Ik heb vandaag 1 van de singels eens andersom gedaan, en vandaag geen plekjes *\o/*

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:10

kijk dat is fijn!!
Het is inderdaad even zoeken naar de perfecte manier.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 19:41

Die van mij heeft ook altijd singelplekken. Ik gebruik een mattes bontsingelhoes en dat gaat goed. Wel haal ik vaak na het aansingelen de voorbenen even omhoog en naar voren. Zodat de huid onder de singel glad komt te zitten. Dat lijkt ook te helpen. Het is ellendig die gevoelige huidjes!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 21:12

Ik heb nu een BR bontsingel, zo lang mogelijk zodat de gespen zo hoog mogelijk zitten en dat gaat goed.