waarom die zadels zo ver naar voren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 09:53

KBK, dat zadel vind ik dus echt niet teveel naar achteren liggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:53

dems75 schreef:
[naam], dat zadel vind ik dus echt niet teveel naar achteren liggen
Veel anderen wel. :j

Lisa__Beau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:54

Zoe_97 schreef:
Lisa__Beau schreef:
Mijn pony heeft 'helaas' een korte rug. Op haar rug zou een 16 inch zadel het mooiste liggen, daar ga ik met mijn 17.5 inch zitvlak niet inpassen :+. Ik heb nu een 17.5 inch zadel met 17 inch kussens, dit leg ik altijd verder naar achter omdat ik er zeker van wil zijn dar haar schoft en schouders vrij zijn. Ik denk dat sommige mensen hier niet bewust van zijn, of met een soortgelijk probleem zitten als ik zelf. Heel vervelend, want meer dan ik nu doe kan ik helaas ook niet.

dat vind ik erg oneerlijk tegenover de pony... Omdat jij perse op een "te kleine" pony wil moet hij maar lopen met een zadel op de nieren... sommige mensen passen nu eenmaal niet op alle pony's (geen belediging, ik heb zelf ook een 17.5 inch nodig). Maar het is niet eerlijk voor je pony dat hij omdat jij perse wilt rijden hij maar moet afzien...
ze heeft gewoon een korte rug, maar ik heb zeker niet een te kleine pony (pony is 1.48 ik ben maar 1.65). Dit zadel is in overleg met mijn zadelmaker gekocht. Hij zeg nog iedere keer dat het allemaal past, maar dat ik voor het voor het ideale beeld beter met een 16 inch zadel/kussens kan rijden. Mijn zus dr fjord heeft ook voor het ideale beeld kussen 16.5 inch nodig, hoe zou jij dat oplossen dan? De fjord is bijna 1.60. Zou ik dan alleen nog maar grote lange paarden mogen rijden omdat het anders qua zadel niet voor een 10 ligt?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:57

Lisa__Beau schreef:
Zoe_97 schreef:

dat vind ik erg oneerlijk tegenover de pony... Omdat jij perse op een "te kleine" pony wil moet hij maar lopen met een zadel op de nieren... sommige mensen passen nu eenmaal niet op alle pony's (geen belediging, ik heb zelf ook een 17.5 inch nodig). Maar het is niet eerlijk voor je pony dat hij omdat jij perse wilt rijden hij maar moet afzien...
ze heeft gewoon een korte rug, maar ik heb zeker niet een te kleine pony (pony is 1.48 ik ben maar 1.65). Dit zadel is in overleg met mijn zadelmaker gekocht. Hij zeg nog iedere keer dat het allemaal past, maar dat ik voor het voor het ideale beeld beter met een 16 inch zadel/kussens kan rijden. Mijn zus dr fjord heeft ook voor het ideale beeld kussen 16.5 inch nodig, hoe zou jij dat oplossen dan? De fjord is bijna 1.60. Zou ik dan alleen nog maar grote lange paarden mogen rijden omdat het anders qua zadel niet voor een 10 ligt?

te kort is ook te klein. en ik denk dat je zo'n pony dan idd beter een klein mager iemand laat rijden die wel in ene passend zadel past. De pony kan er niets aan doen dat ie kort is, en dan moet ie maar pijn hebben?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:59

Een zadel dat te ver naar voren licht is niet goed.
Dat klopt zeker!
Het zadel leunt dan inderdaad op de schouders, waardoor de schouders niet vrij zijn.

Maar een zadel, waarvan de kussens te lang zijn, is eveneens niet goed!
De kussens komen dan op de nieren. Mocht het zadel dan nog langer zijn, en de nieren worden naar achteren gedrukt, kom je bij de merrie al gauw in de problemen met de eierstokken.

Het zadel hoort, ongeacht lengte van het zadel, de druk gelijk te verdelen over de hele lengte van het zadel, en dus de kussens.

maralyn

Re: waarom die zadels zo ver naar voren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:00

KBK, nee ik vind je zadel niet te ver naar achteren liggen.
Echter zou ik het paard graag in stand met het zadel willen zien.
Naar mijn ogen, is het zadel te lang, en komt achter de laatste rib van het paard uit.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:00

Bedankt voor jullie bericht zal hem eens iets na achteren leggen
Baal d'r zo van zadelmaker geweest met drukpad zadel ligt goed
Ostheo geweest niets te zien tandarts is d'r nu en mevrouw heeft 2 haken
Hopelijk lost dat het steigeren op hebben d'r nu 2 maanden t is 2 weken goed gegaan en nu steigerde ze weer
Misschien toch het zadel

Afbeelding
En deze dan?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:02

Ook te ver naar voren.
Dit kun je voelen, door je hand te laten strijken langs het kopijzer van het zadel.
Je voorste gedeelte dus, die bepaald wat de breedte van de kamer is.
Deze moet een aantal vingers achter het schouder blijven.

Beter is, als jij voelt, en iemand anders het voorbeen omhoog breng, waardoor het schouderblad naar achteren wordt geduwd.
Daar achter, dan zit je goed.

Maar ook bij dit zadel, vraag ik me af, of de lengte van de kussens, mist op je juiste plek gelegd, niet te lang zullen zijn voor dit paard.

Ik verbaas me echt er over, hoeveel paarden en ruiters een veel te lang zadel hebben....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:03

maralyn schreef:
[naam], nee ik vind je zadel niet te ver naar achteren liggen.
Echter zou ik het paard graag in stand met het zadel willen zien.
Naar mijn ogen, is het zadel te lang, en komt achter de laatste rib van het paard uit.
Heb even voor je gekeken, maar heb geen standfoto.
Zadel is door een zeer professionele zadelmaker op maat gemaakt, dus ga er vanuit dat hij goed ligt en paard loopt er meer dan prima onder. :j

Nog wel een draffoto waar het wat duidelijker is misschien.
Afbeelding

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:05

hehe, ik heb een paard waarbij vrijwel alle zadels naar voren over de schouder schuiven. (kwestie van licht overbouwd, weinig schoft of schouder, overgewicht, rond geribt, flinke beweging, singelplek ongeveer tussen de voorbenen). Langs de achterkant wordt het naar voren geduwd en langs voor, wordt het naar voor getrokken.

Ondertussen, na echt heel veel merken geprobeerd te hebben op aanraden van mijn buurvrouw (da paard van je heeft de bouw van een quarter, leg er westernzadel op als je toch geen wedstrijden meer rijdt) overgestapt naar westernzadel wat volgens mij beter blijft liggen. Maar goed daarvoor zou je me vaak hebben kunnen zien met een zadel dat te ver naar voor lag.

Lisa__Beau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:06

te kort is ook te klein. en ik denk dat je zo'n pony dan idd beter een klein mager iemand laat rijden die wel in ene passend zadel past. De pony kan er niets aan doen dat ie kort is, en dan moet ie maar pijn hebben?[/quote] Ik zeg ook zeker niet dat mn pony dan maar pijn moet hebben voor mijn 'plezier'. Maar dit zadel is in overleg gekocht met mijn zadelmaker, die 2x per jaar ter controle langs komt. Hij zegt dat mijn huidige zadel iets wat aan de lange kant is, maar dat het zeker niet te groot is.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:08

Dat met t voelen ga ik eens doen
Beide paarden hebben een euroriding titan 17inch en ligt volgends de druk pad echt super
Maar kan goed zijn dat de zadelmaker ze verder na achteren heeft gelegd tijdens de pad meting

De schimmel is mega gevoelig en rodeod al met een zandkorrel eronder kan niets hebben van pijn en sinds ik overgegaan ben op dit zadel loopt hij 1000x relaxter en fijner door z'n lijf
Zal er eens op letten en een nieuwe foto plaatsen
Thanks voor je feedback
De 26ste komt de zadelmaker overigens weer omdat het zadel van een van m'n andere paarden scheef trekt zal hem hier ook even na vragen
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 25-06-15 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:09

KBK, ik ga nu een reactie geven, waar ieder niet blij van wordt.

Een zadelmaker is een persoon, met een mening en met een inzicht.
Er zijn verschillende opleidingen die je als persoon kunt doen, om zadelmaker te worden.
Maar wanneer ben je nu een goede?

Steeds meer hoge namen, vallen door de mand, met zowel de lengte van hun zadels, als de manier van opvullen van hun zadels.

Dat een paard nu goed loopt, is natuurlijk mooi. Maar te lang, blijft te lang.
En als de druk niet 100% over het zadel verdeeld wordt, dan betekend dat, dat het zadel dus niet 100% goed ligt.
Anders zou het zadel namelijk ook, op de plekken, achter de achterste rib gaan plaatsnemen.

Dit plaatje is anders, die je nu gepost hebt. Hij lijkt goed te liggen qua lengte, maar mij stoort het beeld nu, dat het zadel niet in evenwicht ligt.
Het zadel kantelt in deze optiek naar voren, en de lepel staat erg hoog.
Dit betekend, dat het zadel van voren, de kamer dus, nog iets te breed is, OF het zadel niet helemaal correct zou moeten zijn opgevuld. Waardoor er voor, minder in zit als achter.

Maar, dit kan ook door optiek komen, of omdat het zadel op die foto misschien een stuk jonger was, het paard dus minder bespiering.

Maar, het maakt echt niet uit welke "goede" zadelmaker je hebt gevonden of hebt. Elke zadelmaker maakt fouten.
Want een zadelmaker is en blijft een mens.

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:11

Daar ben ik het helemaal mee eens. :j
We hebben er in het afgelopen jaar ook 5 verschillende zadelmakers bij gehad, omdat we bij de eerste 4 gewoon niet tevreden waren met het resultaat en de manier van 'hun' merken aansmeren.
Het is enorm zoeken! Zoveel mensen die zich voordoen als zadelmaker, maar het gewoon niet zijn of in ieder geval niet goed.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:11

Lisa__Beau schreef:
te kort is ook te klein. en ik denk dat je zo'n pony dan idd beter een klein mager iemand laat rijden die wel in ene passend zadel past. De pony kan er niets aan doen dat ie kort is, en dan moet ie maar pijn hebben?
Ik zeg ook zeker niet dat mn pony dan maar pijn moet hebben voor mijn 'plezier'. Maar dit zadel is in overleg gekocht met mijn zadelmaker, die 2x per jaar ter controle langs komt. Hij zegt dat mijn huidige zadel iets wat aan de lange kant is, maar dat het zeker niet te groot is.[/quote]
het is niet omdat een zadelmaker je dit zadel verkocht heeft dat het fijn ligt voor de pony. Die mensen zijn ook handelaars die je wat verkopen, zeker als er geen enkel zadel je pony zal passen waar jij je achterste in geduwd krijgt ;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:14

wizewo schreef:
hehe, ik heb een paard waarbij vrijwel alle zadels naar voren over de schouder schuiven. (kwestie van licht overbouwd, weinig schoft of schouder, overgewicht, rond geribt, flinke beweging, singelplek ongeveer tussen de voorbenen). Langs de achterkant wordt het naar voren geduwd en langs voor, wordt het naar voor getrokken.

Ondertussen, na echt heel veel merken geprobeerd te hebben op aanraden van mijn buurvrouw (da paard van je heeft de bouw van een quarter, leg er westernzadel op als je toch geen wedstrijden meer rijdt) overgestapt naar westernzadel wat volgens mij beter blijft liggen. Maar goed daarvoor zou je me vaak hebben kunnen zien met een zadel dat te ver naar voor lag.

Wizewo, je hebt het probleem al gevonden.

Rond geribt, ik zie het echter als een grote kroket voor me, met een singelplaats ver naar voren.
Niet als belediging, nee, wij hebben ook zo'n dame.

Wat met deze zadels van belang is, wat je goed met een westernzadel terug ziet, is dat het oppervlakte, van de raakvlak van de kussens groter is. De meeste kussens op een engels zadel, zijn rond...
Het kopijzer is gebouwd voor paarden met een brede U schoft. (vergelijk eens een KWPN/ Arabier, met een trekpaard of fjord. V en U schoft, uiteraard moet je de letters op de kop zien.)
Daarnaast hebben veel quarters ook het singeplaats verder naar voren liggen. Dus zijn de zadels daar op gebouwd.

Echter zijn er maar weinig dressuurzadels voor echt brede paarden, met een singelsysteem, waardoor het zadel achter de schouder blijft liggen en niet naar voren wordt getrokken.

Je hebt steeds meer vernieuwing van technieken in zowel zadels als singels.
Mij zou het niet verbazen, als je over 10 jaar, ineens wel een zadel zou kunnen vinden, die bij jullie als combinatie past.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:16

KoudbloedKim schreef:
We hebben er in het afgelopen jaar ook 5 verschillende zadelmakers bij gehad, omdat we bij de eerste 4 gewoon niet tevreden waren met het resultaat en de manier van 'hun' merken aansmeren.
Het is enorm zoeken! Zoveel mensen die zich voordoen als zadelmaker, maar het gewoon niet zijn of in ieder geval niet goed.

Lastig blijft het idd
Daarom ben ik een aantal jaar terug opzoek gegaan naar eentje met goede recensies en drukpad waar ik zelf mee kan kijken
Ben zeer tevreden over deze en hoef nooit meer een andere
Zeker die drukpad en dat ik achteraf zelf ook kon kijken vind ik echt geweldig
T kost wel extra die drukpad maar dan weet ik wel dat het goed ligt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:19

Gentlegiant schreef:
[naam] schreef:

Lastig blijft het idd
Daarom ben ik een aantal jaar terug opzoek gegaan naar eentje met goede recensies en drukpad waar ik zelf mee kan kijken
Ben zeer tevreden over deze en hoef nooit meer een andere
Zeker die drukpad en dat ik achteraf zelf ook kon kijken vind ik echt geweldig
T kost wel extra die drukpad maar dan weet ik wel dat het goed ligt
Klopt, wij hebben het zadel van 1 van onze paarden door een zadelmaker laten aanmeten die daarvoor ruim 2 uur moest rijden en dan weer 2 uur terug, pas bij die (de 5de) waren we tevreden.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 10:21

Afbeelding

Bovenstaand is mijn paard. Heb dit zadel vorig jaar aangeschaft, is kort 17" en heeft ook teruggesneden zweetblad. Velen zullen dit waarschijnlijk te ver naar achteren vinden, terwijl wij het nog wel een cm of 1-2 naar achteren willen hebben....
Achterkant is moeilijk te zien helaas door het lange jasje...maar is vrij diepe dressuurzit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:21

Ik vind deze eigenlijk nagenoeg perfect liggen. :j

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:21

KoudbloedKim schreef:

Dat is inderdaad ook het probleem.

Zadelmaker is een vrij beroep.
En mensen voelen zich niet aangesproken om hier in te verdiepen. "Want, daar is een zadelmaker voor."
Dit is echter geen verwijt hoor! Nee, want een instructeur is niet voor niets een instructeur. Maar ook daarbij zijn er zoveel verschillende soorten, maten en optieken.

Terug op het vrij beroep, ik dwaal af.
Omdat het een vrij beroep is, en daar best leuk wat in te verdienen valt, als je het als mens snugger aan pakt, gaan mensen dit "maar" doen. Even een cursus en klaar.
Echter houden de zadelmakers zich niet bezig met de bouw van het paard.
niet te spreken over dat zadelmakers de bouw van de ruiter vergeten!! En waardoor eigenlijk bijna alle vrouwen met een mannenzadel rijden.
Niet met de gangen van het paard, maar ook niet naar de kundigheid van de ruiter.

Een ruiter in balans, zal het zadel minder vaak aangepast moeten worden, als met een beginnend ruiter.
Is dat erg?
Nee zeker niet.
Maar zadelmakers hebben die optiek niet.
"Duur is beter! Dus koop een duur zadel."

Nu ga ik even vals doen... wat eigenlijk niet mijn ding is, en bekritiseer ik even op een zadelmaker.

In de buurt hier niet ver vandaan, heeft een zadelmaker een fryso van 2500 euro op een paard gelegd.
Beestje is te dik, onbespierd en binnen no time, lag het zadel niet goed.
Na een aantal keren aanpassen, licht het zadel als de toren van pisa, maar mevrouw zelf zal daar geen geld aan verdienen.
Er moet dus weer, opnieuw een zadel, van 2500 euro worden opgelegd. En een "sorry" is niet gevonden.

Als de zadelmaker had nagedacht, was hij verder gaan zoeken. Had hij andere modellen gepakt, met de intentie, hij ligt nu goed. We passen hem niet aan, en we gaan pas voor een 2500 zadel, als het paard daar aan toe is.

Mevrouw was zich van geen kwaad bewust, dat dit zou gaan gebeuren. En erg teleurgesteld.
En dat is goed te begrijpen.

Ik spreek hier niet over maar even een zadelmaker, maar een zadelmaker die Fryso zadels vertegenwoordigd.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:23

Dems, bij deze zou ik me zo geen zorgen maken.

Maar... *\o/* even een zadel zonder dekje!!

Qua schoudervrijheid kan ik me voorstellen dat je zegt: Liever nog 2 cm naar achteren.
Een ijslander trekt zijn schouder hoog op, bij zijn gang, waardoor het schouderblad heel ver naar achteren komt.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 10:28

ja zonder dekje ;) er ligt wel zo'n rubberen flubberding onder hoor

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:28

Een passend zadel vinden is voor geen enkel paard makkelijk. Veel eigenaren hebben er zelf geen verstand van en gaan er vanuit dat de zadelmaker weet of het goed ligt of niet. Natuurlijk is dat een goeie insteek maar ik vind dat menig eigenaar zelf wel wat kritischer mag kijken naar hoe het zadel ligt.

Een zadel wat te lang is, kun je zelf voelen bij de laatste rib, een zadel wat niet recht ligt kun je zelf zien, of een zadel echt achter de schouder ligt kun je zelf voelen, of een zadel niet drukt bij de schoft kun je zelf voelen.
Je kunt dus zelf een heleboel checken voelen en vragen, maar ik zie meestal een zadelpasser aan het werk, eigenaar heeft het paard vast en kijkt toe en gelooft de zadelpasser als ie zegt dat 'dit' zadel past..