Niet 100% ontopic maar volgens mij wel in relatie tot de vraag, dus toch maar een reactie in het topic ipv via pb 
Ben het heel vaak met je eens Nombrado ( heb ook veel aan je tips in mijn topic gehad !), maar ben wel van mening en het is mijn ervaring dat juist wel het voorwaards houden en niet het simpele loslopen bijdragen aan een sneller herstel van de spieren.
Voorwaards neerwaards beweging helpt een paard juist toch wel in die ontwikkeling.
Zowel mijn dierenarts als osteopaat hebben mij dit geadviseerd toen ik met mijn zadel probleem liep.
Zou zelf eerlijk gezegd ook geen beter oplossing weten, je wilt immers toch dat je paard zijn rug los laat en zich opbolt en actief wordt vanuit de achterhand.
Ik denk dat onze twee antwoorden een beetje een opvolging zijn van elkaar ipv een meningsverschil. Als je verzameling van je paard wil verlangen moet hij imo ook in staat zijn om dat te kunnen doen. Hij moet los zijn in de rug en actief zijn in de achterhand om te kunnen verzamelen toch
?
Kwam in een ander topic een mooi stukje daarover tegen:
PenS schreef:De trapezius is een spier die 8 onderliggende spieren bedekt. Hij zit vast aan het schouderblad en loopt zowel naar de halswervels als naar de rug. De trapezius zorgt voor stabiliteit van de schouder en helpt bij het naar voren en naar achteren bewegen van de schouder. Dat betekent dat deze spier een belangrijke verbinding is en een directe invloed heeft op de positie van de hals en de beweging van de rug.
Door een slecht passend zadel kan de spier minder goed ontwikkelen, er ontstaat spieratrofie door het knellen van zenuwen en het belemmeren van een goede doorbloeding. Grofweg is het zo dat als de spier niet meer bekneld wordt hij weer zal ontwikkelen.
Als je je paard op een juiste manier traint, dus met een ontspannen rug, met goed achterhand gebruik en een dragende hals zonder onderhals zal deze spier zich weer ontwikkelen. Extra oefeningen zijn niet nodig. De oorzaak weghalen is het meest belangrijk! En zoals al geschreven, geef het de tijd.