Spieratrofie schoft, zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 11:36

Gypsy schreef:
Qua zadel heb je nu denk ik wel genoeg ideeën die je kunt onderzoeken om te kijken of het bij jou en je paard past, maar in de tussentijd kun je misschien veel met dubbele lijnen longeren? Dan krijgen de spieren weer een kans en kun je wie weet het tij keren.

Ik heb toen ik er achter kwam dat mijn zadel de veroorzaker was ook direct besloten niet meer op te stappen tot ik een passend zadel had. Ben ook aan de longe verder gegaan, bijzetje erbij lekker actief voorwaarts over de rug en had in enkele weken al een klein resultaatje bereikt in bespiering rondom te schoft. :j

Goede tip dus !

meerju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:10

Sizzle schreef:
Je hebt waarschijnlijk een zadel nodig met een lang kopijzer, dropped panel en keil kussens aan de voorkant (doen eigenlijk alleen de engelse merken). Vervolgens moet hij zo breed zijn als het paard zo horen te zijn en dat ondersteun je dan voorlopig met een pad met inlages zie je dan in de loop van de tijd kunt wegnemen.

Helemaal mee eens, zo doe ik het ook op mijn vergelijkbare paard. Kijk eens naar Kent & Masters. Dat zijn hele fijne betaalbare zadels met een lang en verwisselbaar kopijzer (S-serie). Ook beschikbaar in een speciale 'hoge schoft'-versie. Als dat niet voldoende lift, dan eventueel een prolite-pad eronder totdat de bespiering weer voldoende terug is. Heleen Klumper uit Almelo kan je hier goed in adviseren, een hele kundige vrouw die ook verder kijkt dan alleen naar het zadel.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:13

A_nouk schreef:
Gypsy schreef:
Qua zadel heb je nu denk ik wel genoeg ideeën die je kunt onderzoeken om te kijken of het bij jou en je paard past, maar in de tussentijd kun je misschien veel met dubbele lijnen longeren? Dan krijgen de spieren weer een kans en kun je wie weet het tij keren.

Ik heb toen ik er achter kwam dat mijn zadel de veroorzaker was ook direct besloten niet meer op te stappen tot ik een passend zadel had. Ben ook aan de longe verder gegaan, bijzetje erbij lekker actief voorwaarts over de rug en had in enkele weken al een klein resultaatje bereikt in bespiering rondom te schoft. :j

Goede tip dus !

voorwaarts en laag en of diep instellen krijgt het paard nauwelijks ontwikkeling rond de schoft van. Van juist meer de verzameling, ook aan de longe, zal het paard beter die spier bij de schoft en schouder gaan gebruiken en ontwikkelen.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:34

Niet 100% ontopic maar volgens mij wel in relatie tot de vraag, dus toch maar een reactie in het topic ipv via pb :)

Ben het heel vaak met je eens Nombrado ( heb ook veel aan je tips in mijn topic gehad !), maar ben wel van mening en het is mijn ervaring dat juist wel het voorwaards houden en niet het simpele loslopen bijdragen aan een sneller herstel van de spieren.

Voorwaards neerwaards beweging helpt een paard juist toch wel in die ontwikkeling.
Zowel mijn dierenarts als osteopaat hebben mij dit geadviseerd toen ik met mijn zadel probleem liep.

Zou zelf eerlijk gezegd ook geen beter oplossing weten, je wilt immers toch dat je paard zijn rug los laat en zich opbolt en actief wordt vanuit de achterhand.

Ik denk dat onze twee antwoorden een beetje een opvolging zijn van elkaar ipv een meningsverschil. Als je verzameling van je paard wil verlangen moet hij imo ook in staat zijn om dat te kunnen doen. Hij moet los zijn in de rug en actief zijn in de achterhand om te kunnen verzamelen toch :) ?

Kwam in een ander topic een mooi stukje daarover tegen:

PenS schreef:
De trapezius is een spier die 8 onderliggende spieren bedekt. Hij zit vast aan het schouderblad en loopt zowel naar de halswervels als naar de rug. De trapezius zorgt voor stabiliteit van de schouder en helpt bij het naar voren en naar achteren bewegen van de schouder. Dat betekent dat deze spier een belangrijke verbinding is en een directe invloed heeft op de positie van de hals en de beweging van de rug.
Door een slecht passend zadel kan de spier minder goed ontwikkelen, er ontstaat spieratrofie door het knellen van zenuwen en het belemmeren van een goede doorbloeding. Grofweg is het zo dat als de spier niet meer bekneld wordt hij weer zal ontwikkelen.

Als je je paard op een juiste manier traint, dus met een ontspannen rug, met goed achterhand gebruik en een dragende hals zonder onderhals zal deze spier zich weer ontwikkelen. Extra oefeningen zijn niet nodig. De oorzaak weghalen is het meest belangrijk! En zoals al geschreven, geef het de tijd.

nombrado

Re: Spieratrofie schoft, zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:03

ik reageer even via pb ;-)

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 22:21

Bedankt voor alle reacties, bij deze zal ik even proberen op iedereen te reageren.

De verschillende genoemde zadelmakers e.d. ga ik dit weekend eens even wat meer info over opzoeken.

Er worden verschillende zadels genoemd, de Custom (€2695,-) en de WoW-zadels (€3000,-) bijvoorbeeld gaan echt boven mijn budget. Tweedehands zou wel een optie zijn, maar moeilijk te vinden. De Ainsley (Vanguard) heeft een diepe zit, ik krijg nu soms al last van mijn rug door de diepe zit dus bij een ander zadel wil ik sowieso niet zo'n diepe zit weer. De Kent&Masters zal ik ook eens naar kijken.

Sizzle: je hebt het over een lang kopijzer, een dropped panel en keil kussens aan de voorkant. Aan welke merken kan ik hierbij denken? En je klinkt inderdaad erg deskundig, wat voor soort pad met inlages zou jij aanraden? Is de prolite geschikt, of iets met gel of lucht? En waarom? En hoe denk jij over boomloze zadels bij een paard als de mijne?

Nombrado: Ik weet niet precies hoe een voorsingelstoot eruit ziet. Ik had bij de Kieffer vzh gewoon 3 singelstoten en bij de Sommer dressuur heb ik een V-singelstoot en een gewone. Een foto van de gehele rug zal ik dit weekend even uploaden. En boommaat 28 heeft de zadelmaker mijn paard inderdaad opgemeten, schrok er zelf ook enorm van. De Zaldi New Kent ga ik me ook eens in verdiepen, of reageerde je hiermee op het bericht van bokker UniFlap? En over het laag en diep trainen waarbij je zegt dat daarmee nauwelijks de schoftbespiering wordt getraind, zou de midden- of hoog instelling beter kunnen helpen bij het vormen van de bespiering?

A_nouk: Wat bedoel je precies met een losse zadelboom. Een zadel dat vanaf de boom helemaal wordt opgebouwd, zoals Daaleman doet bijvoorbeeld? Het zadel dat ik nu heb vult de zadelmaker inderdaad op in de kussens, dus niet zoals bij een Wintec.

De singel is inderdaad iets om in de gaten te houden. Het huidige zadel wordt ook soms wat naar voren getrokken door te singel. Osteopaat of masseur zat ik zelf ook al over te denken.
Trainen aan de longe en zonder zadel werken/rijden is iets wat ik ook wekelijks doe. Ik longeer vaak met pessoa op de lage stand, maar ik kan ook wel weer eens met dubbele lijnen gaan longeren.

Iedereen die tips heeft gegeven over boomloos, hier zal ik me ook nog eens wat beter in gaan verdiepen dit weekend.

Ik ben al heel wat informatie rijker nu, maar blijf rustig reageren wanneer je nog tips over zadels of zadelmakers of specifieke training o.i.d. hebt! :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:25

Merken die dit o.a (let op er zijn meer) bieden zijn Albion (nagenoeg op maat te krijgen met zeer veel opties), de Fairfax en K&M, de ESTA (voormalig msfc) professional, diverse Ideal zadels en waarschijnlijk ook Barnsby etc.
Eigenlijk alles wat van Engelse bodem komt.
Maar zonder uitproberen ben je nergens.
De K&M (super fijn merk) is bijvoorbeeld aan de achterkant vrij plat en breed. Als je paard meer wat weg heeft van een haring dan zullen de kussen van je paard af staan (niet goed).

Prolite is super, vooral de tri-pad. Maar voor echte rugpatienten waar nog meerdere centimeters missen en de ruggegraad niet meer in de spieren ligt begin ik meestal met lamswollen onderleggers.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:38

Brandt komt ook uit de Ideal fabriek in Engeland volgens mij of iig onderdelen daarvan.

Hier is het close contact zadel met de vlakste zit (prijs € 1925 voor maatwerk)

Lisa91 @ [HAR] Arno Brandt zadel

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:39

Als je problemen met je rug krijgt , probeer dan eens een passier. Sinds ik daar mee rijdt zijn mijn rugproblemen verleden tijd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:40

Maar Passier past niet op zo'n paard...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:42

En passier is niet meer passier zoals 10 jaar geleden.
Nu verkopen ze naar mijn mening goedkope verlijmde rotzooi voor heel veel geld.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:56

Dat weet ik niet, ik heb twee oudjes liggen, in prima staat maar zelfs de smalste ligt op de schoft dus dat model past echt niet bij dat paard. (Was ook voor een ander paard, dit paard liep vroeger onder een Prestige)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:26

Als ik zo'n schoft en rug zie jeuken mijn handen..
Ik kan zo al de plek zien waar je paard vast zit..
Vaak wordt dit veroorzaakt door een niet goed passend zadel.
Kijk eens of je iemand kan vinden in jou buurt van http://www.happy-athlete.nl
Dit is zo snel en makkelijk op te lossen door op de aanhechtingen te werken.
Dan zet je als ware de kraan open en loopt de spier weer "vol"
Binnen 15 minuten ziet de rug er dan totaal anders uit 8-)
Pas als de spieren weer mooi opgevuld zijn kun je eens kijken naar een goed passend zadel.
Succes!

Bij zo´n rug denk ik niet meteen aan zaldi maar meer aan een Wow zadel of een Schutte zadel
Schumacher heeft ook een fijn model voor een hoge schoft

Wow is 2e hands ook nog redelijk betaalbaar
Laatst bijgewerkt door unamie op 26-06-15 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:37

Ik heb zojuist mijn 1e aanbetaling voor een Balance zadel gedaan.
Mijn paard heeft ook hoge schoft, brede, ver doorlopendee schouders, en ook nog eens een ver naar voren liggende singelplek + een vlakke rug. Alle zadelmakers kwamen met hetzelfde, "geen een zadelmerk is hiervoor gemaakt". Je moet een speciaal zadel laten maken voor hem.

Nadat mijn compleet aangepaste zadel voor steeds meer problemen zorgde, via via bij dit merk gekomen. Zij gebruiken een iets andere boom als de meeste zadelmerken.
Hun consultant komt bij je langs tegen reiskostenvergoeding. In ruil daarvoor krijg je een theoriecursus van ongeveer 1,5-2 h (heel veel geleerd!) en ze neemt verschillende zadels mee om te passen en te kijken wat er bij jou en jouw paard nodig is. En je krijgt ook nog eens echt nuttige rijtips als ze wat opmerkt in jouw rijden dat je paard hindert _/-\o_ .
Daarbij is er op de website ook nog een trainingsprogramma beschikbaar dat helpt om de spieren langzaam weer op te bouwen.http://www.balanceinternational.com/

Ik kreeg de tip om in ieder geval de daaropvolgende 2 maanden, niet te rijden, maar dit trainingsprogamma te volgen. Dan kon hij (oftewel zijn spieren) herstellen van de schade die hij had opgelopen. Ze geven je echt nuttige tips om te helpen de schade te herstellen.
Laatst bijgewerkt door zippora op 26-06-15 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:40

Maaiike94 schreef:
Nombrado: Ik weet niet precies hoe een voorsingelstoot eruit ziet. Ik had bij de Kieffer vzh gewoon 3 singelstoten en bij de Sommer dressuur heb ik een V-singelstoot en een gewone. Een foto van de gehele rug zal ik dit weekend even uploaden. En boommaat 28 heeft de zadelmaker mijn paard inderdaad opgemeten, schrok er zelf ook enorm van. De Zaldi New Kent ga ik me ook eens in verdiepen, of reageerde je hiermee op het bericht van bokker UniFlap? En over het laag en diep trainen waarbij je zegt dat daarmee nauwelijks de schoftbespiering wordt getraind, zou de midden- of hoog instelling beter kunnen helpen bij het vormen van de bespiering?

Waar het in de training om gaat, is dat het paard vanachter naar voren getraind wordt.
En dat , als je vwnw traint je je tempo (niet te hoog) in de gaten houd en het neusje altijd op of voor de ll houd.
Dan pas kan een paard zijn achterhand op de juiste wijze ontwikkelen.
Het gaat om de balans en kracht vanachter waardoor het paard van voren kan "ontlasten" en daardoor beter kan ontwikkelen.
Hier een filmpje van Juan Manuel Munoz (de ruiter van Fuego) die hier in zijn training dit ook regelmatig uitlegt. (wel ondertiteld in het engels ;-) )
http://www.tlhd.com.br/programas/tribun ... questre-27
Van deze video kan je veel rijtechnische dingen opsteken. Opbouw training, ontspanning en de oefeningen waar die voor zijn voor de ontwikkeling.

Wb de Zaldi New kent, zou voor jou paard een mogelijkheid kunnen zijn, en ze zijn niet zo duur.
De boommaat is te verstellen (verbreden en versmallen net als kieffer)
Laatst bijgewerkt door nombrado op 26-06-15 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:14

@unamie, Ninon heeft destijds geprobeerd een zadel voor het paard met zeer hoge schoft waarover ik eerder vertelde. Het is niet gelukt, ze kreeg het zadel niet passend en heeft het retour genomen. (zonder kosten, dus wel super service!)

Ze gaat hier wel iets voor ontwikkelen want ze heeft er nu geen geschikte boom voor. Toen ze afgelopen week bij mijn zadel was heeft ze de Custom nog eens goed bekeken ;)

Als het echt een extreme schoft is kan zij niet helpen helaas.
Schumacher heeft ook op dat paard gelegen maar was ook uiteindelijk niet geschikt voor dat paard.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 14:35

Op verzoek van nombrado nog een foto van de hele rug:

Afbeelding

Bedankt voor je antwoord nombrado over de training. Het van achter naar voren trainen is ook mijn principe, waarvoor ik nu ook op zoek ben naar een andere instructrice aangezien veel lesgevers daar anders over denken. Maar ik zal niet off topic gaan.

Unamie: hier in de buurt zit Wendy van Engeland. Zou een sportmassage behandeling voldoende zijn of is er ook een osteopaat bij nodig?

Ik ga nog eens wat meer info zoeken over Balance zadels (en dat hele programma) en nog eens naar 2e hands WoW zadels.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:39

janneke_S schreef:
Els Jonckers van Equicontact zadeladvies zou je heel goed kunnen helpen. Zij is zadelmaker en doet een opleiding tot paardentherapeut. Haar partner is tevens paardenfysiotherapeut.
Allebei kundige mensen, ben er zelf heel tevreden over.

Ze komen zelf uit Hasselt (BE) maar rijden door heel Belgie en Nederland.

Hier ook goede ervaringen met Els!
Mijn paard had een onmogelijke combinatie van weinig bespiering, brede schouder en korte rug, en het zadel wat er nu op ligt is zo fijn dat er al na 1.5 maand een nieuw kopijzer in kan, omdat de bespiering zo hard gegroeit is!

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 08:37

Ik heb nog eens wat meer info gezocht over de verschillende zadels die hier genoemd zijn, en ik ga me nu denk ik toch maar richten op een 2e hands WoW zadel. En dan eventueel eerst met een prolite pad eronder (in overleg met een zadelmaker). De makkelijkere aanpasbaarheid qua boom en lucht spreekt me erg aan.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:31

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:35

Maaiike94 schreef:
Unamie: hier in de buurt zit Wendy van Engeland. Zou een sportmassage behandeling voldoende zijn of is er ook een osteopaat bij nodig?

Na 1 keer masseren zie en merk je al meteen een flink verschil.
vaak is nog wel een 2e of zelfs 3e keer nodig om in de diepere lagen te komen.

Osteopaat is voor oa wervels dus daar gaat de rug niet van "vullen"
maar het is wel verstandig om 1 a 2 keer per jaar een wervel check te laten doen bij de paard door een osteopaat of manueel therapeut

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:51

Ik heb destijds voor mijn merrie met weggevallen spieren rond de schoft en uitstekende ruggengraat een gebruikte WoW via Arie Boer gekocht.
Die heeft het zadel voor haar aangepast en door de zachte vulling zijn de bij de rugspieren toen in vrij korte tijd enorm bijgekomen.
Ze is in 2 jaar tijd van een headplate 1 naar een 3 gegroeid.
Het laatste jaar dat ik haar had heb ik haar weinig meer gereden, maar zou ze er nu nog zijn zou er bijna zeker een 4 in hebben gekund.
Die rug was zo ontzettend mooi bijgekomen!

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 14:08

Ik heb ook een paard met een hoge schoft en een naar voren liggende singelplek. Ze kreeg ook behoorlijke atrofie achter haar schouders. De zadelmakers legde er een smalle boom op om het zadel te " stoppen" zodat het niet naar voren schoof. Na heel wat omzwervingen en na het passen van heel veel zadels, waaronder boomloos (bleef niet hoog genoeg bij schoft) ben ik uitgekomen op een tweede hands Schleese met een u vormig kopijzer. De atrofie is helemaal verdwenen en ze heeft nu weer een normaal gespierde rug. Ik heb het zadel aan laten passen bij Zadelpunt in België. In Nederland zijn er geen of 1 zadelmakers die met dit zadelmerk werken.

Ik heb er trouwens ook een WoW op gehad, die schoof tot halverwege haar schouder.

Die van mij heeft ook die iets oplopende rug naar achteren toe waardoor het zadel steeds naar voren werd geduwd en daar achter de schouder duwde/drukte. Je moet in elk geval opletten dat je zadel geen rechte kussen heeft.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 14:36

Bedankt voor de nieuwe reacties met ervaringen, deze neem ik zeker mee bij de zoektocht naar een zadel.

Ik heb inmiddels enkele zadelmakers gemaild, die zowel WoW als K&M zadels verkopen. Verder neem ik binnenkort contact met een masseur.

Het oude zadel ga verkopen, omdat ik het niet zie gebeuren dat deze ooit nog goed wordt voor mijn paard (en voor mij). Zonde van het geld maar ja..
Ik ben gestopt met rijden ohz. Totdat er een ander zadel is blijf ik longeren, wandelen en af en toe zonder zadel rijden.

Blijf vooral reageren, ik ben nog steeds nieuwsgierig welke zadels en oplossingen bij anderen helpen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 14:48

Had iemand deze link al gepost: http://boomlooszadelpasservice.nl/ zij heeft eenpasservice voor verschillende merken en modellen boomloze zadels, maar verkoopt zelf niet (en zal je dus niet zomaar een zadel aansmeren!)