Storm2009 schreef:Allereerst, Waarom zou je met een stang willen rijden?
Ik reed mijn fries in het begin met een dressuurstang (met hefboomeffect) omdat hij van een koets kwam (nooit onder zadel geweest) en gewoon een lichter bit negeerde. Ik ben uiteindelijk bitloos met haar geëindigd dus gelukkig bewees dat dat een 'zwaar' bit echt overbodig is.
Na een tijdje hebben we een rubberen stangtrens (dus geen stang-trens combinatie maar een stang met trensringen) gedaan. Maar wat ik het nadeel vind ik dat dit een massief deel in zijn mond is...zit dus totaal geen beweging of vrijheid in.
Je geeft ook aan dat je soms bitloos rijd maar dan weinig controle hebt. Ik ga het toch vragenhoe rijd je dan bitloos? Met een (touw)halster of met een bitloos hoofdstel? En welk systeem dan? Maakt veel uit, bijvoorbeeld side pull, cross link?
Bitloos met een touwhalster (gewoon 2 touwen onderaan de lusjes geknoopt). Voor dit geknoei af en toe wil ik nu nog geen duur hoofdstel kopen. Waar hij weg komt werd hij dan met gewooon en halster gereden en dit werkte prima. Mijn paard kan het in dat opzicht wel , maar ik gewoon nog niet. Maar ik ben er van overtuigt dat dit straks wel komt en dan overweeg ik een bitloos hoofdstel misschien maar nu nog niet.
Ik geloof ook dat zo`n zwaar bit niet nodig is , maar dit geld niet voor elk paard. Ik hoef geen super scherp bit en ik ben helemaal niet iemand die snel voor iets met een hefboom gaat.
MadelonSunny schreef:@Liselot Ik bedoel eigenlijk een hele lichte hefboom. Maar dat is puur wat ik heb geleerd. Ik heb er geen ervaring mee. Je zou zomaar gelijk kunnen hebbenIk zie er ook wel een klein beetje de werking van de kneveltrens in ja.
@TS Daar heb ik geen ervaring mee. Maar ik denk dat het wel op weegt tegen het feit dat een watertrens minder stabiel in de mond ligt. Als je graag wil dat een paard meer knabbelt zijn er nog wel andere dingen voor zoals dit bit. Sprenger is overigens sowieso echt een aanrader als je wilt investeren in een goed bitAls ik ooit in een toekomst weer een paard met bit ga rijden wil ik graag dit bit proberen.
Ongebroken bit zou ik niet zo zeer aanraden. Vooral omdat als je aan de ene kant stuurt de andere kant ook gelijk soort van inwerkt omdat je niet zoals bij een enkel/dubbelgebroken bit hebt dat het scharniert en onafhankelijk van elkaar werkt. Als je een beetje begrijpt wat ik bedoel
Even een quote:
"Een ongebroken trens heeft geen scharnierpunten. Het mondstuk kan recht zijn of de vorm van de tong volgen. Het werkt voornamelijk in op de mondhoeken en de tong en minder op de lagen. Doordat het ongebroken is, worden tong en lagen niet bij elkaar geknepen en kan het ook niet in het gehemelte prikken. Sturen gaat met een ongebroken trens wel iets lastiger dan met een gebroken bit omdat eenzijdige teugelhulpen minder goed doorkomen. Een ongebroken trens is niet hetzelfde als een stang omdat het bit geen hefboomwerking en kinketting heeft. Een ongebroken trens is zeer geschikt voor paarden met een gevoelig gehemelte of hangend rooster."
Super handig ! Dankjewel voor dit antwoord !
Ik laat het idee van het ongebroken bit dan nog maar even zitten en probeer eerst iets anders
hoe rijd je dan bitloos? Met een (touw)halster of met een bitloos hoofdstel? En welk systeem dan? Maakt veel uit, bijvoorbeeld side pull, cross link?
Ik zie er ook wel een klein beetje de werking van de kneveltrens in ja.

(anders denk ik dat het niet heel goed afloopt want volgens Daimler kan je met met 50km per uur over een dikke boom van 1,10/1,20 vlammen.
)