welk harnachement is het beste

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: welk harnachement is het beste

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:44

Stel nu dat er inderdaad iets niet goed is en jij gaat er op rijden. Dan kan ze dadelijk kreupel zijn en kun je de pech hebben dat de eigenaar vind dat het jouw schuld is.
:$

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 18:16

Tja als ze zo nerveus is vind ik het toch te gevaarlijk om erop te rijden. Heb van de ruitershop een zakje pavo Nervcontrol meegekregen om te testen. Want buiten de hengstigheid is ze ook altijd zenuwachtig.
Is een supplement waarvan je max 100gram onder het voer mengt. Kan niet veel kwaad, toch?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:38

Het kan geen kwaad, maar die proefzakjes zijn letterlijk om te proeven (of je paard het eet), dat soort supplementen hebben doorgaans eerst over langere tijd een werking.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:45

Eerst lichamlijk laten na kijken.
Was hier ook met hengstigheid het geval.
Heel nerveus, vluchten en schrikachtig.
Bleek ze vast te zitten in de overgang van het zadel op de rug.
Het zat niet oppervlakkig vast, maar naar beneden, waardoor het de eierstokken continu aantrok.
Dit deed enorm veel pijn. Wat resulteerde op een moeilijk paard.

Na 1 behandeling fysio, hadden we een compleet ander paard.

Wij hebben de medicatie weg gezet.. Dit is nu 2 volle maanden geleden.

Pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:46

Wat is de reden dat ze zo nerveus is? Misschien moet je daar eerst naar kijken en ook de medische molen in orde maken voor je er op rijdt. Verder als je met bit wil rijden kan je misschien voor een lage neusriem kiezen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 18:46

Het is geen proefzakje. Maar gewoon aan prijs vermindering gekocht op haar aanraden. Op de zak staat dat je er ongeveer 6weken mee doet. Maar ligt er net aan hoeveel je geeft. Ik geef max 80gram omdat ik niet weet hoeveel de merrie weegt. Er staat dat paarden van 600kg 100gr/dag mogen hebben.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 18:49

Waarom ze nerveus is? Weet niet, merk wel dat het begint wanneer je haar uit de wei haalt. Maar ook in de wei vertoont ze nerveus gedrag als je een ander paard weghaalt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:52

MaricoGraphy schreef:
Waarom ze nerveus is? Weet niet, merk wel dat het begint wanneer je haar uit de wei haalt. Maar ook in de wei vertoont ze nerveus gedrag als je een ander paard weghaalt.

Ooit lichamelijk laten na kijken door een goede fysio???

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 19:01

Wederom, het is niet mijn paard. Kan alleen voorstellen doen aan de eigenaar. Ze is overgenomen (gratis) en daarom dus niet eerst gecontroleerd. Haar hoeven waren ook zeker 8cm te lang. Nu zijn ze eindelijk op goede lengte.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:04

Zolang de eigenaar geen intresse toont, vooral geen tuig kopen voor een onrijdbaar dier dat niet van jou is.
Er zijn vast leukere dingen die je met je geld kunt doen lijkt mij.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:21

Je wil er kennelijk veel mee, je bent druk bezig met wat je aan het nerveuze kan doen, je voert haar supplementen om te kijken of dat verschil gaat maken, maar zodra het op lichamelijke klachten aan komt schuif je het af op de eigenaar.
Je vraagt hier advies en wil kennelijk niet horen dat dit dier lichamelijk wel eens helemaal niet in orde kan zijn. Je wil wel aan de slag met juiste hoofdstellen etc, maar overige opmerkingen worden eigenlijk weg geschoven.
Ik zou met dit paard helemaal niet aan de slag gaan (nogmaals), het dier is duidelijk niet gelukkig/ goed in haar vel/ gezond. Je moet je niet druk maken om tuig, het dier moet niet bereden worden zolang het niet goed is. Als de eigenaar het niet wil laten onderzoeken heb je pech en zul je er dus niet meer op moeten willen rijden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 19:33

Heb mijn kennis al gezegd dat het nerveuze ook iets medisch kan zijn (iets aan de eierstokken, baarmoeder, ofzo) als ik wist hoeveel een onderzoek kostte wou ik zeker helpen hoor. Alleen momenteel is ze nog niet van ons en kan ik dus enkel voorstellen doen aan de eigenaar, die ik tevens ook amper zie.

Momenteel rijd ik toch veel liever op de haflinger die intussen dankzij een vriendin die me les geeft, nieuw bit (dubbel gebroken bustrens) en boomloos zadel véél beter te rijden is. Voorheen bokte deze haflinger, maar dat was ook van pijn want het zadel paste niet. Ook in de wei wou hij mij verjagen maar dit doet hij ook niet meer. Ik heb hem nu zelfs op de wei staan zonder halster en kan hem gewoon pakken. Hij komt dan ook gewillig mee naar de stal om hem te poetsen/opzadelen.

Maar als de merrie toch onderzocht is en er niks medisch mis is, ligt het dan puur aan haar karakter of ervaart ze dan stess omdat ze wordt weg gehaald van de fjord (ruin die haar "dekt") want die 2 staan ook altijd samen te grazen.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 21-06-15 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:35

Ofwel gewoon lekker laten staan.
Dat is voor iedereen de veiligste optie.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:36

MaricoGraphy schreef:
Heb mijn kennis al gezegd dat het nerveuze ook iets medisch kan zijn (iets aan de eierstokken, baarmoeder, ofzo) als ik wist hoeveel een onderzoek kostte wou ik zeker helpen hoor. Alleen momenteel is ze nog niet van ons en kan ik dus enkel voorstellen doen aan de eigenaar, die ik tevens ook amper zie.

Precies, spreek de eigenaar er op aan, geef hem de tip het dier te laten onderzoeken, maar stop met rijden en werken met het dier. Ga niet op zoek naar ander tuig, het gaat het dier niet helpen. Laat het met rust tot het onderzocht is en je weet waar de klachten wel of niet vandaan komen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 19:39

Even opnieuw plaatsen

Momenteel rijd ik toch veel liever op de haflinger die intussen dankzij een vriendin die me les geeft, nieuw bit (dubbel gebroken bustrens) en boomloos zadel véél beter te rijden is. Voorheen bokte deze haflinger, maar dat was ook van pijn want het zadel paste niet. Ook in de wei wou hij mij verjagen maar dit doet hij ook niet meer. Ik heb hem nu zelfs op de wei staan zonder halster en kan hem gewoon pakken. Hij komt dan ook gewillig mee naar de stal om hem te poetsen/opzadelen.

Maar als de merrie toch onderzocht is en er niks medisch mis is, ligt het dan puur aan haar karakter of ervaart ze dan stess omdat ze wordt weg gehaald van de fjord (ruin die haar "dekt") want die 2 staan ook altijd samen te grazen. En als de merrie weg is gaat de fjord roepen en ijsberen, wat me ook niet gezond lijkt voor een oude knart van 35+ jaar oud die last heeft van zijn gewrichten.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:43

Hier kostte een fysio 70 euro....
En een echo koste 50 euro, incl consult kosten.

Dus...ik vind het mee vallen...

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:50

Niet meer op de merrie stappen tot ze volledig nagekeken is. En veel aan de grond trainen. Ik zou veel balkjes laten lopen bij het longeren, daarvan wordt de achterhand sterker. En ook met de eigenaar praten of hij het ervoor over heeft dat je haar volledig laat nakijken ofdat je haar niet meer rijd en ze op de weide laat lopen.
Heb je trouwens al een smaller bit geprobeerd? Brede bitten zijn voor paardjes met een klein mondje echt niet fijner, ik rijd mijne ook op een myler.

En anders lekker geduld hebben om terijden tot Harley oud genoeg is

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 19:56

Grondwerk doe ik al, maar bezorgt mij eigenlijk een hoop stress omdat ze zo nerveus is. Ik kan zelfs met snoep geen aandacht van haar afdwingen. De andere paarden zijn interessanter. Ook bij het longeren. En balkjes lopen kan ze niet, ze springt er overheen en nog hoog ook.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:57

Ga eerst met de haflinger een flink stuk basiservaring opbouwen, van wat je hier post kom je een groot stuk kennis en ervaring (uren/km's) tekort. Niet meteen met flink verschillende dieren aan de slag willen, eerst van 1 paard de handleiding leren lezen. Problemen qua gezondheid en gedrag zijn verantwoordelijkheid van de eigenaar. Jouw verantwoordelijkheid ligt bij jouw eigen veiligheid en bij jouw eigen pony. Laat dit dier lekker staan zolang er geen basis in zit waar jij van kan leren en daar is een betrokken eigenaar voor nodig.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:58

Snoep is geen goede trainingstechniek. En laat haar eerst 1 balk stappen en zo gangen opbouwen. Elk paard dat lichamelijk in orde is kan (met wat geduld) balkjes lopen. Ook zelf niet gefrustreerd raken, daar doe je de merrie enkel meer kwaad mee

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:00

Mooi laten staan.
Stress krijgen om een paard van een ander is zonde van je tijd.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:08

Van grondwerk zouden ze normaal kalmer moeten worden als jij de leider bent, dus je zou dan begeleiding moeten hebben hierin. Maar ik vind het paard idd ook niet lekker in zijn vel zitten. Stand van de voorbenen in de wei is idd verre van oké (heb er hier al 2 gehad met een grasvoetje, en die stonden bijlange zo niet), maar ik vind haar in de achterhand ook wel wat strak en gespannen voor een grazend paard.

Aangezien de eigenaars het paard gratis gekregen hebben, vind ik juist dat ze wat extra budget overhouden voor medische onderzoeken, toch? Persoonlijk zou ik hen aanraden het paard uit handen te geven bij iemand die ervaring heeft met NH, grondwerk en gymnastiseren/revalidatietraining, tenzij ze het paard natuurlijk als grasmaaier willen aanhouden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 20:16

tamary schreef:
Ga eerst met de haflinger een flink stuk basiservaring opbouwen, van wat je hier post kom je een groot stuk kennis en ervaring (uren/km's) tekort. Niet meteen met flink verschillende dieren aan de slag willen, eerst van 1 paard de handleiding leren lezen. Problemen qua gezondheid en gedrag zijn verantwoordelijkheid van de eigenaar. Jouw verantwoordelijkheid ligt bij jouw eigen veiligheid en bij jouw eigen pony. Laat dit dier lekker staan zolang er geen basis in zit waar jij van kan leren en daar is een betrokken eigenaar voor nodig.

Met de haflinger gaat het zeer goed nu. Kan hem zelfs al op lage hindernis af sturen zonder dat hij erlangs probeert te gaan.
Ben echt trots op mijn vooruitgang. En ben dan ook 100% zeker dat ik Harley over een jaar of 2 zelf kan inrijden wel met goede begeleiding.

Zoe_97 schreef:
Snoep is geen goede trainingstechniek. En laat haar eerst 1 balk stappen en zo gangen opbouwen. Elk paard dat lichamelijk in orde is kan (met wat geduld) balkjes lopen. Ook zelf niet gefrustreerd raken, daar doe je de merrie enkel meer kwaad mee

snoep heeft wel geholpen bij de haflinger wat grondwerk betreft. In het begin heel uitbundig met snoep en dit langzaam afgebouwd en veel met stem belonen, want tijdens het rijden kan ik niet met snoep belonen. Ik gebruik ook steeds hetzelfde woord als beloning.

hwn schreef:
Van grondwerk zouden ze normaal kalmer moeten worden als jij de leider bent, dus je zou dan begeleiding moeten hebben hierin. Maar ik vind het paard idd ook niet lekker in zijn vel zitten. Stand van de voorbenen in de wei is idd verre van oké (heb er hier al 2 gehad met een grasvoetje, en die stonden bijlange zo niet), maar ik vind haar in de achterhand ook wel wat strak en gespannen voor een grazend paard.

Aangezien de eigenaars het paard gratis gekregen hebben, vind ik juist dat ze wat extra budget overhouden voor medische onderzoeken, toch? Persoonlijk zou ik hen aanraden het paard uit handen te geven bij iemand die ervaring heeft met NH, grondwerk en gymnastiseren/revalidatietraining, tenzij ze het paard natuurlijk als grasmaaier willen aanhouden.

Kalm wordt ze er echt niet van hoor. En ik ben heel consequent maar dat maakt haar angstig en nerveuzer.
nuja de bedoeling is dat het paard volgende maand wel op naam van mijn kennis komt te staan. Dat is zo afgesproken omdat de eigenaar van wie ze nu is toch bijna nooit op de wei is, en hij wil het zelf zo omdat mijn kennis dagelijks de paarden verzorgt.
Maar heb mijn kennis zelf al verteld dat het nerveuze ook medisch kan zijn. Ze is zich dus bewust dat er meer aan de hand kan zijn en dat er dus ook eventuele hoge kosten kunnen zijn aan dit paard.
MAAR dan is er nog de vorige eigenaar die in NL woont. Zij heeft eisen opgesteld, zo mag de merrie niet verkocht worden en mag er niet mee gefokt worden.
Heeft zij er eigenlijk recht toe dat ze die eisen opstelt (staat niks van op papier)?
Want als de medische kosten te hoog oplopen en kans op genezing klein is en het paard dus niet pijnloos verder kan, lijkt voor ons inslapen het beste.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:20

Vorige eigenaar heeft alleszins geen rechten meer :)

Snoepjes kunnen bij VD nuttig zijn, maar bij longeren werkt het naar het midden roepen van een paard averechts. Zou wordt ie uit zijn concentratie gehaald en betekend midden snoep. Dus op lange termijn blijft ie in het midden staan

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 20:23

Ah maar bij longeren gebruik ik het niet haha. Echter komt ze wel naar het midden, ze stopt niet maar blijft doorlopen. En wegsturen helpt niet, ook niet met de zweep of als ik tegen haar schouder prik ermee.