dress zadel met breed kanaal, en korte kussens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 20:15

Ze heeft het laten zien dat er tussen mijn zadel 3 vingers moeten passen, en er bij de mijne maar 2 1/2 tussen kunnen. Als ik dan een wending zou rijden dat het zadel tegen haar wervels aankomt.

Mijn budget ligt rond de 1500. Kent en masters heb ik wel eens als leen zadel gehad maar dat vind ik zelf hele andere kwaliteit dan een kn of Kiefer. Kentaur vind ik ook niks. Had binnen een korte tijd slijtage.
Laatst bijgewerkt door elmiran op 08-06-15 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Starbreeze

Re: dress zadel met breed kanaal, en korte kussens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 20:20

Zadelatelier Schutte uit Epe! Korte kussens mogelijk én zeer kundige dames.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 22:17

Equestor. Heel breed tussen kanaal. Super mooie kussens.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 04:00

Equestor en Hulsebos zou ik nooit aanbevelen mega slechte service en mega scheef de hulsebos.
En gaan ook over de 1500 euro nieuw.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 05:45

Ikonic :)

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 05:52

Ik heb zelf een fairfax cob. De kent en masters cob is een goedkopere variant hiervan. Ik heb er zelf 1 2e hands gekocht en door zadelmaker laten controleren en aanpassen.

Mooie kwaliteit en fijne wrong op het zweetblad.

Zelf heb ik de cob plus, deze is voor paarden die nog iets breder zijn. Voorboom is verwisselbaar wat ook prettig kan zijn.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 07:38

Elco schreef:
Equestor en Hulsebos zou ik nooit aanbevelen mega slechte service en mega scheef de hulsebos.
En gaan ook over de 1500 euro nieuw.

Ja maar wat is er mis met de het zadel zelf van equestor? De service is niet best. Maar wij kochten ze zelf en haalde er ern andere zadelmaker bij

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 14:49

elmiran schreef:
Ze heeft het laten zien dat er tussen mijn zadel 3 vingers moeten passen, en er bij de mijne maar 2 1/2 tussen kunnen. Als ik dan een wending zou rijden dat het zadel tegen haar wervels aankomt.

Mijn budget ligt rond de 1500. Kent en masters heb ik wel eens als leen zadel gehad maar dat vind ik zelf hele andere kwaliteit dan een kn of Kiefer. Kentaur vind ik ook niks. Had binnen een korte tijd slijtage.

jammer dat deze zadelpassers niet weten dat als een paard de bocht om gaat, rond de ribben de wervels niet buigen :+
na de ribben wel enig en aan de voorzijde, maar ter hoogte waar je zit? is dit niet mogelijk.....
daar zitten namelijk de ribben aan vast.
3 vingers is ongeveer 7 cm. dat is medium breedte kussenkanaal. Breder zou ik hem voor jou paard niet nemen, dan gaat ie nl naast de rugspieren dragen en das nie fijn voor je paard.
Het kán zijn, dat je een smalle kN hebt, die hebben veelal dan standaard de 5 cm , smal kussenkanaal.
de bredere KN zadels in de boom,hebben standaard 7 cm kussenkanaal. Er zijn al heel wat paarden gereden op hoog nivo met KN. Het lijkt me dus sterk dat dit zadel te lang, maar ook te smal kussenkanaal heeft.

Nef1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 23:39

Ik zou naar de Country Mill in Nijkerk gaan. Zeer kundig en weet zeker dat hun iets passends hebben(of op maat gemaakt worden) liggen. Hebben genoeg keus in nieuwe zadels wat aan jou wensen kunnen voldoen!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 00:12

Mijn zadel is een KN ouverture plus. Medium boom keilkussens maat 1. Ik heb even een meetlint tussen het kussenkanaal gezet en kom op 5 cm (helemaal achteraan het zadel).

Meerdere zadelmakers hebben gezegd dat de meeste bomen wat rond lopen, en mijn paard zo gebouwd is dat als je er een kieffer, prestige, of stubben op legt dat het als een gek gaat klapperen. Bij mijn KN zadel is dat een heel stuk minder maar ze moesten hem goed vol stoppen om hem stil op mijn paard te laten liggen. Als advies kreeg ik om het bontje eronder te houden.

@nombrado, daar heb je wel gelijk in dat de ribben niet buigen. Ze wees naar de plek achter het zadel dat het daar gaat drukken zodra ze de bocht om moet. Mijn zadel is iets te lang waardoor het daar dus wel achter de ribben komt. Ze is vorige maand gekraakt, en precies de plek achter het zadel zat het vast.

Country Mill heb ik vorig weekend naar gekeken. Een nieuwe Tribal ligt helaas net boven m'n budget, en ik weet niet of ik dat wil met een paard van 13. Hoop dat ze daar veel nette tweedehands zadel's hebben liggen. Paard is alleen 5 jaar niet in een trailer geweest, maar daar is vast een oplossing voor te vinden.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 10:12

Mijn paard heeft hetzelfde 'probleem'. Die is vooral bij zijn schoft erg breed en ook zijn ruggenwervels. Ik heb sinds kort Albion en ben er heel blij mee!

De Wijde KN (oudere type) lag ook goed op hem! :) Kent en masters vond ik vrij lang vallen.. Daar paste hij maar 17 inch van, terwijl hij van Albion en andere merken wel 17,5 kan hebben.

Ninon Schutte is ook een hele goede optie. Ze heeft verschillende modellen en maakt alles op maat :) Mijn moeder heeft 2 schutte zadels en beide zijn super, de service is ook erg goed!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 10:14

JES Ride/Schleese.
Het is even een investering, maar dan heb je ook wat.

Zadels die op alle paarden goed liggen, bestaan niet...

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 10:15

Rhys schreef:
JES Ride/Schleese.
Het is even een investering, maar dan heb je ook wat.

Zadels die op alle paarden goed liggen, bestaan niet...

Mijn osteopaat heeft een Schleese, zij is er erg gek mee. Maar die zijn wel boven budget voor TS..

Dat laatste klopt zeker, blijft echt afhankelijk van je paard. :j

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:45

Massimo dressuur II met franse kussens is misschien wel een aanrader, is wel zoeken naar een speld in een hooiberg...

Ik heb zelf erg goede ervaringen met Wellsaddle, zij is zadelmaker en heeft voor een perfect passend zadel gezorgd voor mijn pony met korte rug.

kamiliopris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:26

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 19:31

Zaldi

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:07

elmiran schreef:
Helaas kan ik weer opzoek gaan naar een ander dressuur zadel (7 zadel's gehad). Een 17 1/2 inch KN zadel komt voorbij de laatste rib, en het kussenkanaal is te smal volgens de zadelmaker.

Ik heb naar een Anatomica, en Albion gekeken. Alleen verkoopt de zadelmaker die niet. Waar zou ik deze het beste kunnen laten passen? Lees slechte ervaringen over het drunensruiterhuis. Het liefst laat ik een zadel door mijn eigen zadelmaker aanpassen i.v.m slechte ervaringen met andere zadelmakers.

- Ik zoek een zadel met korte kussens en een breed kussenkanaal
- Het zadel moet makkelijk aangepast kunnen worden
- Veel kniewrong maar niet te gedwongen
- Normale - diepe zit
- Zadel's zoals Kieffer, en Stubben vallen af. De rug van mijn paard loopt te recht hiervoor.

Mijn oudste merrie heeft ook een hele rechte rug, hier ligt een aangepaste Stubben op. Stubbens zijn goed aan te passen. Dus ik verbaas mij een beetje over deze reactie? ;)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:13

Ninon Schutte is inderdaad een echte aanrader !
Heb hier trouwens nog een Equestor dressuur liggen...mag weg, want no go op mijn PRE. Inderdaad breed kussenkanaal en heerlijk om te rijden, maar de service achteraf is idd knudde :\

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:23

Voor een Albion kan je terecht bij stoker zadelmakerij. Ze komt aan huis, goede service en kan het zadel ter plekke aanpassen waar nodig. Vakvrouw :j

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:51

Verder verbaas ik me ook over dat Stubben niet past, maar die kan idd wat lang vallen. Ben wel benieuwd hoe de Albion valt, want die vind ik ook vrij lang? Jaguar vind ik nogal keilkussens hebben, net als Euroriding. Daar kom ik niet op met rechte ruggen. Rider zadels kunnen ook passen. Vandaag naar een Eric Thomas staan kijken. Die zou heel goed passen bij jouw vraag. 8-)

En tja, ik zweer zelf al heel lang bij Silhouette. :o

Ik hoor ook lovende verhalen over Equestor en Whispelare
Laatst bijgewerkt door Amaryllis op 18-06-15 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reclame verwijderd

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:19

frank baines zadels

Pien63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:33

tarek schreef:
Voor een Albion kan je terecht bij stoker zadelmakerij. Ze komt aan huis, goede service en kan het zadel ter plekke aanpassen waar nodig. Vakvrouw :j

Mee eens. Heb ook een Albion door haar aan laten meten. Perfecte service en neemt de tijd

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:35

nou dan delen julie een hele andere mening als zo vele hier over haar,
hier in deze omgeving zijn ze totaal niet te spreken over haar

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 23:29

ralphtdw schreef:
nou dan delen julie een hele andere mening als zo vele hier over haar,
hier in deze omgeving zijn ze totaal niet te spreken over haar

Ik heb ook werk van haar gezien wat er verre van goed uit zag. Gelukkig zelf geen ervaring met haar.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 09:53

Een stubben of Kiefer is teveel gebogen. Heb 2 jaar een Kiefer gehad, en dat lag echt voor geen meter ( had er toen minder verstand van).

Eric Thomas heb ik gehad maar die schoof naar voren.

Ik heb country Mill gemaild, en hoop daar volgende maand wat zadels te gaan passen.