Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Graffi86 schreef:Ze heeft wel een ander hoofdstel gekregen. Nu heeft ze een aansnoerneusriem die had ze eerst niet. Verder is er weinig veranderd..
linsje27 schreef:Het lijkt niet dat ze het hoofdstel vervelend vind. Ze staat er dan lekke relaxt bij als ze even op mij moet wachten tot we gaan rijden.
Graffi86 schreef:linsje27 schreef:Het lijkt niet dat ze het hoofdstel vervelend vind. Ze staat er dan lekke relaxt bij als ze even op mij moet wachten tot we gaan rijden.
Mijn merrie reageerde ook verder prima op het hoofdstel, deed netjes haar mond open, was niet vervelend of druk of wat dan ook. Tot ik er op ging zitten en ging rijden... Dan komt er blijkbaar meer druk op haar neus en ervoer ze de neusriem echt als heel onprettig.
Je oude hoofdstel weer om doen is denk ik de goedkoopste manier om te kijken of het daar aan ligt of toch aan het bit.
_Cindy schreef:Een witte mond komt doordat een paard het speeksel niet goed kan doorslikken. Grote kans dat dat door de neusriem komt.
Tinkertje89 schreef:Tinkertje89 schreef:
Daar ben ik me niet bewust van. Ik doe hem in zoals op de foto..
Op de foto lijkt de rechter wel goed en de linker verkeerd om?
SparklingApp schreef:Als het kan zou ik nog eens met het oude hoofdstel en bit rijden en kijken of dat verschil geeft.
Verder valt mij op de foto in je OP vooral op hoe scheef je beugels hangen, vanuit deze hoek is niet goed te zien of je beugels niet gelijk zijn of dat jij en/ of je paard erg scheef zijn, maar ik zou er zeker eens op letten of het daar niet meer aan ligt..
Als jij en/ of het zadel erg naar rechts zakt is het logisch dat je buiging en aanleuning ook niet lekker gaan.
Wendy_Chewie schreef:Kan je uitleggen waarom je met ongelijke beugels moet rijden? Lijkt me niet bevorderlijk voor het correct buigen en stellen van je paard...
SparklingApp schreef:Veel paarden zijn in de rechter schouder wat minder ontwikkelt, dat kan je controleren door van achter schuin over de schoft te kijken, of te voelen met 2 handen op de bovenkant van de schouderbladen.
Dat is te trainen door beide kanten goed te ontwikkelen, maar dat lukt alleen als je zelf je gewicht mooi in het midden van je paard kan houden.
Probeer goed op 2 zitbeentjes te gaan, en te blijven zitten en niet teveel steun op je beugels te nemen, anders trap je als het ware je zadel één kant op.
En dan tijdens het rijden goed op letten dat je in je linker en rechter hand dezelfde verbinding houdt, wordt je paard dan scheef, dan druk je hem vanuit je been weer wat rechter en zo gymnastiseer je dat langzaam tot een rechter paard.
Goed opletten dat je ongeveer net zoveel op de linker als op de rechter hand werkt, zo ontwikkel je beide kanten en laat je het paard uiteindelijk in balans bewegen.