Paard loopt anders op nieuw bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 15:58

[/quote]Ze heeft wel een ander hoofdstel gekregen. Nu heeft ze een aansnoerneusriem die had ze eerst niet. Verder is er weinig veranderd..
Ze heeft een nieuw zadel maar heeft ze ook alweer 1 maand. Dus denk niet dat het daar aan ligt[/quote]

Ik denk dat daar je probleem ligt.... Mijn merrie had altijd een simpele dubbele neusriem (dus hoge + sperriem). Deze ging stuk, dus ik moest een andere kopen. Aansnoerneusriem kwam toen net erg 'in', dus deze aangeschaft (zo'n mooie brede, prachtig!). Merrie vond het alleen helemaal niets: schudden, hoofd omhoog, onbestuurbaar... Zelfs remmen bij het oversteken voor de weg werd een drama...

Probeer het eens met een 'ouderwetse' dubbele neusriem, misschien helpt het!

Sjolvir

Re: Paard loopt anders op nieuw bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 16:07

Neusriem.. anders, dan zou ik gewoon mijn oude hoofdstelletje even pakken en daar lekker mee gaan rijden.

linsje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 16:44

Graffi86 schreef:

Ze heeft wel een ander hoofdstel gekregen. Nu heeft ze een aansnoerneusriem die had ze eerst niet. Verder is er weinig veranderd..
Ze heeft een nieuw zadel maar heeft ze ook alweer 1 maand. Dus denk niet dat het daar aan ligt[/quote]

Ik denk dat daar je probleem ligt.... Mijn merrie had altijd een simpele dubbele neusriem (dus hoge + sperriem). Deze ging stuk, dus ik moest een andere kopen. Aansnoerneusriem kwam toen net erg 'in', dus deze aangeschaft (zo'n mooie brede, prachtig!). Merrie vond het alleen helemaal niets: schudden, hoofd omhoog, onbestuurbaar... Zelfs remmen bij het oversteken voor de weg werd een drama...

Probeer het eens met een 'ouderwetse' dubbele neusriem, misschien helpt het![/quote]

Het lijkt niet dat ze het hoofdstel vervelend vind. Ze staat er dan lekke relaxt bij als ze even op mij moet wachten tot we gaan rijden.

Volgende week vrijdag komt de zadelmaker al langs om te kijken hoe hij ligt

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 16:55

bit niet per ongeluk verkeerd om in de mond gedaan?

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:12

linsje27 schreef:
Het lijkt niet dat ze het hoofdstel vervelend vind. Ze staat er dan lekke relaxt bij als ze even op mij moet wachten tot we gaan rijden.

Mijn merrie reageerde ook verder prima op het hoofdstel, deed netjes haar mond open, was niet vervelend of druk of wat dan ook. Tot ik er op ging zitten en ging rijden... Dan komt er blijkbaar meer druk op haar neus en ervoer ze de neusriem echt als heel onprettig.
Je oude hoofdstel weer om doen is denk ik de goedkoopste manier om te kijken of het daar aan ligt of toch aan het bit.

linsje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 17:28

Graffi86 schreef:
linsje27 schreef:

Mijn merrie reageerde ook verder prima op het hoofdstel, deed netjes haar mond open, was niet vervelend of druk of wat dan ook. Tot ik er op ging zitten en ging rijden... Dan komt er blijkbaar meer druk op haar neus en ervoer ze de neusriem echt als heel onprettig.
Je oude hoofdstel weer om doen is denk ik de goedkoopste manier om te kijken of het daar aan ligt of toch aan het bit.

Oh oke, dan ga ik even het andere hoofdstel proberen!
Bedankt voor de tip

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:30

Een witte mond komt doordat een paard het speeksel niet goed kan doorslikken. Grote kans dat dat door de neusriem komt.

linsje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 17:42

_Cindy schreef:
Een witte mond komt doordat een paard het speeksel niet goed kan doorslikken. Grote kans dat dat door de neusriem komt.

Mijn paard schuimd als ze lekker ontspannen is en lekke loopt. Als ze niet lekker loopt of bang/stress/spannend vind schuimd ze minder.

Zodra ik haar het hoofdstel in doe begint ze lekker te knabbelen en heeft ze met 5 minuten al wat schuim in de mondhoekjes. Ik ervaar schuim als goed en ontspannen bij haar

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:49

DromenLies schreef:

Dit wilde ik ook vragen...

linsje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 17:53

Tinkertje89 schreef:
DromenLies schreef:

Daar ben ik me niet bewust van. Ik doe hem in zoals op de foto..

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:57

Tinkertje89 schreef:
DromenLies schreef:

Op de foto lijkt de rechter wel goed en de linker verkeerd om?

britt299

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:16

Tinkertje89 schreef:
Tinkertje89 schreef:

Op de foto lijkt de rechter wel goed en de linker verkeerd om?

Wat je ervan kan zien op de foto lijkt het bij mij inderdaad ook dat de linkerkant van het bit niet goed zit. Dat is natuurlijk niet prettig voor het paard als dit zo is. Even controleren dat het bit in een boogje loopt als je het omhoog houdt, dus niet in een hoekerige vorm.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 19:24

Gewoon even iets langer geduld.
Zowel paard als ruiter moeten even wennen, de moeilijkheden die jij beschrijft lijken mij overdreven om enkel dit aan het bit te gaan toeschrijven.
Het lijkt me een bit dat zeer zeker ok lijkt, dus gewoon verder les nemen en stapje voor stapje op naar verbetering.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 19:46

Als het kan zou ik nog eens met het oude hoofdstel en bit rijden en kijken of dat verschil geeft.

Verder valt mij op de foto in je OP vooral op hoe scheef je beugels hangen, vanuit deze hoek is niet goed te zien of je beugels niet gelijk zijn of dat jij en/ of je paard erg scheef zijn, maar ik zou er zeker eens op letten of het daar niet meer aan ligt..
Als jij en/ of het zadel erg naar rechts zakt is het logisch dat je buiging en aanleuning ook niet lekker gaan.

linsje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 19:59

SparklingApp schreef:
Als het kan zou ik nog eens met het oude hoofdstel en bit rijden en kijken of dat verschil geeft.

Verder valt mij op de foto in je OP vooral op hoe scheef je beugels hangen, vanuit deze hoek is niet goed te zien of je beugels niet gelijk zijn of dat jij en/ of je paard erg scheef zijn, maar ik zou er zeker eens op letten of het daar niet meer aan ligt..
Als jij en/ of het zadel erg naar rechts zakt is het logisch dat je buiging en aanleuning ook niet lekker gaan.

Ze zijn inderdaad niet helemaal recht op advies van mijn instructrice. Ivm met het nieuwe zadel

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 20:04

Kan je uitleggen waarom je met ongelijke beugels moet rijden? Lijkt me niet bevorderlijk voor het correct buigen en stellen van je paard...

linsje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 20:21

Wendy_Chewie schreef:
Kan je uitleggen waarom je met ongelijke beugels moet rijden? Lijkt me niet bevorderlijk voor het correct buigen en stellen van je paard...

Ze adviseerde dat omdat mijn zadel een beetje naar rechts hangt. Wat de theorie daar achter is weet ik niet.
Maar ik merkte dat ik meer naar rechts ging zitten door die beugels. Dus ik heb ze nu weer recht gedaan

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 20:42

Ik denk, als je door je zadel niet recht kan zitten, dat meer een probleem vormt dan je bit.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 21:10

Veel paarden zijn in de rechter schouder wat minder ontwikkelt, dat kan je controleren door van achter schuin over de schoft te kijken, of te voelen met 2 handen op de bovenkant van de schouderbladen.
Dat is te trainen door beide kanten goed te ontwikkelen, maar dat lukt alleen als je zelf je gewicht mooi in het midden van je paard kan houden.
Probeer goed op 2 zitbeentjes te gaan, en te blijven zitten en niet teveel steun op je beugels te nemen, anders trap je als het ware je zadel één kant op.
En dan tijdens het rijden goed op letten dat je in je linker en rechter hand dezelfde verbinding houdt, wordt je paard dan scheef, dan druk je hem vanuit je been weer wat rechter en zo gymnastiseer je dat langzaam tot een rechter paard.
Goed opletten dat je ongeveer net zoveel op de linker als op de rechter hand werkt, zo ontwikkel je beide kanten en laat je het paard uiteindelijk in balans bewegen.

linsje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 21:20

SparklingApp schreef:
Veel paarden zijn in de rechter schouder wat minder ontwikkelt, dat kan je controleren door van achter schuin over de schoft te kijken, of te voelen met 2 handen op de bovenkant van de schouderbladen.
Dat is te trainen door beide kanten goed te ontwikkelen, maar dat lukt alleen als je zelf je gewicht mooi in het midden van je paard kan houden.
Probeer goed op 2 zitbeentjes te gaan, en te blijven zitten en niet teveel steun op je beugels te nemen, anders trap je als het ware je zadel één kant op.
En dan tijdens het rijden goed op letten dat je in je linker en rechter hand dezelfde verbinding houdt, wordt je paard dan scheef, dan druk je hem vanuit je been weer wat rechter en zo gymnastiseer je dat langzaam tot een rechter paard.
Goed opletten dat je ongeveer net zoveel op de linker als op de rechter hand werkt, zo ontwikkel je beide kanten en laat je het paard uiteindelijk in balans bewegen.

Bedankt voor deze tips!
Hier kan ik wat mee!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 00:21

Je zadel ligt scheef dus je moet je beugels ongelijk hangen? Wat is dat voor instructie?

linsje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 05:45

antje_vip schreef:
Je zadel ligt scheef dus je moet je beugels ongelijk hangen? Wat is dat voor instructie?

Dat zou tijdelijk eens oplossing zijn voor het probleem met mn zadel.
Gelukkig komt vrijdag de zadelmaker!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 09:59

het middenstukje is anders van het oude en nieuwe bit? lijkt wel of de oude een breder middenstuk heeft/
dat zou een verklaring kunnen zijn

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 10:17

Zo te zien is je nieuwe bit wat dikker dan de oude. Omdat je oude bit wat versleten was (zoals je zei) kan het ook wat scherper hebben ingewerkt. Sommige paarden vinden een dik bit niet fijn omdat ze weinig ruimte in de mond hebben. Je zou eens een "bitfitter" om advies kunnen vragen.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 10:27

Ik weet niet of dit al is gevraagd maar is je paardje weleens naar tandarts geweest?