Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

eilleen333 schreef:Daarom staat het woord wedstrijd ook tussen haakjes. Springen lijkt me sowieso niet bevorderlijk.
Ik bedoel het allemaal niet rot, maar dit topic strookt gewoon niet met het revalidatie topic dat bij uitgelicht staat. En dat snap ik dan niet helemaal. Zoveel investeren in de revalidatie en het dan op deze manier voortzetten. Dan heb je kans dat alle moeite en energie die je in de revalidatie hebt gestopt eigenlijk voor niets is geweest, als je begrijp wat ik bedoel.
Het paard geeft signalen door de tong over het bit te gooien, en het lijkt mij zeer onverstandig om deze signalen te negeren.

Ymke_Z schreef:Ik neem aan dat TS haar mogelijkheden heeft besproken met de DA of met een therapeut.
En TS vraagt niet of ze bitloos moet rijden of helemaal niet meer moet rijden maar hoe je een tonglepel gebruikt bij een paard.
Je doet het bit eerst in en dan pas de lepel.
Wij hadden altijd zulke:
http://www.ej.nl/img/tonglepel-met-kops ... _25880.png
. beauty_xxx schreef:Ymke_Z schreef:Ik neem aan dat TS haar mogelijkheden heeft besproken met de DA of met een therapeut.
En TS vraagt niet of ze bitloos moet rijden of helemaal niet meer moet rijden maar hoe je een tonglepel gebruikt bij een paard.
Je doet het bit eerst in en dan pas de lepel.
Wij hadden altijd zulke:
http://www.ej.nl/img/tonglepel-met-kops ... _25880.png
dank je wel :d EINDELIJK een reactie op mijn vraag :3

Mioux schreef:Je kan eens proberen om een ander bit te proberen, zoals RVS en te zien hoe ze dan reageert, dat zou ik eventueel eerst proberen om te zien of het aan t bit soort ligt, materiaal dus, of dat het toch een pijn teken kan zijn. Je geeft aan dat ze irritant werd als de bakstukken korter gezet werden, dit kan ook een teken zijn dat er iets niet lekker zit, dus of het bit of wat anders.
En TS mensen bedoelen het alleen maar goed, zeker niet afbouwend of dergelijke bedoelt. Sommige mensen hebben al ervaring met paarden en artrose en andere dingen en willen je dus alleen tips mee geven.

Arjan1983 schreef:Een paard gooit nooit zomaar zijn tong over het bit, dit is puur ter bescherming van bo
venste gehemelte. Paard geeft dus aan dat het een zeer gevoelig gehemelte heeft.
Probeer eens een rubber of leren ongebroken trensje.
Citaat:De bitten voor paarden dienen glad van uitvoering te zijn en zonder
scherpe randen en - met uitzondering van de onderlegtrens - van een
zodanige dikte te zijn, dat het deel van het bit dat op de lagen van de
paardenmond rust bij de trenzen een dikte heeft van tenminste 1,0 cm; de
minimum dikte voor de bitten voor pony's bedraagt eveneens 1,0 cm. Het
gebruik van een tonglepel is toegestaan bij een enkele trens, mits deze
braamvrij is. De tonglepel dient minimaal 5 mm dik te zijn
dat heeft stalgenoot al een gevraagd aan knhs en kreeg terug dat dat niet is toegestaan. Alleen een losse zwarte er omheen of een bit met vaste tonglepel.

Daantj__ schreef:Ik zou als ik jou was eerst zeker willen weten of dat tong over het bit gooien niet vanuit de pijn van de rug komt. Zou je niet eens met je paard naar de DA kunnen gaan dat hij de rug uitverdoofd en je dan gaat rijden kijken hoe je paard dan reageert en wat ze dan met haar tong doen doet? Dan weet je zeker of het tong over het bit gooien wel of niet veroorzaakt wordt door de rugpijn. Mocht het de rug niet zijn dan kun je idd zoeken naar een andere oplossing zoals een ander bit of een tonglepel. Een goede bitfitter is natuurlijk altijd nodig.

MarjanB schreef:Ik zou die tong lekker laten voor wat het is als ik het zo hoor. Kan een stuk aangeleerd gedrag zijn van pijn uit het verleden. Als dat zo is en pijn is nu weg dan kan het beter worden.. is er nu nog pijn dan wordt het niet beter en zal je je toch af moeten vragen of het nog eerlijk is tegenover het paard. Heb je topic ook gezien en je hebt echt veel bereikt maar ik zou zelf wel kijken wat de grens is..
ze bijt ook nooit met haar mond open en de sperriem zit zeer los. voor ene niet te opgesloten gevoel te geven.