tonglepel hoe liggen in de mond ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:34

Daarom staat het woord wedstrijd ook tussen haakjes. Springen lijkt me sowieso niet bevorderlijk.
Ik bedoel het allemaal niet rot, maar dit topic strookt gewoon niet met het revalidatie topic dat bij uitgelicht staat. En dat snap ik dan niet helemaal. Zoveel investeren in de revalidatie en het dan op deze manier voortzetten. Dan heb je kans dat alle moeite en energie die je in de revalidatie hebt gestopt eigenlijk voor niets is geweest, als je begrijp wat ik bedoel.
Het paard geeft signalen door de tong over het bit te gooien, en het lijkt mij zeer onverstandig om deze signalen te negeren.

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:36

Ik neem aan dat TS haar mogelijkheden heeft besproken met de DA of met een therapeut.
En TS vraagt niet of ze bitloos moet rijden of helemaal niet meer moet rijden maar hoe je een tonglepel gebruikt bij een paard.

Je doet het bit eerst in en dan pas de lepel.
Wij hadden altijd zulke:
http://www.ej.nl/img/tonglepel-met-kops ... _25880.png

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:39

Als ze na die pijnstillers al tekenen geeft van toch nog pijn, moet je je denk ik af vragen of het nog goed is om op haar te rijden...

Tong over t bit is toch een algemeen bekent iets van een teken van pijn...

Artrose is een naar iets wat ondanks je het niet ziet veel pijn kan veroorzaken...Mensen kunnen nog "afgekeurd" worden of aangepast werk doen. Een paard moet maar volgen wat de eigenaar zegt, niet bot bedoeld maar zo is het wel. Een paard kan niet zeggen van baasje, ik heb toch wel pijn hier en hier...En paarden gaan ook vaak door tot er een ernstiger teken komt.

Is het niet verstandig om eens het vertrouwen van haar verder op te bouwen naar jouw toe en de omgeving? en bitloos te proberen om te zien of ze dan een ander teken geeft? Of gewoon om te zeggen van ja hoe graag ik ook wil blijven rijden, misschien moet ik er aan denken dat we minder moeten rijden of misschien wel helemaal moeten stoppen? Hoe zou je dat zien en vinden? puur serieuze vraag.

Als ik je topic zie in uitgelicht zie ik dat je veel voor je paardje over hebt en zeker gek op dr bent, alleen als ik dit topic zie en is zeker niet flauw of bot bedoelt, dan denk ik waarom verder gaan als je paardje je wat duidelijk wil maken? Een tonglepel is puur wat eerder al gezegd is een bestrijding van een symptoom/teken wat gegeven word...

Heb je ook al eens andere pijnstillers geprobeerd of een iets zwaardere in overleg met de DA?

beauty_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 10:39

eilleen333 schreef:
Daarom staat het woord wedstrijd ook tussen haakjes. Springen lijkt me sowieso niet bevorderlijk.
Ik bedoel het allemaal niet rot, maar dit topic strookt gewoon niet met het revalidatie topic dat bij uitgelicht staat. En dat snap ik dan niet helemaal. Zoveel investeren in de revalidatie en het dan op deze manier voortzetten. Dan heb je kans dat alle moeite en energie die je in de revalidatie hebt gestopt eigenlijk voor niets is geweest, als je begrijp wat ik bedoel.
Het paard geeft signalen door de tong over het bit te gooien, en het lijkt mij zeer onverstandig om deze signalen te negeren.

eerst had ik het ook helemaal niet door dat ze haar tong boven haar bit boven stak, want ze liep heel ontspannen eigenlijk.. tot als ik op de andere plek kwam en zei je paard doet haar tong boven haar bit.
wat ik raar von want ik had ze nog goed in de hand..
mijn lesgever deed eerst de bakstukken korter maar hier werd ze echt irritant van. daarom wil ik toch iets anders proberen dan het bit in de mond te trekken.

wat ik wel juist wil vragen is.. ik rij momenteel met een koperen dubbel gebroken trensje maar ik heb gelezen dat dit kan tintelen op de tong. (de rest van mijn trensjes zijn gewoon rvs)
zou dit misschien ook kunnen ?

beauty_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 10:40

Ymke_Z schreef:
Ik neem aan dat TS haar mogelijkheden heeft besproken met de DA of met een therapeut.
En TS vraagt niet of ze bitloos moet rijden of helemaal niet meer moet rijden maar hoe je een tonglepel gebruikt bij een paard.

Wij hadden altijd zulke:

dank je wel :d EINDELIJK een reactie op mijn vraag :3

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:41

Je kan eens proberen om een ander bit te proberen, zoals RVS en te zien hoe ze dan reageert, dat zou ik eventueel eerst proberen om te zien of het aan t bit soort ligt, materiaal dus, of dat het toch een pijn teken kan zijn. Je geeft aan dat ze irritant werd als de bakstukken korter gezet werden, dit kan ook een teken zijn dat er iets niet lekker zit, dus of het bit of wat anders.

En TS mensen bedoelen het alleen maar goed, zeker niet afbouwend of dergelijke bedoelt. Sommige mensen hebben al ervaring met paarden en artrose en andere dingen en willen je dus alleen tips mee geven :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:44

beauty_xxx schreef:
Ymke_Z schreef:

Wij hadden altijd zulke:

dank je wel :d EINDELIJK een reactie op mijn vraag :3

Rij je wedstrijden? Want dan is dit niet toegestaan.

beauty_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 10:45

Mioux schreef:
Je kan eens proberen om een ander bit te proberen, zoals RVS en te zien hoe ze dan reageert, dat zou ik eventueel eerst proberen om te zien of het aan t bit soort ligt, materiaal dus, of dat het toch een pijn teken kan zijn. Je geeft aan dat ze irritant werd als de bakstukken korter gezet werden, dit kan ook een teken zijn dat er iets niet lekker zit, dus of het bit of wat anders.

En TS mensen bedoelen het alleen maar goed, zeker niet afbouwend of dergelijke bedoelt. Sommige mensen hebben al ervaring met paarden en artrose en andere dingen en willen je dus alleen tips mee geven :).

dit snap ik heel goed. ga dit eens proberen dan nog eens. want volgens mij doet ze dit veel minder met de rvs bitten.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:46

Ik wilde dan net op zoeken toen ik hoorde over de wedstrijden, kon nog niet echt wat vinden...

Alleen als je stang en trens rijd mag dit niet in de wedstrijden gebruikt worden.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:47

Een paard gooit nooit zomaar zijn tong over het bit, dit is puur ter bescherming van bo
venste gehemelte. Paard geeft dus aan dat het een zeer gevoelig gehemelte heeft.

Probeer eens een rubber of leren ongebroken trensje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:47

Mioux schreef:
Ik wilde dan net op zoeken toen ik hoorde over de wedstrijden, kon nog niet echt wat vinden...

Alleen als je stang en trens rijd mag dit niet in de wedstrijden gebruikt worden.

Zo losse met extra bakstuk sowieso niet. Dan moet je een bit met vast tonglepel kopen.

beauty_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 10:48

Arjan1983 schreef:
Een paard gooit nooit zomaar zijn tong over het bit, dit is puur ter bescherming van bo
venste gehemelte. Paard geeft dus aan dat het een zeer gevoelig gehemelte heeft.

Probeer eens een rubber of leren ongebroken trensje.

dit is al meerdere keren verteld en ga het probleem nu beter onderzoeken :)

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:50

Citaat:
De bitten voor paarden dienen glad van uitvoering te zijn en zonder
scherpe randen en - met uitzondering van de onderlegtrens - van een
zodanige dikte te zijn, dat het deel van het bit dat op de lagen van de
paardenmond rust bij de trenzen een dikte heeft van tenminste 1,0 cm; de
minimum dikte voor de bitten voor pony's bedraagt eveneens 1,0 cm. Het
gebruik van een tonglepel is toegestaan bij een enkele trens, mits deze
braamvrij is. De tonglepel dient minimaal 5 mm dik te zijn

https://www.knhs.nl/media/1246/wedstrij ... e-2013.pdf

Anoniem

Re: tonglepel hoe liggen in de mond ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:53

Maar die met dat extra bakstuk mag dus niet :) dat heeft stalgenoot al een gevraagd aan knhs en kreeg terug dat dat niet is toegestaan. Alleen een losse zwarte er omheen of een bit met vaste tonglepel.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:05

Ik heb je vorige topic ook gelezen en ik heb alle respect dat je het beste voor dit paardje voor hebt, en kosten noch moeite bespaard.. _/-\o_

Maar ik had wel mijn vraagtekens of je nog op dit dier moest gaan zitten.. heb het alleen voor me gehouden.
Nu ik dit lees over het tongprobleem, bevestigd het voor mij dat het dier niet meer gebruikt kan worden als rijdier.. :o

beauty_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 12:19

als rijdier kan ze zeker en vast nog gebruikt worden anders zouden ze niet al die kosten niet aanrekenen.. als je kijkt op het andere topic zit er een foto bij dat ze zeer ontspannen loopt, et enigste wat ze nog doet is haar tong over haar bit doen voor de rest doet ze niks meer van bokken, steigeren.
ik heb juist naar mijn bitpasser eens gebeld en zij komt terug. ze zegt zelf ook dat het misschien aan de tanden ligt dat de DA een klein haakje nog heeft laten staan.

dus verdere reacties moeten er niet meer worden gegeven.. er wordt naar een oplossing gezocht.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:30

Ik zou als ik jou was eerst zeker willen weten of dat tong over het bit gooien niet vanuit de pijn van de rug komt. Zou je niet eens met je paard naar de DA kunnen gaan dat hij de rug uitverdoofd en je dan gaat rijden kijken hoe je paard dan reageert en wat ze dan met haar tong doen doet? Dan weet je zeker of het tong over het bit gooien wel of niet veroorzaakt wordt door de rugpijn. Mocht het de rug niet zijn dan kun je idd zoeken naar een andere oplossing zoals een ander bit of een tonglepel. Een goede bitfitter is natuurlijk altijd nodig.

beauty_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 12:33

Daantj__ schreef:
Ik zou als ik jou was eerst zeker willen weten of dat tong over het bit gooien niet vanuit de pijn van de rug komt. Zou je niet eens met je paard naar de DA kunnen gaan dat hij de rug uitverdoofd en je dan gaat rijden kijken hoe je paard dan reageert en wat ze dan met haar tong doen doet? Dan weet je zeker of het tong over het bit gooien wel of niet veroorzaakt wordt door de rugpijn. Mocht het de rug niet zijn dan kun je idd zoeken naar een andere oplossing zoals een ander bit of een tonglepel. Een goede bitfitter is natuurlijk altijd nodig.

fysio is eergisteren geweest en onder het zadel loopt ze prima. dus aan de rug ligt het zeker niet zei ze.
fysio en dierenarts werken te samen in 1 kliniek

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:42

heb je al een correctiestang geprobeerd? deze voorkomt ook dat je paard zijn toch over het bit goit

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:45

Ik zou die tong lekker laten voor wat het is als ik het zo hoor. Kan een stuk aangeleerd gedrag zijn van pijn uit het verleden. Als dat zo is en pijn is nu weg dan kan het beter worden.. is er nu nog pijn dan wordt het niet beter en zal je je toch af moeten vragen of het nog eerlijk is tegenover het paard. Heb je topic ook gezien en je hebt echt veel bereikt maar ik zou zelf wel kijken wat de grens is..

beauty_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 12:52

MarjanB schreef:
Ik zou die tong lekker laten voor wat het is als ik het zo hoor. Kan een stuk aangeleerd gedrag zijn van pijn uit het verleden. Als dat zo is en pijn is nu weg dan kan het beter worden.. is er nu nog pijn dan wordt het niet beter en zal je je toch af moeten vragen of het nog eerlijk is tegenover het paard. Heb je topic ook gezien en je hebt echt veel bereikt maar ik zou zelf wel kijken wat de grens is..

ja dit bekijk ik ook :) ze bijt ook nooit met haar mond open en de sperriem zit zeer los. voor ene niet te opgesloten gevoel te geven.
ik denk persoonlijk ook aan een meer aangeleerd gedrag van de vroegere pijn. want zoals mijn lesgever echt was verschoten van dat ik het nooit had gemerkt dat ze haar tong boven haar bit uitstak. omdat ze zeer ontspannen liep en alles deed wat ik vroeg.

persoonlijk (misschien een niet heel goed idee, en enkel als er niks gevonden is in de mond/bit)
denk ik voor het zo te laten ze loopt zo veel comfortabeler.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 07:19

Hoewel ik van mening ben dat je op een paard met artrose in de rug waarbij er uitingen van pijn op enig moment is helemaal niet meer moet willen rijden Als er soms een uiting van pijn is ondanks de pijnstilling, dan is de kans zeer groot dat het paard doorlopend pijn heeft, maar dat alleen bij pijnscheuten uit. Paarden zijn vluchtdieren, en uiten pijn alleen als het er echt is, Ze worden op dat moment immers direct voor zwak aangezien (in het wild) en er is een grotere kans dat ze ten prooi vallen. Een uiting van pijn is dus een uiting van hevige pijn, niet van "een beetje".

Los daarvan, als het paard wel gezond zou zijn en de tong over het bit zou gooien, dan kan het zijn dat het bit gewoon niet lekker in de mond past. Vaak helpt een bit met een lichte tongboog zoals de myler level 2. Dat geeft tongvrijheid, waardoor de druk op de tong afneemt. Dat heeft zeer sterk mijn voorkeur boven een tonglepel, waarbij het terugtrekken van de tong zelf, en dus het ontwijken van pijn in de mond, onmogelijk gemaakt wordt. Je wilt gewoon dat je paard pijn en ongemak altijd kan uiten. Je mag er nooit vanuit gaan dat het aangeleerd gedrag is, en dat het daarom maar verbloemd moet worden.