Welk dressuur zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 10:50

Hulsebos is leuk (en zit fijn... *zucht* zelden in zulke fijne zadels gezeten), maar met een paard met veel schouder moet je een beetje oppassen. Hulsebos zadels zijn in de regel net iets te lang voor paarden met veel schouder, want op het moment dat je zadel netjes achter de schouder ligt, liggen de kussens bijna op de lendenen. Dus mocht je iets tweedehands vinden, kijk dan goed of het zadel niet te lang is voor je paard.

Heb voor een ander paard de Diamant, tja het verschil voel je wel duidelijk. In vergelijking met Hulsebos is de zitting hard & glad, is de wrong hard en de zit vrij open. Het is wel een compact zadel en ligt vooral op veel pony's prima, ook die met veel schouder :).
Laatst bijgewerkt door MissMiekjee op 09-06-15 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Princesj

Re: Welk dressuur zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 10:52

Fryso zadels, echt een aanrader. Passen goed op een paard met veel schouder. Ik heb de Profile, deze heeft een smalle twist.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 11:39

JC is niet hetzelfde als Rossner.
Waar Rossners gewoon hard en oncomfortabel zijn, kun je in de JC prima zitten. Sommigen zijn zelfs zacht te noemen. Nog altijd niet zo zacht als Hulsebos oid, maar toch, heel veel prettiger dan de gemiddelde Rossner.

Ik heb een hele slechte ervaring opgedaan met Fryso. Heeft me bijna mijn paard gekost. Zou daar zelf dus niet gauw weer aan beginnen. Die Fryso zou ik absoluut éérst van binnen willen zien ;)

Euroriding Diamant is een fijn zadel. Tuurlijk zit het wat harder dan een Hulsebos, maar dat doet ieder zadel. Maar kwalitatief zijn die Diamants van Euroriding echt goed.

Ik ga altijd nog het liefst voor de zadels van merken die al decennia lang kwaliteit hebben kunnen leveren. Passier, Stubben, KN... Die moderne merken zien er leuk uit en met een dikke laag schuim tussen boom en zitvlak ruiter zitten ze vast ook prima. Maar laat zo'n nieuwkomend merk zich eerst maar bewijzen in duurzaamheid. Een zadel koop je toch om minstens 10 jaar te kunnen gebruiken.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 12:22

#MissMiekje, dat heb ik precies het zelfde met een diamant. Past zeker op mijn paard maar ik heb het gevoel dat mijn benen helemaal los liggen!

Mijn paard heeft een best lange rug, vinden jullie het handig als ik even een foto plaats?

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:23

Altijd handig :-)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 12:35

Slechte kwaliteit sorry, hoop dat het duidelijk is. Wat voor zadel ik dan ga kiezen, als het zadel maar bruin is!

ze had hier net een reis van 2 uur erop zitten dus wat ingetrokken buik maar foto leek mij wel handig uit een andere stand
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door PanamaD op 09-06-15 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:39

Kent&Masters heeft ook een model voor cob paarden geloof ik.

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:50

Ik rijd nu op een diamant en dat zit fantastisch. Zelf heb ik een Daaleman aan laten meten...
Moeilijke zoektocht is het

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 14:17

je zou eens kunnen kijken naar een 2 e hands zaldi Lander. Dit zijn vaak hele fijne zadels op die ronde type paarden die jij hebt.
2 e hands zijn ze ook nog betaalbaar.
Andere zaldi's zullen ook kunnen, maar als er wollen kussens onder zitten, zal je toch naar een wat breder kussenkanaal moeten kijken voor je paard (ongeveer 9cm)
Kheb ook nog een zaldi san jorge plana , testzadel, die vermoedelijk wel op jou paard fijn zal liggen.
ow, sorry, je zoekt bruin.
bovenstaande is 2 e hands zwart....

Roulette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 14:45

Ik heb ook een hele zoektocht achter de rug. Net gisteren mijn NIEUWE Hulsebos in ontvangst mogen nemen. Niks scheef, zat juist rechter op mijn paard dan ooit.
Ook de 2e hands Hulsebos die ik ervoor had, was nog perfect !

Ik heb ook een Euroriding diamant gehad, KN Symfonie, Prestige SilverStar, Passier GG, Kieffer Garmisch, nooit 1 was er krom ! (Deze vond ik allemaal fijn zitten, maar lagen niet op de pony)

Ik ken wel iemand die elk zadel krom/scheef kon rijden ! Vraag me niet hoe, maar als je de zadels van deze persoon na een half jaar goed bekeek dan zag je heel duidelijk dat ze scheef waren.
Het ligt dus niet "altijd" aan de zadelmaker !
Maar je moet er als je 2e Hands koopt zeker goed op letten.

In mijn zoektocht, heb ik diverse zadels geprobeerd;
1. Ninon Schutte; fijne service, enthousiaste mensen, maar ik kon er zelf niet goed op zitten en durfde het niet aan er 1 te bestellen. Vond ze glad en hard en breed in de taille. Wel veel mogelijkheden qua kleur en soorten leer. Ze kijken goed naar de bouw van de pony.
2. JC en Ruitergilde: zitten inderdaad erg breed, maar deze schoven op de pony naar voren (zij is rondgeribt) Is natuurlijk ook een compleet andere kwaliteit.
3. Fryso profile; zat ook heerlijk, maar ik was er op dat moment eigenlijk al wel uit dat het een Hulsebos ging worden. Ik heb nieuw gekocht en de mensen van Fryso vroegen erg veel voorrijkosten omdat ik ook ver bij ze vandaan woon, maar goed; je wilt verkopen of niet. En ze wilden geen 2e Hands meenemen.
4. Sella; copy zadel als Custom; prima geschikt als je dunne bovenbenen hebt en eigenlijk met je kont in alle zadels wel past. (ik dus niet) Je moet er echt direct goed in zitten en weinig hoeven te veranderen, anders gaat het niet goed komen. Gelukkig hoefde ik het zadel ook niet af te nemen. Ook de wachttijden waren met <= 10 weken prima. Hij levert ook wel 2e hands.
5. Custom: De meeste zitten als een huis, maar ook hier kwam ik ivm mijn dikke bovenbenen en pony met kortere brede rug wat moeilijker uit qua modellen; Ik rij hobbymatig en kwam in de prijsklasse van 2900 euro uit ! Zonder tierelantijnen ! Dan een levertijd van 16-20 weken, dat vond ik te gortig. Bovendien had ik niet zon leuke paservaring. Er lag geen enkele custom direct goed op de pony en er werd ook maar zo zo naar gekeken. komt wel goed was het commentaar. Voor 2900 euro verwacht ik iets meer enthousiasme naar de klant toe en zeker naar het paard ! Wie weet schaf ik me er ooit wel 1 aan, maar dan wacht ik liever nog even af hoe ze zich houden.
6. Kingsley: dure zadels, paardje liep er fijn onder, maar zat behoorlijk hard en koste ook 2900 euro. Dan had ik voor dat geld een custom gekocht.

Als ik jou was, zou ik me iig niet vast pinnen op de kleur, want dat is het minst belangrijke.
Als je dat wilt, zul je voor een nieuwe moeten gaan, anders ben je aan al het reizen om te kunnen passen al een fortuin kwijt en een hoop frustratie ! Voor 2000 euro heb je genoeg mooie passende zadels. en als je constant rondreist ben je ook 50 euro hier en 50 euro daar kwijt aan benzine ! Tel daar het aanpassen van het 2e hands zadel ook nog bij op.....

Ik ben iig blij dat mijn zoektocht voorbij is...

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 14:56

Bedankt voor je uitgebreide uitleg Roulette. Helaas is mijn budget zeker geen 2000 euro helaas anders was ik waarschijnlijk wel al klaar geweest!

Ik begrijp je heel goed dat ik me niet op een kleur moet richten maar eindelijk kan ik een ander zadel aanschaffen en dan wil ik het wel graag gelijk in een goede kleur doen. Ik weet dat de hulsebos bruin met enige regelmaat langs komt, in 2 weken tijd al 3 zadels gevonden die geschikt waren helaas waren deze al verkocht maar ze zijn er dus wel. Gelukkig ook geen haast want mijn huidige zadel past wel op mijn ponypaard!

Fijn dat jou zoektocht voorbij is! De mijne begint pas Haha!

Zaldi ga ik me ook in verdiepen al zijn ze ook 2e hands best duur.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 19:31

Heb zelf goede ervaring met anatomica zadels.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 19:36

Er is trouwens niet DE diamant. Er zijn heel veel variaties op tegenwoordig met diepe of open zit, met meer of minder wrong, met breed of smal wervelkanaal en ook met softseat (en die zijn echt zacht).

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 19:42

Sizzle schreef:
Er is trouwens niet DE diamant. Er zijn heel veel variaties op tegenwoordig met diepe of open zit, met meer of minder wrong, met breed of smal wervelkanaal en ook met softseat (en die zijn echt zacht).

O dat wist ik niet!! Hoe kan je zien aan het zadel dat het een diepe zit heeft met wrong? Op foto's lijken de zadels allemaal zoveel op elkaar!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 19:51

Er zijn 2 wrong groottes te krijgen.
Daarnaast kun je met of zonder keilkussen voor krijgen (met voor hoge schoft). Dan heb je nog de move variant die aan de voorkant meer kussenvrijheid geeft voor paarden met een brede schoft.
Zit weet ik niet helemaal zeker of ze nog beide hebben. Ik heb er nog 1 met vlakke zit maar die is al wat ouder.
Het kan zijn dan ze nu enkel nog de diepere hebben. De softseat valt nog wat dieper/kleiner door de extra dikke zachte vulling.
De wrongen staan volgens mij niet specifiek in het zadel vermeld, dat moet je dus navragen. Soft seat staat op de beugelriem lusjes.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 19:55

Ik heb juist een hele goede ervaring met equestor.

Heb zelf een equestor levade en vind het een heerlijk zadel.
Maar geen diepe zit wat jij juist wel zoekt.

Qua service van equestor zelf kan ik niet oordelen, heb hem 2e hands en heb hem door mijn eigen zadelmaker op laten vullen.

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:06

Ooit op de site van Brandt zadels gekeken?

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 05:57

Wat een herkenbaar probleem :o
Ik ben ook al een poos bezig het juiste zadel voor mijn merrie te vinden, die ook heel erg rond is, veel schouder en weinig schoft heeft.
Ondertussen wordt dit m'n 4e zadel in vier jaar tijd, dus ik werd er ook behoorlijk moedeloos van.

Vorige week heb ik opnieuw een zadelmaker laten komen en ben nu overgestapt naar een Albion. Echt een super fijn zadel met een diepe zit.
Ook ik heb een Euroriding Diamant erop gehad, dit zadel lag goed op m'n paard, maar ik kon er zelf niet fijn mee rijden.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 06:31

Weet iemand toevallig nog een andere betrouwbare site op bokt en marktplaats na waar je eventueel zadels, voorkeur hulsebos zadels kan vinden 2e hands?

hihi...
betrouwbare site om een tweedehands zadel te kopen?
die bestaat niet...

als je zeker wilt weten of je zadel past en er van uit kan gaan dat als er iets mis is (scheve boom, scheve kussens, slechte vulling), moet je een goede zadelpasser hebben ;)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 06:44

driebergen schreef:
Weet iemand toevallig nog een andere betrouwbare site op bokt en marktplaats na waar je eventueel zadels, voorkeur hulsebos zadels kan vinden 2e hands?

hihi...
betrouwbare site om een tweedehands zadel te kopen?
die bestaat niet...

als je zeker wilt weten of je zadel past en er van uit kan gaan dat als er iets mis is (scheve boom, scheve kussens, slechte vulling), moet je een goede zadelpasser hebben ;)

Nee je hebt helemaal gelijk! Bedoelde meer een site waar al veel mensen een zadel gekocht hebben. Een bekende site. Maar je hebt zeker gelijk, heb het een beetje apart omschreven!

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 06:50

Kent & Masters.. heerlijk zadel

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 07:38

Je kan een oproepje doen op Facebook. Onder zadels tekoop.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:42

Euroriding luxor zou ik zeker een naar kijken, heb die op een quarab, haflinger en een spaanse liggen, alle drie zijn erg breed en het zadel ligt echt super fijn en zit als een hemel.

Ik kan wel eens kijken wat voor kieffer zadel wij ook nog hebben.
Mijn lesgever rijd op 3 haffies en heeft een ainsley erop liggen, dat zadel zit ook mega fijn.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 13:41

Ainsley past ze niet omdat die bladen erg naar voren liggen en ligt dus op haar schouders!

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:44

Ik heb een Tekna voor mijn fell pony, erg fijn zadel.