iedereen wil diepe zit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Re: iedereen wil diepe zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 05:44

Maar boomloos of diepe zit, dat is natuurlijk helemaal een wereld van verschil.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 07:00

Hé nee, ik haat een diepe zit :=

Ik wilde een 'dressuur' zadel voor mijn arabiertje maar ik wil echt geen diepe zit hebben, en helaas is een dressuurzadel met een vlakke zit echt niet te vinden :o
Ook alle veelzijdigheidszadels die ik getest heb hadden een veel te diepe zit voor me, enkel de springzadels vielen een beetje mee. Maar dat staat dan weer niet echt netjes op een dressuurwedstrijd :)

Uiteindelijk ben ik buiten de reguliere zadels gaan kijken en op een ijslanderzadel uitgekomen, een Tekna Icelandic :D Heerlijke vlakke zit en toch rechte zweetbladen. De kniewrongen zijn ook afneembaar, met klitteband _/-\o_

Afbeelding

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 07:08

Ik heb ook gekozen voor een diepe zit met veel wrong. Dit omdat ik een erg wendbare merrie heb. Het zadel geeft mij dat beetje extra stevigheid waardoor ik zelfverzekerder op m'n paard kan zitten en beter kan ontspannen.
Ik ben geen top ruiter maar zitten kan ik wel, ik val er ook niet snel af. Voor mij is dit een extra steuntje die me helpt bij het goed africhten Van mijn paard.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 07:10

Omdat ik niet met talent geboren ben en ook lekker wil kunnen rijden. :D Heb nu een zadel met niet extreem veel wrong maar wel duidelijk wat en ook wel een diepe zit. Heeft me al een paar keer gered tijdens schrikacties van m'n paard waardoor ik er zelfverzekerder op zit.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 07:23

Ik rijd al 36 jaar, dus heel wat kilometers gemaakt op harde platte zadels zonder wrong :P vroeger bestonden er alleen maar platte zadels!

Ik heb vorige maand voor het eerst een invalidezadel besteld, heerlijk mezelf het gemakkelijk maken :7
Mag ook wel met mijn bakbeest van 1.82 m en tuigbloed, zo lekker zit ie niet door...
Dus nu extra diepe + extra zachte zit, bovenbeenkussentjes, aangepaste extreem dikke en lange wrong op het zweetblad en grippy leer!

Ik ga ook nog een rijbroek met siliconen zitvlak bestellen voor de wedstrijden, dan kan ik geen kant meer op :+
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 27-05-15 07:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 07:25

Vlakke zit graag. Met weinig wrong! Als ik in een houding wordt gedwongen, kom ik zelf kreupel van mijn paard af ;)
Krijg last van mijn knie. En ik ben nog geen 1.60M. Die knie wrongen zitten altijd te laag.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:16

Ik krij altijd een beetje last van claustrofobie in een diep zadel met dikke wrongen...
Ik wil zelluf zitten... niet gezeten worden :+
Een heel diepe zit +megawrongen om te compenseren klinkt leuk... maar zodra je dan eens ergens anders opstapt kan dat best wel confronterend zijn,
En niet dat mijn zit dan zo geniaal is hoor, als ze bij mij iets te snel zijn in creatieve uitingen van "geen zin" of "jeuj lol" dan wil ik er best eens naast zitten omdat ik even niet mee kwam :=
Dus wie weet wat het inrijden van de jonkvrouwe gaat brengen ...
Wil ik strakjes opeens wel een zadel wat me help kwa plakken, hoewel de optie zitles etc me fijner in de oren klinkt

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:18

Laat ik nou nooit op een ander paard stappen en daarbij heb ik in het begin (open of gesloten zit) altijd last van wiebel. Zelfs op mijn eigen paard. Ik moet gewoon heel erg wennen in het begin.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:20

Peelie , heb ik ook wel tegenwoordig... vroeger stapte ik op en reed ik weg...
Maar door de jaren heen ben ik daar toch iets minder makkelijk in geworden moet ik zEggen

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:26

Ik ben niet meer zo flexibiebel als vroegaah :P

Al was het mn mindset

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:32

Ik heb op dit moment een dressuurzadel met een wat vlakkere zit, 18 inch
Mijn vorige zadel had een wat diepere zit en een wat hogere lepel.
Door mijn achterwerk kon ik daar niet meer in :+
Dan werd ik voorover gedrukt en kon ik niet normaal zitten..

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:39

Ik ben van mening dat je in een diepe zit minder goed kan meebewegen met je paard en je je paard dus altijd, zij het licht, dwars zit. Bovendien zijn kniewrongen alleen bedoeld voor iets extra steun voor een bok oid en zou een goed plat zadel ook op de juiste plaatsen steun moeten bieden. Maar vind maar eens zo'n zadel :+

Erger dan een diepe zit, vind ik de ronde boom die daar vaak mee gepaard gaat.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:45

Peelie schreef:
Maar boomloos of diepe zit, dat is natuurlijk helemaal een wereld van verschil.

De barefoot london heeft anders toch een enorm diepe zit. :)
Deze heb ik eerst gehad. Kon niets passends vinden.
Daarna een veelzijdigheid zadel gevonden.
Een hele vlakke. Dat was na die london toch weer even wennen. Ondanks ik voorheen alleen op die vlakke zadels reed. Zoals listiglistje ook al aangeeft vroeger bestonden alleen maar platte zadels.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:04

Ik heb ooit een drytex gehad, die vond ik anders toch ook al aardig diep voor een boomloos zadel.

Maandag ga ik mijn nieuwe zadel bestelle. Een Tribal, met diepe zit en kniewrongen :D

Laj1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:07

Mijn zadels zijn al wat ouder-10 jaar en meer-dus ze hebben geen al te diepe zit,maar wel een beetje wrong wat ik nodig heb voor mijn beschadigde heup.
Diepe zit lijkt me niets en overdreven wrongen ook niet.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:13

Ik ben helemaal into Kieffer vzh, vind het heerlijk zitten! Mijn stalgenootje heeft een Wintec 500, en dat vind ik echt verschrikkelijk. Je ziet geheel vast en ik vind ook dat je niet lekker mee kan bewegen met de bewegingen van je paard daardoor. Ik heb trouwens geen idee of Kieffer vzh een diepe zit heeft, maar ik vind de wintec dus helemaal niks :p.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:14

De eerste week met mijn eerste boomloosje kon ik wel janken. Ik kon niet eens op mijn kont blijven zitten. Maar, na een paar lange buitenritten had ik het door. Daarna kon ik ook probleemloos zonder zadel rijden.

Doe mij dus maar geen diepe zit, ik vind het lekker om niet steeds precies in 1 houding te moeten. Op lange ritten wil ik even kunnen verzitten.

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:17

Ik heb liever geen diepe zit, had laatst een zadel te leen met diepe zit en veel wrong. Hier kreeg ik gewoon rugpijn van. Doe mij mijn kn symphony maar, vrij vlakke zit, alleen heb wel dikke wrongen.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:19

Ik kan niet zitten in een diepe zit met veel wrong, ik ga verkrampen en mijn rug vastzetten wat het alleen maar een stijf (en pijnlijk) geheel maakt. Ik heb nu een erg plat MSFC zadel met een kleine afneembare wrong. Maar ik zit wel op een ijslander, dus zit vrij stabiel. Bij rare sprongen kan ik het goed opvangen, door veel trainen op een bareback

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:20

Ik rij het liefste op een zadel met wat vlakke zit en met minimale wrong. Zo kan ik netjes zitten. Een zadel dat meer dwingt zit mij in de weg.

Jaren gereden zonder wrong maar uiteindelijk toch een klein wrongetje gekozen omdat ik bij een noodstop op initiatief van het paard toch te veel naar voren schoof (lees, in het zand lag :D ). Met een klein wrong was dat opgelost.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:24

Zelf wil ik geen extreem plat zadel, maar een zadel met extreem diepe zit hoeft nu ook weer niet. Iets aan extra steun is lekker, maar ik moet niet met spierpijn van mn paard af komen omdat ik last krijg van de houding die me door het zadel gegeven is.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:34

Heb een endurance zadel. Geen wrongen, maar fenders, dat levert geen beenhouding hulp op. De zit zelf is dieper dan ik hiervoor gewend was, zeer zeker dieper dan de meeste goede dressuurzadels.

Het zadel zit echt heerlijk, is echt super comfortabel. Dat was voor mij absoluut een pre. Zonder dat het zadel je vasthoud of in een houding dwingt zit je heel zeker. Mijn eigen luie stoel maar dan anders ;)
Maar alhoewel het natuurlijk ook een fijn zadel voor mij is was dat niet de eerste reden voor zo'n zadel. De ultieme schoudervrijheid (als in er is gewoon niets daar wat in de weg kan zitten) en de comfortabele pasvorm voor het paard waren de belangrijkste redenen voor het zadel.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:35

Ik kan absoluut geen zadel met diepe zit verdragen dan krijg ik rugklachten. -O-

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:37

Ik wordt zot van een diepe zit, met mijn spierziekte moet ik af en toe volledige bewegingsruimte hebben om de spanning van mijn spieren te houden. Maar dikke wrongen vind ik dan weer wel leuk, zo blijven mijn benen op hun plaats liggen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:41

Mijn dressuurzadel heeft een medium tot diepe zit, mijn paard beweegt vrij heftig in draf en dat stukje diepe zit helpt mij net even vals spelen met doorzitten :Y) Dan ziet het geheel er toch net ietsjes eleganter uit. Mijn zit is vrij onafhankelijk, maar je kan bij die van mij gewoon bijna niet blijven zitten in de uitgestrekte draf. Niet dat hij mega veel beweging heeft, het is eerder een soort vreemd zweefmomentje. Hoe soepeler die loopt des de groter wordt het momentje. Ik ben altijd erg blij als ik de 60 meter overbrugd heb in een proef :')
Mijn springzadel is wel vlak... ik kan niet springen met een diepe of half diepe zit.