Zadelproblemen, expertise/hulp/ervaringen gevraagd! + foto's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 10:56

Safiera schreef:
Mijn pony had hetzelfde bij Wintec. Ofwel lag het met te smal kopijzer achter wel op de rug, ofwel met goede maat kopijzer stond de achterkant omhoog.

Er is ook een boomloos-zadelpasser, als boomloos een optie voor je is zou je op die manier verschillende merken en types kunnen proberen :)
Zoeken naar iets waar zowel paard als jij lekker bij lopen en zitten; plus dat het niet schuift, dat is een redelijk normale vraag en goede kans dat je daar uit komt.
Daarnaast ben ik zelf van mening dat je beter een (merk) boomloos + pad kunt kopen, dan voor hetzelfde geld een boomzadel. Qua prijs/kwaliteit, maar ook om de reden dat je paard blijft veranderen.

Hoe fijn boomloos ook klinkt, het moet wél bij de combinatie passen.
Zowel ruiter als paard moeten er content mee zijn.
Niet elk paard vind boomloos prettig. Maar ook niet elke ruiter.

Zelf vind ik boomloos erg fijn.
Maar omdat er geen boom in zit, verdeeld het de druk dus niet.
Puntdruk wel. Maar de druk over de rug niet.
Veel paarden vinden dat niet erg. Maar er zijn paarden bij, die dit niet kunnen appreciëren.
Onze merrie vind de druk niet prettig. En ook mijn fysio adviseert voor dit paard een boomzadel.

Ook is het niet zo, dat het paard als maar door veranderd, als hij eenmaal op zijn bouw zit.
Dit heb jij als ruiter ook zelf in de hand, door middel van correcte training.
Uiteraard hoor je elk jaar iemand naar het zadel te laten kijken, mochten de kussen vullingen wat veranderingen hebben gehad, door de manier van rijden.

9 van de 10 keer, licht het ook niet aan het paard, dat er opnieuw opgevuld moet worden, maar aan de scheefzittende ruiter.

Tevens is er altijd beweert: Elke zadel moet passen.
Dit geld zowel voor boomloos als boom.

Er komt steeds meer techniek voort in het maken van zadels.
Zadels worden steeds wat flexibeler, maar verdelen de druk nog wel optimaal.
Een voorbeeld is hiervan een Vivary zadel.

Kort om:
Boomloos: Super! Mits het bij de combinatie past.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 10:57

nombrado schreef:
Het kussenkanaal klopt niet bij je paard.
Hij zou vooral aan de voorzijde meer ruimte nodig hebben tussen de kussens.
Ik vind bij de extreem rondgeribte paarden de wintec ook niet goed liggen.
Voor kan je zeker meer dan 4 vingers tussen de boom en de schoft krijgen, dit horen er 2 tot 3 maximaal te zijn. Een breder kussenkanaal (bij de schoft) is zeker noodzakelijk.

Dan zou je dus voor een Wintec Wide moeten gaan.
De normale Wintecs hebben een smaller kanaal tussen de kussen, idd.
Maar zelf met een Wide heb je het risico dat de pasvorm nog niet goed is...

Hier in het begin soortgelijk probleem gehad met de Wintec. Was wel een Fjordje; die staan erom bekend rond te zijn met weinig schoft.
Ben meteen overgestapt op n compleet ander merk nl. Fairfax; dat is een Engels merk. In Engeland zijn Cob-types gebruikelijker dan hier en hebben ze er ook geschikte zadels voor. Bij mijn Fairfax kan het kopijzer overigens ook vervangen worden.
Zadel is aangemeten door Karin Boer van Zorro's Zadelservice.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 11:01

De boom is inderdaad niet echt geschikt voor de rug van je paard. Ik had hetzelfde probleem met eenzelfde soort wintec alleen dan met wol gevulde kussens. De zadelmaker heeft toen nog heel creatief de vulling zo aangepast dat het wel aansloot maar het is nooit echt goed passend geworden. Wintec past beter op paarden die niet heel rondgeribt zijn en een wat bredere schouder hebbben. Bij mijn arabier kwam hij ook aan de achterkant omhoog.
Probeer eens een kentaur (weet niet of die nog verschillende bomen hebben, ik heb een penelopa). Die passen vaak heel mooi op dit soort ruggen. Massimo heeft ook wel zadels voor deze vorm geloof ik.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 11:02

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 11:06

De eerder genoemde cob zadels zoals die van thorowgood zouden idd misschien ook goed kunnen passen. Mijn paard heeft een mega schoft dus dat wilde helaas niet maar moet met die van jou wel kunnen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 11:25

maralyn schreef:
Hoe fijn boomloos ook klinkt, het moet wél bij de combinatie passen.
Zowel ruiter als paard moeten er content mee zijn.
Niet elk paard vind boomloos prettig. Maar ook niet elke ruiter.

Zéér zeker waar! Al ben ik nog geen paard tegengekomen wat geen enkel boomloos zadel fijn vond. Zo veel verschil ook al binnen 'boomloos'. Maar natuurlijk zijn er paarden die het niks vinden.

Citaat:
Zelf vind ik boomloos erg fijn.
Maar omdat er geen boom in zit, verdeeld het de druk dus niet.
Puntdruk wel. Maar de druk over de rug niet.
Veel paarden vinden dat niet erg. Maar er zijn paarden bij, die dit niet kunnen appreciëren.
Onze merrie vind de druk niet prettig. En ook mijn fysio adviseert voor dit paard een boomzadel.

Ik zou zeggen 'verdeelt het de druk anders'.
En dan ook zeker per merk, zadel, pad, inlages, weer erg verschillend hoe het oppervlak met druk er uit ziet.
Bomen moeten al heel erg mooi passen willen ze de druk gelijkmatig verdelen over heel de kussens. Theoretisch wellicht het beste, in de praktijk vaak anders.

Citaat:
Ook is het niet zo, dat het paard als maar door veranderd, als hij eenmaal op zijn bouw zit.
Dit heb jij als ruiter ook zelf in de hand, door middel van correcte training.
Uiteraard hoor je elk jaar iemand naar het zadel te laten kijken, mochten de kussen vullingen wat veranderingen hebben gehad, door de manier van rijden.

Een paard groeit tot een jaar of 8. Vaak wordt het dan al jaren ohz gebruikt.
Daarnaast verandert bespiering met training mee. Het gewicht kan schommelen.
Theoretisch hoeft er helemaal niets te veranderen, hier weer, in de praktijk merk ik dat er toch veel verandert.

Citaat:
9 van de 10 keer, licht het ook niet aan het paard, dat er opnieuw opgevuld moet worden, maar aan de scheefzittende ruiter.

Zeker. Plus dat ruiter en paard elkaars scheefheid gaan compenseren.

Citaat:
Tevens is er altijd beweert: Elke zadel moet passen.
Dit geld zowel voor boomloos als boom.

Waarheid als een koe.
Maar voordat elk paard met een passend zadel loopt, zal er nog wel wat water naar de zee stromen!

Citaat:
Er komt steeds meer techniek voort in het maken van zadels.
Zadels worden steeds wat flexibeler, maar verdelen de druk nog wel optimaal.
Een voorbeeld is hiervan een Vivary zadel.

Zeker mooie ontwikkelingen! Maar ook de hogere prijsklasse.
Ook boomloos blijft doorontwikkelen.
Voor bijv. een budget van 500 euro, heb ik liever een boomloos zadel. Omdat ik echt denk dat die meer kwaliteit hebben dan boomzadels van die prijs. (van twee nieuwe zadels uitgaande, of twee tweedehands gekochte, dat maakt niet uit)
Uitzonderingen heb je altijd :)
Bovendien is het in de hogere prijsklassen misschien wel andersom, dat je beter een boomzadel kunt kopen.
Citaat:
Kort om:
Boomloos: Super! Mits het bij de combinatie past.

En, boomzadels: super! Mits het voor paard en ruiter past.
Plus, alle zadels moet je blijven checken of ze nog optimaal voldoen.
+:)+

maralyn

Re: Zadelproblemen, expertise/hulp/ervaringen gevraagd! + foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 11:32

Safiera,
Als een boom van een paard niet volledig past, past hij niet volledig.
Ik kan er mooie sierletters omheen schrijven, maar dat heeft geen zin.

Dan alsnog, verdeeld de boom beter de druk dan welke pad, inlage of systeem dan ook.
Dat is een feit, waar we niet omheen kunnen.
Dit is ook ontzettend stevig onderzocht.

Echte boomloos verkopers, zijn daar ook heel duidelijk in. Boomloos verdeeld de druk niet.
De puntdruk wel.

Het maakt dan niet uit welk type zadel je neemt.
Maar zolang er geen harde dingen gebruikt worden, wordt de druk niet 100% over het zadel verdeeld.

Wél is het zo, dat met bijvoorbeeld HD inlages, de puntdruk beter verdeeld wordt. Die oppervlakte wordt groter van verdeling.
Maar nogsteeds niet over het gehele zadel.

Het semi boomloze zadelmerk wat daarbij het dichtste in de buurt komt is FlexEe zadels.
In de manier van opbouw, komt deze het dichts in de buurt van een boomzadel qua drukverdeling.

Vivary zadels vallen opzich wel mee, maar dat is persoonlijk.
Ga je voor een basic variant, nieuw, ben je ook met 1500 euro klaar.

Dan heb je een zadel voor het leven, die mee groeit en mee beweegt op het paard.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 11:34

Je hebt in boomzadels ook varianten in de boom.
de oude houten bomen
en de thermoplastiche bomen
in beide zit al een heel groot verschil.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 11:38

Ik heb ook een rond kort paardje
Mijn zadelmaker adviseerde de Ruitergilde, JC of Rossner.

Ooit ook een wintec laten passen maar die werd gelijk afgewezen door de zadelmaker
het is idd... bij de ene ligt hij goed bij de andere bagger maar dat is toch met de meeste zadels zo, je moet er echt de tijd voor nemen en een goede zadelmaker erbij hebben

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 11:44

Lepeltje schreef:
De eerder genoemde cob zadels zoals die van thorowgood zouden idd misschien ook goed kunnen passen. Mijn paard heeft een mega schoft dus dat wilde helaas niet maar moet met die van jou wel kunnen.

Het cob zadel paste dus niet op mijn merrie ondanks ze wel rond geribt is. Mede dat de vorm van de kussens niet goed op haar rechte rug passen.

Een vriendin van mij heeft ook het Endurance model op haar paard met redelijk wat schoft liggen.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 12:41

Morganlefay schreef:
Leuk voorbeeld maar de boom is veel te smal. Wat ook de foto laat zien

Barst, iemand is mij voor.

Dat is dus precies wat ik dacht :')

Een boomloos zadel komt er niet meer. Een half jaar heb ik een boomloos dressuurzadel gehad, maar naast dat we reguliere dressuurwedstrijden starten en ik niet in de 'boomloos' categorie wil rijden, schoof het en zat het voor mij absoluut niet lekker.

Het moet dus een boomzadel worden, liefst kunststof, 17/17,5 inch, dressuurzadel met diepe dressuurzit en medium of mediumwide (kun je dit zien aan de wintec boommeter, ja toch? dan 33 cm) boom. Verder begrijp ik dat het een breed tussenkanaal moet hebben en géén bananenboom.

Weet iemand een écht GOEDE zadelpasser in Friesland? Volgens mij is de enige die ik nog niet geprobeerd heb de divoza-zadelpasser, maar ik kan het mis hebben.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 13:08

Voor divoza zou ik zeker niet gaan..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 13:48

Marylin: volgens mij zijn wij het wel met elkaar eens maar gebruiken we iets andere bewoordingen :)

Ik ga eens wat lezen over Vivary.
Natuurlijk is één keer 1500 euro (maar daarna niks meer) voordeliger dan steeds weer wat anders (als je die uitgaven gaat tellen...)
Hoewel wij nu al 1,5 jaar super tevreden zijn met een oude Randolls + HD inlages.

@ TS: niet veel mensen zijn positief over Divoza-zadelpassers, ik ook niet.
Maakt het wel lastig als je er al veel hebt gehad in je regio.
En of je nou boom- of boomloos kiest doet er niet toe :) Jouw paard, jouw rit, jouw gevoel, jouw keuze.
Als het past dan past het.

Na mijn niet-passend te krijgen Wintec heb ik een tijdje een Thorowgood Griffin Endurance gehad. Daarvan was de boom rechter en lagen de kussens mooi gelijk aan de rug van mijn paardje.
Hij is een halve haflinger en ook vrij recht en middenbreed qua rug.
Paardje en ik vonden het een fijn zadel. (sinds mijn zusje hem rijdt en ik niet meer, hebben we er barefoot en toen de randolls op, wegens erg goede ervaringen met boomloos bij ons andere paardje met rugproblemen)
Laatst bijgewerkt door Safiera op 09-05-15 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 13:55

het zadel draagt niet, dit kun je niet oplossen met een andere boom.
je hebt een hele kleine kans als je er een heel dik bontje onder legt dat je zadel dan beter ligt maar het zadel moet uiteraard uit zichzelf al redelijk passen en dat doet het niet.
succes met je zoektocht na een nieuw zadel!
bos uit scherpezeel is aan te raden, het is mogelijk dat ze bij jou thuis komen passen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 14:39

ZoZenn schreef:
Het moet dus een boomzadel worden, liefst kunststof, 17/17,5 inch, dressuurzadel met diepe dressuurzit en medium of mediumwide (kun je dit zien aan de wintec boommeter, ja toch? dan 33 cm) boom. Verder begrijp ik dat het een breed tussenkanaal moet hebben en géén bananenboom.

Tekna niets voor jou?
De boom kan worden aangepast dmv kopijzer en voor de rest dacht ik ook met iets van hitte?
http://www.teknasaddlery.com/products.a ... 1&pageID=2

Lima84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 14:46

Ik vind je zadel sowieso ook te lang, komt zeker voorbij de laatste rib. En dat geeft paarden wel een reden om te bokken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 14:56

Lima84 schreef:
Ik vind je zadel sowieso ook te lang, komt zeker voorbij de laatste rib. En dat geeft paarden wel een reden om te bokken.

zadel is niet te lang voor dit paard.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:02

ZoZenn schreef:
Morganlefay schreef:
Leuk voorbeeld maar de boom is veel te smal. Wat ook de foto laat zien

Barst, iemand is mij voor.

Dat is dus precies wat ik dacht :')

Een boomloos zadel komt er niet meer. Een half jaar heb ik een boomloos dressuurzadel gehad, maar naast dat we reguliere dressuurwedstrijden starten en ik niet in de 'boomloos' categorie wil rijden, schoof het en zat het voor mij absoluut niet lekker.

Weet iemand een écht GOEDE zadelpasser in Friesland? Volgens mij is de enige die ik nog niet geprobeerd heb de divoza-zadelpasser, maar ik kan het mis hebben.

Als je kunststof wilt (met verwisselbare voorboom) kun je Thorowgood of Tekna proberen. Tekna heeft een rechte boom, wat de Thorowgood zadels hebben weet ik niet precies, dat wisselt per model geloof ik. Waar zit je in Friesland? Je kan eventueel ook op deze site kijken: http://www.zadeldeskundigen.nl
Laatst bijgewerkt door Dapnik op 09-05-15 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:23

De foto die ik plaatste ging over het aansluiten van de achterkant van de kussens in vergelijking met het huidige zadel van TS, het was geen voorbeeldfoto van hoe een zadel perfect ligt.

Als TS dit zelf al wist, had ze dit zadel niet gekocht dus het leek mij wel handig om die foto te plaatsen ter vergelijking.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 19:45

Suzanne Godijn van Zadel en Co komt ook in friesland.
Goede ervaringen mee!

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 20:20

Dan snap ik het ladyson. Maar als de boom in dat zadel niet goed is, ligt de achterkant dan nog wel goed? Overigens ongeveer 6 jaar geleden, toen dit zadel aangemeten is, was paardje nog vele malen ieler en sloot de achterkant volgens mij nog wel aan.

Hier een foto van zijn rug nu.
Afbeelding

Paardje is overigens vrij lang, naar mijn mening. Recht, lang en rondgeribt. (En dik atm :o )

Tekna en Thorowgood heb ik even opgezocht. Tekna heeft wel interessante dingen in de beschrijving staan, zoals breed tussenkanaal en als de boom inderdaad zo'n gewone boom is, zou die kunnen passen. Ik zal eens op een Tekna gaan zitten, de dressuurzit lijkt namelijk niet zo diep.

Thorowgood heb ik ook bekeken, dan zou de Cob het beste bij ons passen. Ik las hier alleen ergens dat de kussens niet zo geschikt zijn voor een rechte rug.

Over de Divoza zadelpassers hoor ik wisselende verhalen, ook een aantal positieve. Het hangt wel af van de persoon die je hebt.
Laatst bijgewerkt door ZoZenn op 09-05-15 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 20:26

ZoZenn schreef:
Thorowgood heb ik ook bekeken, dan zou de Cob het beste bij ons passen. Ik las hier alleen ergens dat de kussens niet zo geschikt zijn voor een rechte rug.

Cob-type zadel van Thorowgood & Kent & Masters is uitermate geschikt voor een paard met een rechte rug (+ rondgeribd en weinig schoft)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 20:46

heb je zo een zelfde foto van nu van de rug van je paard?
Overigens vind ik 6 jaar behoorlijk lang hoor voor het zadel. Feit is wel , dat je paard onder dit zadel heeft kunnen groeien. dat is altijd positief.
wel vind ik (vooral als het kopijzer net veranderd is) dat je het zadel moet passen met singel vast. De vorm moet nog gaan veranderen met de andere kopijzer erin . Dat kan je zo los op de rug echt moeilijk beoordelen.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 20:48

FHS schreef:
ZoZenn schreef:

Cob-type zadel van Thorowgood & Kent & Masters is uitermate geschikt voor een paard met een rechte rug (+ rondgeribd en weinig schoft)

Okay, dan houd ik die ook even in gedacht. Volgens mij is Divoza de enige waar ik zadel kan proefrijden en die deze beide en Kieffer heeft. Ik ga er nog even over nadenken.

Nombrado, wat bedoel je?
Deze foto heb ik vanmiddag gemaakt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 21:50

ZoZenn schreef:
Nombrado, wat bedoel je?
Deze foto heb ik vanmiddag gemaakt.

sorry, verkeer begrepen.
In dat geval vind ik de schoftspier erg onderontwikkeld en ook de rugspier. De rug mag veel voller.
Ik dacht dat dit een oude foto was.
Op die foto lijkt het niet of hij een boommaat 33 nu heeft. Dat is wijd tot extra wijd.
Welke kleur kopijzer zit er nu in dan?

Je kan echt beter een foto maken met aangesingeld zadel. Als dan het zadel nog los komt van de rug, dan is de boom (kopijzer) vermoedelijk wel te breed.
Laatst bijgewerkt door nombrado op 09-05-15 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt