Safiera schreef:Mijn pony had hetzelfde bij Wintec. Ofwel lag het met te smal kopijzer achter wel op de rug, ofwel met goede maat kopijzer stond de achterkant omhoog.
Er is ook een boomloos-zadelpasser, als boomloos een optie voor je is zou je op die manier verschillende merken en types kunnen proberen
Zoeken naar iets waar zowel paard als jij lekker bij lopen en zitten; plus dat het niet schuift, dat is een redelijk normale vraag en goede kans dat je daar uit komt.
Daarnaast ben ik zelf van mening dat je beter een (merk) boomloos + pad kunt kopen, dan voor hetzelfde geld een boomzadel. Qua prijs/kwaliteit, maar ook om de reden dat je paard blijft veranderen.
Hoe fijn boomloos ook klinkt, het moet wél bij de combinatie passen.
Zowel ruiter als paard moeten er content mee zijn.
Niet elk paard vind boomloos prettig. Maar ook niet elke ruiter.
Zelf vind ik boomloos erg fijn.
Maar omdat er geen boom in zit, verdeeld het de druk dus niet.
Puntdruk wel. Maar de druk over de rug niet.
Veel paarden vinden dat niet erg. Maar er zijn paarden bij, die dit niet kunnen appreciëren.
Onze merrie vind de druk niet prettig. En ook mijn fysio adviseert voor dit paard een boomzadel.
Ook is het niet zo, dat het paard als maar door veranderd, als hij eenmaal op zijn bouw zit.
Dit heb jij als ruiter ook zelf in de hand, door middel van correcte training.
Uiteraard hoor je elk jaar iemand naar het zadel te laten kijken, mochten de kussen vullingen wat veranderingen hebben gehad, door de manier van rijden.
9 van de 10 keer, licht het ook niet aan het paard, dat er opnieuw opgevuld moet worden, maar aan de scheefzittende ruiter.
Tevens is er altijd beweert: Elke zadel moet passen.
Dit geld zowel voor boomloos als boom.
Er komt steeds meer techniek voort in het maken van zadels.
Zadels worden steeds wat flexibeler, maar verdelen de druk nog wel optimaal.
Een voorbeeld is hiervan een Vivary zadel.
Kort om:
Boomloos: Super! Mits het bij de combinatie past.

)