HOE werkt een danger bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GJ9

Re: HOE werkt een danger bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 18:03

Ik heb er ooit verschillende geprobeerd maar weer overgestapt op gewoon dubbelgebroken.
Je hebt er 1 van Pessoa Magic system. Die werkt behoorlijk streng in als het paard tdh komt, ze hebben er wel respect voor maar kruipen dan ook gauw achter de teugel. Het middenstukje is bij dat bit behoorlijk breed. Ik denk dat de scharnierpunten van het bit op de lagen drukken bij teveel druk, anders snap ik ook niet waarom hij zo streng is.
Je hebt hem ook van Sprenger. Die is een stuk vriendelijker en fijner met de mond mee gevormd. Maar mn toenmalige paard ging daar met veel gewicht op hangen, liep dwars door het bit heen.
Met gewoon dubbelgebroken en rijtechnisch oplossen kwam ik het meest ver uiteindelijk.

Als het effect heeft zou het natuurlijk een soort 'schrikeffect' kunnen zijn van een bit dat ineens anders aanvoelt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 08:41

Ik zweer erbij . En paard lief ook .
Als we met bit rijden is het een danger bit ofwel een easy control .
Ligt zoveel rustiger in de mond .
Geen gerommel en gerotzooi met de tong .
Netjes aannemen en fijn mee lopen .
Wel de bustrens of knevel uitvoering .

Overigens heeft TRUST dezelfde door bitten maar noemen zij het locked .
Deze heb ik onlangs gekocht .
Maar is mijn paard minder van gecharmeerd , waarschijnlijk omdat het enkel gebroken is en dus maar 1 scharnier punt heeft . Wel anatomisch gevormd .
En sweet iron wat normaal prettig aangenomen wordt .
Deze is wel te koop . Kon niet ruilen helaas . Maat 14,5 cm

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 09:15

Myler heeft deze bitten al járen. Ze worden daar Mullen Barrel genoemd. Alleen ipv een dogbone (dat middenstukje) hebben ze dan een busje wat een minimale beweging toestaat en star wordt bij wat strengere hand.
Het IS dus wel een vriendelijker bit omdat je nooit het notekrakereffect kunt krijgen wat een enkel gebroken bit (trens) wel heeft.

Overigens worden er hier de diverse bitten door elkaar heen gebruikt.
Bit is een verzameling van alles wat in de paardenmond ligt.
Trens is enkel- of dubbelgebroken
Stang is niet gebroken en heeft van zichzelf géén hefboomwerking.
Pas als er scharen aan een mondstuk zitten (en dit mondstuk kan enkel-, dubbel- of ongebroken zijn) heb je hefboomwerking.
Hefboomwerking kun je ook krijgen als er ringen in/aan het mondstuk zitten waarin de teugels op één plek 'vast' zitten (en dus niet kunnen meedraaien/glijden met het bit).

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 09:39

Maar wat ik me een beetje afvraag, wanneer word het dan precies een ongebroken trens, want je rijd toch eigenlijk altijd wel met contact/lichte druk?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 10:26

Dus volgens jou is dit dan een stang DD?

Afbeelding

Naar wat ik altijd geleerd ben is dit een ongebroken trens, en wordt het pas een stang als er scharen aan zitten en een kinketting/kinriem

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 10:35

DubbelDun schreef:
Myler heeft deze bitten al járen. Ze worden daar Mullen Barrel genoemd. Alleen ipv een dogbone (dat middenstukje) hebben ze dan een busje wat een minimale beweging toestaat en star wordt bij wat strengere hand.
Het IS dus wel een vriendelijker bit omdat je nooit het notekrakereffect kunt krijgen wat een enkel gebroken bit (trens) wel heeft.

Overigens worden er hier de diverse bitten door elkaar heen gebruikt.
Bit is een verzameling van alles wat in de paardenmond ligt.
Trens is enkel- of dubbelgebroken
Stang is niet gebroken en heeft van zichzelf géén hefboomwerking.
Pas als er scharen aan een mondstuk zitten (en dit mondstuk kan enkel-, dubbel- of ongebroken zijn) heb je hefboomwerking.
Hefboomwerking kun je ook krijgen als er ringen in/aan het mondstuk zitten waarin de teugels op één plek 'vast' zitten (en dus niet kunnen meedraaien/glijden met het bit).

Die 'hefboom' is wel zo minimaal dat ik het bijna geen hefboom durf te noemen.
En pessoa bitten ed slaan te ver door.
Dan zou je er een kinketting aan moeten maken; dan krijg je op je juiste manier hefboom werking; dan word het een stang.

Ongebroken bit zonder kinketting/hefboom is nooit een stang.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 11:37

@LadyMadonna : klopt, dit noem ik een stang of 'ongebroken bit zonder hefboomwerking', maar géén ongebroken trens.
Zodra er scharen aan een mondstuk zitten heet het een scharenbit of shank.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 11:49

Dan noem je het verkeerd.
Het is geen stang. Maar gewoon een trens.

Hoe het in western heet is wat anders.
Daar gaat het bij een Engels bit ook niet om.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 12:15

In de Western is dit ook gewoon een snaffle.
Ben het vaak met je eens DD, nu niet ;)
Foto is een ongebroken trens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 12:24

DubbelDun schreef:
@LadyMadonna : klopt, dit noem ik een stang of 'ongebroken bit zonder hefboomwerking', maar géén ongebroken trens.
Zodra er scharen aan een mondstuk zitten heet het een scharenbit of shank.

Dit is gewoon een normaal trens bit. Geen stang of iets in die richting.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 12:36

haffylover schreef:
Een danger bit is een uniek bit dat ideaal is voor onstuimige en sterke paarden. Is er niks aan de hand? Dan functioneert het bit als een gewone dubbelgebroken watertrens. Is er paniek? Dan slaat de danger bit op slot en krijg je de werking van een ongebroken trens of stang. Zo hoef je niet altijd met een scherp inwerkend bit te rijden, maar heb je wel de noodstop bij de hand als je hem nodig hebt!

Kan iemand mij uitleggen waarom het bit dan juist vriendelijker wordt als het 'op slot springt'?
Het verandert dus, als ik het goed heb, van een (dubbel) gebroken trens in een ongebroken trens (of bit) zonder hefboomwerking?
Volgens velen is de ongebroken variant dus veel vriendelijker als een gebroken bit ivm stiller in de mond liggen en het ontbreken van het zgn notenkraker-effect...

Maar afgaande op bovenstaande quote; verandert het bit op het gewenste moment juist in een soort noodrem bij paarden die zich sterk maken. Zou je dan niet verwachten dat het bit scherper moet gaat inwerken ipv vriendelijker?

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 22:50

ik denk dat je het moet zien als een nood rem. Zo ervaar ik het tenminste maar ligt er ook aan hoe jij met je hand bent.

Maar het wordt gezien als vriendelijker omdat het niet zo heftig schaart als een enkel gebroken bit en de zelfde zachtheid. Het bit werkt enkel scherper in indien het nodig is en er een flinke ophouding wordt gemaakt. Zo gauw je los laat ligt meteen weer stil en los.. Het hoeft dit niet eerst uit de scharing te komen zoals de andere bitten

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 23:03

Ik denk dat dit bit een heel goed voorbeeld is van het placebo effect. Mensen geloven dat het een streng bit wordt en daardoor kunnen ze hun paard beter onder controle houden?
De naam en omschrijving van het bit slaan werkelijk waar helemaal nergens op. Al een paard gaat hangen veranderd het in een anatomisch gevormd ongebroken bit, wat vaak juist vriendelijker wordt ervaren dan een dubbel of enkel gebroken bit.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 21:37

Bedankt voor alle reacties! :)
@Mizora: het duurde even, maar nadat we een foto van een gewone trens en een danger bit naast elkaar hadden, zagen we dat het middenstukje een kwartslag is gedraaid. :D

Ik vind het wel slecht dat het in ruitersportzaken en webshops fout verteld/vermeld wordt.. :(

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 20:49

Het wordt zo verteld door de fabrikant .
De meeste mensen geloven nog steeds dat een ingebroken bit veel strenger is als een trensje ...
Ik werk zelfs jonge paarden het liefste met een danger bit en mijn jonge paard waardeerde dat ook meer als een zgn zacht dubbel gebroken trensje ...
Zelfs mijn volwassen paard heeft liever een danger bit als een dubbel gebroken bitje

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 18:34