Kent & Master - probleem van te zachte kussens?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ynid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:41

Skogan schreef:
ynid1 schreef:
Misschien is een tweede zadel voor mijn dochter kopen ook een optie. Maar dan koop ik als het kan een veelzijdigheids wintec. Ik houd er niet zo van, maar voor haar is dat misschien wel handig. Kan ze ook gaan springen. Wat mij nog op viel bij de K en M dat dit zadel ook erg licht is. Wel zo fijn voor de rug! Dat compenseert misschien een beetje gewicht van mijn kant.

En waarom niet 'n tweede K&M maar dan springen of VZH ? ZE ZIJN ECHT BETER dan Wintec :D En zeker géén Wintec Cair nemen, want 't paard zal niet blij zijn /3

Tja daar had ik eigenlijk helemaal niet aan gedacht. Dat zou ook een optie kunnen zijn. Maar dan ga ik wel op zoek naar een goed tweede hands zadel. Maar eerst eens kijken hoe het K en M zadel uberhaubt bevalt straks.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 11:50

Skogan schreef:
Hello!
Sinds kort ik heb nieuw zadel, 't is dressuur k&m s-serie met surface blocks 17,5".
De eerste dagen mijn paard liep zo goed! Maar toen zakte de wol beetje in - normal.. Zadelmaster weer gekomen, zadel opgevuld en goed nagekeken. En de ellende begon..
Mijn paard werd heel erg unhappy tijdens werken en hij begon op te zwellen net achter de schoft op de linkerkant. De zwelling was altijd over de volgende dag.
Zadelmaster zei dat we moeten meer wol in de voorkant van 't zadel zetten en dat de blocks zijn te dik voor mij en zetten ze mij uit zadel..
Ik kreeg dus 18" op proef.. De witte en de oranje bar.
Ok - ik heb wel ruimte voor mij benen, maar de zit is te groot en ik zwem erin. Erger. De paard krijgt steeds probleem van kleine zwelling.
Ik heb een keer met schapenbontje gereden, was veel beter maar niet perfect. En een keer met 3d vezels pad gereden, ging echt super, paard blij en voortwaarts en geen zwelling, zelfs als de pad is gemaakt voor de racezadels..
Dus ik moet nu een pad kopen voor onder dressuurzadel. ( iemand heeft nog Kingsley pad te koop...?)
MAAR de probleem van 't zadel is niet opgelost!
Nu wacht ik op andere zadel met blocks die verplaats kunnen worden, steeds k&m s-série maat 17,5"
Ben wel bang dat de zwelling zal weer opkomen.. Trouwens de zadels waren nagekeken al 3 keer. En mijn paard heeft geen letsels want met de ordinaire Henri de rivel vzh zadel met latex kussens (dus niet perfecte pasvorm!) is er geen zwelling. Hij was ook nagekeken door onze osteopathe.

Heeft iemand ooid problemen gehad met te zachte kussens?

Waarom denk je dat de kussens te zacht zijn?

Ik zie het causale verband tussen jouw verhaal van de drukking en je conclusie van de te zachte kussens niet.

nombrado

Re: Kent & Master - probleem van te zachte kussens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 15:03

te zachte kussens is niet goed (niet stabiel genoeg)
te harde kussens is ook niet goed. (en dan is het echt hard.....niet meer in de duwen.)
latex kan vaak prima (voelt ook vaak hard)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:28

Dit leest als een simpele fout bij het vullen. Zadelmaster had gewoon de toegevoegde vulling moeten verwijderen en opnieuw moeten beginnen. Wat voor vulling heeft hij erbij gedaan?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 23:03

Ik heb de kunstof variant Thorrowgood, met terug gesneden boom ivm hoge schoft paard. Rijdt er erg veel mee en maak lange ritten. In het begin inderdaad het wol bij laten vullen. Wist ik al, want reed voorheen met het COB model op mn paint.

Jammer dat het niet goed bevalt. Misschien een andere zadelfitter ernaar laten kijken? Ik ben vol lof over deze zadel, makkelijk aanpasbaar, zitten fijn en paard loopt goed.

wheezyheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 11:54

Ellen1109 schreef:
Hoi!
Ik heb sinds vorig jaar een prachtig bruin K&M zadel..
Tijdens het passen liep mijn paard er netjes onder.. De eerstvolgende keer daarna weigerde zij nog een stap te zetten..
Doordat de zadelpasser slecht bereikbaar was heeft het zadel een jaar op zolder gelegen (ik kan helaas ook niet rijden in de winter).
Vorige week is de zadelpasser geweest,zadel behoorlijk aangepast en tijdens het passen liep mijn paardje weer aardig.
Maar zodra ik 2 dagen later op wilde stappen ging ze weer volledig in staking..
Ik kan niet aanduiden waarom zij staakt..

Ik kan niks verkeerds zeggen over het zadel,het lijkt super en ik denk dat het voor veel paarden geschikt is,maar mijn merrie wil er niet onder lopen :-(

Mocht iemand hier interesse hebben in het zadel.. Het is gloednieuw en gaat waarschijnlijk ter overname.

Als je dat doet mag je me PB sturen.

Ik heb vorig jaar ook een Kent & Master gekocht. Heel fijn zadel. Ik zit er ideaal in. Ook mijn paarden lopen er fijn op. Na dat ik hem gekocht heb is hij een x aangevuld en ik zit nu ook weer aan een controle rondje. Ik ben er zeer over te spreken.

ynid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 21:31

Vandaag zadels gepast samen met de zadelpasser van divoza. De kent en masters geprobeerd en de kentauer de wintec paste helemaal niet en de rossner nog geprobeerd. Het viel me op dat de kentauer een diepe zit heeft. Wel fijn want dat was ik ook gewend. Maar ik zag toen we het zadel er af haalden dat onze escape aan de voorkant toch wel wat drukpunten had. De rosnner vond ik een te hard zadel en het paste ook niet goed. De kent en masters vond ik wel prettig maar voelde wel minder steun dan ik gewend was. De achterkant loopt ook iets minder omhoog. Mijn dochter vond het zadel erg fijn. Ik zat er iets minder on maar feit was wel dat mijn paard erg lekker begon te lopen. Ook viel het me op toen ik het zadel er af haalde dat de druk over de hele linie gezeten had, dus niet op bepaald punten. De druk verdeelde zich dus helemaal onder het zadel over de hele rug. Die iets minder steun die ik krijg door het zadel is gewoon wennen. Ik denk dat dit zadel toch een hele goede keuze is voor niet al te veel geld. Het viel me ook op dat ik nu een 17,5 inch kon hebben en dat ik voorheen een 18 inch had. Ook vond ik het zadel wat betreft grootte ook beter bij mijn paard passen. Kortom ik hoo r nog van divoza wat ik krijg voor inruil van mijn oude zadel en ik heb beslist. De kent en masters gaat het worden. ik ben helemaal blij met deze keuze.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 22:35

Skogan schreef:
ynid1 schreef:
Misschien is een tweede zadel voor mijn dochter kopen ook een optie. Maar dan koop ik als het kan een veelzijdigheids wintec. Ik houd er niet zo van, maar voor haar is dat misschien wel handig. Kan ze ook gaan springen. Wat mij nog op viel bij de K en M dat dit zadel ook erg licht is. Wel zo fijn voor de rug! Dat compenseert misschien een beetje gewicht van mijn kant.

En waarom niet 'n tweede K&M maar dan springen of VZH ? ZE ZIJN ECHT BETER dan Wintec :D En zeker géén Wintec Cair nemen, want 't paard zal niet blij zijn /3

bullshit, ik rij al 8 jaar wintec cair zonder problemen. Het moet gewoon passen en anders zal zelfs het duurste zadel prut zijn.

KM heb ik ook en zijn fijne zadels. Wel een erg vlakke zit.

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 22:21

Hello Bokkers!
Na zo lange tijd stilte, ik wou graag jullie wat nieuws vertellen.
Nu ben ik dus op mijn derde Kent&Master zadel aangekomen - S-serie moveables blocks, 17,5"..
ik heb meerdere keren al gereden in deze zadel en 't gaat steeds niet zo als 't hoort.
De proefrijden met de zadelmaster ging wel leuk. Maar na 2dagen was 't weer slecht.
Paard zwelt niet zo érg als in 't begin, maar is écht niet goed.
20minuten rijden, gaat 't.. Wat is wel verassend voor mijn, dat op mijn paard ik kan niet eens twee/drie passen draf uitzitten. Ik raak heel erg uit 't balance. Zelfs mijn benen zijn niet meer stil :/

Ik heb ook 't zadel op mijn verzorgpaard geprobeerd en toen zat ik echt fijner.
Beide paarden zijn met normale schoft, wat langere rug, brede schouders en dikke 1,75m hoog.
Na hard denken, en lezen van 't forum, kwam ik tot conclusie dat MIJN paard is RONDGERIBT en de verzorgpaard NIET. Toen 't zadel was geprobeerd, mijn paard was echt fit en sportif, maar nu, na alle ellende die ik had met die zadels, rij ik echt heel weinig, dus hij heeft meer body en opeens zie je dat hij echt rond is.....!

Ik heb wéér de zadelmaster opgebeld en wéér hem vertellen dat 't écht niet gaat en 't misschien 't reden is dat mijn paard is rondgeribt.... Dus nu ga ik de Low profil proberen... en ALS dat 't oorzaak is van dat alle ellende die ik mijn paard liet lijden, ga ik echt deze zadelmaster vervloeken :/

Ondertussen heb ik 1keer Devoucoux Milady monoblad geprobeerd - 5minuten was 't genoeg om te voelen dat paard was echt unhappy. Idem met CWD springzadel..

ynid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:59

Ik rijd nu al een tijdje met mijn nieuwe zadel de kent en masters. Ik zit inderdaad minder diep, dat is voor mij erg jammer en dat mis ik wel een beetje, maar het past uitstekend en mijn paard loopt nu supergoed. Haar schouder is helemaal vrij. Ik merk echt dat zij er veel beter mee loopt. Ik kan er ook heel goed mee doorzitten, maar mijn paard loopt ook erg vlak, dus dat was nooit echt een probleem. Maar ik ben dus tevreden.

Als het niet gaat met de kent en masters is er zeker wat aan de hand denk ik. Dan zal het misschien niet goed passen. Ik zou in iedere geval net zo lang er naar laten kijken totdat het echt goed is maar dat hoef ik waarschijnlijk niet te zeggen volgens mij. wat de oorzaak zou kunnen zijn kan ik je niet vertellen. Dat zou toch de zadelpasser moeten zeggen,

In ieder geval sterkte met alles.

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 13:34

Hello ynid!
Leuk dat je plezier mee hebt! En dat je paard toch lekker ondeloopt! :)
Ik had de zadel master eindelijk op stal gehad. Zadel netjes opgevuld, toch terug naar oranje boom (was te breed met 18"..) en paard begint op nieuw mooier vrolijker te lopen.
Ik had wel probleem van zadel die naar voren wordt getrokken, maar nu is 't ook over. De zadelmaker heeft mij de prolite/fairfax singel opgestuurd en zadel zit goed nu.
Jammer genoeg, ik ben steeds niet tevreden over mijn zit.Maar 't probleem is alleen op mijn paard. Met alle andere paarden geen probleem van benen die los blijven, de twist die voelt veeel te breed.. Maar, ja.. Ik moet nu mee door tot volgend jaar waar ik ga 'n zadel laten aanmeten op mijn paard et mijn kont! Lool!
Ynid, heb je geen probleem van gladde leer?

ynid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 14:54

Nee ik heb geen probleem met glad leer. Ik moet het wel vaker invetten want het kraakt snel. Kraken is voor mij een teken dat ik weer in moet vetten. Dat doorzitten lastig is op je paard zit dat dan niet in het paard dat die hoog opgooit? Ik heb op de manege ook wel op verschillende paarden gereden. De ene zit heerlijk door en bij de andere is door zitten een heel probleem. Dat is af en toe echt niet makkelijk en volgens mij los je dat ook niet met een ander zadel op. Mijn paard bokt nog wel eens af en toe. Maar ook in dit zadel blijf ik gelukkig goed zitten, ook al zit het wat vlakker. Ik heb er een
Thorowgood Airoform dressuursingel bij gekocht. Deze bevalt mij ook erg goed. Hij is niet helemaal recht waardoor mijn paard meer ruimte achter bij haar been overhoudt.

ynid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:53

Ineens wilde mijn paard niet meer linksom lopen Ze koos steeds voor een stelling naar rechts en ik was steeds aan het corrigeren. Ze wilde zelfs niet meer in galop links en een gewone volte in draf naar links was er ook al niet meer bij. Ik snapte er echt helemaal niks meer van. Vandaag een nacontrole gehad van DIvoza. En wat bleek nu. Ineens past de boom die in het zadel niet meer goed. Mijn paard is kennelijk veranderd waardoor het zadel alweer niet meer goed paste. Nu moet er dus en blauwe boom in. Die heb ik nog want toen ik het zadel kocht moest er een zwarte boom in. Maar dat was na een lange rustpauze, dus de bespiering was toen kennelijk minder.De boom die er in zat heb ik bewaard. Na het bezoek van de zadelpasser begrijp ik nu ook beter waarom ik dat probleem ineens had. Het zadel past dus niet goed. Dezelfde problemen had ik eerder ook toen het zadel niet goed paste. Wat een gedoe zeg heb ik ieder keer meer die zadels. Ik wordt er nu ook wel een beetje flauw van. Maar toch goed dus die nacontrole. We hebben afgesproken dat ik nu een week of 4 of 5 met de blauwe boom ga rijden. Kijken wat het verschil is. Daarna komt de zadel passer weer terug. Laten we hopen dat het dan voorlopig goed is allemaal.

ynid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:59

Vandaag de boom omgewisseld. Dat was even opletten maar met het filmpje op you tube kwam ik er wel uit. Het is goed gelukt! Morgen proberen om met de ander boom te rijden. Ik ben benieuwd!

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 14:29

En...? Hoe loopt je paard na dat je de boom omgewisseld hebt?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 07:15

Als ik het initiele verhaal van ts lees, dan denknik ook aan verkeerd vullen...
Zadel waar paard goed onder loopt, kussens zakken wat in , worden bijgevuld en het gedonder begint...
Dan is de meest logischr conclusie dat het vullen verkeerd is gegaan.

Met extra vulling er uit trekken en overnieuw beginnen zou je het opgelost moeten kunnen hebben

ynid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:42

Al weer een tijdje gereden met de andere boom. Het gaat echt veel beter nu. Ik heb die blauwe boom van tevoren nog een keertje gepast op haar rug en dan zag je toch duidelijk dat hij past. Door het gebruik van de zwarte boom ging het zadel naar achteren liggen. Dat is logisch want doordat de boom te klein is kruipt deze omhoog waardoor je een hele andere druk verdeling krijgt. Momenteel ben ik dus goed tevreden. Het zadel was al direct bij aankoop al een beetje bijgevuld. NU de druk dus weer anders is kijkt de zadelpasser de volgende keer of er nog bijgevuld moet worden. Ik ben nog steeds heel tevreden over dit zadel en ook omdat het steeds aangepast kan worden. Een losse boom kost ongeveer 25 euro voor ieders informatie.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 22:08

Mbt te glad of niet diep genoeg kan je de fairfax nog proberen? Die is dieper op dezelfde boom opgebouwd.

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 11:10

Op 't laatste neuws kreeg ik de VZ versie cob. 't duurde ook paar weken dat de zadelmaker langs kwam.. maar ik had genoeg van klieren en proberen zonder enige positieve ervaringen. Dus zadel is te koop als er iemand is geïnteresseerd.
En ik ga me doodbloeden voor 'n goed op maat gemaakt zadel..

ynid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 17:12

Skogan schreef:
ynid1 schreef:

Ja ik denk wel dan een K& M. Het zadel bevalt heel goed. Nu na een tijd moet ik inderdaad de kussens weer op laten vullen. Vooral aan de achterkant. Ik ga de zadel passer binnenkort laten komen. En inderdaad wintec ben ik helemaal van af.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 07:12

Wintec cair is prima. Het moet op je paard passen. Ik heb een wintec, en een km. De km overigens al 8 jaar en nog nooit hoeven opvullen. Goed zadel dus. Ligt nog steeds goed.

ynid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 23:00

Misschien is dat het en moet het passen bij je paard. De KM is een goed zadel. Niet al te groot en grof en licht. Het zadel bevalt super goed! Ik ben blij die keuze gemaakt te hebben. Wat ik wel jammer dat de zit wat minder diep is. Maar dat is gewoon wennen. Ik weet nu niet beter.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 23:21

Hier ook problemen met kent en masters. Zadel was na een maand alweer ingezakt tot 3x toe. Ik vind de kussens aan de voorkant te laag gestikt waardoor het te weinig draagt.
Hierdoor kwamen die 2 boogjes vooraan het zadel (zeg maar voor de kamer) tegen de schouderbladen aan. Bij een smallere boom was het beter, maar die was als je hem op de rug legt net te smal. Dus geen juiste oplssing.
Paard liep steeds minder graag, dus zadel is verkocht.

ynid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 18:49

Dan heb je denk ik de juiste keuze gemaakt! Ik moest ook vrij snel de boom verwisselen bij de controle. Gelukkig had ik die boom al en kon ik het zelf doen. Dat is het voordeel van een verwisselbare boom. Stel je voor als ik een zadel gekocht had met een vast boom. Dan had ik het meteen weer in de verkoop kunnen doen.