Waarom hebben (top)ruiters vaak bontjes onder hun zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 19:34

Veel wedstrijdruiters gebruiken SHOWbontjes ;) dus geen bont aan de onderkant, alleen voor het zicht.
ik heb er zelf een te koop, dus als voorbeeld http://www.bokt.nl/markt/ad/341458/matt ... tje-maat-l

Ik had hem puur voor cosmetisch aspect, mijn paard heeft een hele lange en weke rug,
met een lang bontje valt dat weke op de lendenen minder op :)

Ik heb nu een ander zadel besteld (close contact)
en mijn paard is veel beter bespierd op de lendenen door training/voeding.

Pantykous

Re: Waarom hebben (top)ruiters vaak bontjes onder hun zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 19:39

Mijn ervaring is dat de springruiters niet met showbontjes rijden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 19:41

Pantykous schreef:
Mijn ervaring is dat de springruiters niet met showbontjes rijden.

Springruiters hebben inderdaad tig paarden en vaak maar 1 of hooguit een paar zadels :)

Bij dressuurruiters met een vast paard(en) is er wel vaak maatwerk/verschillende zadels.

Had het zelf over dressuurruiters :D

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 19:54

Ja en vaker foam kussens dan dressuurruiters. Die zijn wat harder :D

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 20:09

Nou veel top dressuurruiters rijden met een echt bontje of andere pad. Ken een stel gp paarden en die hadden wel een eigen zadel maar daar lag een bontje tussen met gelpad erin verwerkt.
Het is ook wel vaak zo dat de meeste zadels wel op alle paarden passen (oehh nu krijg ik vast bokt over me heen :') )die een normale rug hebben bontje of andere pad er tussen voor de schokdemping (bontje is het meest schokdempend tenminste op de paarden die ik onder de zadeldrukmeter heb gehad) en je kan er prima op rijden
Zelf op een springstal stage gelopen waar we alles op 1 zadel reden en ik reed dan met mijn eigen zadel.

Als het maat gemaakt is, is dit aangemeten op de kont van de ruiter en niet op het paard :P

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 20:17

Ik bij een springruiter gereden en alle paarden paste na verloop van tijd onder zijn zadel :+
Sommige kwamen mooi rond binnen, maar na een maand of 6 was hij dan keurig medium-wijd rond de schoft geworden :=

Gaat natuurlijk niet overal zo, maar helaas wel vaker dan je hoopt.

Grotere ruiters hebben vaak ook een wedstrijdzadel dat niet perse sprcifiek voor dat paard is, echter hebben ze dan thuis vaak wel een goed passend trainingszadel.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 11:57

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:07

Ik zit met verbazing dit te lezen....als mijn verzorgster een marktplaats zadeltje koopt word ik en zij bijna afgemaakt want dat is slecht en past niet gewoon schandalig, en er echt niets mis mee is en het prima past!.En als er een bekende ruiter met een mindergoed passend zadel rijdt en dit fikst met een bontje is het een begrijpbare "passende" oplossing. (wat zit bokt toch vreemd in elkaar :+ ).

Maar Aimee slaat de spijker op zijn kop.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:12

De verklaring van de top ruiters zelf, is dat dat toch wat zachter is voor een gevoelige rug (Carl Hester bijv.)
En die hebben echt wel passende zadels voor hun toppers. :j

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:14

Interessant Aimee! Ik vraag me wel af dat wanneer je een zadel aan laat meten, laat je dat dan met bontje aanmeten? Wanneer ik een bontje onder mijn passende zadel doe, reageert mijn paard namelijk niet positief. En het lijkt erop dat de zadels in het artikel zonder bontje aangemeten zijn.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:24

Ik lede het bontje er altijd eronder puur omdat ik het mooi vind eigenlijk. Nu nog steeds trouwens, hoewel het bij mn eigen paard ook wel nodig is. Ik heb het zadel wat op de groei gekocht dus hij is nog iets te wijd.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:47

extra bescherming van de rug...mooie drukverdeler
Van een GP paard vragen de ruiters best veel. Dan is een bontje een mooie drukverdeler en beschermer.
Niets mis mee.
Volgens mij rijd bijna heel GP olympisch dressuur met bontje of pad/onderlegger.
Liever een iets te wijd zadel, dan te smal.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 12:51

Starbreeze schreef:
Interessant Aimee! Ik vraag me wel af dat wanneer je een zadel aan laat meten, laat je dat dan met bontje aanmeten? Wanneer ik een bontje onder mijn passende zadel doe, reageert mijn paard namelijk niet positief. En het lijkt erop dat de zadels in het artikel zonder bontje aangemeten zijn.

Ja dat mis ik ook in het onderzoek terug, maar daar kan Aimee niks aan doen. Net als het effect dekje + onderlegger onder een goed en slecht passend zadel. Want zo rijden de meeste van ons toch echt rond.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 12:53

nombrado schreef:
extra bescherming van de rug...mooie drukverdeler
Van een GP paard vragen de ruiters best veel. Dan is een bontje een mooie drukverdeler en beschermer.
Niets mis mee.
Volgens mij rijd bijna heel GP olympisch dressuur met bontje of pad/onderlegger.
Liever een iets te wijd zadel, dan te smal.

Dat laatste ben ik niet met je eens, want dat zal erg veel aan de bouw van je paard liggen. Zou je er eentje met een hoge schoft hebben, dan drukte hij ook al bij een ietsjes te wijd.

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:55

ik heb het omdat mijn paard nogal invalt in de winter maar denk voor top ruiters dat het komt door verschillende paarden met 1 zadel en voor de mooi

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:57

[***] schreef:
Maar bijvoorbeeld Valegro wordt ook met een bontje gereden, maar voor zo'n toppaard zorg je toch juist dat het zadel goed past en niet door andere wordt gebruikt?

Het bontje dat je bij Valegro ziet is geen echt bontje, het zijn bontrandjes die aan de zadeldoek zijn gemaakt. Dus idd voor de mooi, maar er wordt geen volledig bontje gebruikt.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:04

Starbreeze schreef:

Onder een passend zadel kan gewoon een bontje gebruikt worden. Een passend zadel laat namelijk genoeg ruimte over. Als jouw paard negatief reageert op het bontje, dan ga ik er vanuit dat het zadel bij voorbaat al te smal is.
Maar let op, dit is een aanname uit ervaring. Zonder iets gezien te hebben, kan ik geen sluitende uitspraken hierover doen.

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:07

Mijn zadels passen super, maar toch een bontje voor betere drukverdeling en zachtheid. Zo kunnen de paarden makkelijker bewegen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:08

Moonlight17 schreef:
Ja dat mis ik ook in het onderzoek terug, maar daar kan Aimee niks aan doen. Net als het effect dekje + onderlegger onder een goed en slecht passend zadel. Want zo rijden de meeste van ons toch echt rond.

Ja zeker wel. In de onderzoeken zijn de zadels niet met bontje aangemeten.
In mijn artikel ga ik in op onderzoeken met verschillende situaties. Een onderzoek waarin het effect van verschillende dekjes in getest met passende zadels en hetzelfde onderzoek, maar dan met zadels van twee boommaten groter, oftewel slecht passende zadels.
In het eerste onderzoek komt de dempende werking van het bontje heel positief naar voren. In het tweede onderzoek met zadels met een te wijde boom is het positieve effect van het bontje veel minder.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:13

Oké, duidelijk aimee! Ik ging er bij dat zadel vanuit dat het breed genoeg was (iemand erbij gehad), maar niet dus!

Aangezien ik ook niet aan dat zadel kon wennen zijn we inmiddels in afwachting van een maatzadel wat extra ruimte laat bij de schouder en rondom de schoft, aangezien mijn paard in dat gebied erg sterk op druk reageert. Ikwas iet van plan om er nog een bontje onder te doen dan aangezien er al een kussen onder komt wat de druk extra verdeeld.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 01-05-15 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:13

Moonlight17 schreef:
Dat laatste ben ik niet met je eens, want dat zal erg veel aan de bouw van je paard liggen. Zou je er eentje met een hoge schoft hebben, dan drukte hij ook al bij een ietsjes te wijd.

Heeft de hoge schoft niet met spieratrofie te maken dan?
Want volgens mij heeft geen 1 goed getraind paard met een passend zadel een hoge (puntige) schoft?
Vooral als de paarden gaan verzamelen, gaan ze juist ontwikkelen rond de schoft

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:16

Aimee schreef:
Onder een passend zadel kan gewoon een bontje gebruikt worden. Een passend zadel laat namelijk genoeg ruimte over. Als jouw paard negatief reageert op het bontje, dan ga ik er vanuit dat het zadel bij voorbaat al te smal is.
Maar let op, dit is een aanname uit ervaring. Zonder iets gezien te hebben, kan ik geen sluitende uitspraken hierover doen.

precies.
Ook mijn ervaring.
In de beweging veranderd er daar nog al wat als je rijd. Die ruimte moet er dus altijd zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:16

Ik zeg bij bontjes altijd: vraag het aan het paard.
Ofwel loopt een paard dan duidelijk beter of slechter mee dan heb je je antwoord.
In de meeste gevallen in het cosmetisch.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:17

Starbreeze schreef:
Oké, duidelijk aimee! Ik ging er bij dat zadel vanuit dat het breed genoeg was (iemand erbij gehad), maar niet dus!

Aangezien ik ook niet aan dat zadel kon wennen zijn we inmiddels in afwachting van een maatzadel wat extra ruimte laat bij de schouder en rondom de schoft, aangezien mijn paard in dat gebied erg sterk op druk reageert. Ikwas iet van plan om er nog een bontje onder te doen dan aangezien er al een kussen onder komt wat de druk extra verdeeld.

Heb je nu een zadel met een voorsingelstoot?
Gezien de bouw van jou paard, heb je dat niet nodig en zou dat hem wel eens kunnen belemmeren in de beweging van de schouder.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:22

Ja, of in ieder geval is de voorste stoot door de wrong gehaald, maar deze kan ook nog terug en als normale singelstoot gebruikt worden, ik weet niet of de stoot daadwerkelijk aan de boompunt zit, maar dat heeft hij ook nodig aangezien zijn singelplek erg ver naar voren ligt. Het zadel schuift anders naar voren. De singelstoot komt nu precies goed uit, zadel schuift niet meer en paard loopt super onder het leenzadel :), wat Sizzle zegt inderdaad: het paard vertelt of het goed is.

Mijn maatzadel krijgt uitsparingen bij de schouders, vond hij heel prettig!