De plaats van het zadel heeft nog steeds rekening te houden met de grotere schouder die iets meer kan zelfs wel 2 cm zijn naar achteren komt als de kleinere schouder....de grotere schouder komt dus steeds eerder het zadel tegen, iets wat een zadel scheef kan duwen en iets wat een paard ook kan doen door compensatie om te zorgen dat hij geen ongelijke druk krijgt wat hij vervelend vind voelen...uiteindelijk ga je dit gerug zien in de beweging...de ruiter zal altijd proberen recht te blijven zitten, maar je ziet dan wel dat het zadel scheef gaat met een ruiter die wel recht boven zijn paard zit..
Hoe los je dit op?
Als het zadel aan beide zijden van de schouder in de beweging evenveel ruimte biedt om de schouder vrij naar achteren te laten bewegen, zal er geen probleem zijn, maar om zo ver een zadel naar achteren te leggen is m.i. Nooit mogelijk, of je moet een erg lange rug hebben met een klein zadel max bv17 inch ..
Je zult dus altijd moeten zorgen dat de schoider er onderdoor vrij kunne bewegen en bij een grotere schoider zal er altijd minder ruimte zijn en paard zal daar altijd op reageren..
Om bv aan die zijde meer ruitme te leggen door bv die kant wijder te maken, hoe houd je dan een zadel recht op het paard...
Mijn ervaring is nl dat juist in zijgangen en buigingen dit probleem ineens heel erg tegen komt...
Juist door die grotere schouder, dus de asymetrie van het paard in skelet en niet in bespiering, zal buiging naar die andere kant het zadel altijd tegen de ruggengraat duwen of die schouder klemzetten, waardoor paard niet die beweging vloeiend zonder ongemak kan maken.
Ik vind dit een interessant probleem, omdat ik dit nl met mijn paard heb..
Naarmate we verder kwamen met rechtrichten, kwamen de problemen ook steeds groter in beeld, de soepelheid die het paard kreeg,,waardoor je de oefeningen steeds beter kon maken, zorgde ook dat hij tegen zijn schouder probleem aan liep en begon te compenseren wat zijn pas nuist korter maakte..
Iets wat we met zadelpassen niet op konden lossen...
Ik rijd nu boomloos en paard heeft nu meer vertrouwen gekregen omdat die schouder niet klem komt te zitten en ik zie dat hij mij nu steeds meer rechter op het zadel laat zitten, ipv ik recht en zadel scheef, iets wat ze kennelijk onder je kunnen manupuleren....
Dit wil ik dus met een boomzadel nl ook ....
En mijn vraag aan bestfit, wat is zijn visie hierop... ?
Ik hoop dat ik het technisch goed heb uitgelegd...