Help, paard gooit altijd zijn tong over het bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 18:57

Nikass schreef:
Inderdaad. Ts waarom longeer je met bijzet? Je hebt een jong paard zeg je, wellicht vindt hij het erg moeilijk. Hoe groot is je longeervolte?
Een paard dat onvoldoende lengtebuiging heeft zal sowieso moeite hebben met steeds op een volte te moeten lopen als hij daarbij ook nog in een bepaalde houding gedwongen wordt.
Ik zou eerst gaan werken aan rechtrichten. Je bijzet eraf. Leer je paard eerst maar recht gericht op een volte te lopen (niet op de binnenschouder vallen), dat is moeilijk genoeg.

Edit: als je instructrice de oplossing alleen zoekt in een ander bit zou ik mijn twijfels hebben bij die instructrice eerlijk gezegd.

De vraag betreft toch niet het longeren??? Rechtrichten is nuttig maar ook een beetje een modeverschijnsel het wordt te pas en te onpas overal bij gehaald. Lijkt me handig als TS zich eerst richt op het bit/tong probleem voordat we het ingewikkeld gaan maken

Anoniem

Re: Help, paard gooit altijd zijn tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 19:04

Ik reed een paard die gooide zijn tong over het bit vanwege pijn in de voeten. Wat ik wil zeggen, gedoe in de mond kan ook elders uit t lijf weg komen. :) Niet gaan rommelen met tongbogen en tonglepels enzo.

PuurPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 19:09

Veel reacties. oke ik ga even reageren op de dingen die mij zijn bijgebleven. Het probleem stelt zich dus absoluut enkel tijdens het longeren, niet tijdens het rijden. Ik durf toch wel stellen dat hij met een mooie aanleuning loopt en dat ik een vriendelijke hand heb, voor zover je dat van jezelf mag zeggen :+
Wat de bijzetteugels betreft: die hangen er absoluut niet vast aan :D in principe is het zo dat als hij wilt sterrenkijken dit perfect mogelijk is hij loopt echter makkelijker wat meer onderin. Nu uiteindelijk was dit idee ook al bij mij opgekomen en heb ik hem dus ook al vaker gelongeerd zonder bijzet: gevolg: tong over het bit }>
Misschien ligt het aan de manier van vastmaken van mijn longeertouw? :?
Over zijn leeftijd, hij is 5 jaar, in mijn ogen is dit nog heel jong, zeker omdat hij pas op 4 en half zadelmak is gemaakt.
Bit met een tongboogje ga ik ook zeker naar kijken, bedankt!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 19:27

mrie schreef:
Nikass schreef:
Inderdaad. Ts waarom longeer je met bijzet? Je hebt een jong paard zeg je, wellicht vindt hij het erg moeilijk. Hoe groot is je longeervolte?
Een paard dat onvoldoende lengtebuiging heeft zal sowieso moeite hebben met steeds op een volte te moeten lopen als hij daarbij ook nog in een bepaalde houding gedwongen wordt.
Ik zou eerst gaan werken aan rechtrichten. Je bijzet eraf. Leer je paard eerst maar recht gericht op een volte te lopen (niet op de binnenschouder vallen), dat is moeilijk genoeg.

Edit: als je instructrice de oplossing alleen zoekt in een ander bit zou ik mijn twijfels hebben bij die instructrice eerlijk gezegd.

De vraag betreft toch niet het longeren??? Rechtrichten is nuttig maar ook een beetje een modeverschijnsel het wordt te pas en te onpas overal bij gehaald. Lijkt me handig als TS zich eerst richt op het bit/tong probleem voordat we het ingewikkeld gaan maken

Misschien ff lezen... probleem doet zich voor bij het longeren :)*