Barebackpad met beugels?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Barebackpad met beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 14:14

Kun je niet gewoon een dekje met de longeersingel bevestigen? 100 euro is nog best veel voor iets dat tijdelijk bedoeld is; zou liever doorsparen :)

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 14:22

Ik kan je de barebackpad van Christ aanbevelen! Zeker het barokke model zit je behoorlijk stevig in. Deze heeft een ophangsysteem voor beugels maar ik raad dat, net als vele bokkers voor mij, heel sterk af! Omdat je een enorme piekbelasting veroorzaakt als je gaat staan in de beugels (en dus helemaal met lichtrijden) kan je de spieren beschadigen bij een matig tot gemiddeld gebruik.
Er is geen boomloos zadel dat de drukverdeling voldoende ondervangt om licht te rijden. Dat moet je gewoon echt niet doen! (als je dat wilt zal je echt aan een boomzadel moeten)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 14:29

100 euro is wat ik nu heb op dit moment. Vandaar dat ik op zoek ben naar een alternatief. Uiteraard komt daar nog meer bij maar helaas voor mij geef je een euro maar 1 keer uit..

Maar een boomloos zadel is dus ook niet heel handig begrijp ik? Barebackpad met beugels is al afgeschreven aangezien het ook goed moet zijn voor paardlief.

Dekje met Longeersingel zou kunnen maar heb je dan geen last van het hogere gedeelte van de singel? Zou het kunnen proberen vanavond :)
Wel als het wat is afgekoeld, heb het nu al warm :')

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 15:01

Een boomloos zadel van goede kwailteit, dus bijvoorbeeld een Barefoot voorzien van VPS, is prima voor je paard en voor jezelf ;)

Weet niet of je toevallig bij mij in de buurt woont, maar ik heb drie types Barefoot liggen, je mag ze best eens proberen :j

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 15:22

Ik woon zelf in Zutphen, Achterhoek. Vriend in Laren/Lochem.

Het is meer dat ik gewoon niet weet hoe en wat en ik vind dat lastig om dan wat te kiezen. Vaak kies ik dan voor het bekende terwijl een andere optie misschien beter was.
Ben dus wel blij dat het topic zich zo heeft ontwikkeld en er mensen zijn die hun kennis willen delen :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 15:31

Boomloos zou een prima (al dan niet tijdelijke) oplossing zijn denk ik. Heb je toch wat meer en beters voor je paard. Prettiger voor je paard (en beter voor zijn rug) en ook zeker voor jezelf. Tweedehands zijn bijv de cheyennes (zeker de drytex) niet zo heel duur (nieuw overigens ook niet). En volgens mij krijg je ze redelijk verkocht. En dan heb je de mogelijkheid om gewoon door te sparen tot je het zadel hebt dat je wilt hebben, maar heb je wel alsnog de mogelijkheid om bijv. wedstrijden te gaan rijden als je dat zou willen :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 15:37

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 15:38

Ik geloof dat er ook leen/test zadels zijn van barefoot?
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Test-pakketten/

Dan moet je wel die borg betalen, maar mocht je een dierenarts rekening krijgen kun je het test zadel terug sturen en die krijg je dan terug.

Ik weet niet hoe lang je er mee moet doen?

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 15:54

Wedstrijden rijd ik niet, may is 19 dus ze hoeft niet meer :)
Een testzadel zou idd iets zijn. Ga er eens achteraan en het genoemde topic zo eens doorlezen :)

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 15:56

Mocht je een boomloos zadel willen proberen ben je van harte welkom, ik heb een barefoot cherokee en mijn paard staat in Ede. Ik zou iig geen barebackpad met beugels nemen daarmee komt word de druk niet goed verdeeld zoals al eerder gezegd is.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 17:12

Wat voor een maat is dat? Anders zou ik dat wel eens willen proberen!
Madam heeft wel een hoge schoft, zou dat een probleem zijn? Op de site staat van niet maar hoor liever ook uit de praktijk wat :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 17:25

Dat hangt heel erg van de bouw af. Mijn paard heeft een hoge schoft, brede schouders en spieratrofie rond de schoft gecombineerd met sowieso schrale bespiering omdat hij weinig getraind wordt. Hierdoor kreeg ik het niet passend. Maar het scheelt, ik heb ook niet één boomzadel passend gekregen (wel 4 incl. wintec met wisselende bomen in een jaar versleten).

Ik rij tegenwoordig met de Barefoot Ride-on-pad (=BBP) met daaronder een grandeurpad met daarin HD-inlages en moosegummy inlages (dus uiteindelijk kussens van 4cm aan ruggengraatvrijheid onder de BBP). Hiermee heb ik eindelijk zijn ruggengraat en schoft vrij, zonder dat zijn bewegingen belemmerd worden, en met voldoende drukverdeling. Ik heb ook de schapenvacht seatsaver en die gebruik ik soms. Zonder de seatsaver zit ik met onverwachte zijdelingse bewegingen stabieler (180° draai met 4 benen de lucht in), met seatsaver zit ik met vlotte bewegingen stabieler (overkruist in galop aanspringen en beginnen te bokken).

Maar het totale pakketje is daardoor wel aardig prijzig geworden, als ik het zo in één keer nieuw zou moeten aanschaffen, toch ben ik nog lang niet kwijt wat ik aan een passend boomzadel kwijt zou zijn, want dan zou ik waarschijnlijk een wow o.i.d. moeten hebben (dus 2500+ €).

Op zich kan alleen de Barefoot Ride-on-pad bij de meeste paarden prima, maar het paard moet dan geen uitstekende ruggengraat hebben. De schoft is veel minder een probleem.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 17:35

Nee ze heeft geen uitstekende ruggengraat. Alleen een hoge schoft welke arm bespierd is erlangs. Ik denk dat een boomzadel lastig word vanwege dit. En wat als ze weer bespiering krijgt daar? Past het zadel niet meer.. Niet heel handig dus.

Ik ga er eens goed over nadenken. Maar denk dat als boomloos mij ook bevalt het wel die kant op gaat. Nieuwprijzen vallen mij 100% mee dus daarvoor hoef ik het niet te laten..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 17:43

Bokker Teteltee heeft een passervice voor boomloze zadels, ze heeft verschillende merken, maar verkoopt zelf geen zadels (dus ze zal je niet proberen 1 specifiek aan te smeren)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 17:50

Oke en die komt ook bij mij in de buurt? Want dan sla ik haar naam even op. Kan altijd nog van pas komen natuurlijk :)
Dankjewel :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 17:55

Brammetjuh13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:48

ilaan schreef:
Brammetjuh13 schreef:
Ik ben zelf begonnen met een knight rider zadel, hebben ze in dressuur, springen en veelzeidigheid. Ken wintec zelf verder niet zo goed, maar volgensmij zijn ze precies hetzelfde alleen is knight rider nog iets goedkoper. Het enige minpuntje vond ik is dat ik m op een gegeven moment niet meer lekker vond zitten.

En in wat voor een termijn was dat dan? En zat het zadel niet meer lekker door het gebruik ervan of door verandering van jezelf?

Zo komen er wel steeds meer opties haha. Was al lastig en nu helemaal!

Vuurneon
300 euro is op het moment nog even teveel. 100 euro is voor nu even het budget :)

Na 2 jaar ongeveer, toen ik wat meer ruitergevoel kreeg vond ik m minder prettig, maar ik reed ook wel eens op andere paarden en die hadden dan andere zadels die ik veel prettiger vond zitten. Ik heb die knight rider nog steeds en kan er tegenwoordig gewoon mee rijden, maar hij zit nog steeds niet geweldig. De goedkoopste knight rider die ik nu heb gevonden is €200, bij het gareel.