[WN] Zadelpassers spreken elkaar volledig tegen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Re: Zadelpassers spreken elkaar volledig tegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 18:46

Arthur heeft me ook al eens een niet passend zadel verkocht.
Dus een 2e maal zoveel km's met paard op trailer doe ik niet.
Hij heeft mijn vrien ook een nieuw zadel verkocht, veeeel te duur en gaf dan nog de indruk van veel korting te geven.

Heb nog geen tijd gehad om de Carola pad te testen. Maar bedankt voor de tips!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 17:16

Ehm rijden zonder pad om te kijken of je zadel past? Hoop niet dat je dit serieus meent.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 17:21

Die 30 minuten zal je paard echt niets van krijgen hoor :)
Als een zadel écht niet past kan elke leek dat zien en begin je er niet eens aan. Het gaat om die gevallen waarin je twijfelt c.q. omdat niemand röntgenogen heeft om te zien wat er zich onder de bars afspeelt :)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 17:35

marnavik schreef:
Even met je paard naar Arthurs Western store. Daar hebben ze ontzettend veel ( ook heel erg veel gebruikte) westernzadels en kun je ter plaatse passen en ermee rijden. Ze hebben er hier erg veel verstand van! En... ze smeren je geen nieuw op maat gemaakt en rete duur zadel aan. Dat is de reis echt dubbel en dwars waard.

Je hebt overigens geen carola pad nodig om te bepalen waar het zadel draagt. Ga rijden met je nieuwe zadeltje met dunne pad ( of een keer zonder) en je paard lekker in het zweet te werken. Afzadelen en kijken waar het paard bezweet is onder het zadel. Daar draagt het zadel nl...... je kunt dan zo zien of het gewicht netjes op de juiste plaatsen verdeeld is of maar heel plaatselijk draagt of juist op de verkeerde plaats draagt. Voor je gaat rijden wel eerst zeker stellen of het zadel niet op de schoft drukt of ruggegraad als je EROP zit.... en stabiel is. ( dus niet opwipt of schuift tijdens het rijden)

Hier helaas twee paarden met zadels die Arthur op ze heeft gepast en achteraf passen beide zadels niet, beide met een te grote boommaat.

Heb je Evelien er al bij gehad of niet? Ik vind haar erg kundig en ze legt ook heel duidelijk uit wat ze precies doet en waaraan ze kan zien of een zadel past of niet.

Pien63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 18:15

Ik kan je Carolien Jansen aanraden van flevohorsesupport. Neemt de tijd. Ben er super tevreden over. Ze heeft bij ons op stal al de nodige klanten en die zijn allemaal super tevreden. Wel dressuur maar ze doet ook Western. Kijk even op haar site. Www.flevohorsesupport.nl
Daar legt ze haar werkwijze uit.

Chess
Woonplaats: een uur rijden van mijn paard en dat heb ik er voor over.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:52

een voordeel is wel als je naar Arthur gaat dat je een zadeldrukmeting kan laten doen. Persoonlijk ben ik daar wel een voorstander van. Iedereen heeft er verstand van en iedereen weet het maar een zadeldrukmeting liegt niet en je kan het met eigen ogen aanschouwen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 08:36

@chess: helaas moet ik je een beetje uit die droom helpen....
Een zadeldrukmeting (als in het apparaat) liegt niet, maar is compleet afhankelijk van de instelling van de persoon achter de knoppen. Die kan een zadel 'maken of breken'...
Verder moet je een mooie egale ondergrond hebben én de ruiter moet goed in balans kunnen rijden (en het paard moet rad zijn natuurlijk :D ).

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 10:00

Ga dit weekend de Carola pad eens maken en testen. Ik hou jullie op de hoogte.

Heb niet zoveel vertrouwen in de drukmeting..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 10:33

Ik zou wel eens een 'deeg'meting en een elektronisch meting van dezelfde zadel-paard-ruiter kombi willen zien :D
Ik ben iig benieuwd naar de uitkomsten.
Als je na de testrit de pad tegen het licht houdt kun je goed de dunnere plekken zien.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 10:37

Zou toch een derde laten kijken. Die bevestigd dan een van de twee (hopelijk) en weet jij wat waar is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 10:39

Of niet :D en dan weet je helemaal niet meer waar je aan toe bent (en je bent weer de nodige euro's armer).

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 10:40

Ja hahaha kan ook!
Tja tja tja lastig.
Maar ik zou niet met twijfel op een zadel gaan rijden.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 10:42

Ben je bekend met de pads en shims van Parelli?
Daarmee kun je soms een zadel ook beter op maat maken!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 10:52

een goed pad kan ook best wat goedmaken met een zadel. soms ligt zadel X met pad A goed. terwijl zadel X met pad B niet goed ligt. en zadel Y met pad B dan weer wel.

dus als de brazos voor jou gevoel nog niet 100% goed ligt kun je ook eens gaan uitproberen met pads. bv dikke vilt, dunne vilt, dikke wonpad, dunne wonpad enz enz.

zadelmaker bij ons in de buurt (duitser, triple horn) liet mensen zadel ook met verschillende pads proberen. het zadel moet dan in de basis wel passen, maar het juiste pad eronder kan het net wat beter maken (of verkeerde pad wat slechter).

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 14:16

Ik ben vooral niet meer zeker van niks omdat iedereen iets anders zegt.

Ik heb een kwalitatief goede, dikke en stevige wollenpad. Daarvan werd wel door beide zadelmakers aangeraden van dit te gebruiken. Van een minder dikke was ik minder tevreden en ook zo'n dunne cattlemans neopreen, maar dat vind ik helemaal niks.

Dus bij elk zadel is er twijfel Freya, dus dan is de enige oplossing niet rijden.
Hoewel mijn paarden dus gewoon fijn lopen onder de brazos.
Maar ik had wel graag een professionele bevestiging gehad of een alternatief (behalve een zadel op maat waarvan niemand ook niet zeker is want de juiste boom was er niet bij).

Een 3e partij is een optie, maar ik ben idd ook bang voor meer verwarring en het is ook telkens geld wegsmijten. Plus ik zou ook niet weten welke ik nu moet laten komen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 10:26

Als je paard goed loopt, en nergens last van heeft, waarom dan je hoofd laten zotmaken door iedereen ? Gewoon verder rijden met de Brazos.