combinatie bit en bitloos

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:52

kwii schreef:
Ik denk dat over een paar jaar er veel meer, en betere bitloze hoofdstellen zullen zijn.
Ook is de gevraagde informatie in dit topic simpel bij elkaar te googlen. Ook het hoofd van de pony kan nog veranderen. Om al deze dingen vraag ik mij af waarom ze zich er nu al mee bezig houdt.
Dromen is juist goed, zien we het tenminste een beetje positief in.

Eigenlijk moet ik wel zeggen dat de verschillende bitloze optomingen die ik geprobeerd heb erg slecht waren. Het beste was een touwhalster, maar hier kan je natuurlijk geen bit in hangen. Én je moet er op een correcte manier mee rijden. Er zijn ook wel van die endurance hoofdstellen, die komen vaak voorbij. Zelf heb ik die nog nooit geprobeerd, maar misschien is dat wat. Ook nog vrolijke kleurtjes <3

Die barefoot is erg goed naar mijn mening. Een heerlijke zachte neusriem, mooi materiaal, weinig ruis.

Heb verder kruislings gehad, maar die gaf geen goede release, bleef hangen in zijn mooie winterbaard. Ook een andere sidepull gehad, maar die verschoof en gaf erg veel ruis. Daarnaast nog een touwhalster en die bevalt erg goed, maar die is absoluut niet geschikt om met contact te rijden. De barefoot is precieser en alhoewel de neusriem mooi zacht is is hij wel duidelijk als het moet.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 11:21

Bowen die van jou lijkt mij heel fijn.

Ik heb de HH kaakgekruisd geprobeerd, hierbij knapte zomaar een teugel, en paard liep er verschrikkelijk op.
De Barefoot Syringia (?) was kaakgekruist een ramp, bleef zitten in zijn baard.
Als sidepull was hij oké maar veel te wijd om de neus, en leek mij niet fijn om met constante druk op het touw te rijden.
En ik heb een F.R.A Kingekruist waarbij wederom de release drama is.

Art_Ificious

Re: combinatie bit en bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 12:46

Ik vraag nu gewoon informatie om dan over enkele maanden al te kunnen uitkijken naar wat leuks. Paardje wordt over 3 maanden 2 jaar. En op 2 en half wil ik hem laten wennen aan hoofdstel met bit.
Hij heeft een bit al in gehad omdat ik er ene in mijn hand gelegd had en hij deze zelf aannam. Maar niet langer dan 1 min.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:51

MaricoGraphy schreef:
Ik vraag nu gewoon informatie om dan over enkele maanden al te kunnen uitkijken naar wat leuks. Paardje wordt over 3 maanden 2 jaar. En op 2 en half wil ik hem laten wennen aan hoofdstel met bit.
Hij heeft een bit al in gehad omdat ik er ene in mijn hand gelegd had en hij deze zelf aannam. Maar niet langer dan 1 min.

Hierdoor snap ik dan wel dat er mensen zijn die zich zorgen maken.. :?

Edit: Met 2,5 jaar bit oefenen hoor je natuurlijk wel vaker :j

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 14:27

Ik heb het gewoon laten zien en hij nam het zelf in zijn mond. Ik heb niks gedwongen.
Was tevens gewoon los in mijn hand, niet met hoofdstel ofzo eraan.

Ik had onderdelen in de wei gelegd zoals steigbeugels, zadeldek, zadeltje en hoofdstel zodat hij kon ruiken, kijken eb betasten aan die spullen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 14:29

Raaf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 14:33

Ik vind zelf touwhalster en bit een fijne combinatie. Je kunt dan gewoon met enkel het halster rijden (teugels aan de onderkant of de zijkant) en als je met bit wil of een overstap wil maken naar rijden met bit, een simpel hoofdstel (zonder neusriem) over het halster omdoen en de teugels en aan de bitring en aan het halster bevestigen :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 14:37

Harley is heel nieuwsgierig. En komt ook aan de draad kijken als ik de haflinger wat beweging geef.
Heb vernomen dat hij als veulen al zeer nieuwsgierig was. De fokker zei me dat als zij haar paard reed, Harley aan het zadel kwam en geen moeite deed om weg te gaan.

Daarentegen kwam ik hier op Bokt ook foto's tegen van een veulen (geen jaarling) met een zadel op de rug. Niet aangesingeld maar dan nog.
Vind jullie commentaar dus onterecht want in dat topic heb ik ook geen commentaar gezien.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 14:40

Dat jij jou pony laat snuffelen aan de spullen vind ik wel oke hoor, dan worden ze tenminste alvast normaal. Maar hoe komt het bit op de goede plaats in de mond dan? Daar heb je toch echt twee handen of een hoofdstel voor nodig.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 14:48

MaricoGraphy schreef:
Daarentegen kwam ik hier op Bokt ook foto's tegen van een veulen (geen jaarling) met een zadel op de rug. Niet aangesingeld maar dan nog.
Vind jullie commentaar dus onterecht want in dat topic heb ik ook geen commentaar gezien.

Dus als anderen van een klif springen doe jij dat ook? Je gaf zelf vorige week nog aan dat je je zadel ook al even op zijn rug had gelegd. Met het boomzadel ging hij bokken? Spijt me zeer, maar ik zie het nut er echt niet van in.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:21

Ik vind echt dat jullie overdreven reageren naar TS, vanaf 1 jarige leeftijd heeft mijn haf ook al als zadelsteun gefunctioneerd. En ik weet dat ik niet de enige ben die dat al op die leeftijd heeft gedaan. En ook mensen die de 1 jarige een hoofdstel met bit in doen. Nu ben ik een beetje een tegenstander van t bit ansich maar vind niets mis met de leeftijd. Het er daadwerkelijk opzitten ga ik zelf pas rond 5 of 6 jaar doen. Maar paard kan prima als zadelsteun of hoofdstelhanger worden gebruikt :)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:47

Niks mis mee om een jong paard op een speelse manier alvast te laten wennen aan dingen op zijn rug; kan weinig kwaad om eens een dekje op de rug te leggen ofzo. Even een (oud) zadeltje zonder singel en beugels voor de foto, daar zie ik ook geen kwaad in.

Heb alleen wel het idee dat de TS soms een beetje op de zaken vooruit loopt en ietwat onervaren over komt. (Ik zie wel vaker topics voorbij komen) Ik heb nu een beetje het idee dat je de dagen zit af te tellen totdat de pony 2,5 wordt en op zijn verjaardag meteen een hoofdstelletje om wilt knopen, sorry.
2,5 Is geen magische grens; misschien is de pony op dat moment nog wel erg iel. Dat verschilt gewoon per paard.

Er is natuurlijk niks mis met oriënteren, maar ik zou nu nog niks aanschaffen, al is het alleen maar om de praktische redenen dat je pony nog niet uit gegroeid is en je niet iets wilt kopen wat straks niet meer past. En ook omdat er tegen de tijd dat je kunt beginnen met beleren misschien wel nieuwe producten op de markt zijn die je liever had willen hebben... Tot die tijd dat je wilt gaan beginnen met wennen aan het bit, volstaat toch een gewoon halster wel?

En om even terug te komen op het topic: In de Endurancewereld kom je veel hoofstellen tegen waarvan je het bit los kunt maken en je dan een halster overhoudt. Daarmee kan je soms ook bitloos rijden. Een kennis van mij heeft geholpen met een variant hierop te ontwikkelen voor het merk Maximum; dit ontwerp lijkt ook een beetje op de Micklem. Het moet nog op de markt komen, geloof ik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 17:09

Ik kan me de reacties op TS ook voorstellen. Wellicht besteed je je geld beter aan een paar lesjes van iemand die je leert om zonder ongelukken met die dieren die je hebt staan om te gaan want wat ik van jou lees is het niet de vraag of het een keer mis gaat maar wanneer. Laat die 2 jarige lekker met rust, over een half jaar heb je nog tijd zat om eens informatie te vergaren. Hij gaat er niet stuk van (integendeel) als ie wat ouder is dan 2.5 voor je er een bit in drukt.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 17:10

Dat bedoel ik, mairead. Je kunt best spelenderwijs wat doen, maar ik vind dat het elkaar bij TS allemaal wel erg snel opvolgt.

Toch blijf ik erbij dat ik de meerwaarde er niet van inzie.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 17:16

Ayasha schreef:
Ik kan me de reacties op TS ook voorstellen. Wellicht besteed je je geld beter aan een paar lesjes van iemand die je leert om zonder ongelukken met die dieren die je hebt staan om te gaan want wat ik van jou lees is het niet de vraag of het een keer mis gaat maar wanneer. Laat die 2 jarige lekker met rust, over een half jaar heb je nog tijd zat om eens informatie te vergaren. Hij gaat er niet stuk van (integendeel) als ie wat ouder is dan 2.5 voor je er een bit in drukt.
het is zo dat ik de fjord en haflinger enkel mag rijden en verzorgen. Eigenaars staan geen onbekende mensen toe op hun eigendom. En met de haflinger op verplaatsing gaan zie ik helemaal niet zitten.

Daarnaast mag ik wel een instructeur laten komen wanneer Harley zadelmaker gemaakt wordt. Hier heb ik wel expliciet uitgelegd waarom ik liever ene laat komen ipv Harley dan op verplaatsing te brengen.
(Zadelmak maken gebeurt pas over een jaar of 2 voor ik ook hier weer commentaar op krijg.)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 17:23

MaricoGraphy schreef:
Harley is heel nieuwsgierig. En komt ook aan de draad kijken als ik de haflinger wat beweging geef.
Heb vernomen dat hij als veulen al zeer nieuwsgierig was. De fokker zei me dat als zij haar paard reed, Harley aan het zadel kwam en geen moeite deed om weg te gaan.

Nieuwsgierigheid is bij trainen heel handig, maar zulke paarden moet je ook heel goed tegen zichzelf beschermen. Doe je dat niet dan is er voor 5-6 jaar niks meer mee te doen (paarden variant van burn-out).

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 17:25

Misschien kom ik zelf wat lomp over, maar Mairead verwoord wat ik bedoel.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 19:28

MaricoGraphy schreef:
Ik heb het gewoon laten zien en hij nam het zelf in zijn mond. Ik heb niks gedwongen.
Was tevens gewoon los in mijn hand, niet met hoofdstel ofzo eraan.

Ik had onderdelen in de wei gelegd zoals steigbeugels, zadeldek, zadeltje en hoofdstel zodat hij kon ruiken, kijken eb betasten aan die spullen.

Laat je niet gekmaken, er is niets mis met je paardje al wennen aan vanalles en nog wat, is alleen maar goed. Waarom zou je daarmee wachten?

Zo beginnen, dat hij eerst eens zelf kan kijken is juist hartstikke goed. Ook al leren dat bit graag aan te nemen(zonder het te laten dragen nu nog) is hartstikke goed. Nu kan je al goede gewoontes aanleren op een open en speelse manier.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 19:31

Kirsha schreef:
MaricoGraphy schreef:

Dus als anderen van een klif springen doe jij dat ook? Je gaf zelf vorige week nog aan dat je je zadel ook al even op zijn rug had gelegd. Met het boomzadel ging hij bokken? Spijt me zeer, maar ik zie het nut er echt niet van in.

Het nut eraan is dat je ruime tijd hebt om dingen goed aan te leren, lekker met je paard bezig bent, aan gehoorzaamheid, vertrouwen en de band werkt, je je paard al leert "dapper" te zijn, de leergierigheid stimuleert en ga zo maar door.

Als je het goed aanpakt met grondwerk(aangepast aan de leeftijd en het karakter) en dit soort voorbereiding zal het inrijden probleemloos gaan, is het zowat opstappen en wegrijden, geen centje pijn.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 02-04-15 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 19:32

Zelf heb ik de micklem multibridle en die bevalt super. 4 verschillende hoofdstellen in 1 en daarbij te gebruiken als kaptoom ( dus 5). Je krijgt alle onderdelen (min de teugels) erbij. Als je al niet zeker weet wat het fijnste gaat werken (mijn paard houd bv niet van sidepull) is dit absoluut een 'must have' zodat je niet straks met 10 verschillende hoofdstellen zit. En ja, hij is in pony te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Benfan op 02-04-15 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 19:33

De micklem hoor ik eigenlijk alleen maar positieve dingen over, moet een goed hoofdstel zijn,

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 19:50

Bowen, als je mijn laatste reactie terugleest zie je dat ik zeg dat met af en toe spelenderwijs iets doen niks mis is, maar het gaat mij om de snelheid waarmee het allemaal moet. TS heeft het paard net en heeft er al even een zadel opgelegd en een bit in gedaan. Met aan een band werken is niks mis, met je paard dingen leren is niks mis, maar moet dat zo snel?

Dit is verder mijn laatste reactie want het gaat nu wel héél erg off topic.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 20:46

Benfan schreef:
Zelf heb ik de micklem multibridle en die bevalt super. 4 verschillende hoofdstellen in 1 en daarbij te gebruiken als kaptoom ( dus 5). Je krijgt alle onderdelen (min de teugels) erbij. Als je al niet zeker weet wat het fijnste gaat werken (mijn paard houd bv niet van sidepull) is dit absoluut een 'must have' zodat je niet straks met 10 verschillende hoofdstellen zit. En ja, hij is in pony te krijgen.

Dat klinkt idd heel erg handig.
Kan ik zelf gaan ondervinden wat voor ons het makkelijkste werkt.
En dat het als Kaptoom gebruikt kan worden vind ik al helemaal super.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:38

Ik wil nog even zeggen dat ik TS niets verwijt, maar ik vraag mij af hoe ik dat dan voor mij moet zien met het bit. Maar als ik het goed begrijp heeft hij het gewoon opgepakt met zijn mond? Daar zie ik ook niet echt iets kwaads in. Die Micklem lijkt ook erg gaaf, maar ik meende dat die niet in pony was?(Verbeter mij als dat niet klopt)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 22:00

Hij is er in pony Kwii. Hij is er in large hores (xl) horse (full) small horse (cob) en pony. Maar niet overal in alle maten te krijgen. Maar dat is even 4 seconden google werk en je hebt hem.

@MaricoGrahpy, Ik ben er zelf erg blij mee en zou ook niet wat anders voor in de plaats willen hebben. Heb alles gewoon op stal liggen en kan binnen 5 minuten het bit eraf hebben en hem bitloos maken op 3 verschillende manieren. Leer is van goede kwaliteit, lekker stevig! Ik rij en longeer ermee. Het is wel handig om even je pony's hoofd op te meten of je niet een cob of pony nodig bent. Zou jammer zijn als je de verkeerde maat koopt.