Tips/hulp gevraagd: zadeldrama

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Damelza

Re: Tips/hulp gevraagd: zadeldrama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 16:42

Renee16: Bedankt! Ik had hem al gevonden :) vandaar ook dat ik vroeg of je al wat had gevonden.

Ja ik baal er echt van. Vooral omdat ik er zo lang op gewacht heb omdat ik dacht dat ik dan gewoon wat goeds had waarmee ik aan de slag kon. En dan door zoiets stoms heb ik nog steeds niks. Bij het afleveren begon hij al te kloten in de galop op een manier waarop ik hem niet ken, maar AB bleef er een beetje omheen praten. Heb er daarna gelijk iemand anders naar laten kijken (kennis) en het zadel gelijk teruggestuurd.

Paard geeft gelukkig wel gelijk aan als iets niet fijn is, dus daar heb ik dan wel redelijk 'geluk' mee.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 16:45

Hier ook een lotgenoot. Heb al jaren een zadelfobie door nare ervaringen, zeker met AB. Mijn paard heeft ook een hoge schoft en korte rug en is een gevoelig typje. AB verkocht mij een zadel dat nooit goed gelegen heeft. AB kon er niks meer aan verbeteren (omdat het dus niet paste) en dit zadel is na een hele tijd aanklooien en tobben teruggegaan naar hem. Wat renee16 zegt: als ze maar iets verkopen.
Heb sinds een aantal jaren een WOW zadel voor mijn paard met extra brede wolgevulde kussens en breed kussenkanaal. Zitting 17 inch en kussens 16 inch.

TS, lees je goed in, laat je goed voorlichten en laat je vooral niks wijsmaken! Succes..

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:00

Ik heb ook genoeg zadeldrama gehad met 1 van mijn paarden. Ze heeft er zelfs een nare blessure door opgelopen, die gelukkig volledig genezen is. Nu lijk ik eindelijk het perfecte zadel gevonden te hebben voor mijn paard, een Sommer Diplomat Exclusive. Paardlief loopt er heerlijk onder, ik zit er lekker in .... wat wil je nog meer :o

Mijn paard heeft ook een vrij korte rug, brede schouders en best wat schoft.
Mijn Sommer heeft kortere kussens en een boom die altijd aanpasbaar is en er zit levenslang (30 jaar) garantie op de boom. Verder heeft het zadel kortere voorkussens, ik weet niet goed hoe ik dit uit moet leggen....maar de kussens lopen niet door tot aan de onderkant van het zweetblad zeg maar. En de voorste singelstoot zit achter de kniewrong, daardoor creëer meer schoudervrijheid.

Afbeelding

Afbeelding
als je goed kijkt, zie je dat het voorkussen maar tot halverwege het zweetblad komt.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:01

Moratoetje schreef:
Mijn Sommer heeft kortere kussens en een boom die altijd aanpasbaar is en er zit levenslang (30 jaar) garantie op de boom. Verder heeft het zadel kortere voorkussens, ik weet niet goed hoe ik dit uit moet leggen....maar de kussens lopen niet door tot aan de onderkant van het zweetblad zeg maar. En de voorste singelstoot zit achter de kniewrong, daardoor creëer meer schoudervrijheid.

De schouder beweegt naar achter/boven wanneer het voorbeen naar voren gaat.
Schoudervrijheid wordt dus niet gecreëerd door verticaal kortere kussens. Daar waar de kussens van jouw zadel ophouden, komt het schouderblad niet bij in de buurt.
Wel kun je op die plek waar dergelijke kussens in verticale richting ophouden zien dat er in beweging een spier naar buiten komt. Welke spier of spiergroep dit is, daar verschillen de meningen nogal over. Verschillende zadelmakers, dierenartsen, fysiotherapeuten en dergelijke geven daar andere interpretaties aan. Hoe dan ook, dat is niet een spier die de schouder laat roteren.
Schoudervrijheid ontstaat door de spieren die de schouder roteren vrij van druk te laten, het zadel achter het schouderblad te houden en de boom zo vorm te geven dat het schouderblad onder het zadel door kan schuiven zonder er tegenaan te tikken.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:46

Voor jouw probleem zou ik bij Ninon of Fryso aankloppen. Ik ben zelf bij Fryso uitgekomen (financieel iets vriendelijker), ik rijd met een Profile. Dit is het eerste zadel wat geen millimeter schuift en waarvan ik een 18 inch op de rug kwijt kan. Mijn merrie heeft een extreem grote schouder in combinatie met een lange schoft (geen friezen exterieur).

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:50

Ik zeg ook niet dat alleen de korte voorkussens dit creëeren, maar met name de singelstoot die achter de wrong zit.

FF uit het boekje gehaald:
3/4 anatomische gevormde voorkussens wat zorgt voor maximale verlichting van de schouderdruk. Dat in combinatie met de voorste singelstoot die achter de kniewrong is geplaatst, zorgt voor meer schoudervrijheid.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:59

Wat ik veel hoor is dat prestige zadels veel mogelijkheden heeft tot aanpassingen voor je paard. Nou zijn ze financieel niet zo vriendelijk,maar vaak wel kwalitatief en doordat er veel aanpassingsmogelijkheden zijn kun je bij groei van de spieren ook nog wat laten veranderen mocht het nodig zijn.
Zelf ben ik erg tevreden over Het Gareel in Schijndel. Ze rijden het hele land door met 2de handse en nieuwe zadels. Als je weet wat je fijn vind zitten en niet en eventueel wat foto's hebt van je paardenrug nu. Kunnen ze vaak al aardig vertellen wat bij je paardje past en niet.

marviefox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 09:10

mariettek schreef:
Zonder met een belerend vingertje te willen wijzen: heb je al eens aan boomloos gedacht?

Ik wil je niks opdringen, maar die beslissing bespaart mij nu 4x per jaar de zadelmaker laten langs komen voor bijvullen of controleren. Zeker als je paard in bespiering verandert (bijv door weer te starten na een lange rustpauze) is het ideaal. Hoeft natuurlijk niet, maar is misschien handig om in je gedachtengang mee te nemen :)

Ik heb wel een hele tijd boomloos gereden, ik zat heerlijk, maar voor paarden met een hoge schoft drukt het boomloze al heel snel op de schoft. Toen kon ik weer niet rijden vanwege een giga drukplek....dat was een hele nare ervaring.
Heb ook wel gereden met een longeersingel en een dekje eronder, dat was vooral voor mezelf vervelend i.v.m. haar rechte rug Hahaha. Dan voel je de ruggegraat heel erg.
Overigens lag bij mijn paard ook een kent en masters (1100) goed, want inderdaad, met een rechte rug is het heel lastig een passend model te vinden. Ik vond alleen zelf de kent en masters niet fijn zitten.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 09:14

Hele goede ervaring met Ninon Schutte, echt een vakvrouw. Heel veel rust, en als ze je niet kan helpen zal ze dat ook eerlijk zeggen. :j

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 09:21

Heb je wel eens een ander model van kentaur geprobeerd?

Ik heb ook een paard met een hoge, brede schoft en een kort draagvlak.
Bij mij heeft stubenitsky een kentaur Medea II aangemeten.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:27

Moratoetje schreef:
Ik zeg ook niet dat alleen de korte voorkussens dit creëeren, maar met name de singelstoot die achter de wrong zit.

FF uit het boekje gehaald:
3/4 anatomische gevormde voorkussens wat zorgt voor maximale verlichting van de schouderdruk. Dat in combinatie met de voorste singelstoot die achter de kniewrong is geplaatst, zorgt voor meer schoudervrijheid.

Je geeft twee dingen aan. De korte(re) kussens en de plaatsing van de voorste singelstoot.
Beide kenmerken worden ook in het boekje genoemd.
Wat in het boekje staat, hoeft overigens niet juist te zijn. Sterker nog, het boekje is een verkoopverhaal en geen studieboek. Ik heb bijvoorbeeld een brochure van Prestige waarin expliciet staat dat paarden wèl een sleutelbeen hebben :')

De standaard plaatsing van de voorste singelstoot is áchter de headplate. Zoals te zien op onderstaande afbeelding:
Afbeelding
Wanneer de voorste singelstoot onder de kniewrong doorloopt, is die meestal aan de headplate bevestigd. Dit is een ingebouwde voorsingelconstructie. Een dergelijke ophanging van de singelstoten zorgt inderdaad voor minder schoudervrijheid en is dus niet wenselijk. Een goede zadelmaker past dit alleen toe indien het zadel op geen enkele andere manier op zijn plaats gehouden kan worden.
Het enige wat deze zadelfabrikant dus aangeeft, is dat dit zadel géén voorsingelconstructie heeft. Maar ja, dat zou eigenlijk standaard moeten zijn ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:37

marviefox schreef:
mariettek schreef:
Zonder met een belerend vingertje te willen wijzen: heb je al eens aan boomloos gedacht?

Ik wil je niks opdringen, maar die beslissing bespaart mij nu 4x per jaar de zadelmaker laten langs komen voor bijvullen of controleren. Zeker als je paard in bespiering verandert (bijv door weer te starten na een lange rustpauze) is het ideaal. Hoeft natuurlijk niet, maar is misschien handig om in je gedachtengang mee te nemen :)

Ik heb wel een hele tijd boomloos gereden, ik zat heerlijk, maar voor paarden met een hoge schoft drukt het boomloze al heel snel op de schoft. Toen kon ik weer niet rijden vanwege een giga drukplek....dat was een hele nare ervaring.
Heb ook wel gereden met een longeersingel en een dekje eronder, dat was vooral voor mezelf vervelend i.v.m. haar rechte rug Hahaha. Dan voel je de ruggegraat heel erg.
Overigens lag bij mijn paard ook een kent en masters (1100) goed, want inderdaad, met een rechte rug is het heel lastig een passend model te vinden. Ik vond alleen zelf de kent en masters niet fijn zitten.

Bij een goed boomloos zadel niet hoor. Jij hebt met een niet passend zadel gereden. Dat zegt niets over boomloos.

Ts, er zijn ook semi boomloze zadels die eruit zien en zitten als boomzadels. Bijvoorbeeld hidalgo, startrekk, heather moffet.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:03

Aimee schreef:
Je geeft twee dingen aan. De korte(re) kussens en de plaatsing van de voorste singelstoot.
Beide kenmerken worden ook in het boekje genoemd.
Wat in het boekje staat, hoeft overigens niet juist te zijn. Sterker nog, het boekje is een verkoopverhaal en geen studieboek. Ik heb bijvoorbeeld een brochure van Prestige waarin expliciet staat dat paarden wèl een sleutelbeen hebben :')

De standaard plaatsing van de voorste singelstoot is áchter de headplate. Zoals te zien op onderstaande afbeelding:
[ Afbeelding ]
Wanneer de voorste singelstoot onder de kniewrong doorloopt, is die meestal aan de headplate bevestigd. Dit is een ingebouwde voorsingelconstructie. Een dergelijke ophanging van de singelstoten zorgt inderdaad voor minder schoudervrijheid en is dus niet wenselijk. Een goede zadelmaker past dit alleen toe indien het zadel op geen enkele andere manier op zijn plaats gehouden kan worden.
Het enige wat deze zadelfabrikant dus aangeeft, is dat dit zadel géén voorsingelconstructie heeft. Maar ja, dat zou eigenlijk standaard moeten zijn ;)

Ik heb nu een zadel waarbij de voorste singelstoot niet aan de headplate bevestigd zit, maar wel door de wrong gehaald kan worden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:23

Starbreeze schreef:
Ik heb nu een zadel waarbij de voorste singelstoot niet aan de headplate bevestigd zit, maar wel door de wrong gehaald kan worden.

Ja, dat kan. Daarom gaf ik ook aan dat de singelstoot meestal aan de headplate bevestigd is wanneer hij onder de kniewrong doorloopt :)
Het is fijn als een zadel een ingebouwd systeem heeft waarmee de singelstoten verplaatst kunnen worden (meestal betekent dat naar voren halen) zonder dat ze aan de headplate bevestigd moeten worden.
Ik had laatst een Sommer zadel in handen waarbij dit het geval was. Het zadel schoof naar voren, simpelweg doordat de singelstoten achter de natuurlijke singelplek naar beneden hingen. Door de 'ingebouwde' mogelijkheid om de singelstoten te veranderen zonder de boel uit elkaar te hoeven halen, was het probleem met drie seconden verholpen.
Zonder deze 'ingebouwde' mogelijkheid, is het bij veel zadels overigens ook mogelijk om dit vrij eenvoudig aan te passen :) Je haalt dan de singelstoten naar voren, zodat de singel het zadel niet meer naar voren trekt.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:32

Ik denk dat voor de huidige situatie boomloos zeker een goede optie kan zijn. Zijn er in allerlei vormen en maten, dus vast wel iets wat wel jouw smaak is? Of is het niet jou ding omdat je er te weinig steun in vind (en dus geen goede onafhankelijke zit hebt)?
Als je kent en masters bekijkt, kijk dan eens naar de s series of de fairfax. Hier ook n paard met lange doorlopende schoft, en de high Withers variant ligt prima op hem :)

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 21:01

Ik zou bij Ninon 20 mei terecht kunnen (baal, baal, baal dat ik die van afgelopen maandag toen heb afgezegd). En bij Patricia op 21 April. Ik wil eigenlijk liever bij Ninon, dus dan zal ik die afspraak maar vastzetten

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:22

Patricia is vandaag bij mij geweest, en heeft ons ook uitstekend geholpen. Mijn paard was het vertrouwen compleet kwijt en heeft bij de 2e passessie pas aangegeven wat hij prettig vindt. Ze willen gewoon dat het goed is, ze willen je niet perse iets verkopen :)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:54

Damelza schreef:
Renee16: Bedankt! Ik had hem al gevonden :) vandaar ook dat ik vroeg of je al wat had gevonden.

Ja ik baal er echt van. Vooral omdat ik er zo lang op gewacht heb omdat ik dacht dat ik dan gewoon wat goeds had waarmee ik aan de slag kon. En dan door zoiets stoms heb ik nog steeds niks. Bij het afleveren begon hij al te kloten in de galop op een manier waarop ik hem niet ken, maar AB bleef er een beetje omheen praten. Heb er daarna gelijk iemand anders naar laten kijken (kennis) en het zadel gelijk teruggestuurd.

Paard geeft gelukkig wel gelijk aan als iets niet fijn is, dus daar heb ik dan wel redelijk 'geluk' mee.

Wat fijn dat je het meteen merkt aan je paard, dat is hier nog wat lastiger!

Ik heb een redelijk goede tussenoplossing gevonden in een Fryso zadel!

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 15:27

Ja dat voorkomt gelukkig een hoop problemen.

Ik heb nu in mei een afspraak staan met Ninon, ik heb aankomende zondag die zadelmeting. En ik heb countrymill gemaild om een afspraak te maken

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 15:29

Nicky1963 schreef:
Hier ook een lotgenoot. Heb al jaren een zadelfobie door nare ervaringen, zeker met AB. Mijn paard heeft ook een hoge schoft en korte rug en is een gevoelig typje. AB verkocht mij een zadel dat nooit goed gelegen heeft. AB kon er niks meer aan verbeteren (omdat het dus niet paste) en dit zadel is na een hele tijd aanklooien en tobben teruggegaan naar hem. Wat renee16 zegt: als ze maar iets verkopen.
Heb sinds een aantal jaren een WOW zadel voor mijn paard met extra brede wolgevulde kussens en breed kussenkanaal. Zitting 17 inch en kussens 16 inch.

TS, lees je goed in, laat je goed voorlichten en laat je vooral niks wijsmaken! Succes..

Wow zou ik ook weleens willen proberen, heb ze nog nooit in het echt gezien/erop gezeten. Het is alleen qua fitter heel lastig geloof ik en vergt vrij veel onderhoud

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:05

Lastig die zadels, maar ook de zadelpassers. Wat voor de 1 goed ligt, ligt bij een ander niet goed en de 1 vindt die zadelpassers super en weer een ander heeft er een nare ervaring mee.

Ik had ook een zadelprobleem, paard heeft hoge schoft, lage rug en is rondgeribd. Uiteindelijk ben ik geslaagd en vooral mijn paard ook. Wij zijn erg tevreden met een k&m high wither, s-line. Nieuw uit Engeland, maar eerst een paar weken hetzelfde model mogen uitproberen, omdat mijn paard niet direct aangeeft of hij het zadel fijn vindt. Goede service dus van mijn zadelpasser!

Ik hoop dat je snel wat kunt vinden voor je paard en voor jezelf. Suc6 in ieder geval!

nummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:16

Is een kieffer geen idee? Met een teruggesneden kamer en souflee kussens? Vooral de nieuwere modellen zijn mooi breed bij de ruggewervel.

Of misschien kun je eens gaan kijken bij country mill daar ben ik wel heel content mee.
http://kieffer.net/jumping/norbert-koof-fl/?start=0/
http://kieffer.net/jumping/jump-vario/?start=0/

En dan hoef je ze niet gelijk nieuw, je kunt ze ook heel goed tweedehands vinden. En ze zijn mooi aanpasbaar doordat de boom dmv hitte breder of smaller kan.

En verder ben ik heel content met country mill uit nijkerk of met godfried van de verlichte zit.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:23

Damelza schreef:
als het zadel in termijnen betaald zou kunnen worden zou dat al een hele uitkomst zijn. Ik baal want ik had mijn afspraak voor vandaag met Ninon afgezegd omdat ik dacht dat ik eindelijk voorzien was. Nu heb ik nog hoop dat het springzadel gaat passen maar dat zullen we zien met de digitale meting.

Ik heb vandaag weer gemaild om een afspraak te maken met Ninon

Kijk eens bij sella zadels. Ik heb er eentje en super tevreden mee. Paard hoge schoft, rond geribt, licht overbouwd en flinke schouderpartij.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 20:57

bij het springzadel helaas ook volledig in de staak bij de overgang galop

Ik wil nu toch voor de zekerheid een foto gaan maken van zijn rug/hals. Weet iemand wat de kosten daar ongeveer voor zijn? Dan kan ik dat in iedergeval uitsluiten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:59

Dat zou ik zeker doen want een paard hoort niet zo in de staak te gaan... een zadel dat totaal niet past oke maar volledig in de staak zou ik eerder gaan denken aan een probleem in rug..

Kosten zijn meestal iets van 30 euro per foto.