Maatzadel nodig of niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 17:16

Je hebt maatwerk en je hebt 'maatwerk'. Het gros van de zogenaamde maatwerk zadels hebben gewone standaard confectie bomen waarbij de opbouw wordt gemaakt naar jouw smaak en de kussens ietwat kunnen worden aangepast naar je paard. Bij het echte maatwerk wordt de boom gebouwd naar de rug van je paard.

Wat ze je ook vertellen op equitana..........voor het dusdanig aanpassen van een zadel moet hij terug naar de fabrikant. Dan ben je hem sowieso een tijdje kwijt en ook hier hangt een stevig prijskaartje aan.

De meeste paarden kunnen echt wel uit de voeten met confectie bomen maar soms moet je even geduld hebben en goed zoeken/passen. Zeker in combi met een vakkundig zadel(aan)passer moet er wat te vinden zijn.

En het ene model bij een merk is het andere model al niet. Bijvoorbeeld bij een thorowgood is de vorm van de boom bij standaard, cob, hoge schoft al verschillend van elkaar en dan heb ik het nog niet eens over alle kopijzers gehad.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 17:43

Ik blijf het moeilijk vinden maar gelukkig maakt hij zelf heel goed duidelijk wat hij wel en niet fijn vind. Dus ik ga wat verschillende merken zadels halen bij mijn ruitersportzaak en dan gaan we proberen. Daarnaast nog even een osteopaat oid erbij om te kijken of dit zadel hem niet vast heeft gemaakt in de rug.

Anoniem

Re: Maatzadel nodig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 19:41

Waarom haal je er niet gewoon een zadelmaker bij ipv zelf aan te modderen?

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 20:32

Als ik een zadel heb gevonden waar hij goed op reageert laat ik uiteraard een goede zadelmaker komen te controleren en hem eventueel aan te passen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:34

Tsja, een goede zadelpasser kan nu net het verschil maken tussen goed reageren of niét.

Als een zadel al perfect ligt, hoeft een zadelpasser er niet naar te kijken...

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 20:38

Hoe dan ook moet er een zadelmaker naar kijken ter controle.
Ik wil geen 10 zadels op 1 dag proberen omdat hij juist zo gevoelig is en ik denk dat dat hem geen goed doet.. Dan zoek ik liever op mijn eigen gemak een zadel wat mij goed lijkt te passen en hij goed op reageert en hem dan controleren.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 19:24

Ik had ook een oude wintec waar mijn paard super fijn onder liep. Dus een nieuw model aangeschaft. Daarop reageerde hij met heftig protesteren. Wat blijkt, de nieuwe modellen wintec zijn vrij scherp bij de kussens aan de onderkant die langs de ruggengraat lopen. Druk er maar eens op! Als ik hem vroeg in te buigen drukte dat tegen zijn wervels aan en ging hij bokken, rennen of steigeren. Wellicht is dat bij jouw paard ook het geval, en kun je dus beter het oude model isabel pakken.