bitloos met een groter/steviger paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: bitloos met een groter/steviger paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:21

Bedankt! :j
Ik heb de FRA Tinver, maar zeer slechte kwaliteit leer.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 18:28

Ik vond de tinver altijd mooi, maar nu ik dit hoor? Toch maar niet haha.

Waaraan merkte je eigenlijk dat het niet scherp genoeg was?
Laatst bijgewerkt door Nala op 13-03-15 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:31

Tja, je moet het zelf weten, maar als ik het van tevoren had geweten, had ik er hooguit 30 euro voor gegeven. :o
149 euro is écht teveel.
Als je wat dichterbij had gewoond, had je hem zo mogen bekijken/lenen!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 18:32

Dat is lief van je, maar ik heb nog geen eigen paard en ik denk dat ie niet gaat passen op de hoofden van mijn verzorgpaarden. Zij reageren gelukkig prima op touwhalsters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:34

Touwhalsters zijn er gelukkig in allerlei soorten en maten. :j

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 18:37

Ik heb voor mijn ietsjes koppige fjordje nu eentje in de clinton anderson stijl, dus met twee knopen op de neus voor extra druk, mocht dat nodig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:38

Dat is ook een goede optie. :j

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:41

Vriend van mij rijd zelf zonder hoofdstel buiten op zn tinker. Hoeft maar te zitten en het paard gaat terug in tempo :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 18:48

Myandalusier, dat is ook weer een ander uiterste wat bij mij al snel onder het kopje "onverantwoord met wat voor paard dan ook" valt. Nu weet ik de precieze situatie natuurlijk niet.

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:56

En waarom ? ;) heb liever iemand zonder hoofdstel die zijn paard bij kan houden en al dan iemand met hoofdstel en een paard wat steeds er tussenuit naait of andere dingen doet.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 19:01

Ja dat klopt. Mijn reden is dat, mocht het fout gaan, de hulp het paard op geen enkele manier kan pakken.

Maar dat is een andere discussie.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 19:09

Het lijkt mij toch dat ieder ras bitloos te rijden is? Misschien niet ieder paard nee, maar de grootte is niet zo belangrijk. Ik kan me wel voorstellen dat mensen het zelf misschien enger vinden en dat overbrengen op het paard, terwijl er natuurlijk weinig verschil is. Een shetje dat echt weg wil kan ik ook niet tegenhouden.

Een enorm trekpaard dat netjes aan een halster mee kan lopen, kan in principe ook bitloos gereden worden. :)

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 19:09

Fout gaan kan altijd dat klopt. Maar geloof me als een paard gaat gaat hij en dan heb je zelfs met bit weinig te zeggen

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 19:14

Ik zie toevallig dat je de website van Rick (think like a horse) in je onderschrift hebt. Hij is de reden dat ik bitloos uit ben gaan proberen hihi.

Appelmoes, ja dat denk ik ook. Je hebt misschien ietsjes meer overtuigingskracht nodig bij een grote hihi.

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 19:15

MorganeR schreef:
Ik zie toevallig dat je de website van Rick (think like a horse) in je onderschrift hebt. Hij is de reden dat ik bitloos uit ben gaan proberen hihi.

Appelmoes, ja dat denk ik ook. Je hebt misschien ietsjes meer overtuigingskracht nodig bij een grote hihi.

haha grappig. Vind hem echt een inspiratiebron!

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 19:45

Ik heb eerst ook geprobeerd bitloos onze kanjer in te rijden ( luxe type belg.. aka heethoofd in een enorme groote jas) Maar helaas ging dat niet zo, nu rij ik met een simpel bitje en dat gaat super ! Hoop dat als ik hem verder doorgereden heb uiteindelijk wel weer bitloos te gaan. Zijn probleem is hij is erg onzeker en met een touwhalster is het onmogelijk contact te houden omdat ze toch altijd wat los zitten. Met het bit voelt hij je meer om het zo te zeggen en is hij vreemd genoeg ook minder angstig, ik baal er wel van wouw zooo graag bitloos beginnen en doorgaan maar sommige paarden moeten gewoon eerst eventjes verder groeien met bitje tot je op bitloos overstapt.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 19:59

Dat is natuurlijk ook een mogelijkheid! Al kan ik me heel goed voorstellen dat 100% bitloos je doel is (ook het mijne haha)

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 20:04

Jaa zeker weten wil graag met buitenritten etc ook heerlijk bitloos en boomloos mar dat is echt een toekomst droom, meneer moet nog 4 worden lol.
Heb nu wel al een lichtgewicht zadeltje gekocht die ik zondag op kan halen, ik wil pas boomloos als ik zelf een beetje afgevallen ben en als ik genoeg gespaard heb om gelijk een goede te kopen zodat we dan voorlopig niks anders meer hoeven te kopen.
Ik vind bv barrydales prachtig omdat ze evengoed kniewrongen hebben. Al een aantal keren op een Cheyenne gereden zat ook heerlijk maar met mijn kortje beentjes miste ik daar de wrongen wat bij.
Helemaal bij huidige paard aangezien mijn beugels net onder zijn zadel vandaan komen hahah hij is nogal.. huge ;p

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 20:07

Kermis schreef:
En waarom zou dat niet verantwoordelijk zijn?
Als je paard gaat, gaat hij toch wel.
Of hij nu 5 kilo ijzer in zijn mond heeft hangen of niks. Of hij nou 500 kilo weegt of 1200. Maakt geen verschil.
De opvoeding en manier van trainen, dat maakt verschil.

Mee eens

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 20:09

Hier een paard type tank met juist een enorm gevoelig mondje.
Voor de kar op Liverpool in bovenste oog anders te streng en onder het zadel op een ongebroken trensje.

Het is zeker niet zo dat er een zwaarder bit in moet omdat het een groter/zwaarder paard is.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 20:10

Dat is inderdaad huge, ik ben al lang blij dat de meeste westernzadels géén wrongen hebben. Ik vind het zo'n ondingen. Niet prettig om in een positie geduwd te worden.

Wel goed dat je het toch niet opgeeft ookal lijkt het nog ver weg.

Waarom eigenlijk niet ook voor de kar met die trens dan?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 20:31

Ik denk dat wel elk paard bitloos te rijden is :j
Alleen moet het paard je wel vertrouwen en leiderschap aanvaarden.
Ik ben van mening dat je elk paard handelingen kan leren die je als hulpen geeft. De een doet dat met een bit, de ander niet. Het is net wat je je paard leert.
Ik heb op meerdere paarden bitloos gereden waarvan gezegd werd dat dat echt niet kon! En het ging altijd prima! Met geduld en goede training kan dat prima.

Mensen die bitten als rem of iets gebruiken, gebruiken het verkeerd. Veel mensen zeggen die met bit rijden, dat het is voor de verfijning van de hulpen....prima, niet als hardhandige rem dus!

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 20:33

Mijn schoonvader oude stempel heeft haar voor de kar. Die begint daar niet aan. Maar ment wel met uiterst precieze hand ivm gevoelige mondje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 20:36

Dat denk ik ook wel.
Ik denk ook wel dat mijn paard bitloos te rijden is, maar ik denk dat het type bitloos hoofdstel dat voor haar geschikt is, niet per definitie vriendelijker hoeft te zijn dan haar trensje.
Met name buiten vind ik het fijner om toch een bitje in te hebben, want ze reageert prima op stem, maar mocht ze toch een keertje schrikken, kan ik niet garanderen dat dat dan nog voldoende werkt.
Dan ga ik voor de veiligheid van mijn paard, mijzelf en anderen toch voor de optie van een bit. :j

Ik ben het daarom ook niet helemaal eens met het stuk op de site van Myandalusier, maar dat is weer een andere discussie.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 20:38

Ik vind ook dat iedereen dat voor zich moet weten uiteraard! maar gevoelsmatig denk ik gewoon dat elk paard het zou kunnen, maar dan ook wel met een ruiter die er ook van overtuigd is. Als je je ergens maar niet veilig voelt breng je dat over op je paard en dan kan het natuurlijk fout gaan. Maar dat geld zowel voor bit als bitloos, met of zonder cap etc etc!