ten einde raad..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Verona2000

Re: ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 18:13

Bij mij werkt het super! Zadel licht goed, maar als ik te strak aansingel schuift m'n zadel toch naar voren. (erg rondgeribte pony, voor smaller dan achter)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 20:18

Je schrijft dat het met longeren erger is dan met rijden. Heeft Godfried het rijden ook gezien? Ik zou eerder aan een bloedonderzoek denken? Er is een ziekte bij Quarters en Tinkers die dit teweeg brengt. Een soort chronische maandagziekte.

Als het het zadel zou zijn, moet je bij longeren verbeterend verschil zien.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 20:19

Dani_ schreef:
Google eens op PSSM / EPSM...

Daar denk ik ook aan.

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 08:47

Ik merkte heel snel verbetering. Direct gestopt (niet afgbeouwd qua krachtvoer, schrik zat er goed in) en denk binnen een paar dagen of een week dat ze alweer stukken beter liep. Binnen paar weken was ze weer helemaal de oude. Ze is ook niet insuline resistent, ze kan bijv nml prima lekker grazen op de wei. Is niet gevoeliger voor hoefbevangenheid dan andere gemiddelde warmbloeden. Ze krijgt van mij nu wel krachtvoer, maar een basisbrok welke laag in suiker en zetmeel zit. Ze liep destijds 24/7 buiten in de zomer, met graaskorf op de wei. Qua gewicht was destijds super, heel gespierd met een mega-uithoudingsvermogen en werklust (op een gegeven moment was ze super chagarijnig vanwege wel willen maar niet kunnen). Ondanks dat ze niet als ir is getypeerd, en het ook geen spierbevangen is geweest, moet ik met haar dus wel rekening houden qua rantsoen. Geen wortels (echte suikerbommen), geen appeltjes of brood van stalgenootjes, geen slobber of brok dat voor de helft uit suikers etc bestaat. Ik verwende haar veel teveel met fout voer....

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 08:56

Oke. :) Waarom geef je dan nu nog basisbrok als je ook kunt kiezen voor een vitaminekorrel?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 09:53

Het vreemdste vind ik dat het bij het longeren erger lijkt te zijn. Als het enkel een naar voren schuivend zadel zou zijn, dan zou het paard niet na langer rijden (zadel nog meer naar voren) beter worden. Het zou dan eerder verslechteren. Ook zou het aan de longe dan beter lopen als onder het zadel.

Zou dan ook zeker bloedonderzoek laten doen, zodat je zeker weet dat je niet gaat zoeken in de verkeerde hoek.

Zadel kan ook naar voren gaan door je eigen rijden. Veel ruiters duwen met hun zit, waardoor het zadel de schouder in gereden wordt. Oplossing zijn geen matjes, maar betere instructie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 09:56

Laat alsjeblieft testen op PSSM... Bij mij gaan alle alarmbellen af nav je verhaal...

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 11:06

Tsja, wat heet basisbrok. Het is geperst in brokvorm, dus ik noem het brok. Het totale suiker-/zetmeelgehalte ligt onder de 10%. Of dit onder de noemer 'basisbrok' of supplement valt, maakt mij niet uit. Ik onderschrijf de theorie achter deze korrelachtige brok ;-) en mijn merrie doet het er super op. Zou zoals meerdere hier adviseren, zou ik je naast zadelcheck etc echt ook kijken naar gevoeligheden in de stofwisseling van je paard.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 11:33

Mijn pony had dezelfde klachten. 5 jarig, net onder het zadel, maar stijf en lopen als een bejaarde. Ook behandeld door osteopaat en chiropractor en ze zat helemaal vast, ook in haar rug. Niet duidelijk kreupel dus we zochten het daarin en zijn gaan rechtrichten enz.

Na maanden loste het probleem zich niet op en heb ik haar nogmaals door een dierenarts helemaal laten onderzoeken en bleek zij een ernstige peesblessure te hebben in een tussenpeesje. Nooit duidelijk kreupel op dat been geweest, geen enkele andere DA had dat bedacht. Helaas door het lange "aanmodderen" en doortrainen chronisch geworden en niet meer goed gekomen.

Ik wil hiermee zeggen, sluit ook beenproblemen niet uit, ondanks dat ze niet voor de hand liggen!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 11:47

anne_bento schreef:
Mijn pony had dezelfde klachten. 5 jarig, net onder het zadel, maar stijf en lopen als een bejaarde. Ook behandeld door osteopaat en chiropractor en ze zat helemaal vast, ook in haar rug. Niet duidelijk kreupel dus we zochten het daarin en zijn gaan rechtrichten enz.

Na maanden loste het probleem zich niet op en heb ik haar nogmaals door een dierenarts helemaal laten onderzoeken en bleek zij een ernstige peesblessure te hebben in een tussenpeesje. Nooit duidelijk kreupel op dat been geweest, geen enkele andere DA had dat bedacht. Helaas door het lange "aanmodderen" en doortrainen chronisch geworden en niet meer goed gekomen.

Ik wil hiermee zeggen, sluit ook beenproblemen niet uit, ondanks dat ze niet voor de hand liggen!

Mee eens. Is je paard ooit op de foto geweest bijvoorbeeld bij aankoop? Ik zou persoonlijk geen genoegen nemen met een DA die "denkt dat het uit de rug komt" zonder dat er gedegen (kreupelheids)onderzoek is gedaan. Het zou zomaar ook HKO beide voorbenen kunnen zijn of iets anders artrose-achtigs.
Dus paard opladen, naar de kliniek ermee en helemaal door laten lichten inclusief bloedonderzoek.
Zo stijf mag een 6-jarige gewoon niet zijn.

Charmie4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 19:34

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga om te beginnen is een andere veearts zoeken. Ik heb me achteraf gezien te makkelijk laten afschepen door de vee arts die ik nu heb. Zijn vee artsen over het algemeen bekend met pssm? (Omdat ik op internet vooral las dat je staartharen naar het buitenland kan zenden om je paard op pssm te laten testen.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:16

Dierenartsen zijn helaas over het algemeen nog onvoldoende op de hoogte van PSSM. Kijk voor veel info even op www.pssm.eu, daar staat ook info over het testen. Het snelst en goedkoopst is een plukje manen trekken en dit insturen naar Animal Genetics in Amerika.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 07:50

Als je paard ook stijf loopt aan de longeerlijn, zou ik denken dat het niet aan het zadel ligt, of je paard moet zich al heel lang schrap zetten. Om de zadeltheorie te staven: zou je je paard een tijdje met een barebackpad kunnen rijden om te kijken hoe hij dan loopt?

Een bloedonderzoek lijkt me een goede start. Je kunt dan specifiek laten kijken op spierwaardes, maar ook op tekorten in mn selenium en magnesium. Seleniumtekort komt -afhankelijk van de regio waar je woont- veel vaker voor dan gedacht en kan ook dit soort klachten geven.

Je verhaal past idd ook binnen het plaatje van PSSM. Wat voor ras is je paard? Als hij een Quarter, Paint of Appaloosa is (of een kruising daarmee) is dit eenvoudig te testen door wat haren te trekken en deze op te sturen naar het lab. Deze harentest is voor PSSM type 1. Als je paard een ander ras is (bv volbloed of volbloedkruising) dan is de kans op PSSM type 2 groter. Dit kan niet getest worden aan de hand van haren. Als er sprake is van PSSM en je paard is symptomatisch, dan zul je naar alle waarschijnlijkheid bij een standaard bloedtest al verhoogde waardes zien. Zo niet, dan is daar nog een speciale test voor. Vraag maar als het zover komt :-) . Helaas is het waar wat Jessica zegt: veelal de meeste dierenartsen hebben geen idéé als het om PSSM gaat ... ze krijgen er gewoonweg nooit mee te maken en weten dus ook niet waar ze naar moeten kijken.

Staat je paard in een bosrijk/groenrijk gebied? Dan zou je ook nog aan Lyme kunnen denken. De sypmtomen van Lyme en PSSM kunnen ook erg op elkaar lijken. Als je toch een bloedtest laat doen, zou je dit ook mee kunnen nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 08:28

Nog even in aanvulling op Mac: het is idd bij andere rassen dan Quarters, Paints en Appaloosa's vaker PSSM type 2 dan type 1. Echter zou ik sowieso ook op type 1 testen, de laatste tijd wordt dit best regelmatig bij bijv. Tinkers en soms ook bij Haflingers gevonden. Aangezien die test niet duur is en makkelijk te laten doen door haren in te sturen, zou ik dit zeker willen aanraden naast wat Mac aanraadt.

Verder bestaan er naast Lyme ook nog andere coinfecties die door teken veroorzaakt kunnen worden, bijv. Erhlichia. Zoek maar eens op internet naar coinfecties van teken. Dit kun je ook meenemen in een bloedonderzoek.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 09:00

Jessica schreef:
Dierenartsen zijn helaas over het algemeen nog onvoldoende op de hoogte van PSSM. Kijk voor veel info even op http://www.pssm.eu, daar staat ook info over het testen. Het snelst en goedkoopst is een plukje manen trekken en dit insturen naar Animal Genetics in Amerika.

ik zou niet alleen op pssm laten testen maar ook op lyme.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 09:06

Dat zeg ik Babootje, zie de post vlak boven jouw bericht. ;) En ik zou op meer dan Lyme laten testen, gelijk alles maar meenemen. Lyme wordt via het bloed gedaan. PSSM1 via haren insturen, 2 verschillende dingen dus.

Charmie4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 18:16

Het enige wat ik wel raar vind. Is dat mijn paard een BWP'er is. En PSSM zou niet voorkomen bij dit ras?? Of kan het een 'verdwaald' geval zijn mijn paard qua ras?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:50

In eerste instantie dachten we ook dat het een Quarterbloed-iets zou zijn. En toen kwamen de Tinkers. En andere 'trekpaarden'...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:06

Het komt in zeldzame gevallen ook bij warmbloeden voor. :) Maar Lyme is ook wel een optie, dat kan ook de symptomen geven die je beschrijft.

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 10:31

Is het een idee om thermografie te laten doen? Hier kan een hoop uitkomen.

Zie site voor meer info

Www.thermografievoorpaarden.nl

prijs valt ook reuze mee.

Ik heb er veel aan gehad!

Charmie4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 00:37

Bedankt voor het meedenken allemaal! Heb er zeker wat aan gehad. Ook zeker iets om te overwegen _Wendy. Ik ga zeker bloedonderzoek laten doen en me verder inlezen over pssm. Zal jullie later een update geven hoe het dan gaat.. als ik er ooit achter ga komen wat het nou is. Ik hoop het!

Toby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:37

Hoe gaat het nu?

Een vriendin van mij heeft ook een warmbloed met dezelfde symptomen.
Hij is (via haartest, bloedonderzoek en uiteindelijk een spier-biopt) positief getest op PSSM.
Hij krijgt nu een aangepast dieet en supplementen en is duídelijk verbeterd!!
Wel blijft het altijd een aandachtspunt om goed op zijn voeding (vooral suiker inname) en beweging te letten.
En...als je dierenarts er niet van wil weten, vraag een second opinion. Dit was bij haar ook het geval!

Charmie4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 00:35

Heel raar, maar het gaat ineens heel goed met hem! Ik snap het zelf nog steeds niet, maar hij loopt niet zo stijf meer, de bultjes op zijn rug zijn weg, tijdens het rijden ontspant hij nu snel en het belangrijkste: hij is weer blij! Hij gedroeg zich namelijk echt als een verdrietige, stijve opa, maar nu weer als een jong paard zoals het hoort! Enige verschil (naar mijn idee) met eerst is dat hij nu weer op de wei staat en dat het zadel nu niet meer naar voren schuift. Stalgenootje zei dat paarden zichzelf ook konden 'genezen' als ze er maar de ruimte voor hebben. Nu hij weer op de wei staat heeft hij nu die ruimte. ( al was hij vorig jaar wel erg stijf, ondanks de wei??) Ik blijf het wel erg raar vinden dat het ineens zo goed gaat, omdat ik er wel een hele lange tijd mee heb rondgelopen..

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 19:47

Staat ie weer op vers gras? Ik zou toch de boel uit willen sluiten hoor. Ik zou een bloedonderzoek doen.