hoe ligt dit zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Re: hoe ligt dit zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:14

Ik oordeel ook niet graag op foto's. Wintec en Fjorden gaan echter meestal niet lekker samen. Ik probeer eigenaren altijd uit te leggen waar ze op moeten letten. Er is veel gebrek aan kennis bij veel ruiters. Het zou mooi zijn als dat betert. En haar buik oogt wat bol, maar dat kan ook vertekenen op een foto. Fjorden horen in elk geval niet mager te zijn.

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 15:22

Ik heb even nog wat foto's gemaakt.

Afbeelding

Ik heb even gekeken maar het zadel zou dus hier tussen moeten passen que lengte?

Dit is met een boomloos zadel.

Afbeelding

De dikke buik komt denk ik door het kuil. Hij gaat morgen trouwens over op hooi.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 15:37

Volgens mij is je fjord erg te dik, die nek, jeetje.

Dat boomloze zadel dat jij hebt, is zo een goedkope kunstoffen toch? Daar moet een pad met hele goede inlages onder wil je de rug van je paard niet verpesten.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 15:39

Er is 1 oplossing en dat is toch een zadelmaker erbij laten komen

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 15:44

Ja haha kan wel kloppen hoor daarom gaat hij nu over op goed hooi. We hebben de laatste tijd ook niet zo heel veel met hem gedaan om dat we verhuist zijn van stal. Maar we zijn het nu weer aan het oppakken. Als het goed is komt er binnenkort een zadelmaker op stal en die kan dan ook even gelijk bij hem kijken.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:25

Je fjord is ook echt heel kort gebouwd hoor. Dat toont ook dik. Ik verwacht dat hij erg rond is opgebouwd? Onze Andalusier toont ook dik, maar hij is echt niks te dik. Ook heel rond geribd. Het is een boomloos zadel. Realiseer je wel dat er een pommel voor in zit. Dat is een boombeugel in het Nederlands. Ben benieuwd wat de zadelmaker zegt.

IceCharly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:32

Ik vind het zadel van de eerste post inderdaad wat naar achter vallen. Mijn advies is daarom ook gewoon de zadelmaker erbij halen, die heeft meer ervaring dan wij als bokkers. ;)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:49

Toch heb ik het idee dat het boomloze zadel ook te lang is. Hij komt achter de laatste rib

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 11:09

loesjeislief schreef:
Kan dat duiden op een te smalle boom? Maar vinden jullie hem niet te lang voor zijn rug?

smalle boom, ja
te lang? nee

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 11:12

loesjeislief schreef:
Ik heb even nog wat foto's gemaakt.

[ Afbeelding ]

Ik heb even gekeken maar het zadel zou dus hier tussen moeten passen que lengte?

Dit is met een boomloos zadel.

[ Afbeelding ]

De dikke buik komt denk ik door het kuil. Hij gaat morgen trouwens over op hooi.

diepste punt ligt achter het diepste punt van je paard met dit zadel
tijdens het rijden zal dus je zadel naar voren schuiven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 11:53

nombrado schreef:
loesjeislief schreef:
Kan dat duiden op een te smalle boom? Maar vinden jullie hem niet te lang voor zijn rug?

smalle boom, ja
te lang? nee

Absoluut wel te lang vind ik. Hij ligt nu te ver naar voren maar als je hem naar achter schuift komt ie duidelijk over ribben.

Wiebelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 12:01

T eerste zadel is aan de lange kant maar met alleen een foto van de zijkant kun je er verder weinig over zeggen, t boomloos is erg lang, en k vind hem ook wel erg rond :D (de buik), maar er breekt nu eindelijk weer een fijn seizoen aan en aan je posts te lezen ben je wel van plan om daar gebruik van te gaan maken {:}

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 12:47

ik vind die wintec er beter op liggen dan dat boomloze zadel....fjordje is iets opgeblazen,hooi is denk ik beter voor hem.

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 16:39

Je fjord is ook erg compact gebouwd, ik zou echt een zadelmaker erbij halen of kijken naar Thorowgood de cob modellen of kent en masters (hebben ook cob modellen)
Deze zadels zijn korter en de boom is meer geschikt voor dit type pony.

Dat boomloze zadel moet sowieso een pad met inlagen onder, maar dan nog lijkt deze ook te lang, net als de wintec.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 15:53

is dat eerste zadel een wintec? Als je daar een wat bredere kopijzer in zou zetten, zal het al beter gaan passen. Te lang is deze niet echt. Barokke ronde paarden hebben een vierkant ribbenkastmodel. ;-)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 15:56

Ik zou even een goede zadelmaker laten komen, vind beide zadels niet echt lekker liggen bij het paard.
Zou hem eerst even wat kilootjes af laten vallen, en dan kijken of je met een zadelmaker wat kan vinden :).
Laatst bijgewerkt door Es_ther op 09-03-15 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 15:59

Ik denk als je paard een kilotje of wat kwijt is de wintec wel gaat passen. Een zadelmaker laten komen met een paard in deze conditie is zonde van je geld. Bouw hem eerst op, zorg dat hij flink afslankt (longeren of rijden zonder zadel/bbp) en laat dan een zadelmaker komen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:13

Hou er vooral rekening mee dat als je de fjord gaat trainen hij slanker wordt en zijn spieren fiks toe kunnen nemen. Wat nu past past waarschijnlijk dan niet meer.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:16

Een te lang zadel gaat echt niet passen als het paard wat afvalt.
Op de foto oogt het inderdaad niet heel lang, maar leg hem is op de juiste plek, twee vingers achter de schouder. Hij ligt nu veel te ver naar voren. Het 'nadeel' van een kort ras zoals fjorden en haflingers is helaas dat er gewoon niet veel ruimte is voor een zadel.
Geloof mij, een te lang zadel moet je echt niet willen. Maak dan maar vast een afspraak bij een osteopaat of fysiotherapeut. Dat geld kan je beter in een consult bij een goede (!!) zadelpasser/maker steken. :) Daarbij komt ook nog dat hij achterover ligt. Dat is eventueel op te lossen door paard af te laten vallen of breder kopijzer erin, maar je zadel korter kan gewoon simpelweg niet.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:21

Maar het zadel hoeft helemaal niet zoveel naar achter. Het lijkt nu heel erg op de schouder te liggen omdat het zadel gekanteld ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:23

Geryon schreef:
Maar het zadel hoeft helemaal niet zoveel naar achter. Het lijkt nu heel erg op de schouder te liggen omdat het zadel gekanteld ligt.

Nee, het ligt echt duidelijk op de schouder.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:26

Haal een zadelmaker bij ipv bokt. Kan je dat niet betalen.. tja. Sucks.

Op zich kan de lengte wel. Maar ligt veels te veel op de schouder, dus als hij achter geschoven wordt is hij sws te lang. Dat boomloos zadel is ook niks, dat zijn van die 50 euro zadeltjes. Wil je een goede zou ik naar die zadels van Barefoot en the like kijken.
Laatst bijgewerkt door Bralindy op 09-03-15 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:27

Nu ja. Maar als het zadel niet gekanteld ligt, ligt het al veel minder op de schouder, hoeft het nog maar een heel klein stukje naar achter.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:28

Bizzybijtje schreef:
Geryon schreef:

Nee, het ligt echt duidelijk op de schouder.

Hij kan ook niet anders als op de schouder liggen nu, omdat door die buik de singel naar voren gedrukt word. Als die buik weg is blijft de singel liggen waar hij hoort en ligt het zadel waarschijnlijk ook minder achterover.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:44

Wat ik kan zien adhv de fotos moet hij toch wel een paar centimeter naar achter. Hij ligt nu wel op de schouder, op de eerste foto zie je de ronding verdwijnen onder het zadel. Zadel moet 2 vingers achter die ronding liggen. Dan heeft de schouder genoeg ruimte om te draaien. Want je staat natuurlijk niet de hele tijd stil als je op je paard zit :) En zelfs nu vind ik het zadel al te lang, hij komt op deze plek ook over de 18e rib heen.
Een buik eraf trainen zorgt er niet voor dat de rug langer wordt. Inderdaad hij zal misschien minder achterover liggen maar dan ligt hij alsnog op de schouder en niet erachter.

En over de 18e rib als grens zijn de meningen ook verdeeld maar het draagvlak van het zadel wordt verdeeld over de kussens. Dat jij dus niet met je billen over de 18e rib heen komt betekent niet dat daar geen gewicht op komt. Ook onder de zadelpassers/zadelmakers zijn de meningen hierover verdeeld maar ik ben helaas door ellende wat wijzer geworden.

TS laat je alsjeblieft goed informeren en kies voor een goed passend zadel op jouw fjord. Je kan jezelf een hoop ellende en geld (want elke keer even een nieuw zadel én de kosten om je paard op te lappen doen pijn in je portemonnee) besparen.