Ervaringen met verwisselbare boom zadels

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Scarlatt

Re: Ervaringen met verwisselbare boom zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 14:51

Fijn dat jullie je ervaringen willen delen ! :)

Heeft iemand toevallig ervaring met de Thorowgood Veelzijdigheid richting dressuur?

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:33

zag dat mijn zadel er nog niet bij staat,
FlexEE.

Prettig zacht leder zadel, lederen bomen met ook verwisselbare kopstukken.

Misschien een idee om even te kijken? bij per mi cavallo heeft ze deze zadels.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:41

Ik rij op een pony met een Tekna dressuur zadel. Het is geheel van kunststof, maar ziet eruit alsof het van leer is. Heel makkelijk schoon te houden en nieuw ongv 600 euro.
Het zadel heeft een zachtere en meer open zit dan mijn Wintec isabell werth (met wolvulling). Erg fijn en hebben het gelukkig nog niet veel hoeven aanpassen, maar ligt als een huis.
Mijn Wintec ziet er niet meer uit, maar hij ligt super op mijn paard en ik zit er fijn in. Kopijzer al vaak moeten verwisselen voor mijn jonge paard, wat goed uitkwam en ook de vulling kunnen aanpassen, omdat het wol is. Ik zou nooit voor een cair gaan.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 18:27

Scarlatt schreef:

Heeft iemand toevallig ervaring met de Thorowgood Veelzijdigheid richting dressuur?

Volgens mij heb ik die. Ik heb de t6, en ik dacht dat dat dressuur was officieel, maar hij gaat wel richting veelzijdig. Kortere zweetbladen etc. Veelzijdigheids dekjes gaan er ook prima onder. En ik spring er zo nu en dan mee, en dat gaat prima (alleen ben ik zelf een prutser, maar daar kan mijn zadel niets aan doen,haha!)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 18:30

Ik vind zelf boomloos het handigst, die is het best/makkelijkst aan te passen aan je paard. En als de vorm van je paard verandert, verandert het zadel mee! En sommige zadels zie je het amper aan dat het boomloos is, zoals bij Hidalgo.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 18:32

Princesj schreef:
Wat denk je, dat ik geen zadelmaker heb? Zadels waren door middel van opvullen en het wisselen van de kopijzers niet passend te maken. 2 maanden per zadel vind ik wel een erg korte houdbaarheid..

jij schrijft dat ze na verloop van tijd niet meer passen. Dan ga ik er van uit dat je dus inderdaad niet laat onderhouden.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 18:33

antje_vip schreef:
Ik vind zelf boomloos het handigst, die is het best/makkelijkst aan te passen aan je paard. En als de vorm van je paard verandert, verandert het zadel mee! En sommige zadels zie je het amper aan dat het boomloos is, zoals bij Hidalgo.

Maar dan nog moet je Pommel passen. Toen ik een boomloze had was dat nogal een uitdaging. Toen waren er nog niet zoveel maten en moest ik er maar een theedoek inproppen. Juist... Inmiddels zal dat wel beter zijn denk ik.
maar je mist altijd een stuk drukverdeling, dat is altijd wel jammer.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 18:34

Sizzle schreef:
Dan heb je een slechte zadelmaker die jou niet het juiste zadel verkocht heeft.

Overigens is geen garantie dat als je het kopijzer kan verstellen het zadel blijft passen. Zeker bij jonge paarden kan de vorm van de rug ook nog veranderen en dan kan het zijn dat je als nog een nieuw zadel nodig hebt.
Idem met fokmerries en oudere ruinen, die krijgen nog wel eens een hollere rug en dan zijn zowel wintec als km, thorowgood niet meer goed geschikt.

Inderdaad, voor de 'moeilijkere' ruggen zijn de merken minder geschikt, alhoewel ze nu (thorrowgood dan) ook series hebben voor de andere ruggen dan standaard.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 18:34

Scarlatt schreef:

Ja die heb ik dus! Wat wil je weten?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 18:42

Ik vond die zadels helemaal niks daarom gekozen niet voor een verwisselbare maar een verstelbare boom van ainsley deze kan je op de mm nauwkeurig stellen middels een sleutel en schroef

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 18:47

Zelf ervaring met de wintec 500. Deze was niet passend te krijgen.
Zelf hbe ik de thorowgood met wisselbare boom gehad. Deze waren super. De dressuur en de veelzijdig. Super fijn aan te passen. Het verschil met wibtec is dat bij de thorowgood het hele zadel veranderd.en wintec niet. Heb mijn fjoed ingereden mer thorowgood en enkel 2 keer de zadelmaker erbij gehad en kopijzers verwisseld. Heb er 3 jaar mee gereden heeerlijk!

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 18:50

Hier een wintec en al jaren super tevreden!

Dit zadel heb ik sinds zijn derde en groeit lekker met hem mee. Als driejarige zonder bespiering de smalle boom er in gehad en toen er meer bespiering op kwam de boom aangepast. Past super :). Het zadel zit wel wat hard, als je er lang mee rijdt, maar dat heb ik opgelost met een zadelbontje. Schuift niet, lichtgewicht, en mits de kamergrootte op je pony past een geweldig zadel.

(Maar dan moet je niet de goedkoopste versie van de wintec dressuur nemen, dat zijn geen goede zadels naar mijn mening.)

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 19:12

K&M, S line, springzadel, heb er 3 verschillende kopijzers, voordelen zadel, licht in gewicht, zachte zit, zachte kussens voor goede drukverdeling. Prijs 1250,- is tov andere zadels laag te noemen. Nadeel, ligt bij opzadelen hoger dan andere zadels, door de zachte kussens. Opmerking bij de S line en paarden met hoge schoft heb je net als bij de meeste andere zadels wel een onderlegger nodig. Immers de hoek van het kopijzer moet corresponderen met het paard, in dit voorbeeld is het niet correct om een smaller kopijzer te nemen. Dit komt omdat de bocht van de kopijzers helaas nagenoeg identiek zijn. Een kopijzer vervangen is erg simpel voor iemand met een klein beetje technische aanleg. De Kent en Masters heb ik absoluut NIET gekocht omdat het kopijzer (maatvoering kopijzers matig ivm identieke bochten) te vervangen is, zadel is erg fijn. Grootste nadeel is voor mij de wrongen die zijn wegens de verstelbaarheid met klittenband, klittenband is kwalitatief matig.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 19:25

Ik heb een fairfax dressuurzadel. Ook met verwisselbaar kopijzer. Ben er erg tevreden over. Hij is wel wol gevuld. Ligt erg fijn en zit ook fantastisch. Het wisselen van het kopijzer vind ik ook vrij eenvoudig. Zadel is van leer.

Scarlatt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 20:49

@Pluche_pluus, bedankt ik ga even kijken !
@eilleen333, haha! ik heb je een pb'tje gedaan.
@antje_vip, ik heb mij ook verdiept in de boomloze zadels, besloten deze niet te nemen en toch te gaan voor een zadel met boom die verwisselbaar is. :)
@Toydoll, kijk dat is mooi! Ik vroeg mij af hoe jij het zadel ervaart in het algemeen, qua ligging, zitcomfort en wat jij voor verschil ervaart met een "echt" vz zadel en dressuur aangezien het er een beetje tussen ligt?

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 20:56

Ik heb zelf een tekna vzh, zadel is erg zacht en zit lekker. Vindt de zweetbladen wel wat te rond, daardoor krijg ik niet voldoende steun tenzij ik de wrongen wat verder naar achter leg. Opzich niet zo'n probleem dus, maar de galop van mijn merrie is niet uit te zitten dus daardoor wel wat lastiger :=

Zadel heb ik nu 3 jaar, makkelijk te verwisselen boom en opvullen van kussens gaat ook erg makkelijk. Zadel ziet er nog uit als nieuw, krijg regelmatig te vraag of het wel echt kunststof is. Lijkt meer op leer. Zadel heeft een vlakke zit. De dressuur heb ik ook geprobeerd, daar wordt je wat meer opgesloten. Zadel ligt bij mij op een rondgeribte merrie met gemiddeld hoge schoft.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 21:00

Ik heb 3 jaar terug een wintec gehad, paste eerst maar na erg korte tijd niet meer.
De boom was te smal, 1 maat groter was te groot.
Afgelopen winter met tekna precies t zelfde probleem :+

Ik vind tekna trouwens wel erg mooie zadels hebben!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:59

Hier ook een Thorowgood en dan het Endurance model, dit vanwege het andere model kussens.
Voor mijn paard tot nu toe het enigste zadel wat goed past.
Super blij dat het zadel ook goed aanpasbaar is, kopijzer, wol gevuld.

Afbeelding

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 23:04

Ik zweer bij de thorowgood. Ik heb die van mij nu dik 5/6 jaar en is inmiddels meegegaan naar mijn nieuwe paard. Hij zit fijn, fijn aanpasbaar. Mijn paard is enorm aan het veranderen in bespiering dus dat is erg fijn.
Het zadel zit lekker, ziet er nog altijd erg mooi. Ik heb destijds voor kunststof gekozen ivm het zoute water op het strand hier.

En in de toekomst wil ik heel graag een zadel van bent branderup. Maar daar moet ik nog even een tijd voor sporen. Tot die tijd voldoet de thorowgood enorm goed!!

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 23:09

ik heb een Thorrowgood T4 cob
echt ideaal zadel
had ik gekocht op mijn New forest (inmiddels verkocht)
Afbeelding

maar met een beetje vulling extra ligt hij nu ook goed op mijn jonge KWPN-er (en over 6 weken komt de zadelpasser weer en dan zal het zadel ook weer aangepast moeten worden ivm groei en ontwikkeling)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 23:19

Dat geld kun je je besparen. Branderup zadels worden sinds kort niet meer bij deuber gemaakt maar bij stübben en die hebben echt geen kaas gegeten van boomloos.
Ik heb er nu 3 nagekeken waarvan bij 2 het paard er kreupel van liep en 1 zich niet meer liet aanraken op de schoft.
Het zadel ligt los van de rug ondanks dat het boomloos is en drukt volledig in de lendenen en achter de schouder.
Echt hopeloos. Daarnaast super low budget in elkaar gezet voor een hoop centen.
Toen het nog bij Deuber vandaan kwam was het een prima zadeltje voor wel te veel geld. Nu is het een bagger zadel voor nog steeds veel geld.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 23:55

Sizzle schreef:
Dat geld kun je je besparen. Branderup zadels worden sinds kort niet meer bij deuber gemaakt maar bij stübben en die hebben echt geen kaas gegeten van boomloos.
Ik heb er nu 3 nagekeken waarvan bij 2 het paard er kreupel van liep en 1 zich niet meer liet aanraken op de schoft.
Het zadel ligt los van de rug ondanks dat het boomloos is en drukt volledig in de lendenen en achter de schouder.
Echt hopeloos. Daarnaast super low budget in elkaar gezet voor een hoop centen.
Toen het nog bij Deuber vandaan kwam was het een prima zadeltje voor wel te veel geld. Nu is het een bagger zadel voor nog steeds veel geld.

Bedankt voor je reactie :).
In dat geval ga ik lekker doorsparen voor een soortgelijk zadel, maar dan ander merk.
Stubben komt er bij mij sowieso niet in, al is het alleen maar omdat ik het als ruiter een verschrikking vindt.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 10:35

Scarlatt schreef:
@Toydoll, kijk dat is mooi! Ik vroeg mij af hoe jij het zadel ervaart in het algemeen, qua ligging, zitcomfort en wat jij voor verschil ervaart met een "echt" vz zadel en dressuur aangezien het er een beetje tussen ligt?

Ligging en zitcomfort zijn in mijn ogen uitstekend. Zitcomfort is vele malen hoger dan lederen zadels.
Ik heb er helaas geen echt goede foto van.

Het model er tussen in vind ik ideaal, VHZ is toch vaak te veel naar spring toe, raar model krijg je dan en dan zit je met 'dressuur' dus nooit echt netjes.

Daarnaast krijg ik last van mijn knieeen op VHZ en spring zadels.
Dat had ik met dit model niet.

Dressuur zadels zitten naar mijn mening nog beter maar aangezien ik er ook mee sprong kon dat niet.