"Strenger" springbit voor gevoelig paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 17:14

@Joolien
Heel simpel gezegd: Laag springen vind ze saai, en hoog springen vind ze leuk. En nee, ik het het niet over parcoursen van 120, gewoon over 60-80. Dat vind ze leuk, wordt ze heet, enthousiast, trekt enorm op het hout aan. Of het bij mij vandaan kom? Ja dat kan, hoger vind ik ook leuker ;)
En zeker werken wij hier rijtechnisch aan. Heeel veel in-uitjes, balkjes ruimer en wat korter. Vaak de opdracht tijdens de springles om een dubbel te springen, en dan de eerste keer 2 galopsprongen en de tweede keer 3 galopsprongen. Dit doet ze dan eigenlijk ook braaf, ze wacht netjes en blijft bij me. Maar zodra je diezelfde dubbel wat hoger zet wordt het alweer veel lastiger, vanwege dan enthousiasme.
Ik weet dat ze het kan, ik weet hoe het moet, alleen als ze zo heet wordt is het best lastig op te lossen. Dan is het toch niet erg als ik opzoek ben naar een extra hulpmiddel dat mij misschien net dan kleine beetje controle meer kan geven wat we nog missen? :)

Geduld heb ik, en naar die rust ben ik naar opzoek ;)

@bigone
Tuurlijk! Dat weet ik :) En er is dressuurmatig zeker nog een hoop te verbeteren, maar ik vind het altijd zo jammer dan men dan suggereert dat je maar niet moet gaan springen totdat je het dressuurmatig helemaal perfect voor elkaar hebt? -O- (tenminste, zo komt het op mij vaak over)
Wij springen voor de afwisseling, omdat zij (en ik) het gewoon erg leuk vinden. Uiteindelijk wil ik zeker wedstrijden gaan springen, maar ik heb geen haast en dat doen we pas als ik echt 1000% tempocontrole heb.
En dressuurmatig staat ze goed aan de hulpen en heb ik wel alle tempocontrole. Het lijkt wel of ik met dressuur en springen een compleet ander paard heb ;)

De rest van de bitjes ga ik even opzoeken! En degene die mij aanspreken ga ik even mn springintrictrice voorleggen, bedankt allemaal!

Ik ben ook benieuwd hoe ze het op de lage neusriem gaat doen.
De eerste keren springen hebben wij gewoon met een gecombineerde gesprongen, maar al snel merkte ik dat ze te heet werd en zijn we over gegaan op Mexicaans. Dit werkte 3x en daarna gewoon weer hetzelfde verhaal :')

Ik heb qua bitjes nog niks anders geprobeerd, en juist omdat ze opties qua neusriemen (na de lage neusriem) een beetje ophouden ben ik aan het kijken om iets anders aan te passen om zo maar te zeggen. Om dat al die neusriemen tot nu toe weinig verschil gemaakt hebben.

En @Nouvel
Daar sta ik ook zeker voor open! Vandaan dat ik "strenger bit" steeds tussen aanhalingstekens type, ik zoek gewoon een bitje waarbij ik meer controle heb, maar een zachter bitje had ik nog niet aan gedacht eerlijk gezegd :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-02-15 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 17:18

/3 Hier ook een zeer sensibele jonge merrie met een heel gevoelig mondje. Zodra je daar een dubbelgebroken bitje in hangt is ze erg onrustig ook als ze gewoon op de poetsplaats staat met hoofdstel om.
Onder het zadel gaat ze gewoon op de grond liggen zodra er iets wiebelde in haar mond. Die heb ik nu op de flexcontrol van sprenger en dat was een dag en nacht verschil!
Is gewoon een dubbel gebroken bitje wat een soort van ongebroken bitje lijkt doordat ee rubber om het schanierpunt zit.

Ik ben er ook van overtuigd dat je het niet moet zoeken in strenger of scherper maar dat je op zoek moet naar vriendelijker waardoor het paard het aan durft te nemen ;)
Erachter kruipen of vastpakken is naar mijn mening een reactie op het niet aan durven nemen van het bit.

Succes!

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 18:42

Anoniem schreef:
Ik rij nu inderdaad met martingaal ja!
Ik wil het ook zeker rijtechnisch oplossen en hier werken we dan ook met onze instructrice heel erg aan!
Zolang we "laag" blijven springen gaat het allemaal prima, maar zodra we wat hoger gaan wordt ze gewoon heel heet en enthousiast... Ik denk dat ik (als is het maar voor nu) net even een klein extra hulpmiddel nodig heb om haar duidelijk te maken dat ook als we hoger gaan springen ze bij mij moet blijven.

Bij een ongebroken bit ben ik weer bang dat ze m vast gaat pakken? Ongebroken kunststof wil ik wel is naar kijken dan ja

Iemand ook ervaring met een Hackamore? Ook daar sta ik voor open namelijk. (als ik hier gewoon B-springen mee mag starten?)
Ik weet hoe die inwerken en heb er vaker mee gereden, (weliswaar niet met mijn eigen paard) misschien dat dat wel kan helpen, gewoon helemaal geen bit?
Of iemand hier een andere mening over?

Het klinkt misschien vreemd, maar wat wij bij paarden doen die heel hard willen. Niks' :+
Rustig been er aan houden en licht contact met de mond. En wachten tot dat ze zelf een fout maken.
Na dat zij gaan inzien dat hard gaan het hun alleen maar moeilijker maakt. Houden ze er allemaal mee op!
In deze video kan je nog meer handig tips vinden:
https://www.youtube.com/watch?v=lbMqGfcYpnM

Dit bit kan misschien ook wel fijn werken..
https://www.google.nl/search?q=bitten&biw=1366&bih=673&tbm=isch&source=lnms&sa=X&ei=MazwVJGIFIfPaJrOgLgI&ved=0CAYQ_AUoAQ#tbm=isch&q=springbitten&imgdii=_&imgrc=1irrCY3o2kdrjM%253A%3BoLhWpuy55Z_-OM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.ruitershopboxmeer.nl%252Fimages%252Fproducts%252F381.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.ruitershopboxmeer.nl%252Frubriek%252F138%252Fspringbitten%252F%3B500%3B325

Anoniem

Re: "Strenger" springbit voor gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 18:45

Dat is precies wat mijn instructrice zei, "wacht maar is totdat ze zich zelf niet meer kan redden voor een sprong!"
Uhhm nou dat gebeurd dus gewoon niet :') Ik heb zo'n verschrikkelijk slim paard dat zich steeds op het laatste moment weer helemaal weet te redden :roll:
Filmpje ga ik is bekijken!

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 19:59

Anoniem schreef:
Dat is precies wat mijn instructrice zei, "wacht maar is totdat ze zich zelf niet meer kan redden voor een sprong!"
Uhhm nou dat gebeurd dus gewoon niet :') Ik heb zo'n verschrikkelijk slim paard dat zich steeds op het laatste moment weer helemaal weet te redden :roll:
Filmpje ga ik is bekijken!

Vroeg of later of misschien bij jouw paard nog wat later wordt de fout gemaakt.

Bij die van mij rijd ik met "open" hand. Ik mag absoluut niks terug werken met mijn hand. Kwestie van zitten zitten zitten hooguit een ophouding geven waarbij ik absoluut niet vast mag blijven houden, want dan heeft ie iets om tegenin te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:01

Maar ik ben bang dat als het mis gaat het ook goed misgaat... Dus daar wil ik zelf eigenlijk niet op wachten :n

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:02

Is ene wat dunner kneveltrensje een idee? Veel paarden vinden een dunner bit fijner en de knevels geven veel duidelijkheid.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:03

Ik zou ook eens kijken voor een dunne kneveltrens (misschien eentje met korte scharen of een halve kneveltrens)

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:03

Anoniem schreef:
Maar ik ben bang dat als het mis gaat het ook goed misgaat... Dus daar wil ik zelf eigenlijk niet op wachten :n

Een handiger iemand erop zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:04

Dunner bitje zat ik inmiddels ook al aan te denken, ga dat dinsdag is overleggen met m'n instructrice!

martine0503 schreef:
Anoniem schreef:

Pardon?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:04

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:05

MarlindeRooz schreef:
Ik heb zelf deze voor een SHET!!! Die zich ook heel graag sterk maakt en dikke pitjes niet pikt. :+
http://www.agradi.nl/horze-kneveltrens-10-5.htm

Deze heeft iemand bij mij op stal volgens mij, zal is vragen of ik m een keer mag lenen om te proberen!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:07

Ik rijd mijn fanatiekeling op een sprenger max control onderlegtrens. Dat laatste omdat ze een klein bekkie heeft. Dat maakt bij die van mij een verschil van dag en nacht. Op het moment dat ze zich te sterk maakt, wordt het bit een ongebroken trens. Op het moment dat ze zacht is, is het bit dubbel gebroken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:07

He, dat klinkt apart? Kan je dat iets nader uitleggen? :)

...Ik heb even gegoogled, dat klinkt ook als een fijn iets!
Als ik het goed begrijp: Bij verzet tegen de hand wordt het bit een stang?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-02-15 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:08

Medhorse heeft trouwens ook erg veel bitjes voor een leuk prijsje.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:08

martine0503 schreef:
Anoniem schreef:

Pardon?[/quote]

Precies zoals ik het zeg. Iemand die wel zegt ga dan maar hard. Wellicht geef jij ook je spanning door aan je paard. Misschien ook niet, maar een handiger iemand kan het misschien wat beter opvangen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:09

Wat heb je er ruitertechnisch al aan geprobeerd te doen?

Qua er op af rijden enzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:09

romyloverrr schreef:
Medhorse heeft trouwens ook erg veel bitjes voor een leuk prijsje.

Prijsje maakt me echt niet uit! Als het werkt voor mijn paard dan maar wat meer betalen :) Maar wel bedankt voor de tip :D

En @Martine
Er gaat helemaal niemand anders op mijn paard. Ik wil leren, ben bereid te leren en wil dit onder begeleiding zelf oplossen.
En daarbij, haar met iemand anders hard laten gaan vind ik misschien nog wel "enger" dan wanneer ik er zelf op zit.
Nee, ik zit niet te wachten op iemand anders die mijn paard gaat rijden om dit 'op te lossen', dat is aan mij.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:11

_Natasja_ schreef:
een Pessoa bit is behoorlijk streng. En je mag die niet op 2 teugels rijden(pas vanaf het Z)

Is alles behalve streng, bitten slaan door want er zit geen kinketting aan, dus tenzij je m strak en hoog in de mond hangt, is ie echt niet streng.

Mijn kwpner vroeger heb ik tijd gereden op pelham. Hij raakte er erg van in de war door verbindingsstukje, 2 teugels top maar mag niet.
Daarna geswitcht naar een myler (waar ik mn andere pony altijd al op reed) en dat ging super.

Wellicht het proberen waard.
bij oa paardenschuur.nl kun je ze uitproberen voor 2 weken tegen klein bedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:13

maralyn schreef:

Rijtechnisch doen we in de dressuurtraining heel veel schijnovergangen en gewone overgangen.
Met springen heel veel in-uitjes voor het meer verzamelen. En vaak de opdracht tijdens de springles om een dubbel te springen, en dan de eerste keer 2 galopsprongen en de tweede keer 3 galopsprongen.
Dus op dezelfde afstand een verschillend aantal galopsprongen maken.
"Laag" gaat dit goed, eenmaal "hoog" wordt ze weer wat te heet. Vandaar dat ik opzoek ben naar dat kleine stukje extra hulp, omdat ze het wel kan, maar dat ik al haar enthousiasme nog wel is vergeet ;)

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:15

Op het moment dat ze te sterk worden wordt het een ongebroken trens. Geen stang omdat er geen hefboomwerking inzit. Zodra ze weer ontspannen gaat de druk van het bit en gaat het bit uit de blokkeerstand en is weer een trens. Dus het is in mijn ogen een milde vorm van een strenger bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:20

Dat vind ik echt heel fijn klinken!

Ik heb hier ook een filmpje voor jullie, van een van onze springlessen afgelopen tijd.
Het is dus echt niet dat ze als een malloot door die baan heen gaan en ze kan het prima!
Maar eenmaal "hoger" komt het "probleem"
View My Video

...Ook nog een ander filmpje gevonden! Moet ik er wel gelijk even bijzeggen dat dit filmpje van ergens april/mei 2014 is, en we inmiddels wel een beetje vooruit gegaan zijn hoor :')
Hier waren we op oefenparcours rondje 70 cm. Zoals te zien, is ons/mijn probleem voornamelijk dat we niet helemaal lekker uitkomen omdat ze zo hard gaat en ik niet de volledige controle heb.
View My Video
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-02-15 20:28, in het totaal 2 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:24

Anoniem schreef:
maralyn schreef:

Rijtechnisch doen we in de dressuurtraining heel veel schijnovergangen en gewone overgangen.
Met springen heel veel in-uitjes voor het meer verzamelen. En vaak de opdracht tijdens de springles om een dubbel te springen, en dan de eerste keer 2 galopsprongen en de tweede keer 3 galopsprongen.
Dus op dezelfde afstand een verschillend aantal galopsprongen maken.
"Laag" gaat dit goed, eenmaal "hoog" wordt ze weer wat te heet. Vandaar dat ik opzoek ben naar dat kleine stukje extra hulp, omdat ze het wel kan, maar dat ik al haar enthousiasme nog wel is vergeet ;)

Ik snap dat je hulp zoekt, maar ik vind toch als ik zo lees, dat er te weinig aan technisch rijden qua springen wordt gedaan.
Stappen, draven, galop prima. Maar rijd ook af en toe eens op een sprong af, en wend af. Spring eens niet. Laat het eens een verrassing zijn.

En als je toch met verzamelen bezig kan, probeer dan ook, met hulp van de juiste instructie om van draf naar een sprongetje toe, en dan halthouden. en eens niet springen.

Afwisselen... JIJ bepaald wat je gaat doen. wanneer je het gaat doen. Gaat ze druk doen? Afwenden en weer opnieuw.

Tuurlijk is een iets strenger bit wel een mooie ondersteuning. Maar pak het eens vanuit de basis in de basis aan. Het bepalen wat jij wilt doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:26

maralyn schreef:
En als je toch met verzamelen bezig kan, probeer dan ook, met hulp van de juiste instructie om van draf naar een sprongetje toe, en dan halthouden. en eens niet springen.

Bedoel je halthouden voor de sprong?

Wat we wel ook doen is gewoon springen, en dan na 5 galopsprongen (na de sprong dus) halthouden, en dan afbouwen naar steeds minder sprongen.
Ik ben niet zo goed in mn lessen beschrijven sorry, vergeet dus wel is wat ;) :=

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:28

Anoniem schreef:
maralyn schreef:

Bedoel je halthouden voor de sprong?

Ja hoor. Ook dat kan.

Een vriendin van mij moest dat ook doen met een heet wordend paard.
Maar, dat dier was al stevig in verzameling dat die zichzelf erg goed op achterhand droeg.
Ze moest eerst halthouden oefenen zonder sprongen. Dit duurde een maand of 2.

Daarna, eerst spontaan afwenden en een andere sprong pakken.
Weer te druk? Weer die sprong voorbij.
Op den duur kreeg ze haar mooi verzameld in galop, wilde ze ineens heeeel heet worden.
Hup, zachtjes naar halt toe en weer opnieuw.

Nu? Kan ze verzameld naar de sprong toe rijden en aangassen wanneer zij dit nodig vind.