[WN] Bob Marshall vs Parelli Natural Performer vs Barefoot Ariz.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Just_Natural

Re: Bob Marshall vs Parelli Natural Performer vs Barefoot Ariz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 18:39

Je vraagt ook naar de voorkeur;
mijn voorkeur heeft de NP, vanwege de stabiliteit,
heb ook al lang niet meer op mijn BM gereden.

Ik weet niet wat je voor paard hebt, maar een vriendin van mij heeft beide
zadels eens op haar fries getest, de NP lag daar vele malen beter op dan de BM.

Je woont een stukje uit de buurt zie ik, anders zou ik zeggen zet je paard eens op de trailer
en kom proefrijden.

Valt me nog iets in, ik heb een NP testzadel gehad voor ik het mijne kocht.
Als ik het goed heb kwam dat toen van country mill.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 18:43

Ik vind het eigenlijk wel lachen als de boom van een Parelli idd uit de fabriek van Continental komt..ergens zit er dan iemand een héleboel geld te verdienen (verbaast me overigens niets als ik naar de prijzen van bijv. Parelli beugels kijk ;) :D )

@Just_Natural : bedoel je met stabiliteit jouw zitgevoel in het zadel of dat het zadel stabieler op het paard ligt ??

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 18:54

OP de beugels staat in ieder geval pullman, volgens mij wordt dat in een adem genoemd met continental.
Of zeg ik nu wat heel stoms ??
Meen me ook te herinneren dat ik dus wel eens gehoord of gelezen heb dat het een continental boom is.
Maar goed weet het niet meer 100% zeker dus.

De stabiliteit van zowel mijn zitgevoel als ook de ligging op het paard vind ik minder,
van de andere kant voel je wel alle bewegingen van je paard beter,
niet dat ik dat op de NP niet voel maar het is anders, klinkt nu net of ik onstabiel zit
op een BM, maar het midden stuk is zo flexibel dat je het ongeveer dubbel kunt vouwen en
dat merk je met rijden dus ook.

Hoop dat je een beetje begrijpt hoe ik het bedoel.

Moet het er binnenkort nog maar eens opgooien om nog weer eens te merken hoe het voelt,
is al een tijd geleden..............

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:00

Just_Natural schreef:
....BM, maar het midden stuk is zo flexibel dat je het ongeveer dubbel kunt vouwen en dat merk je met rijden dus ook.........

En dat zijn juist BM's die je beter links kunt laten liggen :D
Die van mij moet je echt behoorlijk kracht op uitoefenen om hem dubbel te krijgen (niet dat ik dat doe want dan is ie meteen waardeloos :D )
Wat ik idd merk is dat je alles van je paard goed voelt, ook als er zich spanning in de rug opbouwt (beginnend bokje :D ) en 's winters een ingebouwd kacheltje onder je kont :+

Wat ik wel merkte op een boomzadel is dat ik makkelijker kon doorzitten (niet in jog, maar echt in draf).

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:19

Hmm, zijn er zoveel verschillen dan tussen de diverse BM's, die van mij is een trail rider.
Nieuw gekocht overigens............

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 21:10

Ik ben heel benieuwd! Ik hoop een dezer dagen op een Performer te kunnen rijden (al een bijna-afspraak staan) en dan ook nog de komende week op een BM... (die afspraak staat al).

Maar.... als er nog meer tips of ervaringen zijn... Graag!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 21:44

@Just_Natural : BM heeft een tijdje en ander materiaal 'pad' in zijn BM's gedaan, die waren beduidend slapper. Nu hebben ze dat niet meer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:14

Weet je rond welke tijd dat was DD?

Valt me op dat je 2e hands soms best BM's met ribbels in de zitting ziet....en soms ook een best dikke stiknaad over het midden van de zitting, dat ziet er ook niet echt comfortabel uit :o

Geen idee of dat nog een bepaalde versie / jaargang was?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:24

Geen idee, ze hebben dat ok maar kort in productie gehad.
Maar soms lijkt het erger dan het is. Omdat het boomloos is volgt het de rug van het paard en als die een dip in de rug heeft zal het zadel dus ook 'gestresster' buigen, zéker als de ruiter geen swayback pad gebruikt. Omdat de zitting veelal van suede is (wat sneller vervormd als leer) ga je dus een 'crease' zien. Dit soort ribbels kan geen kwaad.
Ook niet iedereen heeft een probleem met die slappe zitting; op paarden met een holle rug vormt ie dus juist heel makkelijk. (Elk nadeel heb ze voordeel ;) )

Kwalijker is het als een stuggere zitting idd dubbelgevouwen is geweest, dan krijg je een 'breuk' in de pad en dat kan het paard gaan voelen op de rug. Ook ben je dan een stuk drukverdeling kwijt.
Vergelijk het met een stuk karton; dat is in goede rechte staat best stevig, maar eenmaal gebogen ('gebroken') kan het geen gewicht meer dragen.

Die stiknaad zit er 'gevaarlijker' uit dan hij is. Ik heb er nog nooit iets van gevoeld en velen met mij die het zadel rijden/geprobeerd hebben.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:30

Wij hebben thuis 2 parellizadels gehad. Oa de natural performer. Ik vind het een heerlijk zadel. Wel heel erg zwaar dat vind dat erg onhandig. Ik vind hem voor de prijs ook veels te duur. Je betaald idd denk ik alleen voor de naam parelli.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:37

Voorbeeldje...

Dit zijn gebruiksribbels
Afbeelding

Dit zou een zadel met een slappe zitting kunnen zijn

Afbeelding

En deze zou ik zo mijn twijfels over hebben of ie niet 'gebroken' is
Afbeelding

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:16

Mijn oude BM had ook die dikke stiknaad, maar idd nooit gevoeld. :n

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:28

Nu vallen deze ribbels nog best mee inderdaad, soms zie je er voorbij komen....super zonde van zulke mooie zadels...ik heb dan echt het idee dat die bewust dubbel gevouwen zijn. Nu heeft die laatste ook wel een behoorlijk rechte ruglijn zeg.

Die 2e heeft een mooie schoft er in zitten :)

Maar dat is dus ook een reden voor BF om niet voor tuigleder te kiezen: dat geeft meer risico op "knakken" zeg maar, dan op buigen.

Moet wel zeggen dat ik het huidige dikkere nubuckleer ook vrij stug vind hoor... dat oude simpele spul was echt zo gek nog niet. Geen mooie luxe tuigleder uitstraling maar wel super efficient qua soepelheid en makkelijk met de rug mee vormen :j

Nu moeten mensen echt veel meer even doorbijten en door het inrijden / soepel rijden heen en dat is soms best een hindernisje om te nemen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:32

pmarena schreef:
Maar dat is dus ook een reden voor BF om niet voor tuigleder te kiezen: dat geeft meer risico op "knakken" zeg maar, dan op buigen. .

Bij een BM zit er op de zitting nooit tuigleer. Alleen de pad waarop het zadel gebouwd is en een laag suede of Endurance leer (wat heel fijn soepel is).
Het dikkere leer wat je zit loopt dus niet onder de zitting door.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:34

Dat zeg ik ook niet :)

Ze hebben ook wel eens dat "struisvogelleer" op de zitting volgens mij toch? Apart spul is dat :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 12:23

Je kunt BM's in de meest kunstzinnige vormen en kleuren krijgen. Vooral bij Barrelracers is 'hoe gekleurder hoe beter' :D De ' buitenrijders' zijn een stuk behoudender :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 09:34

Heel toevallig kwam ik dit plaatje tegen... ondanks dat het kán moet je dit dus NOOIT met een BM doen...
Zeker bij een Circle Y BM (die een wat stuggere zitting heeft) 'breek' je dus de pad.
Afbeelding

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:03

Hier ervaring met oude en nieuwe BF, BM, Equiflex en Debra Sibley (DS)
Oude BF lag mooi stabiel op mijn paard, maar vond ik niet lekker zitten. Zat constant te "zoeken" naar mijn zit.
Nieuwe BF lag niet stabiel op mijn paard en ik zat er vreselijk niet lekker op. Kon er gewoon mijn draai niet in vinden. Het was wel een nieuw zadel, dus dat kan met inrijden te maken hebben, maar die gok heb ik maar niet genomen.
Ik heb jarenlang BM gereden en ben later over gegaan op DS. Daar zit ik nu nog altijd vreselijk lekker op en mijn ruin rijd ik daar mee. Ik heb er ook eentje speciaal voor mijn extreem gevoelige merrie laten maken, maar helaas ... zij wil alleen de BM. Ik heb zowel een "slapperd" en een wat stevigere met peaked pommel, maar dat maakt mijn merrie dan weer niks uit. Die zijn allebei ok wat haar betreft. Zelf zit ik lekkerder in de stevigere met peaked pommel omdat dat toch wat meer "zitting" geeft.
BM geeft wel wat meer stoelzit. Ik heb daar gaan last van met rijden en kan ook gewoon lichtrijden, maar het ziet er minder mooi uit en op wedstrijden zou je het in de Horsemanship niet echt goed doen :D . Beide BMs zijn trailmodellen. Als ik er ooit eentje nieuw laat maken, krijgt die de endurance setting qua beugelophanging.
Equiflex vind ik zelf ge-wel-dig lekker zitten, maar echt heel flexibel zijn ze niet. Ze moeten net zo goed passen als een gewoon boomzadel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:11

Ja dat is zonde zeg DD....bij de BF zou ik dat ook zeker niet doen, dat dubbelvouwen...je knikt toch de interne drukverspreidende structuur in......niet handig -O-

Mac: dat is wel typisch voor een nieuw zadel (BF) inderdaad dat het eerst nog wat schuiverig en ongemakkelijk zit, hoewel zat mensen er weinig last van zeggen te hebben vind ik een nieuw zadel ook 3x niks :P

Het "ligt" nog niet lekker dicht rondom het paard aangesloten maar ligt er nog wat vierkant bovenop waardoor het sneller schuift (het is nog aan het zoeken hoe het moet gaan liggen) en zelf zit je ook op een zadel dat nog niet lekker ingezakt is waardoor je weer een beetje het gevoel krijgt dat je op een soort brede. instabiele dromedarisbult zit.... daar moet je echt even voor doorbijten maar het is logisch dat niet iedereen daar zin in heeft.

Daarom dus ook dat de Arizona Nut toch regelmatig weer weggedaan wordt door mensen, die vinden het te lang duren voordat het mooiere tuigleder goed soepel wordt en gaan dan toch liever voor een simpelere normale Arizona van nubuck, die ook wel inrijd-tijd nodig heeft maar wel sneller echt gaat liggen en zitten zeg maar.

Zadels zouden eigenlijk ingereden geleverd moeten worden maarja :P

Wel superfijn als je paard echt een voorkeur aangeeft :j

Die van mij is daar tegenwoordig ook lekker duidelijk over, bij de eerste stappen geeft die al wat pruttelende bokjes dan van "gatsie dit is niks zo hoor, doe er eerst eens een andere pad onder".... o.i.d. :))

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:17

Citaat:
BM geeft wel wat meer stoelzit.

Kleine aanvulling: sómmige BMs geven wat meer stoelzit. Als de eerste eigenaar of opdrachtgever voor die specifieke beugelophanging heeft gekozen, dan zal een volgende eigenaar daar soms 'last' van hebben. En daar komt dan de reputatie 'BM = stoelzit' vandaan terwijl dat zeker niet terecht is: er zijn opties om ook met een BM je benen mooi onder je lichaam te krijgen en dus geen last van die stoelzit te hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:43

Wat RIJE zegt :P
Ik gooi mijn plaatje van de beugelophanging er nog maar eens tegen aan :)

Afbeelding

Dit zegt weinig over het feit dat dit standaard is, want als een vorige iets anders heeft besteld kan dat specifieke zadel wel een hele andere ophanging hebben.
Verder is het natuurlijk heel afhankelijk van wat iemand prettig zitten vindt.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:24

senta schreef:
De Parellibomen komen overigens uit Duitsland en worden gemaakt door de oude producenten van... de Continental Equiflex.

Hou het maar op de NIEUWE producenten van Continental, Pullman en Equiflex ;)
http://hi-tack-and-saddles.com/ Er staat op de site dat ze een wholesale zijn, maar betrouwbare bronnen geven aan dat zij de fabricage in handen hebben.

Voor zover ik heb begrepen op de site van Parelli zit er een Steele equiflex tree in. En dat zou dan imo dezelfde boom zijn die er in de Equiflex als merk zit. Die boom wordt door meerdere zadelmerken gebruikt. Zo ook het merk wat the Country Mill in hun assortiment hebben (ben de naam even kwijt).

Jaiks DD arm zadel. Ik had al berichten op FB erover gelezen maar de ad niet opgezocht op Ebay.

Mac jij hebt de "boom" van de DS gezien. Is die anders dan de Equiflex??
http://www.steelesaddletreellc.com/equi-flex.html

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:24

Endurance model BM heb ik nog nooit op gereden, dus geen idee wat dat met mijn zit zou doen :-)
Zo op het plaatje is het idd wel een groot verschil.

Dromedariszit ja pmarena, dat omschrijft het wel goed :)) .
Mijn merrie begint met zadelen al wat te dreutelen, maar zet tijdens het rijden heel duidelijk haar rug vast als ze een zadel niet fijn vind. Vooral in de galop is dat gewoon zelfs niet eens te zitten := En met BM wel :-)

Rina: HEUL anders :j !
Ja, die Equiflex boom zit idd ook in de Tribal zadels van de Country Mill :j . Die kun je ook helemaal custom laten maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:14

Ik heb wel op een Endurance gereden en mijn rug vindt die beugels niet leuk; te ver naar achteren.
Dus dat kan ook nog :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:31

Hier ook ervaring met nieuwe BF en een BM.
De BM zat heerlijk stevig en gaf een veilig gevoel. Wel echt een stoelzit maar dan zou ik de endurance versie kunnen kiezen, die lijkt me meer geschikt voor mijn voorkeur en houding.

Beide zadels zijn ontzettend comfortabel. BF is alleen wat aanpasbaarder en een fijner prijskaartje.