( FILMPJE ) Hoe werkt het bit in de paardenmond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:09

SimchaKatie schreef:
Aidenn schreef:
Ik was dit filmpje al bijna vergeten, maar helaas is mijn irritatie nu terug :+

Hoezo Irritatie?!

Ik heb dit filmpje zo vaak gezien dat ik er voor betaald had moeten krijgen :+

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:11

SimchaKatie schreef:
Dit is niet overdreven. Dit is realiteit!

Ik rij liever ook bitloos, maar alles wat je bij een paard gebruikt kan slecht zijn ALS JE HET SLECHT GEBRUIKT

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:13

Haha meid.. Dit is een topic die eigenlijk elke maand wel opnieuw wordt aangemaakt door (onervaren)bokkers.. Dit is en blijft een kansloos onderwerp om een topic over te starten, de ene kiest voor bitloos en de andere rijdt met bit. Als je met bit rijdt kan ik me niet voorstellen dat je bit zon werking heeft als op het filmpje. Dus probeer nu niet bokkers die met bit rijden over te halen om bitloos te rijden want dat lukt je toch niet.. Ieder zijn ding en daar heb je t maar mee te doen *D

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:14

SimchaKatie schreef:
Dit is niet overdreven. Dit is realiteit!

Sommige elementen kloppen niet.
Er is uitgegaan van een strenge hand want bij iemand die fatsoenlijk rijdt klappert het bit niet alle kanten op. Bovendien houdt een sperriem het bit ook op zn plaats ;).
Een bit kan niet in het gehemelte prikken. Dat kan alleen als je de teugels naar beneden trekt, en als je op een paard zit kunnen de teugels alleen naar boven waardoor zo'n tentdriehoek niet kan ontstaan. Kortom, bit prikt niet in het gehemelte.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:15

Een ongebroken bit kan niet prikken
Laatst bijgewerkt door rien10 op 08-02-15 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:15

En hoe zit dat met n ongebroken bit

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:16

Die prikwerking krijg je alleen als je met je handen op je tenen gaat rijden... :') Als je normaal rijdt gaat het gebroken deel naar voren..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:17

Dat kan niet vouwen, dus niet prikken. Simpel zat

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:18

xLeoniee schreef:
Die prikwerking krijg je alleen als je met je handen op je tenen gaat rijden... :')

:') en dan nog niet. Want als het goed is komen de buitenkanten van het bit net uit de mondhoek, voor zo'n prikdriehoek moet het bit helemaal in de mond verdwijnen (driehoek maakt de kleiner) en dat gebeurt niet want als je aan de teugels trekt wordt het niet naar binnen geduwd :').

rien10

Re: ( FILMPJE ) Hoe werkt het bit in de paardenmond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:28

Maar in n animatiefilmpje kan je t maken zoals het je uitkom. Is dat n beetje wat jullie bedoelen? Objectief lijkt t me allemaal niet in ieder geval.

YvonRondo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:49

Nee, die video weer :')

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 07:43

Jongens jongens jongens... dat filmpje is idd irritand, maar kunnen we alsjeblieft ons iets volwassener gedragen en dit desnoods negeren? Ik wil niemand persoonlijk aanvallen, maar sommige reacties...
TS: zoals hiervoor ook een aantal keer is uitgelegd is niet alles in het filmpje even waar, probeer voor jezelf een mening te vormen en ga na of alles wat je ziet/leest/hoort wel van toepassing is ;)

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 07:50

Kan iemand die er veel verstand van heeft me n pb sturen xx heb ff vraagje

Fivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:20

Ik vind het als ik zo de reacties lees veel mensen verdedigend overkomen, richting het bit. Ja dit filmpje laat extreme kanten zien, maar dat is voor de makers een manier om meer mensen bewust te maken, wat ik geen slechte zaak vind.

Veel mensen noemen dit filmpje belachelijk, terwijl de feiten er zijn dat een bit in de paardenmond zorgt voor beschadigingen (oa. aan de tong en aan de tanden), luchtwegvernauwingen, slikbelemmeringen (wie denkt dat schuimen in de paardenmond een goed teken is). Ik snap niet dat je zo'n ''hulp''middel verdedigd.
Overigens zeggen jullie allemaal het bit niet zo te gebruiken... Nee niet op een normale training, waarbij jij en je paard zo in de routine zitten, dan is het bit niet op zijn ergst. maar wat doe je wanneer je paard ergens bang voor is, ergens van schrikt, er vandoor gaat? Wanneer je zelf schrikt? Dan trek je aan die teugels. Constant wanneer jou paard zijn mond open doet, doet hij of zij dat om de pijn te ontwijken en te verlichten, Gebruik je een sperriem, dan kan hij of zij deze pijn niet eens meer verlichten omdat de mond dicht zit gesnoerd, het houd het bit op de plaats, precies zodat het de inwerking daar kan doen waar het het gevoeligst is.
Bitten zijn nou eenmaal gemaakt om een paard sneller te leren gehoorzamen, beter te laten controleren, allemaal dingen die ten koste gaan van je paard.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:42

Een bit is zo scherp is de ruiterhand, en soms moet je je veiligheid boven de mond van je paard verkiezen. Jij geeft toch ook een ruk aan je teugels als je paard aan de kletter gaat? Alsof dat op zijn neus ineens minder vervelend voelt.

Fivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:59

Finliox schreef:
Een bit is zo scherp is de ruiterhand, en soms moet je je veiligheid boven de mond van je paard verkiezen. Jij geeft toch ook een ruk aan je teugels als je paard aan de kletter gaat? Alsof dat op zijn neus ineens minder vervelend voelt.

Als je je beter verdiept, en bitloos gaat rijden zul je te weten komen dat dit dus niet waar is. Veiligheid met een bit is niet meer dan een illusie. Als je paard aan de kletter gaat met een bit heb je evenmin wat te zeggen. En bovendien is pijn bij angst niet de meest bevorderlijke leermethode. Wanneer je meer tijd neemt om je paard bitloos te rijden, moet je aandacht besteden aan die dingen waar je paard met een bit wel mee te rijden is. En wanneer je hem goed traint zal die daardoor ook veel relaxder zijn, en écht dingen leren, inlaats van het te negeren. En ja, druk op de neus met een touw is zonder twijfel stukken aangenamer dan een hard metalen bit in de mond, zeker ook als je niet vergeet dat niet alleen druk, maar ook ademhaling en slikken een rol speelt bij een blijer paard.

Overigens vind ik hierom het "een bit is zo scherp als de hand van de ruiter" een over-gebruikt fout statement.
Laatst bijgewerkt door Fivaldi op 09-02-15 20:07, in het totaal 2 keer bewerkt

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:02

Kunnen we even niet zo aanvallend doen tegen TS? En inderdaad, dit filmpje zien we vaak voorbijkomen, ook als stille meelezer die ik altijd was.

LindaColijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:07

Ik ben zeker de eerste die het nog niet gezien had... :)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:16

Ik ga proberen het duidelijk uit te leggen, zodat er wat van gesnapt word. Dit aan de hand van wat printscreens uit de animatie, want de animatie klopt niet.

Volgens de man die ons met slaapverwekkende stem een verhaaltje verteld, is dit het grootste probleem bij ons meest gebruikte bit:
Afbeelding
"Het gebroken trensje prikt in het gehemelte. " Bullshit, als je het mij vraagt.
Je moet echt heel erg je best doen wil je je bit op zo'n manier naar onder dubbelvouwen mocht het in het gehemelte prikken. Ook kan dit niet gebeuren zolang je OP je paard zit, want hiervoor moet je het bit naar beneden dubbel vouwen, iets wat niet kan aangezien je teugels schuin naar boven lopen. Wil je je bit naar onder vouwen -waardoor het dus gaat scharnieren en "kan prikken"- moet je je handen onder het paardenhoofd leggen en op een onmogelijke wijze trekken. Zo rijden wij niet, want dan tuimel je er zo voorover af. Ik ben heel benieuwd hoe je inziet dat dit kan gebeuren. Pak maar eens een bit in je handen en probeer het wat te vouwen, je zult zien dat het niet gaat lukken zoals hier in het filmpje te zien is. Denk er dan ook nog even aan dat er een brede paardenkaak tussen moet!

Probleem 2; "het dubbelgebroken bit drukt het dunne velletje op het scherpe bot van de onderkaak"
Als je je bit op de aparte wijze kan vouwen, ja...
Afbeelding
Kijk eens naar de lijnen. De rode lijn geeft de richting van het bit aan in de animatie. Zo loopt ons bit niet he....
Ergens bij de zwarte lijn hoort een bit te zitten. Dit blijft ook zo zitten aangezien het bit in de bakstukken hangt. Ze zijn bij deze animatie de hele bakstukken vergeten volgensmij. mijn -en dat van vele anderen- bit zal nooooit zo laag in de mond hangen. Daardoor kan je ze dus ook niet in de aparte hoek vouwen die ik bij het enkel gebroken trensje beschreef.
Het bit zal nooit zo raar naar onder kunnen hangen waardoor het puur op het bot drukt. Als je je bit op de goede maat hebt tenminste (wat de meeste onder ons wel zullen hebben).

Wat er fout gaat in deze animatie
Afbeelding Prinstscreen uit de Animatie. Bit hangt wel erg vreemd he? Een bit kan op geen enkele wijze zo hangen, onmogelijk. Ik heb er in alle snelheid even een hoofdstel overheen gekrabbeld:
Afbeelding
En volgensmij is er nu wel duidelijk dat je echt je bit niet zo hebt hangen en dit dus echt niet kan gebeuren....

Ga dit plaatje nou NIET vergelijken met deze:
Afbeelding
Want hier is het bit weer anders getekend, en hangt het alsnog te laat en gevouwen.

Ik hoop dat het zo duidelijk is -als je er anders over denkt, prima, laat het gerust weten. Ook tips en kritiek op deze post zijn welkom, zo kunnen we allemaal weer wat bijleren-

Sorry als er iets niet klopt, dan heb ik me verkeerd ingelezen en verkeerde informatie tot me genomen.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:47

Goeie uitleg @prugelpiet :j.

@Fivaldi, bepaalde elementen uit het filmpje kloppen gewoon niet. Paarden doen niet alleen hun mond open als ze pijn hebben. Wat luchtwegenvernauwing en slikbelemmeringen betreft heb je gelijk ja :j.

Verder, dat bit/metaal in de mond minder fijn is dan een stuk touw op de neus, dat is niet altijd zo. Touw kan schuurplekken veroorzaken, bovendien is de neus een van de gevoeligste plekken van een paard.

Ik denk niet dat paarden die bitloos gereden worden nou blijer zijn dan paarden die Z lopen of nota bene met S&T worden gereden.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:19

Fivaldi schreef:
Finliox schreef:

Als je je beter verdiept, en bitloos gaat rijden zul je te weten komen dat dit dus niet waar is. Veiligheid met een bit is niet meer dan een illusie. Als je paard aan de kletter gaat met een bit heb je evenmin wat te zeggen. En bovendien is pijn bij angst niet de meest bevorderlijke leermethode. Wanneer je meer tijd neemt om je paard bitloos te rijden, moet je aandacht besteden aan die dingen waar je paard met een bit wel mee te rijden is. En wanneer je hem goed traint zal die daardoor ook veel relaxder zijn, en écht dingen leren, inlaats van het te negeren. En ja, druk op de neus met een touw is zonder twijfel stukken aangenamer dan een hard metalen bit in de mond, zeker ook als je niet vergeet dat niet alleen druk, maar ook ademhaling en slikken een rol speelt bij een blijer paard.

Overigens vind ik hierom het "een bit is zo scherp als de hand van de ruiter" een over-gebruikt fout statement.

Als jij een ruk aan je teugels geeft doe je dat toch ook vanwege je eigen veiligheid? Wat is dan het verschil tussen bit en zonder bit als ik toch niet meer controle heb? "Bitloos is vriendelijker dan met bit" vind ik zo'n dooddoener. Alsof je zonder bit wel ineens aan je paard mag gaan staan rukken en plukken omdat je hem toch geen pijn doet zijn zijn mond. Plus dat een paardenneus ook nog eens heel erg gevoelig is.

Paarden die met bit worden gereden zijn ook goed getraind, anders zouden ze namelijk het hele rijden niet accepteren en/of niet snappen. Bitloos is slechts een andere aanpak op het rijden van je paard, dat heeft verder niks met goed opvoeden of trainen te maken.

Maar echt, als ik de kans zou hebben met een eigen paard waarmee ik zou kunnen beslissen hoe ik wil rijden dan was ik ook voor bitloos gegaan. Maar ja, ik wil nou eenmaal graag rijden en die keuze heb ik op dit moment helaas niet.

Als je niet aan de teugels trekt is er ook geen druk, of wel soms? :+

Fivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:10

Sorry als ik mijn reactie 5x post, erg moeilijk op een telefoon.

Waarom ik persoonlijk bitloos rijden boven bit prefereer is puur en alleen al om het eerder genoemde feit dat met bit rijden de ademhaling en het slikken belemmerd. Voor mij zegt dat al genoeg. En ik hoop dat mensen inzien dat de tak van de sport waar rijden met bit intensief beoefent ook maar iets is waarin we gewend zijn dat het zo gebeurd. Mensen gaan niet graag uit hun comfort-zone, en laat voor veel mensen in de paardenwereld rijden met bit daarbij horen, wat logisch is, dat is de manier waarop je als beginnende ruiter 99% in aanraking komt. Mensen zijn als het ware blind geworden voor seinen die het paard duidelijk geeft, mond open, oren naar achter, de houding van het paard, de hoofd en halshouding niet van nature in balans met het lichaam. Laat je teugels los en dan loopt je paard in balans. En tuurlijk, paarden lopen uit zichzelf ook Nagevelijk, opgericht, wie heeft geen beeld bij een opgefokte hengst die sierlijk beweegt in zijn eigen vrijheid. Maar ik dwaal af...
Draai het eens om; Een bit is vriendelijker dan bitloos, dat klinkt best gek, toch? En haal nu eens alle "als" situaties weg, ervan uitgaand dat er met dezelfde druk door dezelfde ruiter gereden word. Dan heb je een goede vergelijking. Een paard kan het je niet vertellen... Maar ik vang verschillende seinen zoals ik eerder noemde als onprettig. En sommige onprettige dingen wennen, zo is een bit voor een paard wat net bereden wordt nog veel ongemakkelijker dan wanneer het jaren loopt. Maar een deel van die ongemakkelijkheid/hinder blijft. Die is naar mijn ervaring en mening vele malen minder dan met bit. Schuurplekken van een halster, dan doe je het niet goed. Als je een zacht touw hebt èn zachte handen dan moet je paard zo extreem gevoelig huidje hebben, een uitzonderingsgeval. In zo'n gevoelig beestje wil je dan nieteens een bit plaatsen lijkt mij.

Over de veiligheid, wat ik bedoel te zeggen is met een bit heb je veel sneller meer druk en impact, meer pijn, dit is een tool die je "helpt" je paard op punten onder controle te hebben. Wanneer je bitloos rijdt met hetzelfde paard, zul je zien dat deze punten veel moeilijker te rijden zijn, in veel situaties niet, hier moet je vervolgens meer tijd en training insteken, met een aanpak die het paard zelfverzekerd maakt en niet doet negeren, wat er voor zorgt dat je een veel stabieler en "veiliger" paard krijgt. Je gaat dan pas bepaalde dingen doen, bijvoorbeeld die rengalop over het strand, stel met een bit is je paard moeilijk terug te krijgen, bitloos al helemaal niet. Maar met bit krijg je hem in ieder geval nog net terug
Wanneer je dat paard bitloos probeerde terug te krijgen, dat gaat je niet lukken. Dus moet je trainen trainen trainen, totdat het wel lukt. Dan is je paard op een bit ook ineens veel makkelijker te stoppen. Eigenlijk kun je het bit dus zien als een hulpmiddel wat dmv. Ongemak je paard trainen makkelijker maakt. En ik hou ervan om dat ongemak zo veel mogelijk te beperken, wanneer dat kan.

En ik raad iedereen aan die beschikt over een eigen paard, Bijrijdpaard, waar je zelf alle tijd in kan stoppen, zoals je zelf ook suggereerde, bitloos te gaan rijden, want correct bitloos rijden maakt een veiliger paard. En is je paard met bit al een gouwe goedzak, waarom hem niet bitloos rijden? Pakt 'ie vast zo op.
Laatst bijgewerkt door Fivaldi op 09-02-15 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:26

Ah dat filmpje is nog een stukje Bokt-nostalgie! :j

Uit de tijd dat Arabesk en Arno8 altijd goed waren voor een discussie :D

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:28

Vraag me eigenlijk af hoe een bit de ademhaling belemmerd?

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:29

Finliox schreef:

Volgens mij hebben mensen die bitloos rijden ook gewoon een iets andere mentaliteit.
Ze zijn meestal wat meer bezig met grondwerk ed
Zo zal ik nooit een ruk aan mijn teugels geven bij mijn pony als ze er van door gaat, ongeacht bitloos of met bit. Gewoonweg omdat het geen zin heeft als je paard echt geschrokken is.
Dan kan je hem beter eerst wat gerust stellen (jep, in volle galop als het moet ;) )

@TS: Ik moet eerder zeggen dat ik door dit filmpje veel bewuster ben gaan rijden.
Iedereen lacht er dan misschien mee, maar er zit toch ook een deel waarheid in.
Het is eigenlijk meer dan logisch dat als je kracht zet op een enkelgebroken bit, het min of meer zal plooien.
De animaties stellen het misschien niet super voor, maar waarom zou het bit niet kunnen plooien als je op je paard zit?
Is iedereen plots vergeten dat bij de meeste mensen het paard met zijn hoofd wat gebogen loopt en dus niet recht, zoals in het filmpje.
Dan komt het toch op hetzelfde neer? (of niet? :+ )