Ik denk dat er iets anders aan de hand is met je zadel...
Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Sjira schreef:Geloof mij, om een kopijzer te buigen heb je echt een werkbank nodig met zo'n speciaal ijzerbuigding. En dan nog wat brute kracht![]()
Ik denk dat er iets anders aan de hand is met je zadel...
quintusgl schreef:TS, heb je niet gewoon een "ouder" Wintec-zadel waar je nog niet de boom van kon verwisselen?
igor001 schreef:Ik volg even. Heb precies hetzelfde met mijn BEIDE zadels; Euroriding Jade dressuur en JC Celebration spring.
Heb in het afgelopen half jaar maar liefst 5x de zzadelmaker op bezoek gehad. Hij vult het aan de voorkant opnieuw op en na twee weken licht het zadel weer op de schoft. Nu rijd ik voorlopig met een gelpad er onder. Hoe het komt weet ik niet. Het ligt iig niet aan mijn rijstijl, want bij mijn instructeur gebeurd het ook als hij op mijn paard rijdt. Waarschijnlijk ligt het of bij de bouw van het paard, of de zadelmaker kan niet met het zadel in combinatie met het paard omgaan. Over een paar weken komt er dus ook maar eens een andere zadelmaker.
) Sjira schreef:Jeetje wat raar dan. Nee dan zou ik ook echt niet weten hoe dit zou kunnen![]()
(Want zelfs al zou je met de kleinste boom rijden terwijl je paard de grootste zou moeten hebben, dan lijkt het me eerder dat je paard indeukt dan dat de boom buigt)
Marjolijnvdh schreef:Hallo, heel vreemd dat een boom gaat buigen. Wanneer dit idd gebeurt dan is dat een fabricagefout. Een zadel kan wel op de schoft zakken door verschillende oorzaken: te wijde voorboom of een oude vulling in het zadel die inzakt. Een zadelmaker/passer moet bij het paard controleren welke maat voorboom deze nodig heeft, en dan bekijken of dit overeenkomt met de maat van het zadel.
Succes.
gelukkig is het wel steeds over een langere tijd. in de jaren dat ik het zadel heb is het ijzeren kopstuk/boom 2x terug gebogen. ja dat had ik ook al bedacht. maar de 2x zag je gewoon dat de boom een maat wijder was geworden. dus het moet wel daar aan liggen. ik ga sowieso even langs. met al het commentaar en mogelijkheden hier, en fotos van hoe het zadel ligt. dan kan de zadelmaker kijken of ie zo snel iets ziet. No_No schreef:Misschien de achterste singelstoten gebruiken ipv de voorste? Dan trek je het zadel niet voorover op de schoft..?
A_nouk schreef:Weet je 100% zeker dat het verwisselbare kopijzer echt past op de rug van je paard.
Ik heb namelijk hetzelfde gehad alleen kwam dit doordat zowel het kopijzer als de vorm van het zadel niet paste op de rug van mijn paard.
Zadel bleef naar voren kieperen ( weinig ruimte rondom de schoft), en daardoor bleef mijn paard heel schraal in zijn bespiering rondom de schoft. Volgens mij lees ik dat ook terug in je berichten.
No_No schreef:Al je weinig gereden hebt en je paard verliest zijn spiermassa, dan is het gevolg vrij logisch dat je zadel gaat zakken (naar mijn idee).
Misschien de boom er even uit halen en bloot op je paard legen. Het moet netjes aansluiten op de rug. Als er ruimte is dan is het te groot.
Citaat:maar ik ga sws fotos maken om mee te nemen. en het zadel natuurlijk

) zelf nog wel goed is en daar het probleem niet in zit?