boom zadel zakt in

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 23:21

Geloof mij, om een kopijzer te buigen heb je echt een werkbank nodig met zo'n speciaal ijzerbuigding. En dan nog wat brute kracht :+

Ik denk dat er iets anders aan de hand is met je zadel...

quintusgl

Re: boom zadel zakt in

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 23:50

TS, heb je niet gewoon een "ouder" Wintec-zadel waar je nog niet de boom van kon verwisselen?

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 12:55

Sjira schreef:
Geloof mij, om een kopijzer te buigen heb je echt een werkbank nodig met zo'n speciaal ijzerbuigding. En dan nog wat brute kracht :+

Ik denk dat er iets anders aan de hand is met je zadel...

ja ik vind het net zo raar hoor! daarom is het ook een probleem. een boom hoort niet te buigen.

quintusgl schreef:
TS, heb je niet gewoon een "ouder" Wintec-zadel waar je nog niet de boom van kon verwisselen?

nee volgens mij niet. je kunt de onderkant zeg maar gewoon open trekken en die boom er uit halen. ik neem aan dat die zadelmaker niet een boom er uit gaat halen als dat niet hoor :P

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 12:57

igor001 schreef:
Ik volg even. Heb precies hetzelfde met mijn BEIDE zadels; Euroriding Jade dressuur en JC Celebration spring.

Heb in het afgelopen half jaar maar liefst 5x de zzadelmaker op bezoek gehad. Hij vult het aan de voorkant opnieuw op en na twee weken licht het zadel weer op de schoft. Nu rijd ik voorlopig met een gelpad er onder. Hoe het komt weet ik niet. Het ligt iig niet aan mijn rijstijl, want bij mijn instructeur gebeurd het ook als hij op mijn paard rijdt. Waarschijnlijk ligt het of bij de bouw van het paard, of de zadelmaker kan niet met het zadel in combinatie met het paard omgaan. Over een paar weken komt er dus ook maar eens een andere zadelmaker.

hehe en lotgenoot :o

hebben jou zadel dan ook verwisselbare bomen? ik vind het raar dat er bij jou zadelmaker geen lampje gaat branden als hij 5x in een half jaar voor hetzelfde probleem moet komen. zo snel buigt het bij mij niet eens in.
goed dat er een andere zadelmaker komt. ik ben benieuwd.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 13:46

Is het echt het kopijzer dat buigt? Als in, als je je kopijzer naast een nieuwe van dezelfde kleur legt is jouw kopijzer dan ook echt gebogen?

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 19:56

Sjira schreef:
Is het echt het kopijzer dat buigt? Als in, als je je kopijzer naast een nieuwe van dezelfde kleur legt is jouw kopijzer dan ook echt gebogen?

ja, in de winkel had de man zon voorbeeldje met hoe de hoek zou moeten zijn (per kleur/maat). hij was uit elkaar gebogen. een maat wijder dus.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:38

Jeetje wat raar dan. Nee dan zou ik ook echt niet weten hoe dit zou kunnen :n

(Want zelfs al zou je met de kleinste boom rijden terwijl je paard de grootste zou moeten hebben, dan lijkt het me eerder dat je paard indeukt dan dat de boom buigt |o )

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 14:32

Sjira schreef:
Jeetje wat raar dan. Nee dan zou ik ook echt niet weten hoe dit zou kunnen :n

(Want zelfs al zou je met de kleinste boom rijden terwijl je paard de grootste zou moeten hebben, dan lijkt het me eerder dat je paard indeukt dan dat de boom buigt |o )

ik hoop het uit te gaan vinden.
nee klopt. en mijn paard is (vooral nu door weinig spieren) vrij smal. dus ze moet wel een smalle maat

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:32

Hallo, heel vreemd dat een boom gaat buigen. Wanneer dit idd gebeurt dan is dat een fabricagefout. Een zadel kan wel op de schoft zakken door verschillende oorzaken: te wijde voorboom of een oude vulling in het zadel die inzakt. Een zadelmaker/passer moet bij het paard controleren welke maat voorboom deze nodig heeft, en dan bekijken of dit overeenkomt met de maat van het zadel.

Succes.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 21:41

Marjolijnvdh schreef:
Hallo, heel vreemd dat een boom gaat buigen. Wanneer dit idd gebeurt dan is dat een fabricagefout. Een zadel kan wel op de schoft zakken door verschillende oorzaken: te wijde voorboom of een oude vulling in het zadel die inzakt. Een zadelmaker/passer moet bij het paard controleren welke maat voorboom deze nodig heeft, en dan bekijken of dit overeenkomt met de maat van het zadel.

Succes.

ja idd vreemd :P gelukkig is het wel steeds over een langere tijd. in de jaren dat ik het zadel heb is het ijzeren kopstuk/boom 2x terug gebogen. ja dat had ik ook al bedacht. maar de 2x zag je gewoon dat de boom een maat wijder was geworden. dus het moet wel daar aan liggen. ik ga sowieso even langs. met al het commentaar en mogelijkheden hier, en fotos van hoe het zadel ligt. dan kan de zadelmaker kijken of ie zo snel iets ziet.

ik moet zeggen heb vandaag en zondag bij het rijden gekeken en het leek toch minder. misschien valt het nu op omdat mijn bespierd is dan eerst. Dat het wat extra doorzakt. misschien ben ik wel gewoon een beetje te huiverig voor zadelproblemen en denk ik te snel dat het weer doorgezakt is terwijl het maar iets minder is door weinig spieren. maar ik wil het voor de zekerheid laten controleren.

bedankt!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:55

Misschien de achterste singelstoten gebruiken ipv de voorste? Dan trek je het zadel niet voorover op de schoft..?

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 22:01

No_No schreef:
Misschien de achterste singelstoten gebruiken ipv de voorste? Dan trek je het zadel niet voorover op de schoft..?

dan kom het volgende probleem: het zadel had 3 kunststof singelstoten met aan de binnenkant ... ja even de naam kwijt. van dat soort touw/stof wat erg sterk is. na jaren gebruik raakte de laag kunststof helemaal los en ik vertrouwde alleen dat stof ook niet dus we hebben 2 van de 3 (in totaal 4) singelstoten laten vervagen door lederen singelstoten. en die andere heb je normaal niet nodig behalve voor nood. dan is dat prima maar niet voor vol gebruik. dus het zou wel kunnen. maar het lost het niet op en het veroorzaakt weel andere problemen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 08:56

Bij mijn paard werkte het wel. Maar goed, je moet het proberen om te weten of het werkt.
Ik weet niet wat singelstoten vervangen bij jullie kost en ook niet hoe slecht de overige nog zijn. Anders gewoon proberen?
Ik las ook iets over eventueel een breuk in de vaste boom van het zadel waar je de beugels in vat draait. Dat kan je zelf controleren, of je zadelmaker vragen er even extra goed naar te kijken.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 09:05

Weet je 100% zeker dat het verwisselbare kopijzer echt past op de rug van je paard.
Ik heb namelijk hetzelfde gehad alleen kwam dit doordat zowel het kopijzer als de vorm van het zadel niet paste op de rug van mijn paard.

Zadel bleef naar voren kieperen ( weinig ruimte rondom de schoft), en daardoor bleef mijn paard heel schraal in zijn bespiering rondom de schoft. Volgens mij lees ik dat ook terug in je berichten.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 09:24

A_nouk schreef:
Weet je 100% zeker dat het verwisselbare kopijzer echt past op de rug van je paard.
Ik heb namelijk hetzelfde gehad alleen kwam dit doordat zowel het kopijzer als de vorm van het zadel niet paste op de rug van mijn paard.

Zadel bleef naar voren kieperen ( weinig ruimte rondom de schoft), en daardoor bleef mijn paard heel schraal in zijn bespiering rondom de schoft. Volgens mij lees ik dat ook terug in je berichten.

nou laten we zeggen 99%. oke dat zou altijd kunnen. ik sluit het niet uit. maar het is niet dat mijn paard te schraal in zijn bespiering blijft daardoor. dat komt omdat ik tijden heel weinig heb gereden. en ik wilde aangeven dat het daarom misschien leek alsof de boom ingezakt was.
maar ik ga sws fotos maken om mee te nemen. en het zadel natuurlijk

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 09:37

Al je weinig gereden hebt en je paard verliest zijn spiermassa, dan is het gevolg vrij logisch dat je zadel gaat zakken (naar mijn idee).
Misschien de boom er even uit halen en bloot op je paard legen. Het moet netjes aansluiten op de rug. Als er ruimte is dan is het te groot.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 09:40

Ik heb sterk het vermoeden dat de pasvorm van het zadel en de maat van je verwisselbare kopijzer niet goed zijn.

Veel wintec hebben kussens welke niet gevuld zijn met wol wat het in sommige gevallen erg moeilijk is om hem passende te krijgen op een paard :j

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 09:41

No_No schreef:
Al je weinig gereden hebt en je paard verliest zijn spiermassa, dan is het gevolg vrij logisch dat je zadel gaat zakken (naar mijn idee).
Misschien de boom er even uit halen en bloot op je paard legen. Het moet netjes aansluiten op de rug. Als er ruimte is dan is het te groot.

ja dat snap ik. maar het is wel al 2x gebeurd dat de boom is ingezakt. dus controleren kan geen kwaad. ja dat wilde ik pas doen maar toen kwam ik er achter dat je schroeven los moest maken ( was ik even vergeten). ik was te lui en ik had geen zin in een zadel wat ik dalijk niet meer in elkaar krijg
maar ik kan het nog een proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 09:43

Citaat:
maar ik ga sws fotos maken om mee te nemen. en het zadel natuurlijk

TS, niet om het een of ander, maar als je zadelpasser al probeert het kopijzer terug te buigen, is het dan misschien niet een beter idee om een zadelpasser aan huis te laten komen om te controleren hoe het zadel in het echt ligt, en hoe dit ligt wanneer je erop zit? Foto's zijn leuk maar foto's kunnen ook behoorlijk vertekenen...

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 09:44

Dat schroeven is niet moeilijk hoor, ik kan het ook :o
Kijk dan direct of de rest IN het zadel niet kapot is. Die schroef gaatjes en dat kunststof

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 09:45

De andere optie is dat het metaal van je boom helemaal slap is geworden, maar daar moet je hem idd even voor uit elkaar halen..

Mocht je op zoek moeten naar een nieuwe boom stuur me maar ff een pbtje, ik heb er namelijk nog een aantal liggen welke voor een klein prijsje weg mogen. Heb mijn Wintec zadel pas verkocht zonder bomen ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:45

Als iedereen nu eens zou beginnen met een kopijzer geen boom te noemen, dan zou het al duidelijker zijn waar je het over hebt :=

De boom is het hele ding dat in je zadel onder de hele zitting zit. Het allervoorste gekleurde V-vormige beugeltje rond de schoft, dat is slechts het kopijzer en dat is dus het ding dat je vaak in verschillende kleuren en breedtes kan kopen zodat je het om kan wisselen als je paard een bredere of smallere nodig heeft.

De Wintec kopijzers zijn van dermate stevig metaal dat het wel vrij bizar is als dat verbuigt :=

Als ik jou was zou ik er eens een andere zadelmaker naar laten kijken, en eens goed (laten) bekijken of de boom (waar je het kopijzer aan de voorkant in vast schroeft :)* ) zelf nog wel goed is en daar het probleem niet in zit?

Weet je zeker dat het gekleurde kopijzer daadwerkelijk breder wordt, dan zou ik die weggooien en vervangen door een goed passende nieuwe want het is echt bizar als die tijdens gewoon rijden van vorm veranderd, dan deugt er iets niet aan.

Of je zadel de juiste zittingmaat heeft dat is vaak nog wel zo via wat netjes recht van de zijkant genomen rijfoto's in te schatten, maar een goede zadelpasser moet je daarin ook kunnen adviseren :j

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:07

Inderdaad een vreemd verhaal. Ik rijd zelf met meerdere wintec zadels op verschillende paarden maar een kopijzer verbuigen? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Ben eerder bang dat er in je zadel iets niet goed zit. Je kan vrijblijvend naar Divoza Heteren, dan kunnen we samen kijken of er iets niet goed aan je zadel is. Dat kost niks en misschien weet je dan iets meer.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 22:47

Kopijzer is idd niet duur. Je zit in den bosch op school. Voor mij vlakbij. Maar ja uhm. Ik ben zadelmaker. Verbuigen van winteckoppijzers ben ik enorm op tegen. Ik raad je aan hem (te laten) vervangen. Zadelmaker is altijd goedkoper nu dan hulp bin rug probleem van je paard later?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:52

ik zou idd sowieso dat kopijzer wat je hebt moeten laten aanpassen/buigen in de de kliko mikken en een nieuw exemplaar er voor in de plek kopen, zijn de kosten niet en zo te lezen klopt er gewoon iets niet meer aan dat onderdeel
misschien slijtage,hoewel ik het nog nooit ben tegengekomen bij wintec, of een fabricagefout oid...maar dat ie buigt is gewoon niet goed, wegmikken dat ding of evt wintec mailen(importeur nl, of gewoon de fabrikant zelf) en ze het probleem voorleggen, misschien kennen ze het probleem of zijn ze blij met de info en willen ze het onderdeel wel eens bekijken.

nieuw kopijzer kost niet schokkend veel (tientje of 2? ) en wie weet ben je dan direct van de problemen af... mocht het dan alsnog weer gebeuren dat het kopijzer uitbuigt, dan zou ik toch echt even heel goed naar dat zadel laten kijken, want dan zou er meer aan de hand kunnen zijn