Mizora schreef:Ik ben het niet met het artikel (van PaardNatuurlijk) eens, dat heb ik er ergens als reactie onder dat artikel ook geschreven. Tijdens mijn studie (ik studeer Dierwetenschappen) is bij het vak thermoregulatie namelijk toch echt iets anders uitgelegd.
Bibberen is namelijk een uiterst ongunstige manier van jezelf warm stoken. Je doet dit door de bovenste spiertjes tegen de huid te laten trillen en hierdoor produceren deze spieren warmte. Dit klinkt goed, maar die warmte wordt op een plaats geproduceerd waar hij niet goed geïsoleerd wordt. Er zit namelijk relatief weinig vet overheen. Natuurlijk komt daarna de vacht, maar de vacht isoleert door de stilstaande lucht die daarin opgeslagen zit. Een paard trilt vaak als zijn vacht natgeregend is en dus weinig van die isolerende stilstaande lucht in zijn vacht heeft zitten (de vacht is namelijk platgeregend). Maar dan heb je nog een laagje isolatie, namelijk die van de stilstaande lucht om de vacht heen. In de wind voelt het daarom ook kouder dan in de luwte.
Maar wat doet bibberen? Die brengt dat laagje stilstaande lucht om de vacht in beweging en zorgt ook voor meer beweging van de (tot dan toe) stilstaande lucht in de vacht. Het werkt de isolerende werking tegen.
Bibberen gaat het paard pas doen als het alle andere opties gebruikt heeft, zoals de bloedvaten/haarvaten vernauwen aan de oppervlakte, zo min mogelijk warmte verliezen, etc. Het paard heeft het dan gewoon koud.
En het geeft niet als je paard het kortstondig koud heeft. Maar met meer dan een paar uur is het in mijn ogen daarom dieronvriendelijk en raad ik een deken aan.
goede informatieve post...daar kan paardnatuurlijk een puntje aan zuigen met hun slappe gezwets