Pony heeft het kou, deken???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 14:17

Harvinax schreef:
Maar ik neem aan dat je pony dan een wintervacht erop heeft staan? Of niet? Dat kon ik er niet helemaal uit opmaken;)
Dit is trouwens ook een site met een betaalbare prijs voor dekens:
http://www.nikahorseproducts.nl/index.p ... s-100.html
Succes!

Zijn Idd leuke prijzen *D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:20

Loempia, bibberen heeft juist niks met de vacht te maken, maar met het opwarmen van het lichaam door het trillen/bewegen, dat is dus hetzelfde bij mensen.
Ik snap het prima wat ze bedoelen op paard natuurlijk, is opzich ook een prima site maar te extreem natuurlijk paarden houden is niet altijd maar goed, je moet niet alles te letterlijk nemen maar zelf je gezonde verstand blijven gebruiken. :j

Google is handig hoor om prijzen te vergelijken, doe ik met alles, scheelt een hoop geld!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:22

sanne1992 schreef:
Mijn paard staat momenteel dekenloos, maar 24/7 op stal.

Arm ding! Waarom? Weet je hoe slecht dit is?

Voldoende ruwvoer helpt om het paard op temperatuur te houden, net als beweging (als je zelf de hele dag op de bank blijft zitten krijg je het ook koud). Als ie het dan nog koud heeft kun je er een deken op doen, tweedehands kan prima, al moet je dan natuurlijk wel goed kijken dat ie niet stuk is.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 14:50

Dankje. :)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 09:15

Hallo! Zou ik hem nu zonder deken laten staan???? Of toch maar kijken op internet voor een nieuwe deken? Ik ga vanmiddag naar stal. Kijken of ie rilt. Als ie rilt wat moet ik dan doen??? Op stal zetten met hooi en een deken?? Want ik heb 1 deken 100 gram. Die is Niet water dicht. En mijn regendeken lekt nu snel met dit weer. Wat is slim? Groetjes!

mazzeltje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 09:26

Als je een deken wil kopen, kijk eens op de site van de epplejeck. Www.ej.nl daar heb je nu tot 27 januari (dus nog maar een paar dagen) op alles geen btw. Scheelt toch weer 21% :j
Zelf heb ik geen ervaring met de dekens van de epplejeck. Volgens mij hebben ze ook andere merken.

Yenni

Re: Pony heeft het kou, deken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 10:23

Dankje!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:21

Ik ben het niet met het artikel (van PaardNatuurlijk) eens, dat heb ik er ergens als reactie onder dat artikel ook geschreven. Tijdens mijn studie (ik studeer Dierwetenschappen) is bij het vak thermoregulatie namelijk toch echt iets anders uitgelegd.

Bibberen is namelijk een uiterst ongunstige manier van jezelf warm stoken. Je doet dit door de bovenste spiertjes tegen de huid te laten trillen en hierdoor produceren deze spieren warmte. Dit klinkt goed, maar die warmte wordt op een plaats geproduceerd waar hij niet goed geïsoleerd wordt. Er zit namelijk relatief weinig vet overheen. Natuurlijk komt daarna de vacht, maar de vacht isoleert door de stilstaande lucht die daarin opgeslagen zit. Een paard trilt vaak als zijn vacht natgeregend is en dus weinig van die isolerende stilstaande lucht in zijn vacht heeft zitten (de vacht is namelijk platgeregend). Maar dan heb je nog een laagje isolatie, namelijk die van de stilstaande lucht om de vacht heen. In de wind voelt het daarom ook kouder dan in de luwte.

Maar wat doet bibberen? Die brengt dat laagje stilstaande lucht om de vacht in beweging en zorgt ook voor meer beweging van de (tot dan toe) stilstaande lucht in de vacht. Het werkt de isolerende werking tegen.

Bibberen gaat het paard pas doen als het alle andere opties gebruikt heeft, zoals de bloedvaten/haarvaten vernauwen aan de oppervlakte, zo min mogelijk warmte verliezen, etc. Het paard heeft het dan gewoon koud.

En het geeft niet als je paard het kortstondig koud heeft. Maar met meer dan een paar uur is het in mijn ogen daarom dieronvriendelijk en raad ik een deken aan.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 11:53

Oek hartelijk dank!

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:37

mijn bijrijdpaard heeft een 0 grams deken op met een 100 grams regendeken erover, dit omdat hij niet dik in zijn vacht zit.

Overigens staat hij snachts wel op stal maar tocht daar alsnog door, dus deken blijft lekker op.
Overdag hele dag op de paddock

Verschilt ook erg per ras, mijn shet heeft nooit een deken om gehad al vroor het bijna -10
Dit is echter een kwpner

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:53

Mizora schreef:
Ik ben het niet met het artikel (van PaardNatuurlijk) eens, dat heb ik er ergens als reactie onder dat artikel ook geschreven. Tijdens mijn studie (ik studeer Dierwetenschappen) is bij het vak thermoregulatie namelijk toch echt iets anders uitgelegd.

Bibberen is namelijk een uiterst ongunstige manier van jezelf warm stoken. Je doet dit door de bovenste spiertjes tegen de huid te laten trillen en hierdoor produceren deze spieren warmte. Dit klinkt goed, maar die warmte wordt op een plaats geproduceerd waar hij niet goed geïsoleerd wordt. Er zit namelijk relatief weinig vet overheen. Natuurlijk komt daarna de vacht, maar de vacht isoleert door de stilstaande lucht die daarin opgeslagen zit. Een paard trilt vaak als zijn vacht natgeregend is en dus weinig van die isolerende stilstaande lucht in zijn vacht heeft zitten (de vacht is namelijk platgeregend). Maar dan heb je nog een laagje isolatie, namelijk die van de stilstaande lucht om de vacht heen. In de wind voelt het daarom ook kouder dan in de luwte.

Maar wat doet bibberen? Die brengt dat laagje stilstaande lucht om de vacht in beweging en zorgt ook voor meer beweging van de (tot dan toe) stilstaande lucht in de vacht. Het werkt de isolerende werking tegen.

Bibberen gaat het paard pas doen als het alle andere opties gebruikt heeft, zoals de bloedvaten/haarvaten vernauwen aan de oppervlakte, zo min mogelijk warmte verliezen, etc. Het paard heeft het dan gewoon koud.

En het geeft niet als je paard het kortstondig koud heeft. Maar met meer dan een paar uur is het in mijn ogen daarom dieronvriendelijk en raad ik een deken aan.

goede informatieve post...daar kan paardnatuurlijk een puntje aan zuigen met hun slappe gezwets :j

Spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:02

Mijn paard had deze winter zeer weinig winterhaar en op een morgen was ze aan het bibberen dus heb ik haar snel een deken omgedaan. Ik denk dat je er ook een deken op moet leggen. :)

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:05

Waarom zo moeilijk doen! Gewoon lekker dekentje op.. Desnoods alleen voor de regen. :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:06

Goede post Mizora!

Ik kan er nog op aanvullen dat bibberen inderdaad warmte opwekt, maar ook extra energie kost en het paard dus nog sneller door zijn energievoorraad heen is waarna hij het nog kouder zal krijgen dan hij het al had. Bibberen is dus wel degelijk een teken dat je in moet grijpen, want op het moment dat je paard stopt met bibberen omdat hij daar geen energie voor heeft, gaat hij richting de onderkoeling....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:12

Als nu een deken oplegt dan zal aanraden om meteen 200 grams op te doen. Want door een denken op paard te leggen wordt vacht van het paard iets plat gedrukt waardoor toch een beetje voering nodig hebben om goed warm te krijgen.

Ik ben zelf erg tevreden over Harry Horse dekens, en als je goed schopt dan kosten die rond de 55 euro. En bij intensief gebruik gaat die bij mij al meer dan 2 jaar mee en ik heb nog geen last gehad van lekkages.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 20:49

Oke bedankt! Ik heb al op site 's gekeken. Hij stond niet te trillen. Heb hooi in de wei gelegt zodat ie zich warm kan eten.