Welk zadel?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

marlo09

Re: Welk zadel?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 07:42

Ok bedankt allemaal!

Ik vind zelf bruin heel mooi maar niet als dressuur zadel...
Dan zou ik eventueel een wat goedkoper bruin springzadel/veelzijdigheidszadel kunnen nemen.
En een zwart dressuurzadel?!

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 08:06

Als je het geld hebt en je hebt er voor over waarom niet?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:02

Ik heb alles bruin en vind het super chique als dressuurzadel, maar dat is ieder zijn eigen mening.

Als ik jou was zou ik nu voor een dressuurzadel gaan, daar kan je voorlopig mee toe en zodra je veel gaat springen kan je altijd nog voor een springzadel kijken.

Veelzijdigheid is het allemaal niet niet vind ik, net niet helemaal dressuur en net niet helemaal springen.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:18

ingvdh schreef:
Als ik jou was zou ik nu voor een dressuurzadel gaan, daar kan je voorlopig mee toe en zodra je veel gaat springen kan je altijd nog voor een springzadel kijken.

Veelzijdigheid is het allemaal niet niet vind ik, net niet helemaal dressuur en net niet helemaal springen.

Hier sluit ik me bij aan. Je gaat toch eerst dressuur rijden, dus zou ik kiezen voor een fijn dressuurzadel zowel voor het paard (goed passend) als voor jou als ruiter (fijn zitten). Je hebt vrij groot budget, dus je zult vast iets vinden wat bij jullie beide past. Wel raad ik aan om een goede (!) zadelmaker te laten komen, die verschillende zadels meeneemt en je alles laat uitproberen en goed kijkt hoe het ligt op je paard. Probeer anders in de winkel al een paar zadels uit op de bok, dan weet je in ieder geval een beetje waar je heen wilt en wat je zelf fijn vindt zitten, en daar kan je zadelmaker dan weer op inspelen :).

Als je straks wat meer gaat springen, dan kun je altijd nog een wat goedkoper (je kunt makkelijk 2e hands goede merken vinden, en goede nieuwe zadels hoeven ook niet zo heel duur te zijn (zeg +- 500 euro) springzadeltje aanschaffen. Ik raad je niet aan om met je dressuurzadel te gaan springen, dat zit echt niet lekker en het zal je paard toch in enige vorm hinderen omdat je niet mee kunt met de beweging. Het kan ook zo zijn dat springen straks niet helemaal jullie ding is, en dan zit je daar met een veelzijdigheidszadel, terwijl je dan alleen dressuur wil rijden.

Veelzijdigheid is inderdaad beide net niet, met zo'n budget kun je beter een dressuur- en springzadel apart aanschaffen. Maar ik zou voorlopig alleen nog voor een dressuurzadel gaan.

W.b.t. de kleur; het zadel is het mooist in dezelfde kleur als je hoofdstel. Met een bruin hoofdstel is een bruin zadel het mooist en andersom. Staat rustig en chique.

Succes met je zoektocht en gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst :)!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:53

ingvdh schreef:
Ik heb alles bruin en vind het super chique als dressuurzadel, maar dat is ieder zijn eigen mening.

Bruin is prachtig maar op een vos vind ik zelf bruin erg lelijk.maar dat is smaak

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 21:46

Ga voor jezelf eerst na: Wat wil jij gaan doen met je pony? Dressuur rijden, springen, recreatief rijden? De pony zal maar 1 eis hebben: Het moet passen. Ik ben zelf zadelmaker in opleiding. Ik doe momenteel mijn laatste jaar en bouw zelf zadels. En dat kan in alle kleuren van de regenboog. :D Ik weet er inmiddels aardig wat vanaf. Ik kan je zadels laten zien en voelen en je laten zien waar je op moet letten met pasvorm.

Ik laat zelf zadels bouwen in Engeland, (ik beschik nog niet over alle mogelijkheden om dat op het niveau te doen van mijn Engelse collega) speciaal op maat gemaakt voor paard of pony. En de prijs daarvan is lager dan menig merkzadel. Zeker geen 2.000 euro. En ik werk samen met 2 shops in zadels.

Laat je niet gek maken met allerhande merken. Wat de 1 heel goed bevalt, bevalt de ander helemaal niet.
Wat vind je zelf fijn? Veel wrongen en steun of juist meer een zadel met een eigen zit?

Zelf heb ik een vosje. Een dartmoor. Die oogt ongelooflijk chique met een Dark Havanna bruin zadel en bijpassend (zelf gemaakt, want dat doe ik ook) hoofdstel met geel draad. Oogt echt mooi. Zwart vond ik hem minder mooi staan. <3

Dus orienteer je goed. Mijn toekomstige Belgische zwager heb ik wel eens horen zeggen dat in zijn regio niet veel kennis zat van zadels. Maar ik ken natuurlijk ook niet heel Belgie.

Heel veel plezier met je pony en dat je maar een fijne tijd tegemoet gaat!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 21:51

Als jij je vooral wilt richting op de dressuur, kan je beter voor een dressuurzadel gaan. Daar kan je prima kleine sprongetjes mee maken!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 21:56

Kijk wat je zelf wilt en wat je zelf het fijnste vindt zitten. Ik vind zelf een dressuurzadel veel prettiger zitten dan een vzh zadel. En ook een springzadel zit natuurlijk minder maar die zou ik alleen gebruiken met springen.

marlo09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 22:37

Het probleem is dat ze op de manege alleen maar veelzijdigheids zadels hebben.... Dus de zit van een dressuur zadel is voor mij totaal onbekend... Maar ik ga natuurlijk eerst een zadel passen.

Ik zou wel een foto van hem er willen opzetten maar
1 ik weet niet of het mag
2 ik weet niet hoe ne het doet... :o

OW ja, het klinkt misschien heel cliché (kweet niet of ik het goed schrijf) zadels maar zadels met een Swarovski boogje vind ik prachtig! Of is dit brol?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:52

Die kan je er eventueel altijd later op laten zetten ;)