Ik snap er helemaal niks meer van.. Thiedemann?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 22:15

xPearl schreef:
Okee.

Je hebt inderdaad de teugels met ringetjes nodig & de thiendeman.
De lus maak je aan de singel vast, tussen de voorbenen. Sommige singels hebben een clipje op de singel, waar je hem aan vast kan maken. Als je dat niet hebt, maak je hem gewoon aan de singel vast. Dan de 'grote ronde lus' om zn hals heen, en haal je de leren riempjes met clips van binnenuit door t bit, aan je teugel.
Zoals op de foto. Meer niet!

Ik heb een leren 'schuifje' waardoor ik net als bij een martingaal de singel daardoorheen doe. Ja dat weet ik nu haha. Dankjewel!

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 22:16

amkeVH schreef:
als je les hebt kun je toch gewoon eventjes aan je instructeur vragen hoe hij moet zitten?

Ik had mijn Thiedemann toen al niet meer om, omdat ik wist dat ie verkeerd zat ben ik eerst naar de EJ geweest.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:19

De thiedemann bestaat dus uit die teugels met ringetjes + de halsring met daaraan een stuk wat tussen de voorbenen om de singel zit, en 2 leren stukkies met ijzeren klippen. Deze leren stukjes haal je door de bitringen heen en klik je vervolgens aan het ringetje op de teugel vast. Hoe dichter het ringetje bij het bit zit, hoe minder sterk de inwerking.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:19

OneAndOnlyx schreef:
amkeVH schreef:
als je les hebt kun je toch gewoon eventjes aan je instructeur vragen hoe hij moet zitten?

Ik had mijn Thiedemann toen al niet meer om, omdat ik wist dat ie verkeerd zat ben ik eerst naar de EJ geweest.

nee maar ik bedoel, dan kun je toch gewoon je eerst volgende les met de thiedemann erheen gaan en dan vragen?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:24

Nou wil ik niet banketstaaf doen, maar dit is het zoveelste topic over je nieuwe paard... en dan doel ik op topics met vragen wat niet goed is/gaat/zit/wil en wij moeten elke keer met een oplossing komen... Ik vraag me dan af of je genoeg kunde hebt om een paard te houden.

Daarbuiten om; als je niet weet hoe iets zit, maak het dan niet gewoon maar vast. Leg het weg en zoek een oplossing.

Thiedeman koop je compleet in de winkel, dus dit is niet "een deel" geweest. Wat heb je nu precies bij de EJ gekocht als 2e? eem complete thiedeman?

Denk er wel om dat je niet me je thiedeman gaat springen!

OneAndOnlyx

Re: Ik snap er helemaal niks meer van.. Thiedemann?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 22:28

amkeVH: Kan ik doen inderdaad. Bedankt voor je tip! ^^.

prugelpiet: Ik rij al 9 jaar maar over bepaalde dingen heb ik gewoon geen verstand. Ik ben pas 16 dus dat hoeft ook helemaal niet(vind ik) Complete Thiedemann is gekocht. En bedankt voor je tip.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:35

Loes1996 schreef:
De thiedemann bestaat dus uit die teugels met ringetjes + de halsring met daaraan een stuk wat tussen de voorbenen om de singel zit, en 2 leren stukkies met ijzeren klippen. Deze leren stukjes haal je door de bitringen heen en klik je vervolgens aan het ringetje op de teugel vast. Hoe dichter het ringetje bij het bit zit, hoe minder sterk de inwerking.

Als je even had gelezen had je gezien dat het al vaker uitgelegd is. en de foto spreekt voor zich.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:38

TS schrijft in der OP dat ze niet meer helemaal snapte hoe en wat mbt de thiedemann. De foto snapte ze maar ze wist niet wat nu waar bij hoorde. Ik heb inderdaad niet gekeken naar hoe vaak het al was uitgelegd. Sorry, wilde ook alleen maar helpen hoor

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:59

prugelpiet schreef:
Nou wil ik niet banketstaaf doen, maar dit is het zoveelste topic over je nieuwe paard... en dan doel ik op topics met vragen wat niet goed is/gaat/zit/wil en wij moeten elke keer met een oplossing komen... Ik vraag me dan af of je genoeg kunde hebt om een paard te houden.

Dit gevoel begin ik eigenlijk ook steeds meer te krijgen.

Wel veel succes gewenst met je paard.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:03

Ik adviseer je om zonder thiedemann te rijden. Standaard met hulpteugels rijden is in principe nooit goed, hulpteugels zijn bedoeld voor iets tijdelijks. Ik krijg de indruk dat jij er standaard mee wil rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:08

ierusju schreef:
prugelpiet schreef:

Dit gevoel begin ik eigenlijk ook steeds meer te krijgen.

Wel veel succes gewenst met je paard.

Hier nog een. Het feit dat je klakkeloos aanneemt dat je met thiedemann moet rijden (als ik een paard koop en de eigenaar zegt dat, zou ik toch eens flink achter mijn oor krabben).... Ik zou goede begeleiding zoeken en niet aanmodderen. Je hebt duidelijk een gebrek aan kennis en dat is natuurlijk niet erg, maar wel als je blijkbaar alles op Bokt moet vragen in plaats van iemand in je omgeving. Kogelbeschermers link en recht wisselen kan ik nog begrijpen, maar ondersteboven....

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:30

Weg met die thiedemann. Tijd voor een goede instructeur en tijd voor veel zelfstudie over paarden.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:41

Oh.. .lees nu net ook je andere topic, het topic dat je het zat bent dat je paard niet alleen ( zonder maatje) van stal wil. De manier waarop je dit beschrijft, geeft mij eerlijk gezegd niet het gevoel dat je helemaal ervaring hebt in het omgaan met paarden.

TS zoek aub begeleiding in het thuis/op stal omgaan met je paard, náást de lessen die je hebt.
( want misschien heb je voordat je dit paard kocht al wel wat jaren op een manege gereden, maar daarmee hebt je nog geen ervaring in het omgaan met, en zorgen voor, een eigen paard. Risico dat het paard jouw onervarenheid gaat misbruiken, en lastig gaat worden is groot. Dat ligt dan niet aan het paard, maar gewoon aan het feit dat jij het paard niet kunt geven wat het nodig heeft.

Een paard hebben is in principe hartstikke leuk, maar als je een paard hebt, en je moet het zonder voldoende kennis én zonder voldoende praktische ondersteuning in je eentje doen, dan loop je gewoon het risico dat het al heel snel helemaal niet leuk meer is.

Kortom: zorg ervoor dat je op korte termijn hulp en ondersteuning krijgt van een ervaren iemand!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:49

Als je niet weet hoe iets werkt, mag je het absoluut niet gebruiken. Je hebt geen idee wat het doet. Dat jij geen controle hebt is een heel ander probleem. Je moet gewoon een hele goede instructeur zoeken en veel gaan lessen. Doe je dat niet, zullen je problemen van kwaad tot erger worden. Het is vooral heel banketstaaf voor je paard als je hiermee gaat rijden.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 07:07

ts goed dat je terug bent gegaan naar EJ. sommige hadden het zo laten zitten en waren doorgereden. En als ts het de volgende keer aan iemand moet vragen van buitenaf =» waar is bokt dan nog voor?! volgens mij voor antwoorden op je vragen te krijgen. ik heb alle 3 de topic's gelezen. Ben Idd van menig dan ts nog enkele kennis mist. Maar hé. Alsof jullie het al allemaal "perfect" deden bij je eerste pony of vz pony. ts heeft haar paard nog maar 7 á 8 weken. (kon je lezen in vorig topic).
Ts is IS terug gegaan naar EJ voor het te vragen. zoals ik al eerder zei: sommige reden gewoon door. Ts weet nu hoe het moet. Ts: mijn complimenten dat je weet dat het fout zat. En dat je terug bent gegaan naar EJ.
Veel succes met je knappe paardje! +:)+

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 08:35

Cas123 schreef:
ts goed dat je terug bent gegaan naar EJ. sommige hadden het zo laten zitten en waren doorgereden. En als ts het de volgende keer aan iemand moet vragen van buitenaf =» waar is bokt dan nog voor?! volgens mij voor antwoorden op je vragen te krijgen. ik heb alle 3 de topic's gelezen. Ben Idd van menig dan ts nog enkele kennis mist. Maar hé. Alsof jullie het al allemaal "perfect" deden bij je eerste pony of vz pony. ts heeft haar paard nog maar 7 á 8 weken. (kon je lezen in vorig topic).
Ts is IS terug gegaan naar EJ voor het te vragen. zoals ik al eerder zei: sommige reden gewoon door. Ts weet nu hoe het moet. Ts: mijn complimenten dat je weet dat het fout zat. En dat je terug bent gegaan naar EJ.
Veel succes met je knappe paardje! +:)+

Heel erg bedankt voor je reactie! Het is mijn eerste paard(heb wel al pony's gehad maar dat is wel anders) en ik heb inderdaad enkele kennis nog niet, maar daar dacht ik inderdaad dat bokt goed van pas kwam.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 08:52

Volgens mij heb je van de vorige eigenaar een set teugels gekregen, omdat zoals aangegeven deze apart te koop zijn. Toen je de eerste keer naar EJ bent geweest heb je een tweede zet teugels gekocht (wat ik kan opmaken uit de afbeelding en je uitleg). Daarna ben je terug geweest en heb je wel het juiste deel gekocht, de hulpteugel. Dus volgens mij zit je nu gewoon met een extra teugel, als reserve :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 09:14

Ik zou een volwassen iemand zoeken de je helpt.
Dit paard is bij de vorige eigenaren vast ook gruwelijk verkeerd gereden aan de bespiering te zien.

Ik zou de hulpteugels WEGLATEN! En goed lesnemen, dan is dat allemaal niet nodig.
Dit paard kan onmogelijk naar beneden lopen met die bespiering, eerst moet de achterhand sterker worden.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 10:03

OneAndOnlyx schreef:
ambre schreef:
Peesbeschermers zitten goed,strijklap rechtsachter zit ondersteboven

Ik weet het.. Uit haast verkeerd gedaan, maar ze 1tje daarvan moet andersom.

Op je profiel staat een foto waar deze ook verkeerd om zit.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 10:11

Zoek inderdaad zoals al gezegd is een volwassene die je kan helpen bij dingen. Ik weet niet of je op een stal staat met anderen, want dan zou ik een stalgenoot eens om hulp vragen.
Daarbij zou ik het gewoon gaan proberen zonder thiedeman. Desnoods doe je het eerst alleen in de les zonder en bouw je het daarna op als je het eng vindt. Als je nog wedstrijden wil gaan doen mag je namelijk ook niet met een thiedeman rijden en dan heb je toch een probleem :)

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 10:13

Kala schreef:
Op je profiel staat een foto waar deze ook verkeerd om zit.

Dat was ook een foto voordat ik ging rijden(dus voor de foto op dit topic)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:37

Je hebt ze niet in de haast vekeerd om gedaan, je had ook tijd voor foto's.
Maargoed, kan gebeuren, ik heb ponylief er wel eens mee laten staan dat ik alweer thuis zat :+

Ik zou, zoals Punz al aangeeft, begeleiding zoeken in het houden van een paard. Dat je pas 16 bent is geen excuus voor ontwetendheid, want je 16 jaar maakt je 2 jaar ouder als mij ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:42

Zoals gezegd wordt, een paard met deze bespiering moet je niet willen rijden met tiedermann, dat kan ze helemaal nog niet hebeben en het enige wat dan gebeurd is dat je paard haar hoofd omlaag doet, maar niet aan de teugel loopt. Je paard krijgt dan een verkeerde houding, traint verkeerde spieren en dat is vaak lastig om er weer uit te trainen.

Ga goed les nemen, dat is echt de enige oplossing.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:45

Ts, toen ik mijn pony kreeg had ik er ook geen flauw benul van bepaalde zaken. Ik wist niet hoeveel hooi er in moest of hoeveel biks of wat het verschil was in alle hoofdstellen of welk bit ik moest hebben. Dat is ook logisch dat je met vragen zit en ik vind het goed dat je ze durft te stellen!

Wat ik deed, was iemand vragen die ook daadwerkelijk bij mijn paard kon kijken. Dus de veel oudere stalgenoot met heel wat jaren ervaring. En aldoende leerde ik inderdaad :j maar vraag om hulp direct bij je in je omgeving, dan kun je ook makkelijker doorvragen als je na je ene vraag nog meer vragen hebt.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:46

missnynke schreef:
Hoe jij het gebruikt, lijkt het meer op een slofteugel dan op een Thiedeman. Ook het losse gedeelte rondom de singel lijkt mij risicovol. Ik ken de Thiedeman meer als een riem die om de singel gaat, tussen de voorbenen door, en dan met clipjes aan de teugel, en dus niet door het bit.

https://janendrashop.files.wordpress.co ... _brown.gif

Jij omschrijft een martingaal, en geen slofteugel of thiedeman. ;)
Een thiedeman heeft precies de onderdelen die Secricibel beschrijft. Loopt vanaf de singel, door die 'halsring', door de bitringen, naar de teugel. Hier wilde ik even op reageren, aangzien je TS hiermee een verkeerde indruk van een thiedeman geeft. Daarbij plaats je ook een foto van een martingaal, en niet van een thiedeman. :)