tuig in bak met lederolie?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Re: tuig in bak met lederolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:29

En dat komt omdat ze het dan niet lang genoeg uit laten lekken. Zoals ik al eerder zei, hier doen we dat al jaren zo. Ook met nieuw tuig of een nieuw hoofdstel. En dan laten we het rustig een week uitlekken. Dan is de meeste olie er wel uitgelekt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:05

Ik moet er echt niet aan denken dat je leer zo onder de olie zit dat je het een week uit moet laten lekken... maargoed zo heeft ieder zijn aanpak, het is maar net wat je fijn vindt natuurlijk :)

Zie het verschil ook niet zo tussen je hoofdstel (bijvoorbeeld) boven die bak met olie hangen en uit laten lekken, of in de zadelkamer hangen waar het in principe ook nog uit kan lekken, wat is het verschil? :)

Überhaupt "uitlekken"....brrrr dan zit alles dus vol met olie.... dat wil ik gewoon niet met mijn leer hoor.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:23

Ik ben blij dat je in Friesland zit. Heb te doen met de zadelmaker. Ik heb echt een hekel aan dat soort tuig om te repareren. Die troep trekt ook in mijn handen en repareren duurt me dan 2x zo lang. Zit er over te denken de rekening te verhogen. :D

Ik ben ook voorstander van netjes invetten op Pmarena's manier. Liever nog met mooi weer, dat je goed kan zien wanneer het leer verzadigd is. En dan liever geen olie maar vet.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:36

Als je een schoftje in de olie wil krijgen heb je al een aardige bak nodig en als het in het leer van je kussen trekt krijg je toch ook harde knobbels in de vulling.

Heb vroeger hoofdstellen wel in een bak olie gehad, maar tegenwoordig doe ik het gewoon schoonmaken en in de stubben harmanol zetten. Desnoods een paar keer invetten.

Ik heb vorig jaar wel met een bruine martingaal vork gehad waarvan de kleur wat lichter uitviel dan mijn voortuig iets gedaan wat waarschijnlijk heel slecht is, ik heb het ruim ingevet en daarna een tijdje bij een graad of 75 in de oven gehad. Vaak gedraaid en bijgevet. Het resultaat het is ietsjes donkerder geworden en prachtig mooi zacht.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:01

Schofjes hebben vaak een wollen vulling en ja, daar is olie echt funest voor. Ik ben vorig jaar bij een looierij geweest in Engeland. Ik ken het hele verfproces. De oven zat daar inderdaad niet bij. :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:27

In de oven nog wel :D Geen idee wat dat met je leer doet, als ik iets net wat donkerder wil hebben dan doe ik dat gewoon met olie, cream of dressing ofzo.

Goede lederolie vind ik fijn spul om nieuw, nog wat stug leer voor het eerste gebruik fijn soepel mee te maken d.m.v. dus steeds met een kwastje een laagje olie er in laten trekken totdat het een nachtje duurt voordat het leer weer droog is, dan is het genoeg geweest.

Voor gewone verzorging een goede verzorgende zadelzeep. Had vroeger altijd een blik of pot met wat zachtere zeep, zeker niet zo'n gore harde zeepstaaf gebruiken, blegh.

En mocht je het leer na goed inoliën voor het eerste gebruik dan in latere jaren toch nog een stootje willen geven qua soepelheid doordat het flink te lijden heeft gehad, dan liever cream of dressing.

Echt leervet, dat harde wat brokkelige spul zeg maar, wil ik juist absoluut niet op mijn leer want dat vind ik maar een vieze laag die alles afsluit, brrrr. Was vroeger wel handig voor goedkoop leerwerk waarvan de snijvlakken een beetje vezelig waren, dan kon je die zijkanten weer netjes strak maken door daar een vetje overheen te smeren :)

De tegenwoordige creams en dressings zijn toch wel erg fijn spul hoor :j

Ik vond Carr & Day & Martin altijd wel fijne onderhoudsmiddelen hebben, en Rapide :)

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:05

Jah eerlijk waar het is echt in de oven geweest, wel met normaal vet dus niet met leerverf. Heb het leer eerst een paar keer in het vet gezet in de hoop dat het daardoor al iets donkerder zou worden. Dat lukte niet, toen stuitte ik op het oven advies. En het werkte. Gezien ik de oven niet leer heet dat, denk ik dat het niet zo heel slecht was voor het leer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 10:01

Klopt, met vet wordt het niet zo snel donkerder, daar heb je echt iets natter spul voor nodig :)

Net als Stübben Hamanol dat vaak gebruikt wordt op blank leder om het te verzorgen en toch blank te houden :)