sporen bij openrijden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

AnneWil17

Re: sporen bij openrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 21:25

ik ga zeker proberen om zonder te rijden, iedereen bedankt voor de reacties

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 21:26

AnneWil17 schreef:
ik heb even rond zitten kijken, indien ik wel sporen nodig ga hebben doordat hij slecht reageert, zullen deze dan goed kunnen zijn?
http://www.divoza.com/collectie/ruiter/ ... poren.html

Die had ik dus al gepost, zijn heel fijn. Ik rij nog zonder, heb ze er een keer even bijgepakt en daarna tot nu toe niet meer nodig gehad.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 21:32

Als je het paard net een week hebt, zou ik het voorlopig zonder proberen.
Sporen horen m.i. niet bij de standaarduitrusting van een basisruiter.
Bijna ieder paard ( = ruiter ) kan leren om correct op zit en beendruk te rijden. Dat vergt oefening en kennis van zaken. Met wat geduld en evt. een goede instructeur kan ook jij je dat (weer) eigen te maken.
Succes.

AnneWil17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 21:38

senna21 schreef:
Als je het paard net een week hebt, zou ik het voorlopig zonder proberen.
Sporen horen m.i. niet bij de standaarduitrusting van een basisruiter.
Bijna ieder paard ( = ruiter ) kan leren om correct op zit en beendruk te rijden. Dat vergt oefening en kennis van zaken. Met wat geduld en evt. een goede instructeur kan ook jij je dat (weer) eigen te maken.
Succes.

Hier heb ik wat aan! dankjewel. dit ga ik zeker doen. ik rij nu nog een paar dagen niet totdat het dicht is, en dan ga ik zonder sporen rijden. Dat moet hij maar leren. Hij is wel altijd met sporen gereden maar ik ga hier extra op letten en mezelf erop trainen dat ik de goede hulpen kan geven.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 21:41

Sporen omdat hij slecht reageert, dat is niet helemaal de juiste reden om ze te gebruiken ;)

Reactie moet gewoon op je kuithulp, dus:
1 keer kuithulp -> geen reactie? Dan grovere kuithulp -> geen reactie? Tik met zweep. Bij reactie belonen! Ook zorgen dat je niet continu je hulp blijft geven, dus niet blijven drijven als je paard al loopt in het tempo waarin je hem wilt hebben. Dan stomp je hem af. 1 keer hulp geven en dan been stil. Wil je sneller, dan weer been bij.

Sporen zijn bedoelt om je hulpen te verfijnen en zeker niet om je paard te gaan zitten prikken omdat hij slecht reageert.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 22:44

Je gebruikt de sporen inderdaad niet met de juiste reden.

Ik sluit me dan ook aan bij Jasmijn159, ga je paard leren om op je beenhulp te reageren.

Als je paard kapot gaat van de sporen, dan gebruik je je spoor veel te veel, en is je paard dus ook al doof voor de hulp van het spoor. Het spoor heeft dan ook al geen enkel nut meer, het paard negeert het immers.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:19

Kunststof sporen zijn niet zachter dan gewone sporen.
Prik jezelf maar eens met zo'n kunststof ding in je arm, dat voel je net zo erg als een metalen spoor.

Het enige voordeel van kunststof tov metaal is dat ze lichtgewicht zijn, en dat de ruiter ze zelf minder voelt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:38

Ik snap topic niet zo heel goed, maar ik zou sporen omdoen van wc papier.

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:40

Ik heb hier met mijn eigen paardje ook veel last van en dit heb ik met dezelfde sporen bij andere paarden niet dus ben erg zeker dat het niet aan mij ligt of aan de scherpe sporen :)
Ik heb wel afgeronde staafjes (niet afgerond ligt hij echt direct van open) & gewoon metaal. Nu heeft hij een extreem gevoelige huid dit is overal (heeft ook wondjes van mijn teugels en zadeldoek bv) en ik smeer voor het rijden op die plaatsen zogoed als altijd een vette crème. Vaseline of uiercrème zodat zijn huid goed vettig is en dan ligt hij bijna niet open :) Succes ermee!

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 22:38

Helaas heb ik dit ook gehad bij mijn paardje, opeens had ze aan 1 kant een wondje van mijn spoor. Gebruikte deze al jaren, geen last en opeens wel. Laten helen, en daarna plekje weer open. Op advies van mijn instructeur heb ik sporen met een gladde wiel uitgeprobeerd en geen wondjes meer!
Dit heb ik ook met de neusriem gehad. Tijd geen last en opeens wondjes. Mijn paardje heeft een gevoelig huidje :)

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 22:41

Gewoon geen sporen. :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 22:47

Hier altijd dezelfde problemen als hij aan het verharen is (september en maart meestal, ook dekje, singel, hoofdstel etc.),
dus nee het ligt niet altijd aan slecht rijden ;) wat een nare (over een kam scherend) reacties hier zeg...

Maar levertraanzalf en soft touch sporen van Stubben werkt super hier :)

http://www.stuebben.com/start.php?lg=nl ... 4&ukat=774