De eigenaresse gaat er een paar gaatjes bijmaken om te kijken of dat helpt. Voor nu zal ik maar even moeten kijken of het westernpad of het meermaals doorhalen van de singel effect heeft. Bedankt voor de reacties!
Ik heb m al eens dubbel erdoorheen gehaald. Het is geen leer en een beetje beige-achtig, dus ik gok nylon.
Nala
Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-15 15:39
Hier een paar foto's van haar met zadel en dikke foam pad:
Helaas schoof het nog steeds.
Stybba
Geplaatst: 01-01-15 15:52
Ook met het dikke foampad komt er vrij veel druk op de ruggengraat en zenuwen eromheen. Ik kan je de veelgestelde vragen van barefoot aanraden om door te lezen: klik Je hebt dan geen barefoot, maar heel veel is algemeen voor boomloze zadels. Hiermee krijg je een beter inzicht in hoe een baamlooszadel in elkaar zit, waar je op moet letten, do's en dont's etc. Probeer eens of je de pommel eruit kan halen zodat je deze kaal kan passen (zie ook "welke maat pommel voor mijn paard" en "hoe verwissel ik de pommel of fork" bij de veelgestelde vragen). Als deze namelijk niet goed is, zal het zadel blijven schuiven. Doe wel voorzichtig met het eruit halen en er weer instoppen en met het dichtritsen.
ik kan zo aan de foto inderdaad al zien dat de pommels zoals ze in barefoot zadels heten te smal is voor je fjord. de vlakke delen moeten netjes aansluiten. niet klemmen en het boogje mag niet op de schoft liggen.
Ik zal het er binnenkort eens met de eigenaresse over hebben. Het is alleen zo onhandig dat het niet mijn paard is en ik haar nog niet zo lang verzorg. Ook weet ik niet of er wel dingen aan veranderd kunnen worden. Ik denk niet dat er makkelijk een grotere 'pommel' in kan. Zal het zadel dan echt zo stevig gaan liggen als een boomzadel?
Stybba
Geplaatst: 01-01-15 18:01
Ik denk dat een andere pommel zeker een groot verschil gaat maken. In feite heb je er nu een niet passend zadel op liggen. Verder is een goed dekje met inlages echt aan te raden voor goede drukverdeling en het ontlasten/beschermen van de ruggengraad.
Zoals al gezegd ga ik dat ook zeker proberen bij de eigenaresse duidelijk te maken. Ik krijg het misschien alleen moeilijk omdat de vorige bijrijdster (die nog redelijk onkundig was op het gebied van paarden in het algemeen) er gewoon mee heeft gereden.
Knoop dan ook meteen de rechterkant want op de foto lijkt die ook vast te zitten met een fantasieknoop...
Wat betreft andere zadels of pommels, wie weet is er een zadelmaker die wil komen kijken tegen voorrijkosten (die jij eventueel zou kunnen betalen)? Als die dan aangeeft dat het zadel niet goed past kan de eigenaresse altijd nog bedenken wat ze wil (maar ben jij als bijrijder niet meer degene die zegt dat er iets niet goed is).
Nala
Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-15 18:12
Ik heb het even aan haar gevraagd. Ze is op dit moment zwanger dus er gaat veel gebeuren bij haar dit jaar met veel kosten eraan verbonden. Daarom wil ik haar op dit moment niet te veel "lastig vallen".
Die knoop is meer gewoon het wegsteken van het stuk wat nog over was.
Zoals op de foto's te zien is is haar rug echt bijna helemaal recht.
Raki2019
Geplaatst: 01-01-15 18:32
Deze stille meelezer meld zich, ik had precies hetzelfde probleem bij mijn verzorgpaard, ronde fjord en ik had een barefoot cheyenne, de pommel paste perfect, wel de grootste maat trouwens. Ik gleed niet alleen opzij bij opstappen inderdaad waardoor buitenritten onmogelijk was omdat ik er niet meer op kon komen bij een steentje in de hoef oid, maar het zadel gleed ook enorm naar voren. Ik heb een banaansingel, een gelpad met inlages voor tegen het naar voren schuiven maar niets werkte. Ik was het zo zat dat ik ben overgestapt naar een wintec dressuurzadel en er is niets meer aan de hand. Ik weet nog steeds niet waar het probleem zat maar ik gebruik de onderlegger en gelpad inmiddels onder mijn barebackpad omdat het anders zonde van de aanschaf is.
Mijn (te) ronde fjord heeft een Cheyenne van Barefoot. Die schuift niets, ik heb wel enkel pommels gepast en uiteindelijk bij de XL de goede gevonden. Wij gebruiken wel de Barefoot pad, en dat schuift niets. Ik heb lang met een freeform gereden en dat zadel schoof en bleef schuiven... en daarom is het buitengevlogen... Het is even zoeken, maar boomloos hoort niet te schuiven, ook niet als je opstapt zonder opstaphulp... Al stijg ik gewoontegetrouw altijd op vanaf een tafel, een stoel, een bank... omdat IK denk dat dit beter is voor de rug. Doe ik trouwens ook bij een boomzadel.
Okay dankjewel TanteFlavie! Ik heb dit weekend met de eigenaresse afgesproken en ze lijkt heel erg open voor alle dingen die nodig zouden kunnen zijn. Ik heb me ook alvast verontschuldigt aangezien ik deze 'problemen' 'veroorzaak'. Dus ik hoop dat ik er geen problemen mee krijg.
Ik wou gewoon voorkomen dat er een "nu jij er bent zijn er opeens allemaal dingen verkeerd en moeten er nieuwe dingen komen" gevoel ontstond tussen mij en de eigenaresse. Maar volgens mij gaat het wel goedkomen. Zou iemand mij kunnen vertellen waarop ik precies moet letten en waar ik de eigenaresse op kan wijzen?
In zijn algemeenheid kan ik je de website van Barefoot aanraden, daar staat heel veel bruikbare info op over het (juiste) gebruik van boomloze zadels en het topic over boomloze zadels eens doorlezen kan ook helpen.
Waar je in dit geval naar kunt kijken: - Of de pommel/fork (het voorboogje in het zadel) verwisselbaar is en of dat wel de juiste maat is. Aan de foto te zien zou deze te smal kunnen zijn zodat het zadel bij de schoft te hoog ligt/te veel drukt, waardoor het geen grip heeft en gaat schuiven. - Zo'n dekje staat misschien best aardig maar dat heeft helemaal geen nut, laat dat maar weg. Dat is nu gewoon een extra laagje wat zou kunnen schuiven. - Het foampad dat je nu hebt gebruikt zou kunnen werken, maar alleen als het de ruggengraat vrijlaat. Dat zou het geval kunnen zijn als de ruggengraat iets verzonken is doordat je op een zeer gespierd paard zit (wat ik niet vermoed) anders is het beter om een pad te gaan gebruiken met ingebouwde inlages, zodat de pad naast de ruggengraat al hoger is en je dus per definitie niet meer op de ruggengraat zit. Het zou mooi zijn als de pad die je gaat gebruiken een onderkant heeft waardoor hij minder schuift. - Een westernsingel bestaat uit twee of eigenlijk 3 losse delen: rechts een stuk met een paar gaten erin die je aan de singelring vast maakt, dan de singel in het midden en links een lang stuk met een stuk of 10 gaten erin die je 1 of meerdere keren door de singelring haalt waarna m vastgespt in het juiste gat, of, als je dat kunt, vast maakt met een stropdasknoop. - Bij een rond tafelmodelletje paard kan de plaats van de singel nog uitmaken qua schuiven. Vaak wordt een banaansingel gebruikt in plaats van een rechte singel, daar zou je ook nog naar kunnen kijken.
Nala
Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-15 23:03
Okay dankjewel Maflinger_S. Het dekje zal ik dan inderdaad meteen maar weglaten. Het zwarte is een dikke foam pad die boven de ruggengraat gaten erin heeft, om het maar zo uit te leggen. Gaten die dus zo gemaakt zijn, niet omdat ie kapot is.
Haar ruggengraat ligt wel wat lager dan de zijkanten, als dat logisch is? Haar ruggengraat ligt in een soort van greppeltje..?
Ik heb geen reacties gelezen in het topic maar mocht dit al genoemd zijn kun je mijn reactie als niet gepost beschouwen.
Ik had met mijn Barefoot precies hetzelfde, als ik er buiten afviel kon ik er zonder een opstap niet meer opkomen. Het probleem was heel simpel, verkeerde singel. Deze was te kort en de verkeerde vorm.
Ik heb mail contact gehad met BF en mij werd een lange banaan/anatomische singel geadviseerd. Op deze manier heb je aan beide kanten aangesingeld maar twee of drie gaten 'speling', de singel zit dus vrij hoog vast.
Echter was het probleem hiermee opgelost en leek het zadel ook veel beter te zitten.
Nala
Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-15 23:34
Tja we willen inderdaad kijken of we het singelsysteem kunnen veranderen. Er zou een of andere "adapter" voor te verkrijgen zijn?
In ieder geval bedankt voor het delen! We kijken eerst eens of het zadel wel netjes past.
Ik zie nu net je foto's en ik kan aan de hand van de foto's al zeggen dat dit zadel absoluut niet lekker zit. Mede door de slechte 'pad' (het foam) wat eronder ligt. Dit geeft totaal geen samenwerking met het zadel en dus ook overbodig, dan zou je net zo goed bloot kunnen rijden.
Ik denk dat de eigenaresse zich eens goed moet verdiepen in boomloze zadels en wat de hele bedoeling erachter is. Wellicht eens contact opnemen met de bokker die Barefoot NL runt voor advies. Want op deze manier schaad het meer dan dat het goed doet.
Ik heb deze pad, die normaal onder haar nu niet meer passende westernzadel lag, vandaag voor het eerst uitgeprobeerd. Maar veel deed het niet nee... De eigenaresse is trouwens duits, maar ik neem aan dat Barefoot ook een duitse website heeft.