Ervaringen trens met koperen rollertjes?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Spessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:25

Al die professionele ruiters met paarden die iets anders in hebben dan een 'gewone' watertrens zullen allemaal hun paarden wel niet op orde hebben denk ik.... ;)
Ook paarden hebben hun voorkeur. Die van mij was super voor elkaar, goed voor het been en super aan de hulpen , maar ze liep duidelijk fijner/meer ontspannen op een cherry roller dan op een gewoon enkel of dubbelgebroken trensje. Dat zou voor het paard van ts ook kunnen gelden. Zullen we daarom niet direct haar rijkwaliteiten in twijfel trekken.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:30

Er is niemand die haar rij kwaliteiten in twijfel trekt. Iedereen die al wat langer op een paard zit weet dat je nooit bent uitgeleerd en er altijd ruimte is voor persoonlijke verbetering. Dat de oplossing voor veel problemen in de basis gevonden kan worden. Of in de ruitersportzaak. Maar die keuze moet ieder voor zich maken.

Spessie

Re: Ervaringen trens met koperen rollertjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:35

Het één sluit het ander niet per definitie uit....

Nicksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:18

Rij zelf ook met zo'n bitje en was het eerste bit waarmee de hulpen ( met springen ) goed overkwamen. Dus in eerste instantie had ik 'm alleen met springen in. Tot ik merkte dat ze tijdens het losrijden voor het springen, altijd prettiger liep dan wanneer ik enkel en alleen dressuurgericht ging trainen. Dan had ik een ander bit in, waar ze minder fijn op liep. Dus zoals al gezegd, elk paard heeft z'n voorkeur, maar met enkel en alleen een ander bit is het probleem niet persé weg. Wellicht het proberen waard though. Succes ermee!

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 21:16

Mag je met dit bit ook L springen starten? En dressuur en cross?

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:17

Ja hoor. Ik heb er B dressuur en L en later M springen meer gestart

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:20

Volgens de Divoza en Piaffe mag het starten met dit bit wel, maar volgens de KNHS niet helaas. Ik denk toch dat de KNHS gelijk heeft dus :(

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:49

Dan is dat veranderd ik had even moeten vermelden dat het even geleden was.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 07:48

Niet alle paarden lopen fijn op een simpel trensje. Beetje kortzichtig om dan te zeggen dat het aan je rijstijl oid ligt. Paarden hebben ook voorkeuren, of wel of geen ruimte in de mond.

Mijn ruin pakte jaren geleden ook steeds zijn bit vast. Toen een bit met tongvrijheid geprobeerd (op aanraden van tandarts) en nooit meer problemen gehad met tong over het bit :)

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:57

Mijn pony wilde perse een bit smaak, stang met appelsmaak was okay, D trens met koperen rollen okay, messing bustrens en roodkoper watertrens ook okay maar een rvs watertrens was vastpakken, niet schuimen en niet nagevelijk. Ik kan het niet verklaren.