rijd je met of zonder sperriempje?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

rijd je met of zonder sperriempje?

Met (hoge neusriem)
218 (46%)
Zonder (hoge neusriem)
137 (29%)
Bitloos
36 (7%)
Lage neusriem
31 (6%)
Mexicaanse neusriem
9 (1%)
Anders
40 (8%)

Totaal aantal stemmen: 471

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 23:17

Zonder. Zonder neusriem welteverstaan! :)) Rij western! :D

KarmaWitch

Re: rijd je met of zonder sperriempje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 23:30

Zonder sperriem, hoge neusriem & kneveltrensje.
4,5 jarige Tinker. Totaal niet nodig dus ^^

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 23:48

Mijn shet word gereden met een hoge neusriem,maar ik vind dat een sperriem bij hem geen functie heeft, dus die heb ik er lekker af.

Mijn haflinger rijd ik met westernhoofdstel, dus daar zit al helemaal geen neusriem op.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 23:55

Met. Hoge neusriem met sperriem en ze zitten allebei goed vast. Niet zo los als de rest hier beweerd, kunt er bij de hoge 3 vingers tussen stoppen en bij de sperriem ruim 2. Als ze los zitten kun je ze er net zo goed aflaten.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 01:04

zonder met hoge neusriem; omdat mijn paard op die plek een bot vergroeiing/woekering had en nu omdat ik er geen meerwaarde van zie hem er weer aan te doen.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 01:14

Ik rijd met en zonder, ligt er puur aan wat het desbetreffende paard fijner vind.
S&T sowieso zonder, maar rijd dit paard met een trens wel met sperriem.
Een van de Friezen rijd ik zonder, met heeft ze nogal de neiging om de mond open te doen (averechts resultaat? ja, maar gewoon doen is ook zo normaal :+ )
Met springen heb ik heb hem in het geval van een pelham wel graag om en met een Mexicaanse neusriem is hij 'ingebouwd', maar voor de rest niet.

Sperriem zit hier trouwens altijd met 2 of 3 vingers ruimte ertussen (zonder mijn vingers af te knellen natuurlijk).

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 01:16

Ik knikker dat gekke ding er altijd gelijk af :Y) vind het symptoombestrijding.. Hoor genoeg mensen zeggen, ja als ik dat ding er niet om heb dan doet ie zijn mond de hele tijd open :+ helaas kun je vaak dan niet al te hard terugzeggen dat je dan zelf iets niet helemaal op orde hebt... Want dat is uiteraard nooit waar :')

Nee zit er bij het hoofdstel waar ik mee rijd een sperriem, haal ik hem eraf.. Ik wil graag meteen met mijn neus op de feiten gedrukt worden..

Ironisch genoeg rijd ik nu wel met een micklem multibridle.. Heb wel even moeite gehad met de lage neusriem, want het ideaal wat ik had is dan wel weer weg.. Heb het hoofdstel gekocht eigenlijk voor het bitloze en kaptoom, maar mijn paard Verkiest het micklem met bit toch boven zijn normale hoofdstel met bit dat ik het ook gewoon met bit gebruik.. Gelukkig weet ik ook dat het bit goed is, daar is mijn paard erg happy mee, en ik heb lang met mijn hoge neusriem zonder sper gereden en gelukkig weet ik dat ie niet vaak zijn mond opent, of ik moet wel hele rare dingen aan het doen zijn... Maar gelukkig laat ie wel op meerdere manieren zien dat hij iets niet helemaal prettig vind (gooit meteen zijn kop in de lucht en er is geen ontspanning meer mogelijk)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 03:40

Met, paard en ik hebben nog wel eens discussie over eea (de richting die we op gaan) en als ik zonder sperriempje rij doet ze gewoon haar mond open en kan ze daarmee moedwillig mijn vraag negeren en is het enige wat ik doe bit door de mond trekken :n . Heb daarom een tijdje met een kneveltrensje gereden (zonder sperriempje, maar nog weer terug op een bitje met argentaan dus maar even sperriempje erbij en over een tijdje als haar systeem "gereset" is dan laat ik hem weer weg :)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 14:59

Ik rijd met, maar eigenlijk zonder enige inwerking. Er past een platte hand tussen huid en leder. :')

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 15:03

Ik rijd zonder. Als hij erom zat was het toch alleen maar 'voor de sier' en mijn paard is nogal een zweterd dus die krijgt altijd overal jeuk onder. Heb daarom nu maar de sperriem en de neusriem eraf gesloopt :P

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 15:04

Ik rij zonder. Ben hem helaas kwijt, maar toen ik nog met reed had ik er ook niet erg veel aan.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 15:06

Zonder sperriempje, zonder neusriem en met kneveltrens. :)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 16:13

Ik rijd de een met Micklem en de rest met een lage neusriem. Vind paarden snel stug worden met een gecombineerde neusriem.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 16:17

Ik reed altijd met sperren maar het paard wat ik nu rij loopt veel beter zonder sperren. Ook de neusriem heb ik heel los zitten (hoge neusriem ) vind het veel prettiger zonder dan met sperriem

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 16:20

Mizora schreef:
Een sperriem stabiliseert het bit nauwelijks, voorkomt voornamelijk het opensperren van de mond en heeft de neiging de hoge neusriem naar beneden te drukken waardoor deze op de verkeerde plaats van de neus terecht komt.

Zonder omwille van bovenstaande reden..

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 16:20

Ik rijd het liefst met een Micklem hoofstel, de neusriem daarvan zit tussen hoog en laag in.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 16:24

Ik rij mijn paard wel met sperriem.
Eigenlijk omdat het gewoon vastzit aan het hoofdstel en daarbij krijgt ze de mond met sperriem echt wel open, daar zit hij niet strak genoeg voor.
Vind het inmiddels ook wel een beetje vast onderdeel geworden van het hoofdstel, denk er eigenlijk nauwelijks over na en zie het ook overal :=

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 16:55

Myca schreef:
Ik rijd het liefst met een Micklem hoofstel, de neusriem daarvan zit tussen hoog en laag in.

Is dat nou zo'n hoofdstel/neusriem, die eigenlijk op een normale lijkt maar dan met riempjes die lijken op een mexicaanse (als je snapt wat ik bedoel).
Dus met dubbele riempjes?

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 16:57

Zonder, op de manege toevallig omdat dat blijkbaar beter is voor haar, ik rij bitloos op verzorghaflinger.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 16:59

Met, want het hoort nou eenmaal bij het hoofdstel? Ik weet niet, denk er nooit over na. :')

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:15

KarmaWitch schreef:
Myca schreef:

Is dat nou zo'n hoofdstel/neusriem, die eigenlijk op een normale lijkt maar dan met riempjes die lijken op een mexicaanse (als je snapt wat ik bedoel).
Dus met dubbele riempjes?

Hier een foto van mijn paard met een Micklem bridle.
Dat zegt meer dan een hele lap tekst ;-)

Afbeelding

(Foto van Justine vd Berg)

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:19

Ik rijd meestal bitloos. Maar als ik met bit rijd, rijd ik helemaal zonder neusriem (en nee, ik rijd geen western). Heb trouwens ook geen frontriem er aan. Alleen een kopstuk en bakstukken. Ik wil zo weinig mogelijk om het hoofd. Dat vindt paardje wel zo fijn.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:24

Op mijn verzorgpony met, omdat er gewoon al een sperriem aan zijn hoofdstel zit. Meestal wel zo los dat het vrijwel nutteloos is.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:26

Ik rijd met lage neusriem, loopt ze fijner op :)

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:29

absoluut zonder, ze kunnen véél beter ontspannen en likken en kauwen zonder sperriem.
Ik ben er erg tegen!