wat vinden jullie vn deze afdruk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Olympia96

Re: wat vinden jullie vn deze afdruk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 09:06

Kun je als je in het zadel zit minimaal twee/3 vingers op elkaar tussen zadel en schoft steken?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 12:18

2 vIngers lukken normaal wel.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 22:36

Duhelo schreef:
Hwn: wnnr komt hij?prijs?

24 dec om 9u. Prijs is blijkbaar 35 euro volgens zijn site, weet niet hoe het zit met transportkosten (hebben eerlijk gezegd nog niet over prijs gesproken). Je mag me gerust sms'en of pb'en voor meer info.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 12:36

Helaas, ik moet dan werken...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 18:47

zadel draagt niet goed in balans achter de schouder/schoft met de kussens. Dit zou kunnen komen door de voorste singelstoot die het daar afknelt.
Kan je je hand aan de zijkant van de schouder langs het kussen halen? zonder dat je weerstand krijgt (aangesingelt, zonder ruiter?)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 18:54

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar er is echt niet weker te zeggen of er teveel druk op de door of achterkant is. Vaak is het zo dat als er veel druk is het ook gewoon schoon blijft op die plek :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 19:47

Hand onder schouder door moet ik testen, doe ik maandag of dinsdag even. (Helaas kom ik dzae week niet meer bij klaarliche dag bij paarden ivm werk.)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 09:52

Duhelo schreef:
Bij de boomloze zadels is het echter zo dat er witte vlekken zijn waar er teveel druk is, ik weet niet of dat voor boomzadels ook geld?

Hoe kom je daarbij...? :)

Afdrukken zeggen bij zowel boomloos als boom zó weinig... een witte plek in een verder zwarte afdruk kan betekenen dat er op die plek heel veel druk was...maar ook dat er totaal niks het paard geraakt heeft. Zoals bij de witte streep over de ruggengraat.

Verder kan het simpelweg zo zijn dat het paard op de vieze plekken viezer was, daar eerst is begonnen met zwart huidvet uitzweten en er nog niet aan toe gekomen was om onder de witte plekken te zweten.... of het zadel / dekje heeft meer bewogen ter hoogte van de zwarte plekken waardoor er meer huidvet is afgezet...

Je kan alle kanten op redeneren met witte plekken in een zweetafdruk, maar zeker grote witte plekken zeggen helaas weinig tot niets over of het op die plek oncomfortabel aanvoelt voor een paard :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 21:06

ik plaats als mijn telefoon opgeladen is wat nieuwe foto's
als ik erop zit kan ik nog mijn hand onder de voorboom steken, dus daar ruimte genoeg. Aangesingeld zonder ruiter kan ik net mijn hand van boven naar beneden doorhalen, dat is wel net aan, als ik erop zit wordt dat heel erg moeilijk.
de plekken op het zadeldoek komen overeen met de platte-haar plekken op de rug, die plekken waren ook droger dan de rest. KWestie van viezigheid, paard had in de modder gerold en heb ik geroskamd, de rug was dus voor het zicht egaal even proper. Ik vermoed dat de witte plekken geen beweging op is, en op de rest wel/meer waardoor het vuil wordt.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 21:13

Ik moest vandaag nog aan dit topic denken: ons Belle stond door het warmere weer es zonder deken, had gerold, en ze was op exact dezelfde plaatsen nog mooi wit, dus die hadden de grond duidelijk niet geraakt. Maar dat verklaart natuurlijk niets.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 22:53

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 22:55

Pmarena. Ik was er even vanuit gegaan dat de witte plekken ook droog waren. ..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 08:43

Dan nog, het zegt ècht weinig tot niks....pas als je weet wat er aan de hand dan kan je zeggen: ja dat klopt wel aardig met de afdruk.

Maar andersom....kan het zowel te veel als te weinig druk beteken, als iets meer of iets minder druk dat verder niet oncomfortabel is... je kan er dus geen harde conclusies aan verbinden helaas :)

Zo zie je dat de streep over de ruggengraat vaak wit / droog blijft. Logisch want immers geen dragend deel.
En regelmatig zie je droge stukjes precies waar naden lopen, of onder beugelriemen (echt aan de zijkanten van het paard) of meer rare stukken.

En zelfde paard + zelfde ruiter + zelfde zadel + zelfde rit maar met hogere temperaturen, zie je ineens dat àlles nat en zwart is, simpelweg omdat door het zweten alle haren nat worden. En het zwarte vuil / huidvet wordt door het bewegen ook opzij gestuwd, zo zie je bvb. vaak zo'n harde zwarte rand rondom je zadel bij een in de zomer flink doorgezweet paard :P En heel vaak zie je vooral een ophoping van vuil aan de achterkant en voorkant van het zadel. Waarschijnlijk stuwt het ruitergewicht dan ook simpelweg het vuil weg naar voren en naar achteren tijdens het rijden, het is i.i.g. ene vrij typisch beeld onder allerlei verschillende soorten zadels :)

Of de ruggengraat is ook kletsnat, terwijl die toch echt vrij ligt onder het zadel. Maar op een gegeven moment is alles zo nat dat het vocht gewoon overal in trekt.

Naar mijn mening is eigenlijk de enige afdruk die wellicht wat zegt, een afdruk waarbij je bvb. keurig het zadel in het dekje ziet staan, en dan bvb. aan 1 kant van de schoft een klein opvallend ander plekje ziet in de afdruk. Dat is echt iets waarvan ik dan denk: ja dat is raar, dat riekt naar een drukpunt.

Maar grote vlakken, symmetrische vlakken.....mja wat moet je er mee.... je kan bij zorgen een drukpad er onder leggen om te zien hoe dat scoort, maar ook dat zegt niet alles. Ik vind elektronische drukmetingen waarbij je zo'n bewegend plaatje met kleurtjes ziet altijd wel interessant, maar daarvan zijn er ook weer mensen die zeggen dat dat geen betrouwbaar beeld geeft.

Of je kan nog met infrarood apparatuur werken, dat je na het rijden daarmee naar je paard laat kijken en je kan zien waar het lijf eventueel warmer of minder warm is geworden en daar uit concluderen dat er een stukje overmatige stimulatie heeft gehad onder het rijden, rond de schoft ofzo.

Maar het blijft allemaal een kwestie van interpretatie van de gegevens door degene die de test uitvoert.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:19

aan de laatste foto's zie je dat het zadel aan de voor en achterzijde op de kussens meer contact maakt dan in het midden van het zadel.
Belangrijk is dat het zadel aan de voorzijde van de kussens naar achteren zeker 16 cm gelijkmatig draagt op de rug .

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 21:20

Als je zelf een pad wil maken om de druk te meten, kan je het Carola-pad maken:

http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... ing.html#6

Ik heb vandaag ook gereden met mijn proefzadel (alleen is buitenrit mislukt, ben moeten afstijgen omdat madam zelfmoordterrorist werd en constant wou omdraaien midden de straat, dan wel aan de hand verder gestapt).

Mijn afdruk ziet er gelijkaardig uit, maar op een bepaalde plaats zijn er behoorlijk wat haren losgeschuurd (meer achteraan de kussens), maar ik hoop dat het een momentopname was doordat ze zo scheef hing in galop. Er is een heleboel waarover ik twijfel bij het zadel, maar mijn paard vindt het voorlopig wel fijn, dus eventjes afwachten. En de rug zit na onze rit zelfs iets losser dan anders, dus overmorgen nog eens testen, morgen wat longe- en cavallettiwerk.