Welk bit gebruik jij voor je paard en waarom?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

f4bjheu

Re: Welk bit gebruik jij voor je paard en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:12

Voor dressuur een simpel dubbelgebroken watertrens van argentaan, simpel en ze loopt er prima mee

Voor. Crossen, springen en buitenritten absoluut een dubbelgebroken kneveltrens.
Volle Arabier, dus als dat temperament opborrelt, is het wel fijn om een goede rem en zeker een goede links en rechts te hebben ( heb er dan ook een martingaal om heen )

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:21

Op touwhalster, voor binnen of buiten. Als ik er aan toe kom haar terug netjes te beleren op het bit, haar enkelgebroken bustrens. Voor de koets ben ik haar van plan terug met de bustrens op te nemen.
Dit voornamelijk omdat ik vindt dat ze daarop moet reageren, en iets zwaarders is absoluut niet nodig bij haar.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:24

Een bokkebit op het bovenste ringetje.
Waarom? Omdat ze hiermee het fijnst loopt. Na hele drama's te hebben gehad op een enkel of dubbelgebrokentrens zijn we bitten uit gaan proberen. Uiteindelijk kwamen we op een bokkebit en toen was er rust.
Mijn paard irriteert zich snel aan loszittende dingetje zoals riempjes en dus ook rammelende bitten.

In principe heeft het bit dezelfde werking als een stang, de reden dat we dit bit erin hebben is omdat ze op buitenrit nog wel eens om wil draaien en we op het onderste ringetje dan net iets meer te vertellen hebben.

Overigens rij ik ook wel eens op touwhalster :j

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:31

Ik gebruik een leren bit, mijn paard kan niet tegen het harde metaal. Hij gooit dan zijn hoofd in de lucht en is dan niet te houden.

Met het leren bit, ligt het fijn in de mond en kan ik hem fijn rijden.
Leren bit heb ik op aanraden van de tandarts gekocht.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:41

Interessant topic. Leuk om te lezen dat de meeste mensen ook hun redenatie erachter zitten.

Momenteel ben ik zelf paardloos maar ik heb mijn paard altijd op een Bring-stang (bokkebit met beweegbare scharen). De teugel hing aan de onderste ring en ik had ook een kinketting eraan.

Waarom: Ik reed met mijn jonge meneer trekpaard eigenlijk alleen buiten en dan wilde ik toch echt wat in handen hebben ,ocht het nodig zijn. Daarnaast vind ik een stang heel prettig omdat hij zo stil in de mond ligt.

Vooraf op een stalhalster in de rijbak de neck-reining en sturen op zit en beenhulp aangeleerd. Buiten dus altijd met B-ring op een hele lange teugel, gewoon om zeker te zijn.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:58

Afbeelding

Sinds een paar maanden heb ik een jong paard. In de ruitersportzaak heb ik me dit bit aan laten smeren: een sprenger dubbel gebroken bit met een speelringetje in het midden. Ik was er eerst wat sceptisch over maar hij loopt er wel erg fijn op!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 21:58

Wat een reacties!
Heel erg bedankt voor jullie reacties, ik vind het echt interessant om te lezen wat voor bit jullie gebruiken en waarom!

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 23:56

Voor de dressuur een ongebroken appelbitje. Waarom? Omdat we dit probeerde en er super op liep.

Voor het springen/buitenrijden een ongebroken pelham. Waarom? Om ik ook al langer vanalles heb geprobeerd om haar bij me te houden met springen en niks werkte, en omdat een ongebroken pelham zachter is dan gebroken. :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 00:13

Ik gebruik een dubbelgebroken robart bit. Mijn ervaring is dat paarden dit bit makkelijker aannemen! Vind het echt een super bit.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 00:47

Simpel dubbelgebroken watertrensje. Ben er nog niet helemaal van overtuigd want mijn merrie durft haar tong er nog wel eens uitsteken maar ze loopt er wel het beste mee van alle bitten die ik al heb geprobeerd.
Heb enkelgebroken geprobeerd en dan had ik een paard dat continu ja knikte...
Een watertrensje is ook niks heb ik gemerkt.
Ik wil nu nog gaan experimenteren met de dikte van het bit.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 01:04

Voor de wagen een Bring stang met de teugels gewoon op de 'lichtste' ring, of een liverpool met de teugels op stand 1 of 2. Met ketting.

Waarom? een noodrem is erg fijn in het verkeer, verder rij ik niet met veel druk.

Met rijden: een vrij simpel niet te dikke enkelgebroken bustrens. Tja, waarom, geen goede reden voor. Er zijn zooooveeeel bitten. Dacht ik begin bij het simpelst; en dit gaat super, hij is vrij gevoelig.

Voor de 10 jarige heb ik nu een dubbelgebroken trens maar deze is altijd op hengstenbit gehanteerd en ik merk dat hij toch vrij veel lak heeft aan het bitje. Maar ik kijk het nog even aan; immers net 2 keer opgezeten.

Mijn merrie reed ik met een 'baby shank' dus een western scharen bit met korte scharen, enkelgebroken. Maar dat was zo'n olifant die nu met een correctional gereden word (scharenbit met hoge tongboog); ik zelf vond mij daar niet kundig genoeg voor maar de huidige ruiter kan daar goed mee omgaan en deze merrie had dat helaas echt nodig..

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 01:07

Shetlander: enkelgebroken Robart trens. Deze zat bij zijn hoofdstel toen we hem kochten, hij loopt er gewoon prima op. Mooi licht en klein bitje.

Voor mijn Haflinger heb ik voor het bakwerk een Billy Allen snaffle (trens) en voor buiten een Babyshank ( enkel gebroken scharen bit). Voor net dat beetje meer controle.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 01:31

Ongebroken bustrens, want geeft meer rust in de mond. Ze wordt onrustig van enkel/dubbel gebroken. Verschillende geprobeerd, maar hier loopt ze toch het best mee.
Mijn andere met sensogan dubbelgebroken bustrensje, want die reageert daar goed op.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 08:40

Myler bustrens level 2. Dit bit neemt hij fijn aan. Op een ander bit is hij erg onrustig met zijn hoofd en geeft niet na. Op dit bit is hij veel rustiger in de aanleuning, en geeft hij wel fijn na. Heb ook een ongebroken bit geprobeerd, dat was al beter als een gebroken trens, maar niet optimaal.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 08:46

heel verschillend. Van dubbelgebroken watertrens (k&k aurigan) tot hackamore met korte scharen en op wedstrijd met IJslandse kandarre

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 18:32

Angela schreef:
Myler bustrens level 2. Dit bit neemt hij fijn aan. Op een ander bit is hij erg onrustig met zijn hoofd en geeft niet na. Op dit bit is hij veel rustiger in de aanleuning, en geeft hij wel fijn na. Heb ook een ongebroken bit geprobeerd, dat was al beter als een gebroken trens, maar niet optimaal.

Dit merk ik dus ook. Mijn paard was nog verbaasder dan ik toen hij de eerste keer ineens nagaf :P

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 18:39

Voor mijn jonkie gebruik ik een trust bit, dubbel gebroken.
Had eerst een ander bit dat niet helemaal lekker zat, toen mochten wij deze uitproberen en hebben wij uiteindelijk maar dat bit aangeschaft. Want ze loopt er heerlijk op!

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:19

Ik rij momenteel mijn paard met een hackamore en dat bevalt heel goed! Alleen wil ik hem straks wel weer oppakken met een gewoon bit maar ik ben nog druk zoekende welke aangezien hij super gevoelig in zijn mond...