Welk bit is nou echt fijn?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Re: Welk bit is nou echt fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:45

en wolfstanden altijd er uit laten halen

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:48

Francieen schreef:
MarjanB schreef:
Ik zou eerst lichamelijk gaan zoeken voordat je naar bitten gaat grijpen om gedrag te verdoezelen wat wel eens uit ongemak kan ontstaan. Dus eerst een keer een osteo erbij om te kijken of ze los is in het lijf en of je probleem daar niet vandaan komt. Dan rijtechnisch en dan bit, in mijn beleving moet elk paard gewoon op een simpel dubbel gebroken bitje rond kunnen lopen.

Lichamelijk is niks aan de hand, en rijtechnisch ook niet denk ik , heb regelmatig les van een grand prix ruiter en denk dat die dat wel gezien had dan. Ze vond zelf het bit te dik en vond verder dat ze er goed op liep ;)

Is er lichamelijk niks of denk je dat? :D Stalgenootje had ook een paard dat aan de ren ging in galop wat bleek zadel lag niet helemaal lekker, zakte op de schoft in galop en daar ging ie. Kwestie van ongemak. Mijn paard wil nog wel eens hoofd omhoog gooien en heel hard rennen, altijd als ze dat weer doet kan ik de osteo laten komen want dan zit er weer ergens wat strak of scheef. Van de week weer, waarschijnlijk met rollen in de stal heup wat scheef. Heup weer recht en paard loopt gewoon weer fijn en niks aan de hand. Wat betreft grand prix ruiter, die zien ook niet altijd alles of zeggen altijd alles...Een goede ruiter is niet per definitie een goede instructeur.

Nath010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:52

We laten allemaal een zadel aanmeten, maar waarom laten we geen bit aanmeten? Als je met een verkeerd bit rijd kan dit veel problemen veroorzaken (en zelfs pijnlijk zijn voor het paard). De paardenmond is net zo belangrijk (zo niet belangrijker) als de paardenrug.

Ik zou inderdaad eerst door een tandarts naar de wolfstanden laten kijken (en verwijderen). Het paard laten behandelen door de osteo/chirpractor en daarna een goed bit laten aanmeten doormiddel van een bitpassessie.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:53

Denk inderdaad niet dat een ander bit ineens de oplossing gaat zijn, maar daar is denk ik nu wel genoeg over gezegd. Om toch je vraag te beantwoorden, onze paarden lopen allemaal op de Sprenger KK Conrad Ultra. Wat ik daar erg fijn aan vind is de 'draai' die daar in zit, om het zo even te noemen, daardoor is het bit vriendelijker in de mond. Ze zijn flink prijzig, maar het wel dubbel en dwars waard.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 11:03

Hihi heb het er toch een beetje verkeerd neergezet :p we zijn vooral bezig met achterhand eronder, en tempocontrole. Pony is pas nog nagekeken en behandeld door fysio. Ik ben niet op zoek naar discussie maar doet iedereen over heel bokt een bitpassessie? Heeft iedereen een passend zadel? Gaat ieders paard naar de tandarts? Gaat ieders paard naar de osteo of naar de fysio? Er zijn zat mensen die dut wel doen maar ik vraag me af of nou echt heel bokt dit doet. Niet dat ik het er niet mee eens ben dat dit wel zou moeten, maar of dit gebeurd?

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:45

Francieen schreef:
Hihi heb het er toch een beetje verkeerd neergezet :p we zijn vooral bezig met achterhand eronder, en tempocontrole. Pony is pas nog nagekeken en behandeld door fysio. Ik ben niet op zoek naar discussie maar doet iedereen over heel bokt een bitpassessie? Heeft iedereen een passend zadel? Gaat ieders paard naar de tandarts? Gaat ieders paard naar de osteo of naar de fysio? Er zijn zat mensen die dut wel doen maar ik vraag me af of nou echt heel bokt dit doet. Niet dat ik het er niet mee eens ben dat dit wel zou moeten, maar of dit gebeurd?

Nee. Maar ook niet iedereen heeft problemen met zijn/haar paard ;)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:48

Maakt het wat uit wat 'heel bokt' doet? Het gaat erom dat jij moet doen wat voor jou en je paard noodzakelijk is.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:48

Op marktplaats staan regelmatig mylers rond jou prijsklasse.

Ik wil nooit geen ander bit meer voor mijn paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:53

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:56

Is een kwestie van uitproberen, verschilt per paard.

Die van mij loopt echt super op een myler.
Maar mijn toenmalige verzorgpaard liep het best op een simpel dubbelgebroken bitje.

uitproberen... uitproberen en nog meer uitproberen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:58

Peanutbutter schreef:
Ik ben erg gecharmeerd van dit bit, van 1.40 springen tot beleren.
mits de maat correct is , ligt het mooi en stil in de mond. Voor de geld hoef je hem ook niet te laten liggen.
http://www.agradi.nl/hkm-western-d-ring ... -115mm.htm

Zelfde principe als myler

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 12:14

Peanutbutter schreef:
Ik ben erg gecharmeerd van dit bit, van 1.40 springen tot beleren.
mits de maat correct is , ligt het mooi en stil in de mond. Voor de geld hoef je hem ook niet te laten liggen.
http://www.agradi.nl/hkm-western-d-ring ... -115mm.htm

Ziet er goed uit! Denk dat ik die ga proberen ;)

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 13:56

hoe zit het met trust bitten? die zien er opzich ook wel goed uit!

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 16:44

Hallo allemaal, ben toch van plan om voor een myler te gaan, welk level kan ik het best doen?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:54

Kwestie van even aan de tandarts vragen welke er goed zou zijn voor je paard. Die kan je echt beter adviseren :j

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 10:54

Overleg me de myler dealer, die hebben mij toen heel goed kunnen adviseren voor welk level.
Voor mijn paard is dit de level 1, maar ken ook mensen die voor een level 2 zijn gegaan en hier heel blij mee zijn. En ook nog iemand waar level 3 de beste combi voor was.

silvershardo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 16:16

Myler _/-\o_
dit bit ziet er voor sommige mensen gemeen uit maar ik vind dat het nog vriendelijker is dan enkel of dubbel gebroken, raakt namelijk niet de tanden en licht stil in de mond

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 17:21

silvershardo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:53

Denk dat je niet zo zeer op uiterlijk af. Moet gaan maar meer op de functie ;)