Bit/Neusriem combinatie voor paard met "tongprobleem"

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nef1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 12:52

Wat ik begrepen heb mag de rambo (dan wel de competition uitvoering) ook op dressuur wedstrijd. Maar dan wel zonder de bitclips.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 12:52

x_tico schreef:
Oke.. Weet iemand hoe dit hoofdstel valt? Hij heeft normaal maat full, zou full dan oke zijn?

Volgens mij valt het redelijk klein/smal. Mijn paard heeft maat cob, maar had van de Micklem een full nodig.

Nef1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 12:57

x_tico schreef:
Oke.. Weet iemand hoe dit hoofdstel valt? Hij heeft normaal maat full, zou full dan oke zijn?

Ik heb normaal altijd bij mijn paard Cob. En bij dit hoofdstel noemde ze het dacht ik small horse,en die paste goed. Dus denk dat als je normaal full heb de full (standard horse)gewoon moet passen.

Ik heb trouwens echt veel verschil gemerkt bij mijn paard toen ik dit hoofdstel ben gaan gebruiken.
Paard loopt nu 10x fijner en is rustiger in haar aanleuning en neemt het bit goed aan. Eerder met normaal hoofdstel was ze zeer onrustig met haar hoofd en hield kaken altijd erg straks. Nu laat ze mooi los en is fijn ontspannen te rijden!! :D
Laatst bijgewerkt door Nef1985 op 27-11-14 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Fairytail

Re: Bit/Neusriem combinatie voor paard met "tongprobleem"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:03

TS ik zou wel rustig aan stap voor stap gaan verbeteren. Een nieuw bit kost tijd om aan te wennen voor zowel ruiter als paard. Ik heb standard horse (full) de maat groter was echt te groot! Kijk eens goed naar je tuig hoe het zit en controleer eens met je handen, hoe reageert hij op druk van je hand op de zijkant neus, wang, oren. Goed dat je naar een oplossing zoekt!

Wat betreft wedstrijden je kunt de multi kopen en het ringetje afknippen of de speciale competitie versie aanschaffen.

Dany94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:06

De mijne heeft full en die heeft de standard horde dus ook full, pas perfect! Kan hem nog 3 korter doen en 3 langer.

Mijn paardje loopt er ook echt super op, gebruik de bitclips tijdens training en op wedstrijd haal ik ze eraf ivm gevoelige mondhoeken. De dierenarts adviseerde me dit hoofdstel en gaat nu super!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:09

Ik heb erg goede ervaringen met het rambo micklem hoofdstel in combinatie met een myler 2 bit. Vanaf die tijd alleen heel in het begin ( 10minuten) nog even wat tong te zien, daarna loopt ze heerlijk ontspannen.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:19

Ik volg dit even :) heb hetzelfde probleem...

Altijd met een combi neusriem en dubbel gebroken sprenger bit gereden, begon zijn tong uit te steken, bleken zijn wolfstanden niet goed verwijderd te zijn, nu wel goed verwijderd en probleem was vd baan...

Afgelopen voorjaar kon ik na mijn operatie terug rijden en begon hij terug, tandarts was recent geweest... Dunner bit geprobeerd, ongebroken bit, myler, peewee... Met of zonder neusriem... Ook micklem hoofdstel geprobeerd...

Hij doet het ook met lange teugel en ook aan de longe met de pessoa, tong wordt altijd rechts uitgestoken...

Ik rijd nu met hackemore en nu doet hij het niet meer...

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:22

Hier ook een Myler level 2 omdat mijn paard z'n tong altijd een stukje te zien was. Hij gooide hem niet naar buiten, maar hij stak aan de zijkant altijd een klein stukje uit, vanaf het moment dat je z'n hoofdstel in deed. Paard bleek zijn mond niet dicht te kunnen doen met het toenmalige bit (hh dubbelgebroken bustrens). De Myler maakt een wereld van verschil. Zijn mond is netjes dicht en hij neemt het bit veel beter aan, waar hij eerst nog wel eens achter de teugel wilde kruipen. Ik merk het ook direct als hij een keer een ander bitje in heeft, de aanleuning is direct onrustiger.
De micklem wil ik ook nog een keer proberen, omdat ik merk dat mijn paard gevoelig is op zijn hoofd (hoofdstel met teruggesneden kopstuk scheelde al een hoop).

msmpure

Re: Bit/Neusriem combinatie voor paard met "tongprobleem"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 14:59