Waarom en wanneer peesbeschermers/bandages?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

tientjefjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:38

ik doe liefst niets om,stel er komt zand tussen ofzo en het gaat schuren... erg vervelend,of als de pezen oververhit raken...
mijn paard tikt zichzelf nogal hard aan achter(is nog jong) dus doe ik hem strijklappen aan anders maakt hij wondjes(echt open).

olijf

Re: Waarom en wanneer peesbeschermers/bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:48

Ik heb ook altijd met bescherming gereden (dressuur, wei, molen,longe)
Maar bij mijn huidige merrie alleen met zadelmak maken. Verder staat ze veel buiten in een kudde en heeft ze ook niets om, ze tikt zich niet aan dus waarom zou ik de pezen oververhitten met beschermers...
Alleen een springschoentje omdat ze 4kant op ijzers staat. Best grappig ben namelijk een echte dressuurprikker en iedereen die ik tegenkom vraagt steeds of ik mijn bandages/peeskappen vergeten ben... Nee en ze heeft nooit last van blessures.
Als je weet dat je paard zich aantikt of bij springen en crossen vind ik het logisch dat je de benen beschermd, maar met dressuur is het eigenlijk onzin.

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:32

Ik heb ook een vraag hierover. Zag dat er erg veel topics hierover waren en al veel gelezen, maar zou toch graag advies willen.
Wij hebben een paard die altijd zonder beschermers heeft gelopen. Nu heeft haar verzorger ineens peesbeschermers omgedaan voor het longeren zowel voor als achter. Ik heb zelf nooit beschermers gebruikt en weet er dus ook weinig van. Mijn vraag is dan ook, denken jullie dat dit noodzakelijk is? Paard tikt soms wel met de hoeven tegen elkaar maar raakt de benen niet.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:36

Met longeren heb ik altijd springschoenen om om haar ijzers eronder te houden in een uitbarsting.
Met springen peesbeschermers en springschoenen
Met crossen crossbescherming en springschoenen.

Als ze heel gek heeft gedaan kunnen daarna haar achterbenen wel eens oplopen (bijwerking van een operatie aan haar achterbenen) dan zet ik haar achter een paar uurtjes in de stalbandages en hakbeschermer (daar zit de operatieplek).

bewegen met bandages doe ik niet :n

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:38

ik heb met dressuur alleen voor peesbeschermers om en met springen of cross vierkant bescherming en spring schoenen, met de cross wel speciale cross bescherming. ;)

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:47

Met springen gebruik ik peesbeschermers, met dressuur niet en bandages heb ik niet.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:48

prugelpiet schreef:
Ik heb peesbeschermers om, omdat ze aantikt en dr benen domweg niet hoog genoeg optilt. Dit kun je trainen, ja, maar dat gaat makkelijker als je er op zit en dat zit er voorlopig nog niet in :o

Wat leuk dat jij ze bijjezelf om doet zodat je paard jou niet aantikt... _O-
Sorry, ik moest toch even lachen, flauwe mop van mij ik weet het :o

Mijn fjord trapt zichzelf schieffels dus heeft goede verluchte peesbeschermers om bij het rijden, altijd bij het werk dus eigenlijk om die lompe actief te voorkomen. Enkel vooraan.
Laatst bijgewerkt door Aria_zz op 20-01-15 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:50

Ik heb mijn fjord nog nooit peesbeschermers om gehad met rijden..
Gewoon niet nodig :)

Ben er ook geen voorstander van.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:08

wat zou het nadeel zijn van peesbeschermers dan?

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:20

anitamarleen schreef:

Ik weet niet of je dit tegen mij bedoelde, maar ik lees er veel verschillende dingen over. Bijvoorbeeld:
Pezen worden dan snel te warm en dat zou niet goed zijn
Dat je dan juist zwakke pezen kweekt
Wanneer er zand onder komt dit erg kan schuren.

Ik weet er zelf weinig van, maar ben wel benieuwd of het eventueel negatieve effecten kan hebben.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:21

Daarom moet je ook goed uitkijken welke je neemt.
Ik heb er speciale die minimaal warm worden en dat moet ook want we doen soms lange ritten.

Liefst gebruik je niets, maar als je, zoals ik, een paard hebt dat zichzelf aan tikt en zo blessures maakt, moet je iets doen.
Goed inlezen en niet zomaar iets nemen is de boodschap.

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:29

Aria_zz schreef:
Daarom moet je ook goed uitkijken welke je neemt.
Ik heb er speciale die minimaal warm worden en dat moet ook want we doen soms lange ritten.

Liefst gebruik je niets, maar als je, zoals ik, een paard hebt dat zichzelf aan tikt en zo blessures maakt, moet je iets doen.
Goed inlezen en niet zomaar iets nemen is de boodschap.

Ik heb niet het idee dat ze het nodig heeft en heb zelf ook nooit de intentie gehad het te gebruiken. Dank voor het advies!

cmgxlvhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 15:48

ik gebruik mijn peesjes eigenlijk altijd met rijden buitenritten springen enz. alleen in de molen en in de wei absoluut niet. zag laatst een meisje die dat wel deed maar vind dat onzin, in de natuur zouden ze dat ook niet hebben hihi

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:02

Nini1992 schreef:
anitamarleen schreef:

Ik weet niet of je dit tegen mij bedoelde, maar ik lees er veel verschillende dingen over. Bijvoorbeeld:
Pezen worden dan snel te warm en dat zou niet goed zijn
Dat je dan juist zwakke pezen kweekt
Wanneer er zand onder komt dit erg kan schuren.

Ik weet er zelf weinig van, maar ben wel benieuwd of het eventueel negatieve effecten kan hebben.

Neehoor , ik bedoelde het in het algemeen.
Ik hoor vaak alleen gemopper op die dingen maar voor mijn paard zijn ze door eerdere peesblesures en rare sprongen toch wel verstandig denk ik...

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:07

ik heb wel peesjes maar ik gebruik ze niet :D

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:40

Ik heb ze ooit in een opwelling gekocht. Pony heeft ze alleen maar om bij het springen, zelfde verhaal bij springschoenen.

Ze heeft zichzelf eigenlijk nog nauwelijks beschadigd aan haar benen. 1 keer is ze met een gekke bui op haar voorhoef gaan staan, toen gutste het bloed eruit... Maar dan ben je al te laat met bescherming natuurlijk.

Ik vind het ook vreemd, als ze achter van die kogelbeschermers om heb, dan komen er wel krassen op de beschermers te staan.. Maar ik vraag me af of ze dan zonder beschermers ook d'r benen aan raakt. Dat zie ik dan weer niet. :)

Edit: 'ik' in 'ze' veranderd. :o

Len_ny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:36

Ik heb eigenlijk altijd zonder peesbeschermers gereden. Heb altijd IJslanders gereden en ik heb daadwerkelijk nog geen enkele IJslander gezien met peesbeschermers.
Heb nu een jong paard (KWPN) die ik in het begin ook altijd zonder peesbeschermers gereden heb. Maar op een gegeven moment zag mijn instructrice dat hij zich wel soms een keer voor aantikt, dus sindsdien hebben wij, alleen tijdens het rijden en longeren, peesbeschermers om. Hoop wel, dat hij ze als hij iets stabieler loopt, niet meer nodig heeft.
De eerste peesbeschermers waren trouwens ook de gewone goedkope beschermers maar heb dan in een aanbieding de air peesbeschermers gekocht en voelde ook een duidelijk verschil! Er zit nog steeds neopreen in, maar die heeft gaatjes net zoals de buitenkant en de pezen worden daardoor stukken minder warm.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 00:42

getten: altijd bij het springen en ook vaak bij de dressuur (probeer het nu niet meer te gebruiken)
springschoenen: degene die ik heb gekocht waren te groot dus moet ik er opnieuw kopen, dat gaat dan dienen voor cross/longeren/losgooien/springen/eventueel buitenrit
bandages: enkel als ik in de binnenbak rijdt (zelden) omdat het daar zwaarder is voor de pezen.

Ik ben wel aan het sparen voor prijzige getten (van bv veredus) die meer ademen, enopzoek naar crossbescherming (helemaal om)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 01:29

Ons paard tikte ook aan achter en had dan ook strijklappen maar persoonlijk vind ik het alleen maar onhandig, je mag ze niet vergeten want dan is het meteen feest, er kan vuil onder komen sommige zijn heel groot en warm. Ik heb liever een paard dat gewoon normaal zijn voeten neer zet :o

Wat ik trouwens altijd zo gek vind, veel dressuurruiters pakken hun paard nog net niet in bubbeltjes plastic maar tijdens de wedstrijd moet er met blote poten gestart worden en dan doet men dat ook gewoon, dan lijkt het mij dus dat die bescherming eigenlijk niet nodig is?

Ik heb trouwens ook wel eens mensen horen beweren dat een paard er onvoorzichtiger van word als je te snel naar bescherming grijpt.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 02:23

Bij m'n sportpaard deed ik wel altijd peesbeschermers (en soms strijklappen) om, omdat hij dat al 10 jaar bij de vorige eigenaar ook had.
Bij m'n 2 oudjes alleen als ik ga springen of eerste keer in de wei na de winter, want dan kan ik me voorstellen dat ze zichzelf nog wel eens aan kunnen tikken.

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 22:25

liedje89 schreef:
Ons paard tikte ook aan achter en had dan ook strijklappen maar persoonlijk vind ik het alleen maar onhandig, je mag ze niet vergeten want dan is het meteen feest, er kan vuil onder komen sommige zijn heel groot en warm. Ik heb liever een paard dat gewoon normaal zijn voeten neer zet :o

Wat ik trouwens altijd zo gek vind, veel dressuurruiters pakken hun paard nog net niet in bubbeltjes plastic maar tijdens de wedstrijd moet er met blote poten gestart worden en dan doet men dat ook gewoon, dan lijkt het mij dus dat die bescherming eigenlijk niet nodig is?

Ik heb trouwens ook wel eens mensen horen beweren dat een paard er onvoorzichtiger van word als je te snel naar bescherming grijpt.

Maar bij een wedstrijd wordt er niet zoveel van het paard gevraagd als je het vergelijkt met een training. Dus daarom gebruiken dressuur ruiters voor de training bandages om de pezen te ondersteunen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 23:15

Aria_zz schreef:
prugelpiet schreef:
Ik heb peesbeschermers om, omdat ze aantikt en dr benen domweg niet hoog genoeg optilt. Dit kun je trainen, ja, maar dat gaat makkelijker als je er op zit en dat zit er voorlopig nog niet in :o

Wat leuk dat jij ze bijjezelf om doet zodat je paard jou niet aantikt... _O-
Sorry, ik moest toch even lachen, flauwe mop van mij ik weet het :o

.

hahahaha! Zo hadik nog nooit naar die post gekeken :')

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 23:32

vivian_ve schreef:
Maar bij een wedstrijd wordt er niet zoveel van het paard gevraagd als je het vergelijkt met een training. Dus daarom gebruiken dressuur ruiters voor de training bandages om de pezen te ondersteunen.

Wat vind je dan veel vragen? Je vraagt namelijk imo niet altijd zwaardere of moeilijkere oefeningen in je training als in je proef een training is vaak wel langer dan een proef?

Ik snap trouwens nooit zo hoe bandages ondersteunen, ik vind het heel onlogisch om het pijpbeen in te zwachtelen? Stel dat jij je pols of enkel wil ondersteunen dan zwachtel je toch ook het gewricht in niet tussen elleboog en pols of knie en enkel :? .

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 05:41

Ik gebruik geen peesjes of andere bescherming ik heb het niet eens.
ja ze tikt zich wel eens aan en heeft wondjes maar dat is voor mij nog geen reden om iets van bescherming aan te doen.
zolang het niet echt nodig is (dat iedere keer na een rit de benen openliggen) gebruik ik het niet.
dit inderdaad ivm de hitte die eronder kan ontstaan en het zand enz wat er tussen kan gaan zitten.

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 01:13

liedje89 schreef:
vivian_ve schreef:

Wat vind je dan veel vragen? Je vraagt namelijk imo niet altijd zwaardere of moeilijkere oefeningen in je training als in je proef een training is vaak wel langer dan een proef?

Ik snap trouwens nooit zo hoe bandages ondersteunen, ik vind het heel onlogisch om het pijpbeen in te zwachtelen? Stel dat jij je pols of enkel wil ondersteunen dan zwachtel je toch ook het gewricht in niet tussen elleboog en pols of knie en enkel :? .

Bij de training worden de oefeningen vaak herhaald, herhaald, en nog eens herhaald. Daarbij duurt een training vaak minstens een uur. Dus dat is wel degelijk zwaarder dan een proefje van een paar minuten.
De bandages worden om de pezen gezwachteld die bij het pijpbeen liggen. Dat zijn de pezen waar het meeste druk op komt te staan dus dat is een logische gedachte.