Reflecterende spullen,veilig over straat

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 12:42

Er zijn best veel reflectie artikelen te koop,
Voor om de benen, voor aan het hoofdstel, borsttuig, voor om de staart, en natuurlijk, hesjes, uitrijdeken etc

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 12:43

Ik heb van die fietslampjes van de action voor op mijn cap. Stuk elastiek, lampjes eraan en eventueel even extra vastzetten met een stukje tape aan beide zijden van de cap.
Daarnaast gaan paard en ik regelmatig als kanaries over straat. (Lees: gele reflectiedeken, geel hesje, gele rainlegs :+ )
Reflectie spul heb ik meestal aan tijdens dichte mist, donkere dag of schemer. In het donker zou ik persoonlijk meer verlichting willen zien op een paard. Maar het moet ook weer geen levende kerstboom worden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 12:45

S_imonee schreef:
Ik heb van die fietslampjes van de action voor op mijn cap. Stuk elastiek, lampjes eraan en eventueel even extra vastzetten met een stukje tape aan beide zijden van de cap.
Daarnaast gaan paard en ik regelmatig als kanaries over straat. (Lees: gele reflectiedeken, geel hesje, gele rainlegs :+ )
Reflectie spul heb ik meestal aan tijdens dichte mist, donkere dag of schemer. In het donker zou ik persoonlijk meer verlichting willen zien op een paard. Maar het moet ook weer geen levende kerstboom worden.

Liever een levende kerstboom. Reflectiemateriaal valt te laat op.
Ken mensen bij de club die echt zichzelf en hun paard helemaal behangen met verlichting.

Jolliegirl

Re: Reflecterende spullen,veilig over straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 14:54

Goede reflectie zie je al van verre! :-)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 15:01

FriesWytske schreef:
S_imonee schreef:

Liever een levende kerstboom. Reflectiemateriaal valt te laat op.
Ken mensen bij de club die echt zichzelf en hun paard helemaal behangen met verlichting.

mijn levendige fantasie is nu geprikkeld en zie een ruiter met een volgehangen met kerstboomverlichting waarbij van achteren en mega lang verlengsnoer zich langzaam afrolt.. thanks you made my day :)

Safeways

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:51

Het dragen van reflecterende kleding helpt al bij het vergroten van jouw zichtbaarheid tot op ca 300-400 meter afstand. Maar nog effectiever is het dragen van reflecterende kleding met ingebouwde LED verlichting. Dan ben je niet afhankelijk van de koplampen van je mede weggebruiker en je bent al van veel grotere afstand zichtbaar, op 800-1000 meter afstand.

Nieuw is de reflecterende helm, specifiek voor paardrijden, met 2 LED lampjes ingebouwd aan de achterzijde.

Moderatoropmerking:
website verwijderd want reclame maken over eigen producten is alleen toegestaan op de Bokt markt

TessNero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:41

wij hebben altijd een wit lichtje bij de frontriem en een rode in de staart, een reflecterende uitrijdeken + hesje, lichtjes bij de benen, lichtjes op de cap en om de armen. Lekker veel dus!

naomipepsi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 13:41

een reflecterende uitrijdeken en een hesje voor jezelf. (action)
Kleine lampjes zie toch slecht vanaf de verte met hoge snelheid.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:39

Alleen reflectie is echt te weinig is mijn ervaring. Pas weer bijna achterop een paard met ruiter gereden omdat ze gewoon echt slecht te zien waren op een 60 km weg. Reflectiedeken op, hesje aan en reflectie om de benen. Maar dat was niet genoeg.

Ik gebruik zelf hardloopspullen (www.hardloopaanbiedingen.nl geloof ik). Bandjes om armen en benen. En fietslampjes voor aan mijn paard. Je bent als bestuurder zelfs verplicht om minimaal voor wit en achter rood te dragen. Dat geldt dus ook voor ruiter te paard.
En pas hadden ze bij Agradi een actie dat je bij een deken een BR reflectievest kreeg met LED verlichting. Die heb ik nu dus ook. :D

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:46

http://www.ruitersportsissi.nl/internet ... d-717.html
Ik heb deze deken. Ik vind hem ideaal, omdat er voorop ook een reflecterend stuk zit.
Daarnaast maak ik voorop en achterop de deken een lampje vast.

Ken genoeg mensen die alleen met een hesje op pad gaan, maar dat vind ik echt gevaarlijk. Waar je rekening mee moet houden met reflectie is dat het alleen werkt op het moment dat er daadwerkelijk een lamp op schijnt. Als jij bovenop je paard zit, zit je heel hoog t.o.v. autolampen, dus heeft het weinig zin om alleen een hesje te dragen.

Toen ik nog vaak 's avonds op pad ging kreeg ik ook vaak te horen dat mijn paard er als een kerstboom uitzag :+ Maar beter zo, dan dat een automobilist je te laat ziet.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:49

naomipepsi schreef:
een reflecterende uitrijdeken en een hesje voor jezelf. (action)
Kleine lampjes zie toch slecht vanaf de verte met hoge snelheid.

Mijn hesje met LED-lampjes (die Amanda ook heeft) wordt anders al van verre gezien. Het is echt een misvatting om te denken dat dat toch geen zin heeft, levensgevaarlijk. Alleen reflectie zie je echt niet als je licht er niet precies op schijnt.

Ik blijf het bijzonder vinden dat er nog steeds zoveel mensen zijn die zo achteloos zonder licht naar buiten gaan. Kom ze hier ook regelmatig tegen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:51

Dat hesje is inderdaad een uitkomst. Enorm fel. Zo fel dat mijn paard in de stress schoot toen ik hem aanzette op de knipperstand en hij ze ineens in zijn ooghoek zag toen ik er op zat _O-
Gelukkig zit er ook een stille stand op. De knipperstand doe ik nu alleen op de fietslampjes en armbanden. Over een tijdje proberen we de knipperstand nog wel een keer :))

Hier in de buurt komt ook altijd iemand voorbij met zo'n hesje en als kerstboom. Dat is echt heel goed te zien :j

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:52

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:54

:') Het heeft in ieder geval effect dus :))

Mijn paard keek de eerste keer ook wel gek op. Ik behang haar altijd met die bandjes met LED-lampjes, zelf van die ruiterlampen met wit licht voor en rood licht achter, en nog zo'n hesje dus, en nog reflecterende hoofdstelhoezen en een staarthoes :+

Dat hesje gebruik ik trouwens ook als ik ga wandelen of hardlopen. Ik zit hier in een onverlichte polder waar vaak geen stoep is en dan merk je toch wel hoe belangrijk het is (en eerlijk is eerlijk, ik merk ook vaak dat het gewaardeerd wordt door passerende fietsers e.d.).

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:54

om mijn borsttuig had mijn paard altijd een reflectie band,gekocht in de forniturenzaak,
om zijn neus en frontriem had hij dezelfde reflectie band.
een reflectie dekenen aan zijn hoofdstel een simpel zwak lichtje van de action, van dezelfde zaak ook reflectie stickers aan het zij aanzicht van de wagen en lamoen.

als ruiter had ik lichtjes,hoofdlamp,reflectie stijgbeugel zooltjes en weer div reflectie banden....hoe meer kerstboom hoe beter je word gezien en de ruimte krijgt! :j

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:55

Amanda schreef:
Dat hesje is inderdaad een uitkomst. Enorm fel. Zo fel dat mijn paard in de stress schoot toen ik hem aanzette op de knipperstand en hij ze ineens in zijn ooghoek zag toen ik er op zat _O-
Gelukkig zit er ook een stille stand op. De knipperstand doe ik nu alleen op de fietslampjes en armbanden. Over een tijdje proberen we de knipperstand nog wel een keer :))

Hier in de buurt komt ook altijd iemand voorbij met zo'n hesje en als kerstboom. Dat is echt heel goed te zien :j

Knipperstand is verboden op de fiets, ik weet niet hoe dat voor paardrijden zit... Het is voor automobilisten schijnbaar heel storend.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:08

Ja ik zit hier ook in de polder inderdaad. Alles onverlicht. Zeker dan zie je alleen reflectie niet, want die moeten het alleen maar hebben van autolichten.

Het gekke was dat hij op de andere knipperende lampjes nog nooit gereageerd heeft en hier ineens van flipte :+

RusselNuwell: is dat zo? Dat is interessant. Ik zie er nog genoeg fietsers mee. Maar kan me in het irritante ook wel vinden. Dat is het ook. Maar daarom valt het dan juist wel weer op.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:20

Knipperen is inderdaad verboden. Een aantal jaar geleden mocht het nog wel. Ik zie er hier voornamelijk nog wielrenners mee.

Citaat:
Regels voor losse lampjes op een fiets
De regels voor losse lampjes:

- Wit of geel licht voor;
- Rood licht achter;
- De losse lampjes mogen alleen op het bovenlichaam. Dus niet op uw hoofd, armen of benen;
- U mag losse lampjes bevestigen aan uw kleding of op uw tas;
- Losse lampjes moeten goed zichtbaar zijn. Er mag dus niets voor of overheen hangen;
- Losse lampjes moeten recht vooruit en recht achteruit schijnen, ze mogen niet knipperen en niet te veel bewegen.

Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... fiets.html

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:58

Knipperstand op paard ook verboden!!
Ik werd erop geattendeerd door een agent!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:27

Die regels gelden voor alle bestuurders, dus dat het ook voor ruiters geldt lijkt me dan vanzelfsprekend...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:55

Goed om te weten. Was mij niet bekend :o

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:59

Bij deze :D Hoe meer mensen het weten, hoe beter!