Butterfly Zadels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:20

Dit is al een wat ouder topic, maar ik blaas het bij deze nieuw leven in.

Zijn er inmiddels al nieuwe ervaringen met het Butterfly zadel?

Mijn paard heeft een vrij korte rug, een niet heel duidelijke schouder die ook nog eens vrij ver terug ligt. Ook ligt de singelplaats redelijk ver naar voren. Daarnaast is hij erg veranderlijk en gevoelig. 2mm verschil in het kopijzer van een zadel kan het verschil zijn tussen een goed lopend paard en een stakend paard.

We hebben momenteel een Sommer Passion dressuurzadel met een kopijzer dat traploos te verstellen is (door de zadelmaker). Ideaal zadel zadel voor een jong paard. Kan fijn meegroeien, maar omdat m'n lieve jongen al piept op 2mm verschil en erg veranderlijk is kan ik iedere 5 weken de boom laten bijstellen. Inmiddels rijden we dus al maanden zonder zadel.

Boomloos hebben we uitgebreid getest, maar lijkt niet geschikt voor ons. Paard loopt zeer terughoudend en bokt erop in galop. Daarnaast zit het veel te breed voor mij. Ik kan niet in balans zitten en krijg pijn in m'n bekken en rug.

Veel merken boomzadels liggen op z'n schouder of schuiven er overheen tijdens het rijden.

Vorige week mochten we van een stalgenootje een WoW proberen. Daar liep hij fijn onder, schouder lag mooi vrij, was qua lengte ook goed en ik kon er lekker in zitten. Alleen zijn ze nieuw niet te betalen. 2de hands wil ik ook wel maar vind het ronduit belachelijk wat zo'n passessie moet kosten om te achterhalen wat voor onderdelen je nodig hebt. Om nog maar te zwijgen over het negative imago wat dit merk inmiddels helaas heeft. Krijg daar toch een naar onderbuik gevoel bij...

In theorie zou een butterfly voor ons een uitkomst kunnen zijn.

Nu ben ik nieuwsgierig of dit zadel smal is in de twist/zitting en of de dressuurvariant ook te krijgen is met een (vrij) vlakke zit. Kan je in dit zadel ook makkelijk je been onder je lijf houden? Ik ervaar met veel merken dat je in een stoelzit gezet wordt en dat vind ik echt niet fijn zitten. En hoe is de leer-kwaliteit?

Zo, dat was een heel verhaal en heel wat vragen. Maar ik wil graag wat meer inzicht krijgen voordat ik besluit voor een passessie te gaan.

Anoniem

Re: Butterfly Zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:25

Als pasvorm zo lees dan zo massimo trail met franse kussen mischien ook een optie zijn. Passen erg goed op paarden met korte ruggen en ze liggen op meeste paarden erg stabiel zolang je wel in de juiste maat hebt die bij paard hoort.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 07:42

Fjorj schreef:
Als pasvorm zo lees dan zo massimo trail met franse kussen mischien ook een optie zijn. Passen erg goed op paarden met korte ruggen en ze liggen op meeste paarden erg stabiel zolang je wel in de juiste maat hebt die bij paard hoort.

Dat gaat 'm niet worden. Ons huidige zadel past goed, maar omdat m'n paard heel veranderlijk en zo gevoelig is op een kopijzer dat net even wat te breed of smal staat kan ik bijna iedere 5 a 6 weken met zadel en paard afreizen naar Nijkerk om het bij te laten stellen.

Ik heb een zadel nodig dat ik zelf kan aanpassen in de breedte van het kopijzer, bij voorkeur traploos. Of een dat uit zichzelf meegroeit.

Massimo kan je ook niet zelf aanpassen. Dan zou ik het zelfde probleem hebben als nu.

rina

Re: Butterfly Zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 13:51

Suzanne_18 kijk dan eens naar de Deuber Maxima. Die heeft een traploos verstelbare boom. En die kan je zelf heel simpel verstellen. En zij hebben ook modellen speciaal voor korte ruggen.