Zadelzoektocht:Dressuur, schoudervrijheid, korte kussens enz

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:18

claud1 schreef:
zadelmakerij polane (hooghalen)

http://www.zadelmakerijpolane.nl/9.-Max ... ucten.html

wij hebben de maxflex - en ik heb al menig zadel een kans gegeven....
irene polane is een zeer vakkundige vrouw die echt alleen uitgaat van
het welzijn van het paard. Je kunt er echt op vertrouwen dat als ze niets
heeft dat perfect past ze dit ook niet verkoopt.

Zij had voor mijn korte rondgeribte paard niks :n. Ja eenvan 3500 euro.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:19

Ik heb hele goede ervaringen met een albion zadel op een rondgeribd paard met hoge schoft.. Maar misschien kun je contact opnemen met ruyters voor ruiters die kunnen heel veel passend maken

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:22

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:25

Ik heb een kort rondgeribt paard gehad waar mijn KN Crescendo top op lag.
Maar dit is een 17 inch zadel, dan moet je geen hele grote kont hebben. :D

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:32

A_nouk schreef:
Osteopaat vertelde me dat de bouw van mijn paard erg vergelijkbaar is met Andalusiers hij heeft een robuuste bouw.

Dan zou ik echt eens naar een barnsby kijken... die hebben we namelijk ook op een lusitano liggen en gaat heel goed!
(maar goed weet dus niet hoe dat qua kussenlengte is)

Lisanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:32

Ik weet niet wat je budget is maar ben toch wel erg blij met mijn tribal zadel. Je kan alles zelf bepalen van grote wrongen tot welk leer je wilt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:33

Heb je al eens aan Harry Dabbs of Jaguar gedacht? Ik heb een Dabbs type elegant gehad en die voldeed aan al jouw eisen. Zit ook nog eens heel goed (ben zelf 1.65, dus ook voor de kleineren onder ons)
Bij mij heeft hij op meerdere paarden gelegen, oa een gelderse en een lusitano.

MoniekV

Re: Zadelzoektocht:Dressuur, schoudervrijheid, korte kussens enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:40

Ik had ook een Wintec Isabell Werth op mijn paard maar deze bleek helemaal niet te passen. Nu heb ik een Kent & Masters S-line. Voor meer informatie mag je altijd een PBtje sturen!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 13:42

Nee ik heb eigenlijk nog helemaal nergens aan gedacht :D ;) hihi, heb dit topic geopend om wat handvaten te krijgen in mijn zoektocht !

Wat niet past zijn Kiefer, wintec, rossner en tekna voor mezelf de rest staat alles vrij.

Wat ik te besteden heb staat nog niet helemaal vast, dat is ook helemaal afhankelijk of ze mijn wintec innemen op een ander zadel :)

Ga me vanavond eens verdiepen in al de gegeven tips. In ieder geval wederom iedereen heel erg bedankt voor het meedenken.

Tribal heb ik zelf ook al naar gekeken maar schat zo dat ik daar toch wel een flink bedrag voor bij moet gaan leggen en €1.000 extra is helaas niet beschikbaar ..

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:43

Heb je Hulsebos al eens geprobeerd?

Ligt bij ons ook op de rondgeribte Friese paarden en ook op bijv een KWPNer met hoge schoft.
Zijn ook veel 2de hands te verkrijgen van prijzen tussen 400 en 1200 euro.
Ook veel verschillende wrongen en souffle kussens

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:45

Zaldi is evt. ook een optie. Gemaakt voor barokke paarden (= kort en breed).

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:45

Een nieuwe massimo mooi op maat kost je rond de 1200 euro. Hij is er ook met Franse kussens.
Ik weetniet waar je zit maar ga andrrs eens bij countrymill langs

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 13:46

Eindhoven/ Hoogeloon ! :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:48

Mijn paard heeft een korte, rechte rug en een hoge brede schoft. Drama :-(
Gelukkig heeft Ninon van Schutte atelier het na jaren zadelellende voor elkaar gekregen een goed maatwerk zadel af te leveren, zowel fijn en geschikt voor mij als voor mijn paard.
Qua kussen heb ik een verkort balanskussen.
Kosten ... rond de € 2200,00

Nef1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 22:03

A_nouk schreef:
Nee ik heb eigenlijk nog helemaal nergens aan gedacht :D ;) hihi, heb dit topic geopend om wat handvaten te krijgen in mijn zoektocht !

Wat niet past zijn Kiefer, wintec, rossner en tekna voor mezelf de rest staat alles vrij.

Wat ik te besteden heb staat nog niet helemaal vast, dat is ook helemaal afhankelijk of ze mijn wintec innemen op een ander zadel :)

Ga me vanavond eens verdiepen in al de gegeven tips. In ieder geval wederom iedereen heel erg bedankt voor het meedenken.

Tribal heb ik zelf ook al naar gekeken maar schat zo dat ik daar toch wel een flink bedrag voor bij moet gaan leggen en €1.000 extra is helaas niet beschikbaar ..

Tribal is idd een top zadel. En heel veel mogelijk,maar met inruil van je huidige winter zadel ga je het zeker nog niet redden met €1000,- bijleggen.

Massimo zadels daar in tegen zijn nieuw (dacht ik) ongeveer €1300. Dus een 2e handse met inruil van jouw zadel zal op een leukere prijs uitkomen. Zijn verschillende types in ,dus misschien is dat een optie??

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 09:05

Massimo valt na wat rond gelezen te hebben op verschillende fora, af in verband met de breedte van het tussen kanaal... Deze moet echt breeder zijn als mijn huidige wintec. Breed breed dus !

Mensen ervaring met Fryso op een paard met dergelijk bouw?

Nef1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:46

Okey vreemd.. Volgens mij is massimo wel breder dan een wintec. Althans dat begreep ik van mijn vriend (zadelmaker)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 23:39

Nef1985 schreef:
Okey vreemd.. Volgens mij is massimo wel breder dan een wintec. Althans dat begreep ik van mijn vriend (zadelmaker)

Klopt idd, hier door 2 zadelmakers ook zo verteld (en heb het gezien ook)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 23:49

Barefoot heeft ook Engelse zadels in het assortiment, ze hebben oa de barefoot London. Is een dressuurzadel. Kost ergens in de 600.

Er is sinds kort ook een nieuw zadel die lijkt nog meer op de traditionele engelse zadels in de 900 is die hier directe link naar dat zadel http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... ssage.html

yassie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 00:24

Probeer eens tc zadels! Veel kortere kussens en wronging aangepast op jou , heel ruim tussenkanaal echt perfect ligt op mijn arabier super , ze hebben nu nog 2 demozadels voor 900 euro zijn hlemaal nieuw! Tcsaddles.com

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 00:41

A_nouk schreef:
Osteopaat vertelde me dat de bouw van mijn paard erg vergelijkbaar is met Andalusiers hij heeft een robuuste bouw.

Maar het probleem wat zich nu voor doet is dat hij op de schoft ingeslonken is door een zadel waar de kussen niet te vullen zijn ( de wintec) en welke het grootste drukpunt bij het begin van het kussen heeft en daardoor de spieren rondom de schoft geen kans krijgen om te ontwikkelen.

Een smallere boom is geen optie aangezien hij dan gaat knellen en breder gaat ook niet aangezien de kussens dan helemaal in zijn schoft gaan drukken en er geen ruimte meer is rondom de schoft.

Kortom de boommaat is correct voor mijn paard, maar de pasvorm van het zadel sluit niet aan bij mijn paard. Kussens zijn te lang en drukken in de lendenen en de vorm van de kussens bij de schouders sluit niet aan bij zijn bouw :)

Vandaar ook dit topic, ik ben op zoek naar een zadel wat mogelijkheden bied met de pasvorm bij de schoft/schouders, en daarnaast niet lang is maar wel een breed tussen kanaal heeft :)

Overigens, heeft een tweede hands zadel bij mij prijstechnisch de voorkeur.
Weer erg bedankt allemaal voor jullie meedenkende reacties !

Kent en masters (s-serie) heeft een breed tussenkanaal. Mijn paard had ook een zadel met te veel druk achter de schouder, bij de kent en masters is de druk goed verdeeld over het hele zadel. Ik weet eigenlijk niet hoe ze liggen op rondgeribte paarden, moeilijke combinatie: hoge schoft en rondgeribt :P
Tweedehands zijn ze volgens mij vrij makkelijk kwijt te raken, dus dat wordt goed zoeken (zijn nieuw ook niet heel erg duur trouwens).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 00:45

A_nouk schreef:
Overigens ben ik wel absoluut op zoek naar een Engels zadel, hoe goed ik een boomloos zadel etc vind en ik de pluspunten er ook wel van zie is dit helaas niet wat ik zoek :)

Boomloos is er ook in engels model waar je ook wedstrijden mee mag starten. Als tussenoplossing om de bespiering rond de schoft de ruimte te geven is het zeker te overwegen. Passend boomzadel vinden zal makkelijker zijn als de vorm al meer is zoals die moet zijn.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 08:32

Dat wordt inderdaad verteld van het tussenkanaal, maar de ervaring van veel mensen blijkt dat hij vaak toch smaller is als er vermeld wordt..

Heel erg bedankt voor al jullie reacties, probeer alles na te zoeken en te vergelijken!

Tamary, tijdelijk een boomloos is helaas geen optie. Als ik een geldboompje had natuurlijk wel maar om nu twee keer een zadel aan te schaffen als het in een keer ook goed kan :D ;)

Kent en masters toevallig gisteren ook naar zitten te kijken. Het verwisselbare van de boom staat mij alleen na dit Wintec drama heel erg tegen!

Zit ergens in mijn achterhoofd erg een Brandt zadel te overwegen.. Blijft toch moeilijk om een zadel te vinden in een tweedehandse die aan alle eisen moet voldoen. Daarnaast vind ik het risico om het zelf te gaan passen heel erg moeilijk.. Om het dan nog maar niet te hebben over de zadelmaker/passer die langs moet komen. Ben er nog geen een hier tegen gekomen welke zijn verhaal ook goed kan onderbouwen en aansluit bij hetgeen hij zegd en verteld... :o

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 08:44

Ik heb een Kent & Masters zadel op mijn rondgeribte, mega korte 'past niks' haflinger. Ik heb de cob-variant maar ze hebben ook een variant voor paarden met een hoge schoft. Wel vind ik het zadel een vrij vlakke zit hebben maar de S-line schijnt een stuk diepere zit te hebben.

Ik ben mega tevreden over dit zadel. Prijs kwaliteitverhouding is dik in orde (De gewone variant rond de 1.000,- en de S-line volgens mij rond de 1.200,-/1.300,- euro.) Het zadel is op alle fronten aanpasbaar zodat je voor een fabriekszadel toch dicht in de buurt komt van een maatzadel. De kussens zijn kort en gevuld met een goede kwaliteit wol (na 3jr in elk geval nog perfect in orde). Zadel laat zich goed vullen/bewerken.

Waarom staat een verwisselbaar kopijzer je tegen? Ik heb er nog nooit 'last' van gehad met de K&M en ik zie er zeker wel voordelen in. Zeker bij een paard die het aan bespiering naast de schoft ontbreekt zou ik het persoonlijk prettig vinden nog een kopijzer breder te kunnen mocht het nodig zijn.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 08:47

Kentaur..ideaal voor rondgeribte paarden! Prijs kwaliteit verhouding is prima.. Zijn zeer korte zadels ( 48 cm)!