Meedenken voor oplossing metalen verbindingsstuk singelstoot

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Meedenken voor oplossing metalen verbindingsstuk singelstoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:04

En laarzen aan helpt ook al veel. Tja, hier ligt het denk ik echt aan jou en niet aan het zadel.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 18:18

Laarzen? ;( Ik hoop dat dat de laatste stap is die ik moet nemen, hou echt niet van die beperking om je enkels/benen. Maar ik snap het idee erachter dat je je been dan wel stiller houdt.

Ik ga dan sowieso eens kijken of het beter gaat met mijn beugels een gat korter. Ik zie inderdaad zelf ook dat dit er niet stabiel uitziet. Ook moet mijn been inderdaad meer naar achter, dat was eerst nog erger en ben ik nu al mee bezig om te verbeteren, maar het moet nog meer.

Ik hoop vooral dat het mij al heel erg gaat helpen als ik mijn beugels korter doe, dat zou een makkelijke oplossing zijn als de beugels mijn slechte zit ook veroorzaken. Maar als dit niet helpt, moet ik dan echt een ander zadel kopen? Het zal nog wel even duren voordat mijn zit dan helemaal optimaal is, en dat wil ik niet oefenen op mijn oude zadel. Met een ander zadel zal mijn zit niet ineens wél top zijn, toch, of wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:20

Ik denk dat je dan beter kan investeren in zitles :)

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 18:22

Ja inderdaad, maar dat kan wél met dit zadel toch? Ook al blijft het metaaltje storen? Dan kan ik bijvoorbeeld het metaaltje wel alsnog vervangen voor de tijd dat mijn zit nog niet verbeterd is, en daarna zou het allemaal niet uit moeten maken wat er op die plek zit dan.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:51

Ik denk dat je het metaaltje niet meer voelt als je correct gaat zitten.
Je zou het nu dus kunnen vervangen, maar dan moet je knoeien met verder een goed zadel. Wil je het zadel gewoon voor lange tijd houden, dan geen probleem, maar met het oog op verkoop minder voordelig.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 19:46

Ja we gaan sowieso alleen wat vervangen als ik zeker weet dat ik het zadel koop :) Eerst nu wat aan mezelf aanpassen. Hoe meer ik dit filmpje en andere foto's bekijk, hoe wankeler het eruit gaan zien. Heb nu ontzettend veel zin om met kortere beugels te gaan rijden, hopelijk helpt dat al voor mijn houding.

Ik heb het filmpje inclusief jullie commentaar ook doorgestuurd naar mijn zadelpasser, eens zien wat zij ervan zegt!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:31

No offense, maar wat zit jij ongelukkig op dit zadel zeg :o Ik krijg al pijn in mijn knieën als ik er naar kijk! Heb je geen last van je knieën als je ze zo overstrekt houdt bij het lichtrijden? Zit je met stap/galop wat minder overstrekt of niet?

Doordat je je benen in een vrij vreemde houding legt, leg je ze inderdaad op een verkeerde manier op je zadel. Denk dat je daardoor dat ijzertje ook op een vervelende manier tegenkomt :j Normaal gesproken ligt je been daaromheen gevouwen.
Ik denk dat het je al een hoop helpt je beugels inderdaad 1-2 gaten korter te doen en meer buiging in je knieën te maken, dan kom je ook minder op de lepel van je zadel te zitten (zoals je nu achterin je zadel zit is ook erg nadelig voor de rug van je pony!). En dan een tijdje proberen of het beter/makkelijker wordt. Mocht je blijven worstelen dan vrees ik dat het ook qua vorm niet het geschikte zadel is voor je en zou ik verder gaan kijken.

Ik zou hoe dan ook geen ingrijpende dingen aan de singelstoten gaan doen, zoals anderen al zeggen is dat erg nadelig voor de verkoopwaarde/mogelijkheid van je zadel. En wanneer je bijv. het ijzertje ertussenuit gaan laten halen weet je ook niet wat dat voor effect heeft voor de ligging bij jouw paard, voor hetzelfde geld schuift hij daarna....

Succes!

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 20:48

Haha ik neem je niks kwalijk hoor, ik zie het zelf ook :) Geen knieproblemen nee, maar nu ik dit filmpje heb gezien snap ik ook niet hoe het wel lekker kan voelen, want zo ziet het er inderdaad niet uit. In stap zijn mijn benen wel meer aangesloten en liggen stil, maar alsnog zijn de beugels lang natuurlijk. Hierdoor strek ik ze ook te ver naar voren. In galop zit ik vaak in verlichte zit, dan steun ik dus ook meer op mijn knieën denk ik, en heb ik ook geen last van het metaal. Hier heb ik geen goede foto's van, maar zal ongetwijfeld dan ook niet helemaal goed zitten.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 18:16

Vandaag te stormachtig om te rijden, morgen nieuwe poging. Ik heb al wel een ontdekking gedaan waardoor ik mezelf een klein beetje dom voel :o Bij dit zadel kreeg ik nieuwe beugelriemen, die heb ik vanmiddag eens naast mijn oude beugelriemen gehouden. Blijkbaar heb ik gewoon nooit de tijd genomen om ze goed af te stellen, want deze nieuwe zijn langer dan degene waarmee ik eerst altijd reed. Scheelt maar één gaatje, maar dat is dus toch zeker een cm of 2. Komt denk ik doordat de beugelriemen eerst een stuk te lang waren, en ik heb ze toen twee gaten korter gedaan. Dat zat al veel beter, dus niet verder gekeken of het niet nog wat korter moest, dom.

Dat ene gat korter doen moet dus sowieso geen probleem opleveren in de zin van dat ik dan niet meer lekker zit, want ik heb altijd met die lengte gereden. Misschien kan ik ze zelfs nog wel een gat korter doen zonder daar veel van te merken, als het daar beter van wordt :)

Ben heel benieuwd naar hoe ik morgen zit, ik hou jullie op de hoogte!

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 18:18

Ahh je filmpje bevestige mijn idee :).. volgens mij heb ik nu exact hetzelfde zadel op proef.. zou ik ( eventueel via pb) mogen wetenwat de vp van die van jou is?

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 18:20

Ja ik stuur je een pb :)

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 18:16

Wat verbazingwekkend, hoe één gaatje kortere beugels mij al anders laat zitten... Zo stom dat ik daar zelf niet aan had gedacht, maar goed, gelukkig hebben we bokt nog :) Ik heb mijn beugels vandaag een gat korter gedaan en ben gaan rijden. Moest in het begin eventjes wennen aan hoe ver ik omhoog uit het zadel lijk te komen, maar dat ging al snel goed. Het metaaltje voelde ik nauwelijks, alleen als ik even uit evenwicht was door bijvoorbeeld een onverwachte pas van mijn paard. Eigenlijk wel handig, wist ik gelijk dat ik even moest opletten.

Ik heb ook mijn hand op de lepel gelegd, daar mocht ik niet op landen van mezelf. Ging ook goed :) Van boven vond ik het er nog wel uitzien alsof mijn knieën nog redelijk los lagen, maar het voelde wel alsof mijn bovenbenen steeds hetzelfde contact met het zadel hadden. Is het fout om mijn knieën tegen het zadel aan te 'duwen', om te zorgen dat ze misschien stiller liggen?

Ik heb mijn stalgenootje ook even gevraagd mij te beoordelen. Heb een stukje voor haar gedraafd op een rechte lijn, zij vond het er goed uitzien. Ik had op internet wat opgezocht over stoelzit en dat je van je schouders tot je hakken een rechte lijn door zou moeten kunnen trekken. Helemaal loodrecht was die lijn volgens haar dan misschien nog niet, maar hoe recht zou die dan ook eigenlijk moeten zijn...?

En om mezelf ook nog wat te helpen met mijn voeten die nog wel eens wat naar buiten willen wijzen, heb ik mijn beugelriemen onder het zweetblad bevestigd. Je kan ze dan toch een stukje minder ver afsteken.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:13

fijn dat het nu goed gaat :)

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 16:41

Vandaag het leren hoesje dat mijn zadelpasser eromheen had gemaakt los gehaald, en weer gereden. Ik voelde niks :) Was nog wel een beetje bang van tevoren, dat ik het nu zonder beschermhoesje alsnog zou gaan voelen, maar niks!

Heb een stalgenootje even gevraagd of ze een foto kan maken van mijn houding. Niet in draf, dat kan beter binnenkort als iemand met me mee is die kan filmen, maar een foto van mijn houding is toch ook wel nuttig. Met behulp van dit artikel heb ik lijnen getrokken om een duidelijker beeld te krijgen van mijn stoelzit. Wat vinden jullie? Ik heb al die oefeningen trouwens (nog) niet gedaan, wilde eerst weten waar ik ben zonder eraan te sleutelen.

Afbeelding

Wat mij sowieso erg opvalt, is dat ik mijn hakken wel heel ver uitdruk. Klopt mijn gedachte en zou het beter zijn als ik probeer dit wat minder te doen?

En onderbeen kan ook nog wel wat meer naar achter volgens de lijn (die zou recht moeten zijn).

Dit topic wordt per ongeluk wel een beetje rijtechnisch, maar ik vond het ook een beetje onnodig om hier een nieuw topic voor te maken, gezien jullie toch ook al goede tips hebben kunnen geven :)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 22:51

Met de te ver naar benedengedrukte hak is ook het probleem dat je je been te ver overstrekt. Dus gaat staan vanuit je voet. Enkel is het uitdrukken van je voet iets wat wel de bedoeling is. maar als je je been goed legt voel je vanzelf wel hoe ver je die naar beneden kan duwen. Uiteindelijk is de rijpositie dat als je het paard tussen je benen weg haalt, je nog steeds moet kunnen blijven staan. (bij springen druk je ze even wat verder uit i.v.m. vering in de enkels etc.) . Je hebt nu je beugels korter gedaan. wat je dan wel ziet gebeuren is dat je meer op je doos gaat zitten :+
Dus het eerste wat moet gebeuren is kantelen van het bekken. vandaar uit kun je je bovenbeen laten hangen en dan pas je voeten in de beugels. Dan heb je steun vanuit je bovenbeen.

Als ik morgen tijd heb zal ik even kijken of ik daarin nog wat kan "uitleggen".