Gebroken bit maar een rare uitvinding?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 10:55

De meeste gebruiken in de paardenwereld zijn i.m.o. echt gewenning, en elkaar maar automatisch nadoen en napraten waarbij het gros zich niets afvraagt of alleen kritisch is op nieuwe ideeën, maar diezelfde kritiek dan niet toepast op de gebruikelijke gang van zaken terwijl het daarbij vaak nog gekker is allemaal :P

Zo'n stang pakken zal wel gewoon automatisme zijn. Dat ze die toevallig wel in grote maten hebben liggen en trenzen niet.

Er worden zat Belgen en andere trekpaarden en koudbloeden gereden met een normale trens of bitloos hoor :j

Maargoed, veel ruitershops zijn echt niet bij de tijd en geven prut-advies dat bol staat van de dooddoeners die niet gebaseerd zijn op de praktijk, maar op allerlei halve theorietjes :=

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 11:28

Klopt, cultuur speelt een grote rol in het paardenwereldje (waar niet eigenlijk). Net zoiets geks als rechts opstijgen. En misschien nog wel veel fundamenteler een fenomeen als nagevelijkheid. We hebben mooie theorieën om te verantwoorden waarom we dat belangrijk vinden maar weten we echt of het nu wel zoveel beter is als niet nagevelijk laten lopen? Ik vroeg dit laatst aan een meneer die in de criollo wereld zit en vertelde dat de Argentijnse gaucho's zich daar echt niet druk over maken, bijzonder veel en hard werken met de paarden (meer dan 8 uur op een dag in het zadel is normaal) en die dieren worden worden vaak zonder veel problemen 30 en werken ook door tot die leeftijd. Dat zou volgens de theorie dat nagevelijkheid beter is voor de rug en niet-nagevelijkheid zorgt voor snelle slijtage van het skelet helemaal niet logisch zijn...

pmarena

Re: Gebroken bit maar een rare uitvinding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 11:41

Sommige zaken zijn in theorie toch heel anders dan in de praktijk :j

Nu denk ik wel dat nageeflijk lopen wel zijn voordelen heeft qua gebruik van het lichaam, spieren die het skelet ontzien enzo. En het zit toch iets comfortabeler op een ontspannen paard met een wat ronde bovenlijn met kopje wat naar beneden afgerond vanuit de schoft, dan op een hobbelbok met hoge kop zeg maar :P

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:56

Winged schreef:
ElineCath schreef:
Nee hoor, als jij op je paard zit die gewoon nageefelijk loopt, zal het bit niet in het gehemelte prikken, het bit buigt dat met de punt naar voren. Met naar beneden trekken bedoel ik als je naast je paard staat en je trekt de teugels naar de grond. Helaas zullen bitten altijd een struikelblok blijven onder bokkers, en dan vooral de hypocriete bokkers (sorry, val me niet aan). Een bit zonder hefboomwerking zal wanneer de ruiter op de juiste manier contact heeft met de teugels, een paard niet pijn doen.

Een ander hypocriet noemen en dan niet melden dat mensen je niet moeten aanvallen? Niet sjiek.

Ik rij zelf met een dubbel gebroken bit, bevalt mij beter dan een enkel gebroken en 't dier loopt er fijner op :).

Ik praat in het algemeen, niet gericht naar een persoon.

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:03

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:07

Welk bit is dan het meest paardvriendelijk? Want voor zover ik weet zijn de enkel- en dubbelgebroken bitjes toch wel de meest gebruikte (bv op maneges ed). Ik zie zelden ongebroken bitten voorbij komen (in mijn wereld van recreatieruiter).

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:16

faabfabienne schreef:
Hier een filmpje van het enkel gebroken bit. http://youtu.be/1PIePtrcpqo (wat er gebeurt in de mond van het paard, arm dier...)

Dat beeld bij 2:26 kan alleen als je naast je paard staat en de teugels naar de grond trekt, mag toch hopen dat niemand dat doet.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:17

Sarah_Elise schreef:
Welk bit is dan het meest paardvriendelijk? Want voor zover ik weet zijn de enkel- en dubbelgebroken bitjes toch wel de meest gebruikte (bv op maneges ed). Ik zie zelden ongebroken bitten voorbij komen (in mijn wereld van recreatieruiter).

Mijn tandarts vertelde mij dat een enkelgebroken bustrens, geen watertrens want daar kunnen velletjes tussen komen, het vriendelijkst is. Mits dit bit de juiste maat is en niet te dik/dun. Maar uiteindelijk ligt alles in de hand van de ruiter

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:31

Ik rijd nu met een dubbelgebroken bustrens, enkelgebroken loopt mijn paard echt niet fijn op.
Nu wil ik het liefst een ongebroken bustrens proberen maar wel eentje die je onafhankelijk van elkaar kan gebruiken zoals deze: https://www.kooleruitersport.nl/p-busse ... stang-8956.
Alleen die kan ik weer niet vinden in 11,5 cm.. heeft er iemand ervaring met zo'n soort bit?

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:06

ElineCath schreef:
Sarah_Elise schreef:

Mijn tandarts vertelde mij dat een enkelgebroken bustrens, geen watertrens want daar kunnen velletjes tussen komen, het vriendelijkst is. Mits dit bit de juiste maat is en niet te dik/dun. Maar uiteindelijk ligt alles in de hand van de ruiter

Bedankt, dat houdt ik in gedachten :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:35

ElineCath schreef:
faabfabienne schreef:
Hier een filmpje van het enkel gebroken bit. http://youtu.be/1PIePtrcpqo (wat er gebeurt in de mond van het paard, arm dier...)

Dat beeld bij 2:26 kan alleen als je naast je paard staat en de teugels naar de grond trekt, mag toch hopen dat niemand dat doet.

Het bit trek je tegen het gehemelte zodra de teugel haaks op de lengte van het hoofd staat.. In normale stand dus idd vanaf de grond, maar kijk eens naar het eerste de beste plaatje van google:
Afbeelding
Hier zie je duidelijk een hoek van bijna 90 graden bij teugel/neus zodra een paard in de krul/aan de teugel loopt, en dus zal het bit richting het gehemelte scharnieren.

Ik ben niet iemand de tegen bitten is, ik rij zelf van hoofdstelloos tot een flinke western stang, afhankelijk van paard en situatie, maar wat ik nooit zal gebruiken is een enkel gebroken bit want het is gewoon geen vriendelijk bit.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 15:15

Sarah_Elise schreef:
ElineCath schreef:

Bedankt, dat houdt ik in gedachten :)

Ik heb juist geleerd dat een ongebroken bustrens het vriendelijkst is. Dit omdat je geen notenkrakereffect kunt krijgen (nog afgezien van hoe je dat uberhaupt voor elkaar krijgt), het stabiel ligt en er inderdaad ook geen velletjes tussen kunnen komen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 15:40

Ik rijdt mijn ruin met een dun dubbel gebroken bitje. Gaat heel fijn. Heb die ook weleens bitloos geprobeerd met verschillende stijlen al. En had meer verzet en ruis bij hem. KWam er achter dat hij de druk op de neus en achter oor wat die hoofdstellen bitloos vaak geven helemaal niet prettig vind! Dus die rijdt ik weer vrolijk met bit..en hij is blijer dan ooit. Als ik ooit een correct bitlooshoofdstel vind wat niet teveel druk geeft;) En weet het ruiterhand doet ook iets. Maar al wilde ik maar sturen kreeg ik vol verzet omdat dit toch gebeurd met wat druk op neus en achter oor dan. Hij heeft een beschadiging aan zijn ligamenten achter het oor. Nu rijdt ik met bit en gaat hij goed. Dan is de druk daar minder en ben bezig met speciaal hoofdstel laten maken wat verder van zijn oren af gaat en zijn ligamenten:) Dan kan ik waarschijnlijk ook weer bitloos rijden. Maar kan goed zijn dat hij dat niet wil door druk neus;) En zeg je ruiterhand telt..klopt maar kreeg hem echt niet mee bitloos op zit en handen beetje druk naar stuur was al genoeg. En ik kan inmiddels ook gevoeliger op zit rijden alleen:) Laatst zonder hoofdstel gereden en dat deed hij lang niet slecht..maar zo het verkeer in toch maar niet;)

De ander rijdt ik juist bitloos..omdat ze vol in verzet gaat als ze een bit in moet. Maar dat kwam meer omdat ze ooit met zeer veel hand en scherp gereden is daarnaast had ze last van haar tanden toen ze kwam. Nu is dat allemaal opgelost maar de angst voor het bit is daar. Ze doet het super op sidepull en dat is goed genoeg voor mij nu. Ze is heel gevoelig en reageerd bij de juiste behandeling heel soepel. Maar ze is soms ook bulldozer:) Dat leert ze nu goed te doen rustig aan.

Ik denk dat ik hier meer kijk naar de reactie van het paard op de verschillende dingen dan dat ik kijk naar wat handig is voor mij of uit gewoonte wordt gedaan. Ene paard is beter bitloos te rijden dan de ander en dat geven ze echt wel aan is mijn ervaring.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 18:18

ElineCath schreef:

Kirscha schreef:
Ik heb juist geleerd dat een ongebroken bustrens het vriendelijkst is. Dit omdat je geen notenkrakereffect kunt krijgen (nog afgezien van hoe je dat uberhaupt voor elkaar krijgt), het stabiel ligt en er inderdaad ook geen velletjes tussen kunnen komen.

Ik heb nu een dubbelgebroken watertrens, maar mocht ik besluiten om een ander bit te gaan proberen dan kan ik me wel voorstellen dat een bustrens wellicht beter is. Maar ik zal na aanleiding van dit topic niet zo snel een enkelgebroken bit gaan gebruiken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:26

Er zijn ook genoeg paarden die een duidelijke voorkeur hebben voor enkelgebroken boven dubbelgebroken. Dus uitsluiten op basis van een topic op bokt vind ik erg kortzichtig.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:33

Daarom staat er ook niet zo snel, uitsluiten is iets anders ;) Luisteren naar je paard is altijd belangrijk natuurlijk. Ik heb nu wel wat geleerd over de verwachte werking van een bepaald bit.

Syb_sem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:54

ik rijd de mijne ook met een dubbelgebroken bitje enkel gebroken ging echt niet en ze is helemaal niet zwaar op de hand. ze gaf gewoon aan het niet fijn te vinden. ook ben ik erachter gekomen dat ze een dubbel gebroken bit met een plat 'dingetje' ertussen ook fijner vind. geen idee wat daar de reden van is hahaha

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 20:01

Sizzle schreef:
Er zijn ook genoeg paarden die een duidelijke voorkeur hebben voor enkelgebroken boven dubbelgebroken. Dus uitsluiten op basis van een topic op bokt vind ik erg kortzichtig.

Ja de mijne! :j Die is erg onrustig in de mond met een dubbelgebroken bit, gaat een stuk beter met enkel gebroken. Momenteel rijd ik met een ongebroken pelham, met elastische kinriem, en dubbele teugels en dat gaat eigenlijk nog beter. Ben eigenlijk op zoek naar een ongebroken bauchertrens maar die heb ik nog niet gevonden.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 21:17

Als je paard nageefelijk loopt op een enkel gebroken bit zal het puntje naar voren steken, dus zeker niet richting het gehemelte!!

Fleur_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:16

Zelf rij ik veel met een enkel gebroken bit omdat ik dat heb meegekregen van de eerste tot nu lessen va. De manege

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 19:24

pmarena schreef:
Zo stikt het van de rare uitvindingen / gebruiken als je er over na gaat denken :j

Heel veel dingen lijken heel gewoon omdat je het zo gewend bent, maar als je er even naar kijkt alsof het niet gebruikelijk maar een nieuw idee is dan is het ineens toch wel erg gek :)

Überhaupt een bit....stel dat het niet zou bestaan.

En er verschijnt een berichtje hier op Bokt dat er een bit is uitgevonden, een stuk metaal dat je in de mond van een paard doet zodat je daar aan kan "trekken" om het dier te sturen.... denk dat bijna iedereen er schande over zou spreken en geen goed woord voor de bedenker over zou hebben :P

Inderdaad! Dat is vaak met nieuwe dingen. Daar gaat natuurlijk ook wel een tijd overheen voordat het geaccepteerd is.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Trouwens, deze discussie geen mij puur om het gebroken bit, niet om bitloos of met bit. ;)

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 19:26

Sizzle schreef:
Of het een theoretisch vriedelijker is dan het ander is totaal irrelevant als het paard zelf een duidelijke voorkeur toont.

Dat is een goeie! Maar ik denk dat het wel verstandig is om te blijven nadenken over dingen die je met je paard doet of aandoet. Een paard kan niet praten en zal vanwege zijn prooidier status ook niet alles 'vertellen'.

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 19:29

RenskeLap schreef:
een bit is ook een aparte uitvinding, maar mijn paard is van mening dat bitloos nog raarder is (reageerde er heel slecht op en voelde voor hem niet fijn (bokken enz.) mocht iemand tips hebben, graag!) als ik hem met lange teugel rij kan ik hem met de pinken sturen, maar zodra er iets eng is en je contact maakt pakt hij het bit vast... dus dan is de keuze ook moeilijk, gebruik maken van het rare ding of hopen dat je blijft zitten :P

ben wel van mening dat er echt hele rare bitten bestaan, en scherper dan dat ik mij kan voorstellen dat nodig is.

Oja laatst ben ik me aan het afvragen geweest waarom er altijd automatisch een scherpe stang in een de mond van een belg wordt gehangen, en nooit bitloos wordt geprobeerd :+ wie weet het antwoord voor mij :D (zelf dacht ik dat het gewoon wordt gevonden en daarom wordt gebruikt)
De reden waarom ik mij dit afvroeg was omdat ik in een ruitershop stond en iemand vroeg om een bit voor haar belg, zonder blikken of blozen pakte de medewerkster een scherpe stang en vroeg alleen naar de maat die ze nodig had.

Een scherp bit voor een koudbloed hoeft natuurlijk niet standaard. Toch merk ik wel (met mijn Fjord) dat ze lichamelijk minder gevoelig zijn dan bijvoorbeeld een Arabier.

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 19:33

ElineCath schreef:
Als je paard nageefelijk loopt op een enkel gebroken bit zal het puntje naar voren steken, dus zeker niet richting het gehemelte!!

Een paard loopt niet altijd nageeflijk. :) Ga maar eens buitenrijden bijvoorbeeld. Of stel je paard ziet (ineens) iets spannends (*hup, hoofd omhoog*). Dat heb je niet in de hand. ;)

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:25

Nee daar heb je wel een punt! Maar als hun hoofd omhoog gaat en jij hebt druk op de teugels, trek je nogsteeds niet verticaal naar beneden :)